26-11-12

Nintendo Land (WiiU)

nintendoland, wiiuEen pretpark volledig gewijd aan en uitgebaat door Nintendo, hoe klinkt dat?  Een park waar de attracties stuk voor stuk gebaseerd zijn op Nintendoklassiekers.  Waar iedereen eens in de huid van Link, Mario of Samus kan kruipen.  Wij vinden het zalig klinken, en we zijn geeneens pretpark-fan!  Helaas bestaat zo'n park niet.  Of toch niet tastbaar.  Nintendo Land brengt ons de virtuele versie.

Het hele menu van het spel is opgebouwd als pretpark.  We kunnen met onze Mii langs alle attracties heenlopen, er loopt zelfs een treintje doorheen het park.  Alle Mii's waar we al mee samenspeelden kuieren ook rustig rond, in Nintendo Land heerst een gezellige drukte.  Wie niet van de drukte houdt kan met een druk op de knop een menuutje oproepen waarin alle attracties worden opgelijst en van daaruit rechtstreeks beginnen spelen.

De beschikbare attracties zijn opgedeeld in drie categorieën: spellen voor één speler, spellen voor één tot vijf spelers, en spellen voor twee tot vijf spelers.  Aangezien we vandaag moederziel alleen testen kiezen we voor (grote verrassing) de spellen voor één speler.

We beginnen vrij relaxed met Yoshi's Fruit Cart.  Onze Mii neemt plaats in een karretje dat wordt getrokken door Yoshi.  Op het scherm zien we stukken fruit en een uitgang.  Aan ons de taak om op de blanco gamepad met de stylus een baan te tekenen die Yoshi langs al het fruit en recht naar de uitgang leidt.  Best geinig, en de stijgende moeilijkheidsgraad houdt ons lang geboeid.

nintendoland, wiiu

Na een poosje schakelen we over op Octopus Dance.  Een ritmespel waar we de bewegingen van onze robo-instructeur moeten volgen.  De sticks bewegen onze armen, de gyro in de gamepad zorgt dat we kunnen springen en links en rechts leunen.  De twist hier?  Op het scherm krijgen we onze Mii in vooraanzicht te zien, op de gamepad zien we hem langs achter.  Tijdens de dansjes draait onze instructeur ons af en toe om.  In geen tijd zijn we compleet verward en halen we niet alleen links en rechts, maar ook benen en armen door elkaar.  Tijd voor iets anders.

nintendoland, wiiu

In Donkey Kong's Crash Course gaat het er ietsje meer zen aan toe.  Hier moeten we door de gamepad te kantelen een karretje over een hindernissenparcours loodsen.  Ietsje te snel of te bruut sturen en het karretje spat tegen een obstakel uiteen.  We amuseren ons alweer kostelijk en we moeten onszelf verplichten om door te gaan naar de volgende attractie.

In Takamaru's Ninja Castle spelen we de rol van een ninja.  Allerlei vijandige ninja's vallen ons aan, en wij moeten hen uitschakelen met werpsterren.  Die werpsterren gooien we door met onze vingers over de gamepad te schuiven.  Richten gebeurt ook met diezelfde gamepad.  Denk lightgun spel, maar dan met werpsterren in plaats van kogels, en een gamepad in plaats van een lightgun.  Het is zo geestig dat we het bijna blijven spelen om onze score toch maar hoger te krijgen.

Na al het gewerpster van Ninja Castle koelen we even af in Captain Falcon's Twister Race.  Hier mogen we racen met vliegertjes uit de F-Zero reeks.  Maar ook hier weer een twist.  Op het scherm zien we onze Mii in zijn vliegertje langs achter.  De standaard race-game opstelling.  De Twister Race gaat echter vrij snel, en heeft een hoop haarspeldbochten die je op deze manier niet snel genoeg ziet aankomen.  Daarom kijken we op de gamepad, waar we alles in bovenaanzicht zien.  Sturen gebeurt trouwens ook door de gamepad links en rechts te draaien.

nintendoland, wiiu

Laatste éénspelerspel is Balloon Trip Race.  Hier worden we vastgegespt aan een tros ballonnen, en met een veeg van onze vinger over de gamepad sturen we onze ballonnen met windvlagen van punt A naar B.  Langsheen een steeds moeilijker wordend hindernissenparcours wel te verstaan…

Eénspelermodus: goedgekeurd!  We amuseerden ons kostelijk, en hebben de verschillende attracties verschillende keren gespeeld!  Op naar de één tot vijf-speler spelletjes.

Drie zijn er dat.  Zelda's Battle Quest, een on-rail shooter in het Zelda-universum waar we de rol van een boogschietende of zwaardvechtende Link op ons nemen, Pikmin Adventure waarin we als Olimar of als Pikmin een roedel vijanden moeten verslaan om weer tot bij ons schip te geraken, en Metroid Blast, een geestige firstperson shooter waar we spelen als Samus Aran of als haar schip.  Ook hier weer bakken plezier.  Vooral Zelda's Battle Quest blijft maar duren, en we blijven verderspelen. 

Wie wel vrienden heeft (snik) kan ook de twee tot vijfspeler spellen spelen.  Als Toads samen één Mariospeler zoeken en vangen, als Luigis samen één onzichtbare spookspeler zoeken en vangen voor hij alle Luigis uitschakelt in Luigi's Ghost Mansion of in Animal Crossing Sweet Day zoveel mogelijk snoep stelen zonder dat je door de bewakers wordt gesnapt.  En weer bakken vol plezier.

nintendoland, wiiu

We moeten eerlijk toegeven dat we niet haddden verwacht dat we met Nintendo Land zoveel plezier zouden beleven.  Zelfs op ons eentje!  Een degelijk spel waar duidelijk veel werk is aan besteed.  Wie zegt dat hij zich hier niet mee amuseert is een leugenaar!

MindBender

11-04-12

Pandora's Tower (Wii)

Pandora's tower, wiiHet zit Aeron niet mee. Tijdens het jaarlijkse Oogstfestival wordt zijn stad aangevallen door monsters en op de koop toe wordt tijdens de aanval zijn vriendin Elena vervloekt. De vloek verandert haar langzaam maar zeker in een afzichtelijke demon en het enige wat de transformatie kan stoppen is het consumeren van demonenvlees. Hierdoor wordt de vloek slechts tijdelijk tegengehouden. Om volledig van de vervloeking af te zijn moet Elena vlees eten van de dertien hoofddemonen die Pandora's Tower bevolken. Gewapend met een magische ketting en een zwaard trekt Aeron op pad…

Gebrek aan originaliteit kunnen we Pandora's Tower dus al niet verwijten. Onschuldige tienermeisjes die langzaamaan veranderen in een afgrijselijk monster en dat alleen maar kunnen stoppen door (orgaan)vlees van andere monsters (rauw) naar binnen te spelen, wie verzint het? Maar het werkt. We zaten binnen de kortste keren op het puntje van onze stoel. Zelden harder ons best gedaan om demonenvlees te verzamelen, zo hard leefden we mee met Aeron en Elena.

We kunnen Aeron besturen met remote en nunchuck, of met de classic controller. We kunnen tekeergaan met een zwaard én met een magische ketting. Die ketting is zowat het Zwitsers zakmes van Aeron. We kunnen er langs omhoogklimmen en slingeren als aan een liaan, of gebruiken als zweep. We kunnen er dingen mee breken en oprapen en hendels mee omgooien. Maar het leukst wordt de ketting in gevechten…

Pandora's tower, wii

De monsterlijke bewoners van de toren zijn immers geen doetjes en met een zwaard alleen kom je niet ver. De ketting komt hier handig van pas. Met de remote (of classic controller) kunnen we richten op een onderdeel van een monster. Een druk op de knop later en het monsterlijke onderdeel hangt nu vast aan de ketting. Het monster heeft hier duidelijk last van en ondertussen gaan wij lustig aan de slag met ons zwaard. En de mogelijkheden zijn vrij uitgebreid: ketting rond de klauwen zorgt ervoor dat monsters niet kunnen slaan. Liever blinde monsters? Geen probleem. Even mikken en hopla, kop ingewikkeld in ketting. Meer een liefhebber van slapstick? Ketting rond de poten zorgt ervoor dat de monsters struikelen en onceremonieus op hun bek gaan. Ketting rond het bovenlijf zorgt ervoor dat het monster niet meer kan bewegen. Sommige minder zware monsters kunnen we ook gewoon rondslingeren en weggooien met de ketting. We kunnen zelfs monsters ontwapenen. Nog extremer? Waarom geen twee vijanden met elkaar verbinden en dan allebei tegelijk verslaan door op de ketting te blijven inhakken? U kan het niet lezen, maar van puur plezier zitten we te giechelen als een bakvis!

Pandora's tower, wii

Door al die creativiteit zouden we bijna Elena vergeten. Het arme wicht zit in een huisje naast de toren te wachten op ons. Op een discreet metertje onderaan in beeld kunnen we zien hoever haar transformatie al gevorderd is. Elena mag niet volledig veranderen terwijl we op zoek zijn naar de hoofddemonen, dus moeten we haar af en toe een stuk gewoon demonenvlees gaan voorschotelen. Dat vlees rukken we uit het lijf van verslagen demonen met de, u raadt het al, multifunctionele ketting.

Pandora's tower, wii

En zo blijven we heen en weer lopen. Van Elena naar de toren en terug met stukjes vlees. Tot we één van de enorme bazen hebben verslagen en gefileerd hebben. De resulterende entrecôte moet Elena weer opeten en dan kunnen we weer van vooraf beginnen. Dertien keer na elkaar, en toch gaat het geen seconde vervelen. Daarvoor is het verhaal van Pandora's tower te sterk, de visuals te uniek en de gameplay te verslavend. Verplichte kost voor Wii-eigenaars!

MindBender

19-10-11

Skylanders (Wii)

Al sinds we dit spel hebben gezien op de GamesCom eerder dit jaar kijken we er reikhalzend naar uit.  Enkele maanden (en vele nekklachten) later kunnen we eindelijk Spyro en de zijnen testen op onze Wii. 

Waarom we zo wild waren van dit spel?  Het zit hem allemaal in de nieuwe technologie die gebruikt wordt.  Het spel is gebundeld met drie speelgoedfiguurtjes.  "Bij welk spel zit er tegenwoordig géén gadget?" horen we jullie denken, maar het grote verschil is dat deze figuurtjes functioneel zijn.  Wanneer je er één op de meegeleverde Portal plaatst, verschijnt het figuurtje ingame en kan je er mee spelen!  Genoeg gespeeld met figuurtje A?  Plaats figuurtje B op de Portal en we kunnen daarmee rustig verder spelen.  Revolutionair!

skylanders, spyro

Helemaal revolutionair is Skylanders' crossplatform-mogelijkheid.  Stel je zit rustig met je figuurtjes te gamen en om één of andere moet je stoppen terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt (brand, een fax uit Darmstad,..  We hebben het allemaal al meegemaakt…).  Je neemt gewoon je figuurtjes en je speelt rustig verder op je 3DS.  De figuurtjes nemen hun vergaarde schatten en XP gewoonweg mee!  En het gaat nog verder: stel je hebt thuis de Wii-versie, en je wil een vriend bij hem thuis op PS3, XBOX of PC uitdagen in de (overigens schitterende) tweespelermodus?  Geen probleem.  De figuurtjes werken op ieder platform.  Je kan zelfs een vrij uitgebreide webgame spelen met je figuurtjes op de Skylanders website!

skylanders, spyro

De technologie is vernieuwend en een duidelijk schot in de roos.  Maar hoe zit het dan met het spel zelf?  We kunnen jullie geruststellen, het spel schiet Robin Hood-gewijs de eerste pijl in de roos doormidden.  Het is alweer een tijdje geleden dat we zo opgingen in een adventure.  De sfeer zit goed, de graphics zijn goed, het verhaal is voor één keer niet al té flinterdun…  Toegegeven, het is soms wat aan de makkelijke kant (zeker als je met twee speelt) en de puzzels liggen nogal voor de hand, maar de doelgroep bestaat duidelijk uit de jonge gamertjes onder ons.  Wat niet wegneemt dat wij ook met volle teugen genieten.

skylanders, spyro

Het spel nodigt ook uit om opnieuw uit te spelen.  De Skylanders zijn opgedeeld in soorten: vuur, water, wind, natuur, aarde, techniek en magie.  Sommige soorten zijn in bepaalde gebieden sterker dan andere, en bepaalde delen van het spel zijn dan weer enkel voor één bepaalde soort toegankelijk.  In totaal zijn er 32 figuurtjes te koop, apart of per drie verpakt.  Gelukkig kan het spel al uitgespeeld worden met behulp van de drie meegeleverde figuurtjes, maar de drang om ze allemaal te verzamelen zal groot zijn.

Skylanders, we zijn er weg van.  De redactie staat al vol met figuurtjes en nog hebben we ze niet allemaal!  Gotta catch 'em all!  Of was dat een andere franchise?

MindBender