27-10-17

Syberia (SWITCH)

Syberia, switchWij zijn altijd al grote fans van point ’n click adventures geweest. Puzzels en raadsels oplossen, praten met elk figuur dat ons pad kruist, alles oprapen wat er bruikbaar uitziet… Het heeft gewoon iets wat ons uitermate aantrekt. We waren dan ook erg enthousiast toen we te horen kregen dat die klassieker uit 2002, Syberia, opnieuw zijn opwachting maakt. Op de Switch dit keer.

In Syberia spelen we de rol van Kate Walker. Kate is een advocate die door haar firma naar een dorpje in de Franse Alpen wordt gestuurd om er de overname van de plaatselijke robot-fabriek te begeleiden. Wanneer ze er aankomt blijkt de eigenares van de fabriek overleden. Tot overmaat van ramp, bekende ze op haar sterfbed dat haar overleden gewaande broer toch nog in leven zou zijn, en dus de rechtmatige erfgenaam van de fabriek is. Kate moet dus op zoek naar de verloren broer, wil ze de overname laten doorgaan.

Ik geef toe, het klinkt als het plot van een hele slechte soap, maar hou in gedachten dat het hier om een robot-fabriek gaat! Die bovendien nog eens helemaal ingeburgerd is in het dorpje. Alles is er geautomatiseerd. Van deurbellen tot kerkklokken: alles heeft een robot-makeover. Het heeft het hele dorp (en bij uitbreiding, het hele spel) een soort steampunk-achtige look, die nog eens geloofwaardig is ook.

Syberia, switch

Besturing is simpel. We sturen Kate met de stick, laten haar lopen met een shoulderbutton en gebruiken de andere knoppen om acties uit te voeren. Lekker makkelijk. De Switch lijkt wel gemaakt voor adventure games. In geen tijd lopen we vlotjes doorheen het dorp te praten en dingen op te rapen. Net als vroeger!

Ook net als vroeger: al de rest. Syberia is namelijk geen remake voor de Switch. Het is een port. Wat wil zeggen dat er niks werd gedaan aan de graphics. Of aan het geluid. Wat we te zien en te horen krijgen was ongetwijfeld verbluffend vijftien jaar terug, maar tegenwoordig lijkt het wat roestig. Kate lijkt te zweven over de getekende achtergronden, en sommige geloopte geluidjes en muziekjes vallen net iets té hard op.

Syberia, switch

En hoewel de besturing lekker makkelijk is, toch had ze iets vlotter gemogen. Kate botst net iets te makkelijk met onzichtbare objecten, waardoor de grootse achtergronden plots beklemmend klein lijken. Soms draait de looprichting ook, waardoor Kate boven uit beeld loopt om in het volgende scherm bovenaan in beeld te komen. De besturing is hiervoor niet aangepast, en blijft registreren dat we naar boven duwen. Dus in het volgende scherm loopt Kate weer naar boven waardoor ze omdraait en weer naar het vorige scherm terugkeert… we moeten dus bij iedere schermwissel even stoppen met lopen. Het maakt het geheel net iets stroever…

Syberia, switch

Syberia blijft nog steeds een heel erg leuk adventure met een topverhaal, maar we vragen ons wel af of het niet iets had mogen opgepoetst worden voor zijn Switchdebuut. 

MindBender

09-10-17

Steamworld Dig 2 (SWITCH)

swd2cover.jpgKennen jullie Steamworld Dig nog? De maffe platform-puzzelaar met robotcowboy Rusty in de hoofdrol? Het spel kreeg onlangs een vervolg, waarin we niet meer met Rusty spelen, maar met vriendinnetje Dorothy. Rusty is na de gebeurtenissen van deel 1 spoorloos verdwenen. Dorothy gaat op zoek in de mijnen onder de stad, en komt heel wat vreemde dingen te weten...

Aan de stijl werd niks veranderd. Steamworld Dig 2 is nog steeds een 2D platformer, we graven nog steeds gangen dat het een lieve lust is, we vinden nog steeds mineralen en schatten en alles ziet er nog steeds superleuk uit. Het lijkt wel alsof we een tekenfilm zitten te spelen.

swd21.png

In tegenstelling tot zijn voorganger ligt de focus bij deel 2 misschien iets meer op het platformgedeelte. Dorothy is een lenige robot, en springt zonder veel moeite van rots naar rots, of gewoon steil tegen rotswanden omhoog. De mijn verkennen wordt hierdoor vrij makkelijk. En dat is niet slecht, want de mijn is gigantisch groot. Er zijn massa's vijanden en een heleboel mineralen te vinden. Op de koop toe zit de mijn ook nog eens vol met geheime gangen en kamers die leiden naar artefacten of upgrade tandwielen.

Die tandwielen kunnen we in het mijnstadje gebruiken om onze uitrusting te verbeteren. Ieder deeltje van de uitrusting heeft een hele resem uitbreidingsmogelijkheden die we kunnen vrijkopen met geld en die mogelijkheden kunnen we nog eens extra pimpen met de tandwielen. Het levert talloze mogelijke combinaties op die bij elke speelstijl passen. Het geld dat we hiervoor gebruiken komt trouwens uit de verkoop van de ertsen die we opgraven uit de mijn. We betrappen onszelf er dus al gauw op dat we meer gaan graven dan verder doen met het eigenlijke spel...

swd23.jpg

Net als in deel 1 kunnen we hier ook gebruik maken van liftbuizen. Die zitten her en der verspreid in de mijn, en eens we ze hebben uitgegraven, kunnen we ze gebruiken om van de ene naar de andere te reizen. Het maakt het verkennen niet alleen makkelijker, de moeilijkheidsgraad gaat er ook een tandje door omlaag. Eens we bijna het loodje leggen, hoeven we maar in een buis te stappen en weer naar de oppervlakte te reizen om weer op onze positieven te komen. Lekker makkelijk!

sd22.jpg

Steamworld Dig 2 is een aanradertje. Niet alleen voor fans van het eerste deel, maar ook ideaal als instapper. Dus, even wat erts opgraven, en dan vlug richting winkel om Steamworld Dig 2 te kopen met de opbrengst!

MindBender