01-12-14

Lego Batman 3: Beyond Gotham (PS3/PS4/WIIU/3DS/XBOX360/XBOXONE/PC)

lego batman 3, wiiuHet Lego DC Universe is weer in gevaar.  De booswicht Brainiac heeft een plan om alle Lantern ringen te verzamelen, maar dat is buiten de Justice League gerekend.  De geblokte helden bieden weerstand en gaan de strijd aan op verschillende bekende plaatsen, planeten en dimensies.  Hall jullie bouwplannen maar boven, want Lego Batman 3 bulkt weer van de blokjes!

Dit een Batmanspel noemen, is eigenlijk een beetje verkeerd.  Het verhaal begint wel met de gevlederde die in Gotham aan een zaak werkt, maar na een paar levels zitten we al ver buiten Gotham.  We spelen dan ook niet meer met Batman en Robin, maar met andere leden van de Justice League, Martian Manhunter en Green Lantern.  Hoe verder we komen in het spel, hoe meer plaatsen de revue passeren.  Het aantal speelbare figuren neemt ook exponentieel toe.  Denk aan een willekeurige DC held (of booswicht) hoe obscuur ook, en de kans is groot dat hij of zij in het spel zal zitten.

lego batman 3, wiiu

We rollen trouwens gemakkelijk het spel in.  Wie al eerder een Legospel speelde zal hier geen verrassingen tegenkomen.  De mechaniek van voorbije spellen werd behouden.  We kunnen nog steeds het decor afbreken om studjes te verzamelen en nieuwe dingen te bouwen.  We worden nog steeds beloond als we voldoende studs hebben verzameld en er zitten nog steeds gouden stenen en minikits verborgen in de levels.  Elke held heeft zo zijn eigen specialiteiten (of kostuums in het geval van Batman en Robin) en het herspelen van levels wordt nog steeds aangemoedigd.  Waarom zou men ook iets veranderen aan een succesformule?  Ons verveelt het alleszins nog steeds niet.

lego batman 3, wiiu

Grafisch zit alles ook snor.  De steentjes blinken en de cutscenes spelen vloeiend.  Ook op voiceacting of verhaal hebben we niets aan te merken.  De developers weten duidelijk wat ze doen!

lego batman 3, wiiu

"Meer van hetzelfde", zouden we gemakkelijkheidshalve kunnen zeggen.  Maar dat doen we niet.  Lego Batman 3 Beyond Gotham is een waardige nieuwe aflevering in het grote Lego Batman verhaal.  Met een schat aan extra content en een gigantische replay waarde.  Een puik Legospel, alhoewel het niet zozeer verschilt van zijn voorgangers.  
Oeps, nu doen we het toch!

MindBender

(review gebaseerd op WIIU versie)

27-11-14

Paper Monsters Recut (WIIU/PC)

paper monsters recut, wiiuChaos in papierland!  Allerlei origamimonsters storten het anders o zo vredige landje in verval.  Slechts één held is sterk genoeg om het land te bevrijden.  Zijn grootste troef?  Hij is gemaakt van karton!

Flinterdun, zo doorzichtig als kalkeerpapier.  Zo zouden we de plot van Paper Monsters: Recut kunnen omschrijven.  Voor een sterk verhaal moeten we hier niet zijn.  Voor een schattige platformer zijn we echter aan het juiste adres.  Paper Monsters ziet er zo ongelofelijk mooi en schattig uit dat alle vrouwenharten op de redactie spontaan beginnen te smelten.  De "Oooh!"'s en "Aaaah!"'s zijn niet van de lucht terwijl we spelen…

paper monsters recut, wiiu

Het spelen zelf dan.  We spelen met een bordkartonnen figuurtje en moeten verschillende werelden doorlopen.  Die werelden zijn opgebouwd volgens de klassieke platformerstijl.  Hindernissen waarover gesprongen moet worden, vijanden die we verslaan door op hun kop te springen, knopen en paperclips moeten worden verzameld…  Het voelt allemaal heel vertrouwd aan.

paper monsters recut, wiiu

Zo vertrouwd zelfs, dat we op een kleine twee uur klaar zijn.  We hebben nog niet alles gevonden en de minigames zijn nog niet vrijgespeeld, maar de eindbaas is verslagen en ieder level is uit.  Misschien ligt dat ook aan de extreem lage moeilijkheidsgraad.  De keren dat we een leven verliezen zijn zeldzaam, en als het al gebeurt, komt dat door onoplettendheid…  

paper monsters recut, wiiu

Wie met Paper Monsters Recut aan de slag wil, moet eerst even nadenken wat hij wil.  Als je een uitdaging zoekt, blader je best verder door de Eshop catalogus.  Wil je een licht verteerbaar platformertje dat er puik uitziet, of een platformer voor beginnende gamers of kinderen, dan is dit zeker wat je zoekt.  En aangezien zijn kleine prijs, meer dan waar voor zijn geld!

MindBender

(review gebaseerd op WIIU versie)

20-11-14

Shovel Knight (WIIU/3DS/PC)

shovel knight, wiiuVanuit de dieptes van de Eshop worden we plots bestookt met een nieuw pareltje.  Shovel Knight springt op onze WiiU en steelt geheel onverwachts ons hart en onze tijd.

Shovel Knight en Shield Knight zijn een duo avonturiers dat het land beschermt tegen het kwaad.  Op een dag gaat het mis.  Ze gaan een donkere toren binnen, maar worden er overweldigd door monsters.  Shovel Knight wordt overmeesterd en buiten westen geslagen.  Als hij wakker wordt, zijn zowel de toren als Shield Knight verdwenen.  Overmand door verdriet gaat Shovel Knight op rust.  Het land wordt overgenomen door een kwade tovenares en haar trouwe ridders.  Wanneer de toren weer verschijnt, vindt Shovel Knight dat het hoog tijd wordt om op zoek te gaan naar Shield Knight en ondertussen het land te bevrijden van de kwade krachten.

shovel knight, wiiu

We worden om de oren geslagen met clichés in de inleiding van Shovel Knight, maar zo hoort het eigenlijk ook.  Een spel dat probeert om de 8bit klassiekers uit onze jeugd na te bootsen mag dat doen.  Het lukt daar trouwens wonderwel, dat nabootsen.  We gaan er zo in op dat we eventjes weer acht zijn en op woensdagnamiddag bij een vriend met de NES aan de slag zijn. 

shovel knight, wiiu

We platformen van checkpoint naar checkpoint en delen klappen uit met onze spade.  En passant graven we her en der schatten op.  Met onze verzamelde buit kunnen we in een nabijgelegen dorpje nieuwe magische voorwerpen kopen om ons verder te helpen.  We kunnen er ook onze health opkrikken of gewoon verzoeknummertjes aanvragen bij de lokale bard.  Zoals in ieder degelijke 8bit klassieker schuilen er in Shovel Knight ook eindbazen aan het eind van ieder level.  En net zoals de 8bit bazen uit onze kindertijd zijn sommige keimoeilijk en bikkelhard.  We moeten dikwijls helemaal opnieuw beginnen.  Iets wat we doen zonder mopperen, gewoon omdat het zo leuk is.

shovel knight, wiiu

Een fijn, gepixeld actieplatformertje dat ons meeneemt op een nostalgische trip.  We amuseren ons te pletter met Shovel Knight.  A+!  5 sterren!  Honderd procent! Twee duimen omhoog!  Het maakt niet uit welk scoresysteem we hanteren, Shovel Knight krijgt sowieso het maximum!  Aanradertje!

MindBender

(review gebaseerd op WiiU versie)

18-08-14

Hyrule Warriors (WIIU)

Hyrule warriors, wiiuDynasty Warriors en Zelda, niet meteen een combinatie die je verwacht.  Bij de aankondiging van Hyrule Warriors op E3 fronsten wij dan ook even de wenkbrauwen.  Hoe combineer je in godsnaam een hack-and-slash met een adventure als Zelda?  Niet, zo blijkt uit onze test.  Je blijft gewoon trouw aan de onklopbare Dynasty Warriorsformule en je trekt het geheel een Zeldajasje aan.  Het resultaat?  Een uiterst genietbare hack-and-slash met strategie-elementen en een onmiskenbare Zelda-inslag.

Bij het begin van het spel is er al meteen een crisis in Hyrule.  Het paleis wordt aangevallen en tijdens de veldslag verdwijnt prinses Zelda.  Jonge rekruut Link voert samen met een handvol bondgenoten het Hyruliaans leger aan, op zoek naar de prinses én naar de overwinning op de vijandelijke troepen.

Hyrule warriors, wiiu

Het concept is vrij simpel.  We kiezen een held, rusten die uit met wapens die we tijdens vorige veldslagen hebben gevonden of gekocht en trekken ten strijde.  Op het slagveld komen we oog in oog te staan met hele horden vijanden die blijven terugkomen uit vooropgestelde spawnpoints.  Aan ons om die punten te veroveren en bezet te houden, zodat ze onze troepen beginnen te spawnen.  Wie het eerst alle punten bezet of een paar scenariospecifieke handelingen uitvoert wint de veldslag. 

Hyrule warriors, wiiu

Onze held is een kracht om rekening mee te houden op het slagveld.  We kunnen verschillende combos uitvoeren, en een superaanval.  Vijanden vallen voor ons zwaard als koren onder een zeis en de kaart kleurt gestaag het kleur van ons leger.  Af en toe mogen we ons ook uitleven om vijandelijke "helden" en soms zelfs bazen.  Die bazen ademen Zelda, zowel esthetisch als strategisch.  Het hele spel trouwens.  Dit is geen echte Zelda, maar Dynasty Warriors in het Zelda universum.  We pikken bommen op, openen schatkisten, helpen Gorons en maaien moblins neer.  We amuseren ons te pletter!

Hyrule warriors, wiiu

Fans van Dynasty Warriors zullen hier zeker blij mee zijn.  Hetzelfde geldt voor Zeldafans, mits ze geen nieuwe Zelda-aflevering verwachten.  De vele knipogen naar de reeks en de algemene Zelda-feeling die hier heerst zou echter meer dan genoeg moeten zijn als zoethoudertje tot de volgende "echte" Zelda er effectief komt.

MindBender

07-07-14

Guacamelee! Super Turbo Championship Edition (WiiU/PS4/XBOX360/XONE)

guacamelee, wiiuHet is zomer en het is lekker warm.  Jullie hebben ongetwijfeld zin in een lekker verfrissend spelletje, maar dat krijgen jullie niet.  Jullie krijgen wel het broeierig Mexicaans-hete Guacamelee, een platformer om je vingers bij af te likken!  Dus neem een zak tortillas en een potje extra pikante salsadip want dit spel laat je de eerste uren niet los! 

Een paar uur voor het jaarlijkse doden-festival vallen levende skeletten het dorp binnen.  Ze kidnappen de dochter van El Presidente en laten de hele wereld in chaos achter.  De wereld van de levenden en die van de doden worden stilaan één, een catastrofe hangt in de lucht.  Alle hoop rust op de schouder van Juan, een super-Luchador die de skeletten een poepje zal laten ruiken.  ¡Caramba!

Na een korte inleiding, die ook een beetje dienst doet als tutorial, lopen we al rond met een in spandex gehulde Juan.  Juan's luchador masker geeft hem magische krachten.  Hij kan worstelen als de beste, kent een hoop special moves en kan bovendien switchen tussen het land van de levenden en dat van de doden.  We beuken duchtig los op de skeletlegers, en zoeken ondertussen naarstig naar de dochter van El Presidente.

guacamelee, wiiu

Om ons op weg te helpen met onze nieuwe krachten krijgen we de hulp van twee leraars.  Een naamloze Luchadora uit het land van de doden geeft ons hints en wijst ons de weg (en kan bestuurd worden door een tweede speler!) en een wijze sensei/weergeit (denk een weerwolf, maar dan met geiten ipv wolven) leert ons gaandeweg nieuwe special moves aan.

Het spel speelt heerlijk.  We krijgen de indruk dat we met een oud vertrouwd retrospel aan de slag zijn.  Het speelt niet alleen als een oude platformer, er worden bovendien ook nog een hele hoop knipogen gegeven naar retroklassiekers.  Mario wordt geparodieerd, elementen uit de eerste Metroid werden "geleend" en ga ons niet vertellen dat je bij de gevechten niet één keer aan Double Dragon dacht…

guacamelee, wiiu

Alsof dat alles nog niet genoeg was om ons over de streep te trekken is Guacamelee ook nog een streling voor het oog.  De graphics zijn zo leuk dat het lijkt of we een tekenfilm besturen.  De gortdroge humor en de bizarre sfeer die het geheel doorspekt maken het alleen maar mooier.  De perstekst waarschuwde ons al voor een spel dat "Muy Loco" is, en voor een keer lijkt een perstekst niet overdreven.

guacamelee, wiiu

Wie nog op zoek is naar een geestige platformer moet niet lang meer twijfelen.  Guacamelee heeft alles wat je zoekt.   En als u ons nu wil excuseren: de tortillas worden koud.  ¡Orale!

MindBender

review gebaseerd op WiiU versie

29-05-14

ScramKitty and his Buddy on Rails (WIIU)

scram kitty, wiiuIedereen weet dat wij dierenliefhebbers zijn.  En dat we wel houden van een flinke puzzel op zijn tijd.  En dat we ieder jaar opnieuw hopen dat de hoverboards uit Back to the Future 2 werkelijkheid worden.  En gepassioneerd zijn door alles wat een beetje naar science fiction ruikt.  Het mag dus geen wonder heten dat we hyperenthousiast de kans grepen om Scram Kitty and his Buddy on Rails te reviewen.  Scram Kitty's kattenvriendjes (dierenliefhebberij, check!) werden gekidnapt en gevangen gezet op een gigantisch ruimtestation (scifi, check!).  Aan ons om hen, gewapend met een hoverboard (Back to the Future 2, check!), te redden door het oplosssen van een paar puzzels (puzzels!  Check!).

We worden meteen in de actie gedropt.  We krijgen in bovenaanzicht ons hoverboard te zien dat rondzweeft in een ruimtehangaar.  Ergens in die hangaar zit een aantal poezen verstopt.  Het totale aantal poezen dat we vinden en meenemen naar de uitgang wordt opgeteld bij ons totaal.  Iedere deur naar een nieuwe hangaar kost een aantal katten om open te maken.  De route die we afleggen door het ruimtestation hangt dus af van het aantal kittens dat we onderweg bevrijden.

scram kitty, wiiu

Dat bevrijden loopt echter niet van een leien dakje.  Doordat het ruimtestation halvelings gebonden is aan de wetten van de zwaartekracht, kan ons hoverboard alleen maar zweven tegen de rand van de hangaarmuren en objecten in de hangaar.  Als we genoeg boosters hebben verzameld kunnen we een supersprong naar een verre rand maken om vandaar verder te zweven.

scram kitty, wiiu

Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, stikt het in de hangaars ook van dodelijke vallen en gemuteerde ruimteratten die ons het leven zuur maken.  Gelukkig is ons hoverboard ook uitgerust met twee laserkanonnen, zodat Scram Kitty plots ook een beetje een shmup wordt.

We zweven rond, redden poezen en knallen ratten neer.  Dit is leuk!  Dat de tekenstijl er tegelijk retro en mooi afgewerkt uitziet is een dikke kers bovenop de taart!  En dan gebeurt het onvermijdelijke.  Na twaalf levels zitten we plots muurvast.  We moeten een ingewikkelde sprong maken, over een brandend muurtje en tegelijk een zwerm ratten neermaaien.  Terwijl we een weglopend poesje moeten achtervolgen.  Tegen de klok...  We zwoegen en zweten, maar het wil ons maar niet lukken.  Niet behendig genoeg, te traag...  Het gaat gewoonweg niet.  Terugkeren en een andere hangaar binnengaan lukt ons ook niet, want daarvoor hebben we niet genoeg poezen gered.

scram kitty, wiiu

Na enkele dagen proberen en jammerlijk falen wordt het ons teveel, en Scram Kitty verdwijnt naar een uithoekje van de WiiU hard drive, waar het uiteindelijk zal vergeten raken onder een dikke laag digitaal stof.

Jammer.

MindBender

07-04-14

Mario Kart 8 (WiiU)

mario kart 8,wiiuDe racekoorts heeft weer toegeslagen op de redactie.  Weddenschappen worden afgesloten, bondgenootschappen worden gesmeed en er wordt getrashtalked dat het een lieve lust heeft.  Zelfs willekeurige voorbijgangers worden op straat met bananenschillen bekogeld.  De reden?  We zijn zo ongelooflijk ongeduldig aan het wachten op Mario Kart 8!  Gelukkig werden we, net voor de situatie onhoudbaar werd, uitgenodigd om het spel te komen testen bij Nintendo.

Ginds aangekomen, wacht ons een tafel vol controllers op.  Onze eerste moeilijke keuze van de dag, want waarmee kunnen we het vlotst winnen?  Wiimote met of zonder nunchuck?  Classic controller, al dan niet pro?  De WiiU Gamepad?   Omdat we medetester SoulDoubt verdacht zien lonken naar de Gamepad verdenken we haar ervan tactisch voordeel te hebben met een Gamepad.  We duiken dan ook naar de controller in kwestie en weten hem voor onszelf te bemachtigen.  Terwijl we hem triomfantelijk in de lucht heffen, zien we dat SoulDoubt gezwind en vrolijk fluitend voor de classic controller pro kiest.  Zou ze ons belazerd hebben?  Was haar lonken naar de Gamepad een tactische zet om ons te laten geloven dat ze er voordeel mee zou halen terwijl ze eigenlijk beter overweg kan met classic controller?  Compleet overmeesterd door competitieve paranoia starten we het spel.

En weer worden we voor een verscheurende keuze gesteld.  We moeten beslissen met welk personage we willen racen.  Uit ondervinding weten we dat de kleine personages sneller zijn, maar minder goed scoren op baanligging dan de grote.  Terwijl we berekenen waar we het meeste voordeel uithalen, zien we dat SoulDoubt al een voertuig aan het kiezen is! 

mario kart 8,wiiu

We spieken mee terwijl ze haar voertuig pimpt.  Ze kiest voor een lowrider bike, met standaard wielen en een deltavleugel als zweefoptie.  Mario neemt plaats op de bestuurdersstoel.  In blinde paniek proberen we haar keuze zo goed mogelijk na te bootsen.  Baby Mario zal voor ons een rocket bike besturen, met houten wielen en een tros ballonnen als zweefoptie.  Het geheel ziet er niet uit, maar we hopen dat baby Mario's lichtgewicht ons een voordeel geeft.  We geven nog vlug aan dat we 150cc willen (dat gaat gewoon sneller!), kiezen een willekeurige cup en luttele seconden later staan we aan de startlijn te ronken.

Van zodra het startsein wordt gegeven is onze paranoia plots verdwenen.  Het kan ons plots geen barst meer schelen of SoulDoubt ons verslaat of niet.  We amuseren ons te hard om daar nog oog voor te hebben.  Dit is Mario Kart ten top.  Knotsgekke karretjes, personages en geestige parcours.  Er passeren compleet nieuwe parcours de revue en oude bekenden die in een nieuw jasje werden gestoken.  Hetzelfde geldt voor de personages.  We zien oude vertrouwden als Mario, Luigi, Bowser, Toad en de baby's, maar merken ook nieuwelingen als Metal Mario en de Koopa Kids op.

mario kart 8,wiiu

De grootste nieuwkomer is echter de zwaartekracht.  De voertuigen in deze achtste aflevering kunnen namelijk niet alleen moeiteloos switchen tussen land en water, maar ook tussen boven, onder en zijwaarts.  Parcours draaien soms plots op hun kant of ondersteboven.  We kunnen zonder probleem verder rijden, maar het vergt wel enige gewoonwording om niet als een gek de kant in te rijden van zodra het parcours keert.

Om het feest compleet te maken ontdekken we ook nog een paar nieuwe powerups.  Naast de alom bekende schilden en bananen en het irritante blauwe schild (dat nu ook iedereen dat het onderweg naar de kopligger tegenkomt, omverkegelt) rapen we ook bloemen op.  Met de vuurbloem kunnen we tegenspelers met vuurballetjes bestoken en de piranhaplant kegelt andere coureurs van de baan.  Het lukt SoulDoubt ook nog om boomerangs te bemachtigen waarmee ze ons net voor de finish van de baan werpt.

mario kart 8,wiiu

De voormiddag vliegt voorbij.  Voor we het beseffen hebben we alle Cups een paar keer uitgereden en iedere mogelijke combinatie van wielen/carrosserie/zweefdinges uitgebreid geprobeerd.  We kunnen slechts tot één conclusie komen…

MUST HAVE!

MindBender

14-11-13

Batman: Arkham Origins (PS3/PSV/XBOX360/WIIU/PC)

batman arkham origins, wiiuEindelijk is het weer zover.  Na lang (nu ja, lang...) wachten kunnen we weer aan de slag met de gevlederde superheld.  Na twee succesvolle voorgangers komt Batman: Arkham Origins, een prequel waarin we kennismaken met Batman in zijn prille beginjaren.  Supergangster Black Mask slaagt er in te ontsnappen uit Arkham en alsof dat het nog niet lastig genoeg maakt voor de nog onervaren vleermuis, looft hij ook nog eens een dikke beloning uit voor degene die Batman het hoekje kan omhelpen...

Trouwe lezers weten ondertussen al wel dat de Batman franchise één van onze zwakke plekjes is.  We zijn fan van de comics, de films (ja zelfs die van Joel Schumacher!) en de games.  De vorige twee Arkhams kluisterden ons aan onze console en deden ons verlangen naar meer.  Worden we met Origins op onze wenken bediend?

Reken maar van yes!  Het derde deel in de reeks pleegt absoluut geen stijlbreuk.  We lopen nog steeds rond met de camera achter ons, zweven van dak naar dak en koppelen moeiteloos combos aaneen in een gevaarlijk vecht-ballet.  Batman heeft ook nog steeds beschikking over een gigantisch arsenaal technische hulpmiddeltjes.  De vertrouwde snufjes uit de vorige delen maken een comeback en worden vergezeld van een paar nieuwtjes.  Tussen de verhaalmissies door worden we alweer belaagd door The Riddler, die ons alweer aanspoort om kleine raadseltjes op te lossen om zo XP te verdienen.

batman arkham origins, wiiu

We kunnen naast het verhaal ook kiezen om challenges te spelen, zoals we die nog kennen uit de vorige delen. Predator challenges waarbij we zo stil en ongezien mogelijk de booswichten moeten uitschakelen en combat challenges waarbij we steeds groter wordende meutes vijanden moeten verslaan.  Nog steeds even leuk als vroeger!

batman arkham origins, wiiu

Veel nieuwigheden kunnen we niet bespeuren in Arkham Origins.  We kunnen nu tripjes naar de (overigens prachtige en uitgebreide) Batcave maken en daar praatjes slaan met Alfred of oefenen in de combat simulator. We kunnen vlugger van de ene kant van de kaart naar de andere met fast-travel.  Dat houdt in dat Bats even meelift met de Batwing naar een geselecteerde communicatietoren.  Op voorwaarde dat we die toren al hebben bevrijd uit de klauwen van The Riddler natuurlijk.  De stemmen van Batman en The Joker werden ook niet meer ingesproken door anciens Kevin Conroy en Mark Hamill.  Nieuwkomers Roger Craig Smith en Troy Baker werden ingelijfd, hetgeen ons niet meer dan logisch lijkt als er een jongere versie van de protagonisten dient te worden neergezet.  De nieuwe acteurs leveren een sterk staaltje, en eerlijk gezegd missen we de anciens geen seconde.

batman arkham origins, wiiu

Weinig nieuws dus in deze nieuwe aflevering.  Dat zou een punt van kritiek kunnen zijn, moesten de twee vorige afleveringen niet zo sterk geweest zijn.  Wij krijgen er geen genoeg van!  Je zegt toch ook geen nee tegen een derde portie frieten?  Of een derde afspraakje met een supermodel?  Of een derde jackpot met de Lotto?  Nee toch?  

MindBender

(review gebaseerd op WiiU versie)

04-07-13

Nintendo Post E3 2013

Laatst mochten wij naar jaarlijkse gewoonte weer even langs bij Nintendo’s Post-E3 event.  De ontwikkelaar zet na E3 steevast zijn deuren even open om de pers aan de slag te laten gaan met al de aangekondigde nieuwe titels.  En, zoals te verwachten was, en ondertussen ook al een jaarlijkse gewoonte is geworden, was de Game-Patrolredactie alweer met geen stokken meer buiten te krijgen.  Een kort verslag van onze indrukken…

In de 3DS kamer steken we meteen van wal met

Yoshi’s New Island

nintendo, post E3

De groene dinoachtige is terug.  En net zoals vroeger is hij ook deze keer weer babysit van dienst.  Met baby Mario op de rug gaat hij op pad.  We amuseren ons kostelijk.  We vreten alle vijanden die we tegenkomen op en poepen ze naderhand in eivorm weer uit.  Die eieren kunnen we lanceren om zo vijanden uit te schakelen.  We hebben op den duur zoveel eieren verzameld, dat de toezichthoudende boothbabe het niet kan laten om ons te complimenteren met onze “mooie eitjes”.  Lichtjes blozend schuiven we door naar het volgende spel.

The Legend of Zelda: A Link Between Two Worlds

nintendo, post E3, zelda

We speelden de nieuwe Legend of Zelda 3DS al bij ons vorige bezoek aan Nintendo.  De demo blijft onveranderd, maar toch merken we dat we het weer lastig hebben om ons ervan los te rukken…  Het lukt uiteindelijk toch (na 3 keer uitspelen) en een vlugge blik leert ons dat we de andere 3DS titels al bij een vorig bezoek hebben getest.  Op naar de WiiU kamer dan maar.

Bayonetta 2

nintendo, post E3

Daar worden we meteen de gamepad van Bayonetta 2 in de handen gedrukt.  De hoofdrol is nog steeds weggelegd voor de bevallige, bebrilde heks.  In de demo mogen we meteen aan de slag tegen een leger vijanden terwijl we balanceren op een stuntende F16.  Het regent weer combo’s en de actie spat van het scherm.  Tussen het combo-jongleren door merken we de kwaliteit van de graphics en de reusachtigheid van de vijanden op.  Wauw!

Mario Kart 8

nintendo, post E3

Hoewel we van plan waren om eventjes rustig te bekomen van al die snelle actie, laten we ons toch verleiden tot een potje Mariokart.  Wat eigenlijk een testritje moest worden, mondt al vlug uit in een regelrechte competitie.  We scheuren over een aantal nieuwe parcours en staan versteld van de zwaartekrachtwijzigingen.  Plots kunnen we op muren en plafonds rijden!  Alweer met moeite laten we de demopod voor wat hij is en we schuiven op naar

Sonic Lost World

nintendo, post E3

De eerste rustpauze, zo blijkt.  Sonic haalt hier duidelijk de mosterd bij een 3D Mario, maar smaakt toch niet even pittig.  We zien niet veel nieuws en niet echt veel boeiends, dus schuiven we weer verder.

Super Mario 3D World

nintendo, post E3

Wauw.  We testen alle modussen, wisselen onderling van personage, proberen alle mogelijkheden van het superschattige kattenpakje en drijven de boothbabe die meespelt langzaamaan tot wanhoop (“Gaan ze nu wéér opnieuw beginnen?”).  Het siert haar dat ze vriendelijk en geduldig blijft, ook wanneer SoulDoubt in een vlaag van Animal Crossing-waanzin vraagt hoe we het onkruid uit het decor kunnen plukken…

The Wonderful 101

nintendo, post E3

Leuke beat-em-up.  We spelen met een superheld en zijn volgelingen die samenwerken tegen monsters en robots die een stadje overvallen.  Een traditionele levensmeter is er niet.  Onze sterkte wordt bepaald door het aantal volgelingen dat ons achternaloopt.  Hoe meer er KO gaan, hoe minder sterk we worden.  Door vormen te tekenen op de gamepad weten onze helden wat voor soort aanvalsformatie ze moeten innemen en aanvallen doen we door op de A-knop te rammen.  We gaan er zo in op dat zelfs de stoïcijnse Boothboy begint te supporteren!

Legend of Zelda: The Windwaker HD

nintendo, post E3

Ziet er prachtig uit.  We laten ons vertellen dat de remake van de beroemde Gamecube titel een paar extras en een paar verbeteringen bevat, maar we passen wijselijk voor een test.  We willen hier immers nog weg geraken en als we ons door Zelda laten verleiden zal dat vertrek niet voor de eerste paar uur zijn.

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games - Sotsji 2014

nintendo, post E3

Sonic.  En Mario.  Op de Olympische Spelen.  Alweer.  Sonic is duidelijk strategisch tussen de toptitels opgesteld om ons alsmaar stijgende enthousiasme iet of wat binnen de perken te houden.

Pikmin 3

nintendo, post E3

Testten we al op de vorige editie van Post E3.  Ziet er nog steeds heerlijk en geestig uit.  We kunnen bijna niet meer wachten!

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

nintendo, post E3

Banana time!  Als Donkey Kong en Diddy Kong spelen we de volledige demo uit.  Het regent bananen en de tonnetjes knallen als nooit tevoren.  De eindbaas van dienst wordt vakkundig buiten westen gemept en plots merken we dat de aanwezige andere pers ons gadeslaat.  Gingen we alweer te hard op in het spel?  Sorry collega’s, we beloven de innerlijke aap volgende keer in toom te houden.

New Super Luigi U

nintendo, post E3

We besluiten om het bezoek af te ronden met één leveltje New Super Luigi U.  Dat was buiten de Boothbabe van dienst gerekend.  Ze is duidelijk zelf een grote Mariofan, en telkens we er de brui willen aan geven, vraagt (nee, smeekt!) ze ons om nog een leveltje verder te spelen.  Lang hoeft ze niet aan te dringen (1 keer…).  We staan al vlug met zijn drieën te joelen en te juichen!  Na een tijd merken we dat we de andere bootbabes en –boys als publiek hebben.  Moeten ze zich dan niet meer om de aanwezige collega’s bekommeren?  Blijkt dat die al lang vertrokken zijn, en dat die van Game-Patrol alweer (naar jaarlijkse traditie) als laatsten achterblijven…

Oepsie!

MindBender

02-04-13

Lego City Undercover (WiiU)

lego city undercover,wiiuEr lijkt maar geen einde te komen aan de stroom Lego-spellen die onze kant opkomt.  Stuk voor stuk leuke spellen allemaal, maar het nieuwe dreigt er toch stilaan wat van af te slijten.  Nog voor we echter kunnen zeggen dat we de spelletjes beu zijn komt Traveller's Tales op de proppen met Lego City Undercover en blazen ze een frisse nieuwe wind in het genre  (en nee, dat was geen grap over flatulentie) (nu dus wel, nvdr).

In Lego City Undercover nemen we de rol van Chase McCain op ons.  Chase is een undercover flik die een tijd na zijn oneervol ontslag teruggeroepen wordt naar Lego City.  De stad is in de greep van een misdaadplaag, en er wordt vermoed dat Chase's oude vijand Rex Fury weer in de stad is.  Aan ons om hem in de boeien te slaan en ondertussen ook nog eens die misdaadplaag op te lossen.  Een hoop werk voor één man, maar als die man superflik Chase McCain is, vormt dat geen probleem!

Het spel ziet er nog steeds uit als een rasechte Lego-titel.  Het decor ligt volgestrooid met gouden en zilveren studjes en we kunnen de meeste dingen makkelijk aan diggelen slaan.  We moeten nog steeds over bepaalde figuren (in dit spel "kostuums") beschikken om speciale vaardigheden te kunnen gebruiken of gesloten deuren te kunnen openen, en her en der zitten speciale blokken verstopt.  

lego city undercover,wiiu

Maar dan komt die frisse wind waar we het eerder al over hadden voorbij gewaaid.  Lego City Undercover speelt zich namelijk af in één grote open wereld die we tussen de missies door op ons gemak kunnen verkennen.  De stad, de haven, het platteland, de aanpalende bossen...  We kunnen overal aan sightseeing doen.  En over transport kunnen we niet klagen: gewoon even ons politiefluitje bovenhalen en chauffeurs staan gedwee hun voertuig af.  We hebben maar te kiezen wat we in bruikleen willen nemen: jeeps, auto's, sportkarren, vrachtwagens, tractors, motoren...  Alles wat je verwacht rond te rijden in een grote stad, rijdt in Lego City in blokjesvorm rond.

Nieuw is ook het bouwsysteem.  Waar we vroeger studjes kregen wanneer we dingen afbraken, krijgen we nu bouwblokjes.  Met die bouwblokken kunnen we op bepaalde plaatsen aan de slag om nieuwe dingen te bouwen.  Een plaats waar we dienstwagens kunnen aanvragen, een boot...  

lego city undercover,wiiu

Een Lego-flik kan blijkbaar niet zonder zijn blackberry, en dus werd die handig ingewerkt in de gamepad.  We ontvangen er telefoontjes, we gebruiken hem om naar verborgen bewijsmateriaal te zoeken, als fototoestel, criminelenscanner,...  Kortom; net een echte telefoon.  Alleen kunnen we niet op Facebook, want dat bestaat niet in Lego City.  Een pak van ons hart!

Undercover geeft ook de nodige knipogen naar films, series en andere spellen.  We betwijfelen of het jonge doelpubliek Starsky & Hutch, Colombo of Dirty Harry zullen herkennen, maar voor de meespelende ouders is dit zeker leuk.  Overigens aan humor geen gebrek in Lego City Undercover.  Er gaat geen cutscene voorbij of we zaten minstens te giechelen dan wel te schateren van het lachen.  

lego city undercover,wiiu

De perfecte mix van actie, Lego, humor en boeiend verhaal.  Een absolute toptitel die niet in je verzameling mag ontbreken, dit!  Hebben we trouwens al gezegd dat er een gratis Legofiguurtje bij het spel zit verpakt?  Alsof we nog extra motivatie nodig hadden om het te kopen...

MindBender