27-11-17

Star Wars Battlefront 2 (PS4)

battlefront 2, star warsWe hebben nooit onze fascinatie en adoratie voor de Star Wars saga onder stoelen of banken gestoken. We zijn helemaal verzot op de saga in een melkweg heel lang geleden, hier ver vandaan. En omdat we ook fervente gamers zijn, zitten we ook al een paar jaar te wachten op een nieuw spel in het Star Wars universum dat onze honger kan stillen. Heel even konden we ons tegoed doen aan Battlefront, maar dat ging al vrij snel droog smaken. Gelukkig is er nu Battlefront 2, en dat belooft ons een meer gevarieerde feestdis.

Met Battlefront 2 maakte de ontwikkelaars zich van het begin al sterk dat ze alle tekortkomingen van de vorige aflevering zouden aanpakken. Nummer 1 op het lijstje: het ontbreken van een singleplayer. Met Iden Versio en haar Inferno squad kunnen we nu eindelijk alleen (offline!) aan de slag. Inferno Squad is een speciale eenheid van het Keizerlijke leger. Na de vernietiging van de Tweede Death Star boven Endor, blijkt dat de keizer een noodplan heeft opgezet dat na zijn dood dient uitgevoerd te worden. Versio en haar strijdmakkers volgen gedwee de bevelen op, maar al gauw blijkt de grens tussen goed en kwaad lang niet meer zo duidelijk.

battlefront 2, star wars

Knal in de roos, dat verhaal. We zaten ook al eventjes op onze honger wat betreft verhalen die zich afspelen tussen episodes 6 en 7. We knallen ons een weg doorheen het meeslepend verhaal, vliegen met allerhande ruimtetuig van hot naar her en vergapen ons aan de meest miniscule details. Want grafisch is alles piekfijn in orde. We kunnen zelfs de porieën tellen in het pokdalig gezicht van de admiraal die ons commandeert. Het lijkt wel alsof we gewoon rondlopen in een van de films…

battlefront 2, star wars

Singleplayer tien op tien dus. Benieuwd of we ons in de multiplayer even hard kunnen amuseren. Er was bij de lancering van het spel al aardig wat te doen over de lootboxes en het progressiesysteem. En ondanks de tegemoetkomingen en de aanpassingen, kunnen we wel begrijpen van waar alle wrevel komt. Want in welke spelmodus we ook proberen, langer in leven blijven dan een minuutje lukt ons niet. We worden iedere keer vrijwel meteen de pan in gehakt door een meer ervaren speler. Maar of die ervaring daadwerkelijk door kennis komt, dan wel door ‘gekochte’ upgrades of figuren blijft een mysterie. Het spel is wel zo netjes om ons te laten zien welke upgrade onze moordenaar zo goed maakt. Zodat we die straks zelf kunnen kopen. Of ervoor kunnen grinden.

Los daarvan amuseren we ons toch te pletter. Hetzelfde oog voor detail zit hier ook in alle levels. Alles ademt gewoon die typische Star Wars sfeer uit. We vergapen ons meer aan de omgeving dan dat we blasters afvuren naar de vijand.

battlefront 2, star wars

Battlefront 2 schiet met alles in de roos. Grafisch, verhaaltechnisch, de Star Wars-feeling, die singleplayer, de multiplayer…  Alleen jammer dat het systeem met de star cards en de lootboxes zo erg de mist ingaat, dat de rest van het spel onterecht meegetrokken wordt…

MindBender

17-11-17

Need For Speed: Payback (PS4)

need for speed, payback, ps4De nieuwste telg in de Need For Speed franchise draait helemaal rond het thema wraak. Tyler en zijn crew worden na een straatrace verraden door The House, een criminele organisatie die het illegale racingcircuit, de casino’s en bijna alle duistere zaakjes in de streek in handen heeft. Tyler, Mac en Jess willen wraak, en besluiten om The House terug te pakken. Daarvoor moeten ze echter helemaal onderaan de ladder beginnen…

Payback brengt ons heel wat elementen die we verlangen van een racing game. Blinkende bolides, die we kunnen upgraden. Een gigantische open wereld, waar uitdagingen en opdrachten voor het grijpen liggen. Workshops waar we onze wagens kunnen verven en bestickeren. Collectibles die her en der verstopt zitten… We kunnen ons geluk bijna niet op.

need for speed, payback, ps4

Rijden verloopt heel makkelijk. De besturing voelt heel intuïtief aan, en in geen tijd scheuren we door de omgeving. Het gaspedaal helemaal ingedrukt, driftend, handremmend en boostend met onze nitro. Dolletjes. De drie hoofdpersonages hebben elk een verschillende stijl, dus zijn er ook verschillende soorten racen te vinden in Fortune valley. Drag races, offroad, gewone straatraces, ontsnappingen aan de politie,… Koppel dat aan de vele optionele events zoals de hoogste snelheid behalen aan flitscamera’s, snelheidsuitdagingen en dies meer, en je bent uren zoet.

Verhaalgewijs hebben we echter wel een paar opmerkingen. Zo stellen we ons vragen bij dat flinterdunne verhaaltje… Akkoord, we verwachtten geen Shakespeare, maar iets minder cliché was leuk geweest. Hetzelfde geldt voor de voiceacting. We weten niet of het aan de acteurs ligt, of aan de barslechte dialoog, maar we hadden af en toe last van plaatsvervangende schaamte. Oneliners als “Night time. This is when I come to life.” krijgen een variant voor elk hoofdpersonage en worden zo slecht gebracht dat we niet anders kunnen of lachen. Het geheel krijgt zo een B-film sausje over zich heen gegoten. Leuk, mits dat de bedoeling was geweest, maar we vrezen dat Payback zichzelf bloedserieus neemt.

need for speed, payback, ps4

Maar kom, laat dat niet wegnemen van de fun van het racen. Het verhaal kunnen we negeren, ook al krijgen we wel heel veel cutscenes te zien. Niet alleen plot-uitleggerige cutscenes, maar ook actiescenes. Leuk, maar we hadden die actiescenes toch liever zelf gespeeld in plaats van ze te zien krijgen. We krijgen nu het gevoel dat we alleen maar van de ene grootse stuntscene naar de andere rijden, en het stunten zelf alleen maar mogen bekijken.

Alleen maar racen dan. Wat ook heel erg leuk is. Na elke race komen we een stapje dichter bij de snoodaards van The House. We moeten andere crews verslaan, en op elke wedstrijd is een aangeraden level gekleefd. Is onze gekozen auto lager dan dat level, dan is de kans op winnen heel erg klein. Hoe krijgen we dat level omhoog? Door vorige wedstrijden opnieuw te spelen. En opnieuw en opnieuw en opnieuw… We kunnen natuurlijk ook onze geldbeugel bovenhalen en wat microtransacties verrichten…

need for speed, payback, ps4

Het upgradesysteem van weleer is in Payback ook aangepast. Waar we vroeger onderdelen moesten kopen en die in onze auto moesten sleutelen als een volleerd mechanieker, is er nu het speedcard systeem ingelast. Na elke gewonnen race, mogen we een willekeurige kaart kiezen. Die kaart is een upgrade, van een willekeurig onderdeel, niveau en merk. Die kaart kunnen we dan gebruiken op onze auto of verkopen. De kans dat je net die kaart trekt die je nodig hebt is vrij klein en het geeft het hele systeem van upgraden een veel te hoog gokgehalte.

Wat moeten we aanvangen met Need For Speed Payback? Aan de ene kant kunnen we genieten van het lekker scheuren door de open wereld. Aan de andere kant gooien het verhaal, het eindeloze herspelen om te levelen en het upgrade systeem roet in het eten…

Anderhalve duim omhoog, eentje naar beneden.

MindBender 

06-11-17

Wolfenstein 2: The New Colossus (PS4)

wolfenstein 2,the new colossus,ps4De nazi’s. Werd er ooit al een groep meer gebruikt als antagonist in games? We dachten het niet. Er is gewoon iets wat ongemeen leuk is aan het aan gort knallen van een hoop fanatiekelingen. En het wordt dubbel zo leuk als het gebeurt onder de Wolfenstein-vlag.

In Wolfenstein 2: The New Colossus volgen we nog steeds BJ Blazkowicz. BJ werd gruwelijk gewond achtergelaten op het einde van de vorige aflevering. In The New Colossus wordt hij wakker uit zijn coma en moet hij al meteen een nazi-aanval weerstaan. Nooit hadden we gedacht dat we ooit nog eens een 3D shooter zouden spelen waarin het hoofdpersonage zich met een rolstoel voortbeweegt. Strafen gaat moeilijk, voortrollen gaat traag en is helemaal een ramp als we met één hand moeten sturen en met het andere moeten schieten.
Net echt.
Denken we. 

wolfenstein 2,the new colossus,ps4

Gelukkig kan Billy na die eerste rolstoelescapade een harnas aantrekken waarmee hij weer als vanouds kan rondhuppelen. Net als in de vorige delen. Ook terug uit die vorige delen zijn veel van de spelmechanieken die het spel net zo leuk maakten. De mogelijkheid om twee wapens tegelijk te hanteren bijvoorbeeld. Of het perks-systeem, waarmee we bepaalde vaardigheden kunnen opkrikken. Wel nieuw in dit deel zijn de zijmissies die we kunnen vinden. Het zijn korte missies waarin we belangrijke nazis moeten uitschakelen. Ze zijn geheel optioneel, maar leveren ons wel extra uitrusting op die we door keuzes in het spel zouden mislopen.

wolfenstein 2,the new colossus,ps4

Grafisch is alles piekfijn in orde. Of we nu door een vijandelijke duikboot lopen, of door de desolate straten van een ghetto, of in de woestijn van New Mexico: alles ziet er echt uit. Van het kleinste zandkorreltje, tot het interieur van een vijandelijke basis… Alles ziet er echt en geloofwaardig uit. Hoe over the top de verhaallijn soms ook is.

En het verhaal kan ook bijna niet fantastischer. BJ en de zijnen vechten tegen een naziregime dat de Tweede Wereldoorlog heeft gewonnen. De Verenigde Staten zijn nu in Duitse handen en dat alles heeft gevolgen. Het levert stof voor een “wat als?” versie van de periode na WOII, met alweer een ongelofelijk oog voor detail.

wolfenstein 2,the new colossus,ps4

We zijn een aardige poos zoet met de vrij uitgebreide singleplayer, maar toch bekruipt ons de zin om opnieuw te beginnen. Wolfenstein 2 is namelijk doorspekt met extra’s. Star cards, goud,… Elk level bulkt van de collectibles die we pas vinden als we elk hoekje en gaatje zorgvuldig onderzoeken. Heerlijk gewoon!

We kunnen niet anders of Wolfenstein 2 aanraden. Een must-have, een aanrader, een nazishooter deluxe… Noem het wat je wil, maar haal het meteen in huis. Uw Playstation/Switch/PC/XBOX verdient het gewoon.

MindBender

06-09-17

Life is Strange: Before the Storm (XBOXONE)

Life is Strange: Before the Storm, PS4Wow.

Meer konden we niet zeggen na het spelen van de eerste episode van Life is Strange: Before the Storm. Zo onder de indruk waren we. We speelden de episode in één enkele ruk uit, zoals we dat meestal doen met spellen van dit soort. In een enkele beurt, met één iemand aan de controls, de rest van de redactie als toeschouwer en geweten bij de keuzes, de redactiekat spinnend op schoot en snacks bij de hand. Er kon niets misgaan.
En toch…  Toch ging er vanalles fout voor hoofdpersonage Chloë. En wij smulden er van.

In Before the Storm spelen we de rol van Chloë. We zagen haar eerder al opduiken in Life is Strange, maar deze aflevering speelt zich drie jaar eerder af. Chloë heeft het lastig op school, rebelleert tegen haar moeder en haar stiefvader. Ze mist haar vader en schrijft brieven aan haar vriendin Max die met de noorderzon vertrok, maar verstuurt die nooit. Ze lijkt vast te zitten in een neerwaartse spiraal tot Rachel, het populairste meisje op school, plots interesse in haar toont. De twee lijken bestemd voor elkaar en nemen samen een beslissing die de toon van de volgende twee episodes zet…

Life is Strange: Before the Storm, PS4

Wie veel actie verwacht, of speciale krachten zoals in het eerste deel, komt van een kale reis terug. Chloë is een doodnormale tiener, maar is vrij rad van tong. De enige “superkracht” die ze heeft is haar sarcasme en haar scherpe geest. Het spel probeert dat te gebruiken in de “backtalk” mechaniek. Telkens Chloë een dialoog aangaat met een ander personage, moeten we als speler goed opletten wat er gezegd wordt en er zo goed mogelijk proberen op inspelen. Er zijn uiteraard verschillende uitkomsten voor elk gesprek of iedere handeling, en elk van die uitkomsten heeft dan weer effect op andere plaatsen in het spel, soms zelfs tot in de volgende episodes. Onbezonnen spelen is dus uit den boze.

Life is Strange: Before the Storm, PS4

We waren al danig onder de indruk van het verhaal, maar we werden helemaal van onze sokken geblazen door de stijl en de muziek. Grafisch is alles danig in orde, we betrappen onszelf op het pauzeren van het spel om Chloë’s magnifieke dagboek te bewonderen. Muzikaal zit ook alles meer dan snor (baard?) met de shoe-gazende soundtrack van de Engelse band Daughter. Onze voet tikt onbewust mee. 

Life is Strange: Before the Storm, PS4

Wow, dus. We zitten nu al vol ongeduld te wachten op episodes 2 en 3 en de bonus episode die bij de speciale editie zit.

MindBender

22-05-17

Injustice 2 (PS4)

injustice 2, ps4O jee; het rommelt weer in het DC-universum. De trouwe speler herinnert zich vast nog wel de gebeurtenissen van Injustice: Gods Among Us. Superman werd gek nadat de Joker hem een zwangere Lois Lane liet vermoorden. Superman keelde de clown, en veranderde in een megalomane zak die over de wereld wilde heersen en alle criminelen wou ombrengen. Het was hem nog bijna gelukt ook, maar gelukkig staken Batman en een paar trouwe kompanen stokken in de wielen.

Injustice 2 gaat gewoon verder waar 1 ophield. Vijf jaar na zijn overwinning op Superman, probeert Batman de wereld weer te herstellen. Een nieuwe groepering superschurken aangevoerd door Gorilla Grodd , gooit echter roet in het eten. Batman en de zijnen proberen Grodd te stoppen, maar ontdekken dat Grodd slechts een marionet is in de handen van een veel grotere dreiging.  Een dreiging waarvoor ze Superman zullen nodig hebben…

injustice 2, ps4

Injustice 2 speelt als iedere doorsnee fighting game. Er zijn knopjes om te slaan en te schoppen, te blocken en te springen. Combo’s vliegen van het scherm en de juiste volgorde knopjes indrukken zorgt voor indrukwekkende aanvallen. Net als in de eerste aflevering is er ook een supermeter. Eens die opgevuld is, kunnen we indrukwekkende supermoves uitvoeren, die ongelofelijk veel schade aanrichten.

injustice 2, ps4

Helemaal nieuw is het gear systeem. Na gevechten worden we beloond met stukken uitrusting. Delen van kostuums, of nieuwe wapens. Die kunnen we dan gebruiken om onze vechtjassen sterker te maken. Denk RPG, maar dan in een fighting game. Hoe meer we met een figuur spelen, hoe sterker die ook wordt. Levelen en Fighting games: nooit gedacht dat we de combinatie ooit zouden zien, maar het werkt.

injustice 2, ps4

Comics en fighting games. Twee dingen waar wij fan van zijn. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat wij keiharde fan zijn van Injustice 2. De (vrij korte) singleplayer spelen we geheid opnieuw om het alternatieve einde te weten te komen. We blijven verder vechten in de losse battles, in de vage hoop dat we ooit alle gear zullen verzameld krijgen. En we blijven verder op elkaar inhameren, gewoon omdat het lekker vlot gaat en heel erg leuk is.

MindBender

09-05-17

Little Nightmares (PS4)

little nightmares,ps4In al het grote geweld van racers, first person shooters en andere brulboeien, is het soms moeilijk om een fijn adventure terug te vinden. Laatst botsten we op Little Nightmares, een leuke combinatie van adventure en platformer. We besturen Six, en klein geel figuurtje in een reusachtige donkere wereld, The Maw. Six ontdekt dat ze gevangen zit samen met andere kinderen. De bewaker van the Maw voert kinderen aan de lopende band aan de bezoekers. Six wil uiteraard niet eindigen als toetje, en besluit te ontsnappen. Gewapend met enkel een aansteker gaan we op pad.

 

little nightmares,ps4

We banen ons een weg doorheen de nachtmerrieachtige wereld, die lijkt ontworpen door Tim Burton. Elke kamer bevat een of meerdere hindernissen, die Six moet overwinnen. Die hindernissen kunnen simpel zijn, een deur openen met een hendel bijvoorbeeld. Maar even goed moeten we vijanden ontvluchten, dodelijke valkuilen ontwijken of obstakels beklimmen.

little nightmares,ps4

We zeiden al dat Six gewapend is met een aansteker. Daarmee kunnen we licht maken in donkere gebieden, en lantaarns aansteken. De pyromanen onder ons die al meteen de hens in vijanden willen jagen, zijn eraan voor de moeite. Six is een pacifist van nature, en kan niet vechten. Vluchten en verstoppen zijn de enige opties.

little nightmares,ps4

We zijn echt wild van Little Nightmares. Visueel is alles puik in orde. Prachtig design, dat ons (we zeiden het al) heel hard doet denken aan het werk van Tim Burton. Een sterke soundtrack, die ons helemaal in de beklemmende sfeer dompelt. En een speelervaring die heel intens is. Voor we het beseffen zijn we langer dan een uur aan het spelen. Helemaal opgezogen in de wereld van Six. Niet in staat om de controller weg te leggen en haar aan haar lot over te laten. En daaraan kunnen we misschien meteen het enige minpuntje koppelen: de lengte van Little Nightmares. Na een paar uur spelen zijn we helemaal klaar…

Niettemin toch een dikke aanrader!

MindBender

27-03-17

2DARK (PS4)

2dark, ps4Er verschijnen steeds meer indiepareltjes. En wij reviewen uiteraard het liefst van al pareltjes. Zeker wanneer een één van die pareltjes werd ontwikkeld door een van de makers van Alone in the Dark, nog zo’n pareltje waar wij in onze jaren aan verslingerd waren…

In 2Dark spelen we de rol van Smith, een geschorste rechercheur. Jaren geleden werd Smiths vrouw vermoord tijdens aan kampeertrip. Smiths zoon en dochter werden ontvoerd. Nu, jaren later, is Smith nog steeds op zoek naar zijn kinderen, en die zoektocht voert hem langs de meest sinistere kinderlokkers en de bloeddorstigste seriemoordenaars…

2Dark kreeg het genrelabel “adventure” opgekleefd, maar eigenlijk is het meer een stealthgame. Per hoofdstuk loodsen we Smith doorheen een locatie, waar we ongemerkt kinderen moeten vinden en veilig begeleiden naar de uitgang. En dat blijkt uiterst moeilijk. Elk level wordt bevolkt door gestoorde gangsters en bloeddorstige moordenaars.  We kunnen hen confronteren en overwinnen, maar dat blijkt vrij lastig en is bovendien erg lawaaierig. En lawaai is onze grootste vijand in 2Dark. Hoe meer we er maken, hoe groter de kans dat we opgemerkt worden door de horde vijanden.

2dark, ps4

Opmerkelijk is dat het spel geen voor de hand liggende stijl heeft. Waar we een hyper-realistische stijl verwachten werd gekozen voor een 16bit look, met schattige figuurtjes die een hoofd ter grootte van hun eigen romp hebben. Vreemd, vooral in combinatie met het thema, al het geweld en het bloed, maar het werkt.

2dark, ps4

Kunnen we hier dan ook meteen even laten neerpennen dat 2Dark ook aartsmoeilijk is? Net als de artstijl ligt ook de oplossing van het merendeel van de puzzels niet voor de hand.  We zoeken ons te pletter, om dan tijdens het slaken van een “eureka”-gil net iets teveel lawaai te maken. Er gaat geen level voorbij zonder vloek-momentje.

2dark, ps4

2Dark is een topper.  Een echte aanrader voor liefhebbers van zowel het adventure-, survivalhorror- en stealth-genre. Downloaden en spelen in het donker!

MindBender

09-02-17

Hitman (PS4)

hitman, ps4De laatste nieuwe Hitman heeft eindelijk een fysieke release! En wij amuseerden ons de laatste tijd al kostelijk met moorden.

Niet in het echt, natuurlijk.
Digitaal.

En allemaal om jullie een gedetailleerde review te kunnen bezorgen. Dus scheer die hoofden kaal, poets de 9mm op en lees mee (Hoe sneller dit achter de rug is, hoe sneller ik terug kan naar mijn onbezonnen moordpartijen. Digitaal, uiteraard.)

hitman, ps4

Deel één van het spel is een soort tutorial. We worden het begin van Agent 47 bij de Agency getoond. In het gigantische, afgelegen hoofdkwartier van de Agency mogen we als 47 de toelatingsproeven doorlopen. Iedere proef kan op verschillende manieren afgehandeld worden, en het spel spoort ons aan om er verschillende te proberen. De voorbereiding van een aanslag vergt dus heel wat tijd. Maar we amuseren ons even hard (misschien zelfs meer) met zoeken naar de ideale moord als met het moorden zelf. Van exploderende golfballen, vallende luchters, schietpartijen, simpele “ongevallen” of ingewikkelde plots met tuinhakselaars… Het kan allemaal in Hitman.

hitman, ps4

We kunnen niet genoeg benadrukken hoeveel verschillende mogelijkheden er wel niet zijn om een missie tot een goed einde te brengen. We kunnen die manieren terugvinden in het intel-menu. Daar kunnen we ze laten verschijnen op de kaart. Meestal gaat het over af te luisteren gesprekken, die ons een stap dichter bij de perfecte moord kunnen brengen. Sommige zijn vrij simpel (met de juiste vermomming dicht genoeg bij het slachtoffer geraken en tsjakka!) en andere zijn erg omslachtig (met de juiste vermomming en gereedschap een actie uitvoeren waardoor het slachtoffer zich verplaatst, en dan met opnieuw een andere vermomming het slachtoffer onrechtstreeks het hoekje om helpen). Heerlijk gewoon!

hitman, ps4

En meer is er eigenlijk niet aan.
Echt. Ga maar moorden. Hop! Wij zorgen wel voor een alibi. Beloofd.
Alleen in het spel natuurlijk… 

MindBender

01-10-15

Afro Samurai 2: Revenge of Kuma (PS4/PC)

aspack.jpgWe waren echt helemaal in extase toen we hoorden dat er een vervolg kwam op Afro Samurai.  We gingen nog meer zweven toen we hoorden dat dit deel niet zou focusen op Afro, maar op Kuma, de teddybeerhoofd dragende cyborg.  We kwamen gevaarlijk dichtbij de stratosfeer toen we lazen dat de soundtrack alweer uit het betere hiphop werk zou bestaan.  Allemaal ingrediënten die voor een prachtige opvolger zouden moeten zorgen, maar helaas….

Neen.  We zijn helemaal niet tevreden.  We zijn diep teleurgesteld.  Kwaad zelfs!  “Waarom?” horen we jullie vragen. Wel beste lezers, Afro Samurai 2 twee slaat de bal helemaal mis.

Je zal ons niet horen klagen over de soundtrack.  Zware beats en hip hop nummers zijn inmiddels synoniem met Afro Samurai, en ook in dit deel zijn ze overvloedig aanwezig.  De buren van de redactie lieten ons ook al weten dat ze fan zijn (tegen wil en dank).  Over de beelden zal je ons ook niet horen klagen.  Cell-shaded graphics zijn weer helemaal terug.  Prachtige animaties, bloederige finishers en mooi getekende cutscenes.  Neen, geen slecht woord over het geluid en het beeld.  Helaas stoppen de superlatieven daar.  Want Afro Samurai 2 lijkt een combinatie van saaie gameplay en een hele hoop bugs en design fouten.  

afro samurai 2, ps4

Wie vond het bijvoorbeeld nodig om de camera niet bestuurbaar te maken?  Welke sadist doet ons regelmatig naar de camera lopen, zonder te weten wat voor ons ligt?  Zelfs sidescrolling lukt niet vlekkeloos, aangezien Jin sneller loopt dan het beeld opschuift…  We vallen meer af randen en staan meer tegen muren aan te schurken dan ons lief is.

En die controls!  Dezelfde malloot die verantwoordelijk was voor de camera, was wellicht ook het brein achter de besturing.  Kuma kan in drie verschillende stijlen vechten.  Elk met speciale bewegingen en eigen finishing moves.  Wij moeten ons echter alleen maar zorgen maken over twee knopjes.  Eentje om te blokken, en eentje om elke slag uit te voeren.  Zelfs die speciale finishing moves gebeuren met dezelfde knop!

afro samurai 2, ps4

“Maar de actie dan?” vragen jullie zich ongetwijfeld af.  Afro 1 stond bekend voor zijn flitsende actie, maar zijn broertje laat die helemaal varen.  We mogen af en toe een handvol vijanden de pan in hakken, maar het grootste deel van de tijd zitten we naar saaie cutscenes te kijken.  Heel soms geeft het spel ons de controle terug, maar meestal mogen we dan maar twee stappen zetten vooraleer we in de volgende cutscene terecht komen.  Argh!

afro samurai 2, ps4

Afro Samurai 2 wordt in delen uitgebracht, en dat lijkt ons het enige pluspunt.  Zo betalen nietsvermoedende gamers toch niet de volle pot als ze deze miskleun per ongeluk in hun winkelmandje gooien.

MindBender

(review gebaseerd op PS4 versie)

 

 

16-09-15

Mad Max (PS4/XBOXONE/PC)

mad max, ps4Al sinds de GamesCom editie van 2013 zitten wij reikhalzend uit te kijken naar Mad Max. Op de beurs mochten we destijds watertandend toekijken hoe Max met behulp van een beest van een auto een vijandelijk kamp vernielde. Het zag er adembenemend spannend uit.  De producer beloofde ons ook een gigantische open wereld, met tal van mogelijkheden. Meer hadden we niet nodig om het spel stante pede op ons verlanglijstje te zetten. En nu, bijna twee jaar later, kunnen we het schijfje eindelijk in onze PS4 duwen. Met trillende handen nemen we de controller vast…

Voor wie niet vertrouwd is met het Mad Max universum (welgeteld twee mensen sedert de megasuccesvolle film van eerder dit jaar) een klein woordje uitleg. “Mad” Max Rockatansky is een ex-politieman die tracht te overleven in een post-apocalyptische wereld. De aarde is een grote woestijn geworden. Water is schaars en de overlevenden hebben stammen gevormd die elkaar bekampen met zelfgemaakte oorlogsvoertuigen.

In het spel leren we Max kennen tijdens het heetst van de strijd. De clan van krijgsheer Scrotus (met een S, niet met een M! – red.) steelt de auto van Max en laat hem voor dood achter.  Max zou echter niet de bijnaam “Mad” verdienen moest hij bij de pakken blijven zitten…  Samen met zijn nieuwe bondgenoot, de bochelaar Chum, bouwt hij een nieuwe auto. Een auto die nog krachtiger is dan de vorige. Eens die klaar is, kan Max wraak nemen op de bende van Scrotus.

mad max, ps4

Een nieuwe auto bouwen gaat echter niet zomaar van een leien dakje in post-apocalyptische tijden.  Max en Chum moeten een gigantische open wereld doorkruisen op zoek naar de juiste onderdelen. Onderweg leren ze nieuwe bondgenoten kennen en maken ze gevaarlijke vijanden. De zijmissies zijn dik gestrooid en de open wereld is gigantisch. Zovere we kijken zien we zand, zand en nog eens zand. En verlaten gebouwen die we kunnen uitpluizen op zoek naar water, onderdelen en voedsel. Neen, we zien ons dit niet op korte tijd uitspelen.

mad max, ps4

De sfeer zit net goed. De makers hebben duidelijk alle Max-films duchtig uitgeplozen en met een vergrootglas bekeken. Ook het verhaal kan ons bekoren. Geen vernuftig plot, maar harde actie met geschifte personages. Alles wat de films zo leuk maakt, zit ook in het spel.

mad max, ps4

Mad Max is spek naar onze bek. We voorspellen dat we nog lang niet zullen uitgekeken raken op de barre woestenij van de toekomst. En wie dit maar niks vindt, is zelf goed “Mad”.

MindBender

(review gebaseerd op PS4 versie)