25-02-16

Lego Marvel Avengers (XONE/XBOX360/PS4/PS3/PSVITA/WIIU/3DS/PC)

lego marvel avengers, ps3We steken het niet onder stoelen of banken: wij van de redactie zijn altijd al Lego fanaten geweest.  Van kindsaf aan al.  De genopte blokjes bezorgden ons zoveel plezier, dat we er tegenwoordig nog altijd kopen.  Niets leuker dan een model ineen knutselen.  Als we dat dan ook nog eens virtueel kunnen doen, met een hoop van de leukste superhelden erbij, dan is het hek helemaal van de dam.  De redactie stond op zijn kop toen de reviewschijf van Lego Marvel Avengers aankwam.

Het spel volgt de gebeurtenissen van de film losjes.  We spelen de verhaalmissies met de verzamelde Avengers, en gaandeweg spelen we meer en meer Marvel-figuren vrij om te gebruiken in de freeplay.  Alles oogt supermooi, en het vallende steentjes geluid bezorgt ons kippenvel als we het zoveelste bouwsel in de prak slaan als de Hulk.

lego marvel avengers, ps3

Maar blijft het ook leuk?  Ja en nee.  We gaan op in het spel, maar we krijgen toch erg vaak een déja-vu gevoel.  Want dit lijkt zo hard op zijn voorgangers…  In elk level zitten 10 onderdelen van een minikit verstopt.  We moeten nog steeds genoeg studs verzamelen om een true hero te worden.  Belangrijke dingen worden supersnel gebouwd met een druk op de knop…  Het is allemaal zeer geestig, maar vernieuwend is het niet.  Meer van hetzelfde, want “waarom een succesformule veranderen?” moet de ontwikkelaar gedacht hebben.

lego marvel avengers, ps3

Akkoord, er zitten wel veranderingen in.  De wereldkaart bijvoorbeeld, waar we vlotjes van het ene level naar het andere kunnen overspringen.  En de Stan Lee's die moeten gered worden in elk level.  De team-moves,…  Heel wat kleine nieuwigheden, maar ze zijn te klein om een echt verschil te maken.

lego marvel avengers, ps3

En net daarom haalt Lego Marvel Avengers net niet het topniveau.  We amuseren on kostelijk, maar er zit iets te weinig vernieuwing in om ons blijvend te boeien.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

06-11-14

F1 2014 (PS3/XBOX360/PC)

f1 2014, PS3We hopen dat de lezers die na het lezen van onze F1 2013 review al meteen naar helm en racepak grepen, die nog niet terug hebben opgeborgen…  F1 2014 komt namelijk consoles opgereden en is, zo mogelijk, nog beter dan zijn voorganger.  Onmogelijk zegt u?  De tastbare remsporen onder onze gemakkelijke game-fauteuil bewijzen dat u ongelijk hebt.

F1 2014 speelt net zoals zijn voorganger.  We kunnen nog steeds kiezen tussen korte races, kampioenschappen of een volledige carrière.  We kunnen ook nog steeds vrij kiezen bij welke stal we willen beginnen, en onze coureur van helm tot bijnaam volledig pimpen.  Het verschil zit hem in de kleine dingetjes.

Uiteraard werd de inhoud aangepast aan de F1 actualiteit.  De meest recente piloten en renstallen zijn terug te vinden, en we rijden volgens de laatste nieuwe regels.  We onthouden ze u, maar weet dat het de ervaring alleen maar echter maakt.

f1 2014, PS3

Tijdritten gebeuren real-time.  We krijgen effectief een uur lang tijd om de beste positie te behalen.  Ondertussen doen onze rivalen dat ook.  We moeten dus rustige momenten afwachten om de piste op te rijden.  Tijdens die kwalificaties kunnen we onze bolide ook volledig aanpassen naar wens.  We kunnen dat via een quickmenu waar we aangeven of we meer snelheid dan wel tractie willen, of we kunnen in detail gaan sleutelen.  Alles kan veranderd worden.  Posities van de vleugels, de ophanging, de motor…  De mogelijkheden zijn eindeloos, maar omdat we technische oenen zijn houden we het bij dat quickmenu.

f1 2014, PS3

Net zoals zijn voorganger laat F1 2014 ons ook eerst een proefritje rijden.  Aan de hand van onze rijstijl en ons resultaat, bepaalt het spel welke moeilijkheidsgraad voor ons het beste lijkt, en hoe hard het ons meehelpt.  Toegankelijker kan haast niet.

En die graphics!  Tjonge jonge, die graphics.  Het lijkt wel alsof we naar een rechtstreekse F1 uitzending zitten te kijken.  Akkoord, we hebben niet veel tijd om de omgeving te bekijken omdat we ons moeten concentreren op de weg, maar toch…  We betrappen ons er regelmatig op dat we vertragen om het decor te bekijken.  Wat uiteraard vrij nefast is voor onze score.

f1 2014, PS3

F1 2014 heeft alles voor rabiate F1 en racefans.  Wie nieuw is in het racegenre of F1-nieuwelingen moeten zich vooral niet laten afschrikken.  Dankzij de aanpasbare moeilijkheidsgraad is de instapdrempel zeer laag.  Dus; uitpakken die helmen en racepakken, en richting winkel racen voor een exemplaar van F1 2014! (Game-Patrol.be kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor onderweg opgelopen boetes. – nvdr)

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

18-04-14

Thief (XBOX360/PS3/XBOXONE/PS4/PC)

thief, ps3In de laatste nieuwe aflevering van de Thief-franchise krijgen we weer controle over meesterdief Garret.  Garret is nog steeds zijn eigen, pikkedievende zelve, maar zijn stad is wel helemaal veranderd.  Het verschil tussen arm en rijk lijkt groter dan ooit, en tot overmaat van ramp wordt de bevolking ook nog eens geteisterd door een mysterieuze ziekte. En dat allemaal omdat een paar oude knarren een jaar eerder dachten de boel te kunnen verbeteren met zwarte magie!

We krijgen nog steeds zicht op Garrets wereld in first person perspectief.  Naar goede oude gewoonte pikken we nog steeds alles wat los zit en nemen we de stadswacht olijk in de maling.  Rondsluipen op de daken en in de schaduwen was nog nooit zo leuk!  De uitgebreide stad tiert welig van de smalle straatjes, de loshangende touwen en regenpijpen die smeken om beklommen te worden en het lijkt overal aardedonker.  Hyperatmosferisch!

Na het eerste uurtje spelen beginnen we echter te geeuwen.  Er gebeurt namelijk niet veel.  We moeten wel missies uitvoeren om de uiteindelijke booswicht te pakken te krijgen, maar alles is op den duur zo...  Afgezaagd.  De stad is donker en kil, en een dief werkt het beste 's nachts, dat begrijpen we.  Maar enkel en alleen maar nachtlevels?  Altijd aardedonker of op zijn minst schemerig?  We worden er zowaar zwaarmoedig van.

thief, ps3

En dan dat stelen.  Erg leuk, vooral in het begin.  De losliggende prulletjes die we ontvreemden worden meteen omgezet in goud.  Met dat goud kunnen we upgrades vrijkopen waardoor we nog vlotter kunnen pikken.  Alleen geldt hier weer dezelfde tekortkoming: teveel van het goede.  Na de zoveelste zilveren beker begint het ons wat de keel uit te hangen en streven we recht op on doel af zonder bijkomstige prullaria te verdonkeremanen.

Het olijke in de maling nemen van de stadswacht dan?  Ja, leuk, maar niet echt een uitdaging.  Wanneer we gezien worden kunnen we gemakkelijk ontkomen door omhoog of omlaag te klimmen (de AI ontbreekt de mogelijkheid om omhoog of omlaag te kijken) of simpelweg omdat de AI zijn eigen maten voor de voeten loopt. Een sluwe meesterdief zijn geeft helemaal niet zo'n voldoening als je tegenstanders oliedom blijken te zijn...

thief, ps3

Dan maar ronddolen in gothische, grote, vrij te verkennen stad.  Alhoewel...  Vrij...  We merken al vlug dat we niet zozeer vrij spel krijgen in de volledige stad, maar in kleine welafgebakende stukken ervan.  Willen we naar een volgend gebied, dan dringt zich een irritant lange loading time op.  Erg vervelend als we een verre wandeling voor de boeg hebben, en bovendien breekt dit het ritme van het spel.

thief, ps3

Thief, we hadden er zo NAAR uitgekeken, en helaas blijkt dat we er ook snel OP uitgekeken zijn...  Jammer!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

29-03-14

Lego The Movie Videogame (PS3/PS4/XBOX360/XBOXONE/WIIU/PC/3DS/PSVITA)

Lego the movie, ps3Succesvol speelgoed, een reeks succesvolle spellen gebaseerd op dat speelgoed, succesvol speelgoed gebaseerd op succesvolle films…   Het kon niet uitblijven.  Een Legofilm moest er ooit eens komen.  En tegelijk met die film natuurlijk ook het spel gebaseerd op de film gebaseerd op de succesvolle blokjes.  Is dat een kassa die we horen rinkelen, of een zak Legosteentjes?

Lego The Movie Videogame volgt vrij getrouw het verhaal van de film.  Bouwvakker Emmet leeft zijn zorgeloze en simpele leventje in de grote Legostad.  Toevallig kruist zijn pad dat van Wyldstar, een avonturierster die gelooft dat Emmet “The Special” is die het Lego-universum kan redden van de ondergang.  Tegen wil en dank trekt Emmet mee met Wyldstar en gaandeweg ontdekt hij dat de voorspellingen over “The special” waar zijn.

Lego the movie, ps3

Wie eerder al een Lego-spel speelde weet wat hij hier kan verwachten.  Levels vol puzzels die we tot een goed einde moeten brengen met behulp van verschillende personages met elk hun eigen speciale vaardigheden.  Af en toe een minigame, massa’s extras en miljoenen kleine Legomuntjes om te verzamelen.  Lego The Movie Videogame voegt geen echt nieuwe ingrediënten toe aan het brouwsel, maar waarom zou men ook sleutelen aan een succesformule?

Lego the movie, ps3

We amuseren ons nog steeds kostelijk, kijken onze ogen uit naar de verschillende Lego-bouwsels in het decor en lachen luid met de grappen en knipogen naar andere franchises.  Ondanks het feit dat we de film nog niet hebben gezien, kunnen we toch moeiteloos het verhaal volgen door de vele cutscenes die rechtstreeks uit de film werden overgenomen.  Dit is leuk!

Lego the movie, ps3

En toch bekruipt ons het gevoel dat dit anders is dan andere Legospellen.  De open wereld die we kunnen verkennen tussen de missies door is heel wat kleiner dan we gewoon zijn van Lego.  We worden merkbaar doorheen het script gestuwd, zonder al te veel afleiding.  Hier en daar merken we ook kleine foutjes op.  Zo blijven we soms hopeloos vastzitten op of in een stuk decor, of vliegen we tegen onzichtbare muren aan…  Kleine dingetjes, die we gemakkelijk over het hoofd zien, maar die toch eigen blijven aan film-spellen. 

Lego the Movie blijft plezierig.  Het is misschien net iets minder uitgebreid dan de doorsnee Legospellen, en het blinkt ook niet altijd even hard, maar toch een aanrader.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

12-11-13

WWE 2K14 (PS3/XBOX360)

WWE 2K14, PS3Twee mannen staan tegenover elkaar.  Zweet parelt op hun bijna naakte lichamen.  Hun spieren rollen duidelijk zichtbaar over hun brede borstkasten en biceps.  Spandex niemendalletjes laten weinig aan de verbeelding over.  Plotsklaps lopen - neen - stormen ze op elkaar af.  Ze nemen elkaar in een innige omhelzing vast en vallen neer op de grond.  Daar rollen ze over elkaar, grijpend naar ingevette lichaamsdelen, zonder er echt greep op te krijgen.  Zwetend en steunend gaan ze tekeer, hun gezichten zo dicht bij elkaar dat hun hete adem kippenvel veroorzaakt over elkaars lichaam.  Een vlugge beweging, en plotsklaps ligt één man met zijn hoofd tussen de benen van de ander, gekneld tussen indrukwekkende dijen.  Met een hand graait hij omhoog en scheurt hij het spandex hemdje van zijn partner moeiteloos van diens herculiaans bovenlijf...  
Neenee, Game-Patrol is niet overgeschakeld op het schrijven van homo-erotische verhalen.  We beschrijven gewoon onze eerste speelbeurt van WWE 2K14. Een spel dat bulkt van testosteron en machismo, laat daar geen twijfel over bestaan.

Iedereen kent ze wel.  Die extreem theatrale gevechten waarin twee kolossen elkaar te lijf gaan.  Overduidelijk wordt een choreografie gevolgd en ligt de winnaar al van voor het begin vast, maar het (Amerikaanse) publiek smult ervan.  De worstelaars worden vereerd als goden, en de merchandisingmachine ratelt.  Eén van de nieuwe producten die de machine uitspuwde is WWE 2K14.  Normaal gezien walgen wij van sportspellen, maar wanneer er gratuit geweld bij komt kijken maken we graag een uitzondering.  WWE 2K14 wordt met een ongekend enthousiasme aan de PS3 gevoerd en met een brede glimlach op onze smoel gaan we aan de slag.

Het valt ons meteen al op hoe uitgebreid het spel wel niet is.  We kunnen kiezen tussen verschillende modussen.  We kunnen spelen met hedendaagse worstelaars in een career mode, we kunnen zelf een personage opbouwen of we kunnen verschillende historische matchen naspelen.  Omdat we als kind gefascineerd waren door de sport ("Zijn die meneren nu echt zo boos op mekaar?  En waarom doet die scheidsrechter niks als ze elkaar met stoelen slaan?") kiezen we meteen voor de historische missies.  We zijn nauwelijks begonnen of we moeten alweer eens op zoek naar onze onderkaak (mond opengevallen, per ongeluk onder de zetel geschoven, u kent het ondertussen wel...).

WWE 2K14, PS3

Want wat een prachtspel is me dit zeg!  We zeiden al dat het spel uitgebreid is, alleen beseften we toen nog niet hoe uitgebreid het precies is.  Iedere match die we uitspelen ontsluit minstens twee andere dingen.  Nieuwe arena's, nieuwe missies, nieuwe speelbare figuren, video's, foto's...  Voor elke match krijgen we ook een flard geschiedenisles.  De belangrijkste momenten uit de worstelhistorie worden ons met beeldfragmenten, tekst en foto's uitvoerig uitgelegd.

En dan die matchen zelf!  De worstelaars lijken echt op hun real-life tegenhangers, en hun karakteristieke bewegingen werden klakkeloos overgenomen.  Vechten gaat als vanzelf met intuïtieve controls.  In geen tijd hangen we als een professionele speler in de touwen en lanceren we onszelf richting tegenstander.  De klappen weerklinken luid over het canvas en het publiek wordt wild!  Op een bepaald moment meppen we zelfs de scheidsrechter per ongeluk buiten westen.  Onze tegenstander gooien we daarna vlotjes op het tafeltje van de commentatoren en we zetten het gevecht doodleuk verder buiten de ring.  Ongemeen geestig!

WWE 2K14, PS3

Meer van dat leuks met de hedendaagse spelers.  Het gaat even vlot, de figuren lijken even hard op de echte, en de klappen komen even hard aan.  We kunnen zelfs met de Diva's spelen.  De vrouwelijke athletes gaan even wild en genadeloos tekeer als de mannen, en we betrappen onszelf erop dat we termen als "Don't go there girlfriend!" en "My nails!" in falsetstem zitten mee te krijsen...

Helemaal te gek wordt het wanneer we zelf een nieuw personage samenstellen.  We kunnen niet alleen kiezen hoe we eruit zien, neen, het spel gaat zover dat we een biografie mogen schrijven!  Een kort overzicht van onze carrière, wat persoonlijke details...  En daar houdt het niet op!  We moeten nog legendarische gebeurtenissen toevoegen, die voorzien van animatie en ondertitels, rivaliteiten met andere personages instellen en documenteren...  Het houdt niet op!  Een schat aan content!

WWE 2K14, PS3

WWE 2K14 blijkt veel geestiger te zijn dan we hadden verwacht.  We dachten even vlug een simpel fightertje te spelen ter verstrooiing, maar werden helemaal weggezogen in de gigantische hoeveelheid content!  Grafisch is er geen vuiltje aan de lucht en de gevechten zijn meer dan leuk.  Een zweterige spierbundel besturen die andere zweterige spierbundels afrost, wat is er leuker dan dat?  De homo-erotische ondertoon nemen we er zonder probleem bij.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

18-09-13

The Bureau: X-COM Declassified (PS3/XBOX360/PC)

the bureau x-com declassified, ps3Trouwe lezers weten ondertussen dat wij een zwak hebben voor spelletjes waarin we zonder schroom buitenaards tuig aan gort kunnen schieten.  Ik bedoel: tactische shooters!  Juist ja, tactische shooters.  We hebben een zwak voor tactiek.  Zeker niet voor het uitmoorden van aliens, verre van.  We zouden onze buitenaardse vrienden met zo'n racistische handeling zeker niet voor het cranium willen stoten.  Hoho!  Wat een idee zeg…  Aliens vermoorden…  Ahum.

In The Bureau: X-Com Declassified kunnen we ons hart ophalen.  Het spel is namelijk een (min of meer) tactische shooter die gebaseerd is op de X-Com-reeks.  In vorige X-Com afleveringen hadden we controle over het reilen en zeilen van een organisatie uit de nabije toekomst die de aarde beschermde tegen buitenaardse invasies.  Vechten gebeurde door een squadron orders te geven in een beurtensysteem.  Allemaal heel erg fijn en spek naar onze tactische bek.  In The Bureau hebben we controle over één agent uit diezelfde organisatie.  Vechten gebeurt in realtime en we kunnen medeagenten orders geven via een handig commandowieletje.  Spek naar onze shooterbek!

Het verhaal speelt zich ergens begin jaren zestig af.  De aarde wordt plotsklaps aangevallen door een buitenaards leger.  De invasiemacht is groot en zeer agressief.  De mensheid heeft geen schijn van kans.  Enkel de piepjonge X-Com organisatie kan misschien het tij doen keren.  We spelen als William Carter, een keiharde agent die het niet zo nauw neemt met regeltjes.  Als Carter ontdekken we beetje bij beetje de motieven van de aliens en komen we steeds meer te weten over de oprichting van X-Com.

the bureau x-com declassified, ps3

Het spel slaagt bijna moeiteloos in zijn opzet.  Door de sfeer van de sixties te combineren met retro sci-fi elementen krijgen we het gevoel dat we in een ware pulpfilm aan het spelen zijn.  Alles zit net goed.  De muziek, de stijl...  Zelfs het verhaal is een schot in de roos.  Alleen jammer dat we daarvoor een paar serieuze minpunten over het hoofd moeten zien…

Het eerste wat ons opvalt is de houterigheid van de figuren.  Carter en de zijnen gedragen zich tijdens conversaties als marionetten die maar drie basisbewegingen hebben.  Op de koop toe passen die basisbewegingen dikwijls helemaal niet bij wat er gezegd wordt.  Carter is boos en scheldt zijn tegenspeler de huid vol?  Negen op tien kans dat de bijhorende animatie een "in gedachten verzonken Carter" is.   Hmm…  

the bureau x-com declassified, ps3

De voiceacting blijkt ook niet van de bovenste plank.  We begrijpen dat Carter een badass moet zijn , met een hele kast vol persoonlijke bagage, maar moeten dat ook echt blijken uit iedere woord dat hij zegt?  De acteur van dienst levert Carters tekst af alsof hij constant kiespijn heeft.  Elke zin, elk woord is er een met een hese stem en verdoken woede.  Het ligt er net iets té vingerdik op.

En de spelervaring zelf dan?  Daar amuseren we ons wel mee.  We zien Carter in third person op het slagveld.  We kunnen dekking zoeken en van cover naar cover lopen.  De teamleden die ons vergezellen kunnen zich alleen behelpen, maar werken doeltreffender als ze orders krijgen van ons.  Elk teamlid heeft zijn eigen specialiteit, en door die specialiteiten op elkaar af te stemmen kunnen we de aliens makkelijker klein krijgen.  Het klinkt allemaal fantastisch, maar de praktijk leert ons dat het op den duur wat gaat vervelen.  We hebben in sommige missies onze handen zodanig vol met orders geven dat we amper zelf een schot kunnen lossen.

the bureau x-com declassified, ps3

Als we onze soldaatjes zelfstandig laten rondlopen wordt het allemaal een pak leuker.  We rollen van het ene spannende vuurgevecht in het andere en ondertussen worden we dieper in een steengoed verhaal gezogen.  Alleen…  Jammer van die minpuntjes.  Moesten die er niet geweest zijn was The Bureau een topper van formaat geworden.  Nu is het slechts een vermakelijk shootertje dat na één keer spelen al vervelend is geworden.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

25-06-13

The Last of Us (PS3)

the last of us,ps3We hebben sinds het ontstaan van Game-Patrol toch wel al enkele pareltjes de revue zien passeren.  Kleine meesterwerkjes die we stuk voor stuk spel van het jaar of zelfs beste spel ooit durfden te noemen.  Weet u nog welke?  Ja?
M
ooi zo.  Vergeet wat we toen hebben gezegd.  De vorige titelhouders worden nu gedegradeerd tot (nu ja...) “uitstekende spellen”, en de titel van beste spel ooit gaat onder luid trompetgeschal naar The Last of Us.

We spelen met Joel.  Joel is een smokkelaar in de nabije toekomst.  Door een virus dat mensen muteert tot afzichtelijke en moordlustige lelijkerds wonen de weinige overlevenden opeengepakt in vervallen steden die streng worden gecontroleerd door het leger.  Tussen de steden ligt een gebied dat krioelt van de geïnfecteerden.  Alleen het leger mag door het gebied reizen.  De illegale handel tussen de verschillende steden wordt verzorgd door smokkelaars zoals Joel, die best wel hun mannetje weten te staan.  Op een dag wordt Joel ingehuurd om een wel heel bijzonder pakje naar een andere stad te smokkelen...  Ellie.

We maken meteen kennis met wat ongetwijfeld één van de sterkste duo's uit de spelgeschiedenis zal worden.  Joel is oud en ruw, getekend door wat hij allemaal heeft meegemaakt in de harde wereld.  Ellie staat daar lijnrecht tegenover.  Ze is nog jong en onschuldig, en, omdat ze pas na de infectie is geboren, nog erg nieuwsgierig naar het leven van voor de ramp.  Het zorgt voor een dynamiek tussen de twee personages waar we heel snel in meerollen. We voelen mee en leven ons (zoals gewoonlijk - nvdr) véél te hard in.

the last of us,ps3

Technisch gezien kunnen we hier de "survival horror" sticker op kleven.  Maar dan wel survival horror zoals we die nog nooit hebben gezien.  Alles is net dat tikkeltje echter.  Kogels en wapens werden hier niet vrolijk rondgestrooid. We moeten uiterst spaarzaam zijn met de weinige kogels die we hebben.  Stilletjes vijanden neerleggen of ze zelfs helemaal uit de weg gaan is de boodschap.  Als dat niet lukt kunnen we als laatste redmiddel nog onze vuisten gebruiken.  Joel slaat er vrij brutaal op los.  Iedere klap die we uitdelen of incasseren voelt bijna echt aan, en als kers op de taart is het spel ook nog eens zo slim om te detecteren waar we ons bevinden.  Staan we dicht bij een scherp stuk glas dat nog in een raamkozijn gekneld zit te vechten?  Dan zal de AI ons daarop proberen spiesen.  Staan we dicht bij een metalen tafeltje met een wel vrij scherpe rand?  Dan zit de kans er dik in dat Joel het voorhoofd van zijn belager er vakkundig tegen plet.

En die AI.  Zelden zo'n slimme tegenstanders gezien!  Ze proberen ons te flankeren of in een hinderlaag te laten lopen.  Ze duiken weg achter muurtjes en tafels en blijven er ook zitten tot we ze er op een of andere manier van achter kunnen lokken.  Met een welgemikte, zelfgemaakte brandbom bijvoorbeeld.

the last of us,ps3

Nog zoiets wat de beleving alleen maar echter maakt: het craften.  Joel kan met gevonden voorwerpen zelf aan het knutselen slaan.  Brandbommen, eerste-hulp-koffertjes, upgrades voor wapens...  Knutselaar Joel draait er zijn hand niet voor om.  Alleen hebben we hier met ook met schaarste te maken.  Ingrediënten liggen er niet voor het rapen, en meestal delen sommige dingen eenzelfde ingrediënt.  Ga dus niet volop brandbommen liggen aanmaken, want de alcohol die je ervoor gebruikt heb je ook nodig om je wonden te verzorgen...

Grafisch ziet het er ook allemaal pico bello uit.  De bewoonde steden zien er desolaat en deprimerend uit.  De geïnfecteerde zone is helemaal overgroeid door de natuur en ziet er fris groen uit.  We betrappen onszelf geregeld op sightseeing.  Ook helemaal niks aan te merken op de personages.  Ze zien er echt uit en gedragen zich ook net echt.  Ze grijpen zich vast aan muurtjes en leunen vanzelf tegen auto's waarachter ze schuilen.  Het zijn kleine details, maar die zorgen net voor dat tikkeltje realisme meer.  De puike voiceacting maakt de personages al helemaal levend.

the last of us,ps3

Een pareltje dit!  We kunnen nog wel een paar uren doorbomen over de soundtrack (past perfect bij de sfeer!) of over het verhaal (zo origineel!) en over nog duizend andere kleine details die het geheel perfect maken, maar dat gaan we niet doen.  We willen verder spelen!  Het volstaat te zeggen dat als je een PS3 bezit, je The Last of Us gewoon in huis moet halen!  Doe je het niet voor jezelf, doe het dan tenminste voor je PS3.  Dit is het beste spel dat hij ooit zal mogen afspelen.

MindBender

11-06-13

History: Legends of War (PS3/XBOX360/PC)

legends of war,ps3Wanneer wij even niet aan het gamen zijn (ja, die momenten bestaan echt!) dan zitten wij voorovergebogen aan een bureau kleine mannetjes te schilderen.  Met die miniatuurtjes spelen we dan hele veldslagen waarin we al ons tactisch inzicht en ons vernuft aan boord moeten leggen om het te halen van onze tegenstander die tegenover ons aan tafel zit.  Kleine miniatuurtjes een gewisse dood tegemoet sturen en hopen dat onze tegenstander eerder dan ons door zijn troepenreserves heen zit…  Heerlijk vinden we dat.  We waren dan ook meer dan blij toen we History: Legends of War mochten reviewen.  Hier doen we namelijk net hetzelfde, maar dan digitaal.  Best of both worlds!

History: Legends of War speelt zich af tijdens WOII, net na de landing in Normandië.  We mogen een heleboel echt gebeurde, historische missies naspelen, al waarschuwt een tekstje achteraan op het doosje ons dat er voor de vlotheid van het spel her en der "creatieve vrijheden" werden genomen.  We zijn benieuwd...

Meteen na de start kunnen we al direct aan de slag in een korte, maar erg duidelijke tutorial.  We zien het slagveld in een schuin bovenaanzicht en kunnen roteren in inzoomen naar believen.  We besturen onze soldaatjes door eerst hen aan te klikken en daarna de plaats waar ze naartoe moeten.  De heldhaftige ministrijdertjes stappen dan net zolang tot hun actiepunten zijn opgebruikt.  Bijna idem voor het schieten.  We kiezen of we willen schieten dan wel granaatwerpen, duiden de vijand aan die we een kopje kleiner willen maken en klaar is kees. Erg leuk allemaal!

legends of war,ps3

Na de tutorial wordt het plots menens.  We worden meteen in de strijd geworpen.  We krijgen nog vlug een korte briefing met dia's en tekst die, geloof het of niet, ook nog eens extra ondertiteld wordt.  Misschien denken de hoge piefen aan de top dat we zo beter zullen onthouden wat de missie precies inhoudt?  Moeilijk is het nochtans niet.  We worden verondersteld om met een groepje soldaten een Frans stadje te zuiveren van Duitse bezetters. 

Niettegenstaande dat we ons meer zitten te vergapen aan de wondermooie omgeving (Die huisjes!  Dat gras!  Die grijze uniformen van de bezetter…  Oei!  Knal!  Dat rode bloed!) lukt de opdracht ons wonderwel.  In een mum van tijd kunnen de dorpelingen weer vrolijk aan de slag met euh…  stokbroden bakken, druiven persen en Gauloises roken.

legends of war,ps3

Na het welslagen van onze missie krijgen we XP.  Twee verschillende soorten dan nog wel!  Met de ene soort kunnen we de vaardigheden van onze operbevelhebber verbeteren.  Het zorgt voor betere logistieke ondersteuning, troepen die beter getraind zijn en meer van dat saais.  Het andere soort XP is wat ons het meeste interesseert.  Daarmee kopen we nieuwe troepen en voertuigen.  We kopen verzetstrijders, para's, sluipschutters en zelfs tanks!  Voor iedere missie kunnen we dan kiezen welke troepen we precies inzetten in de strijd.

legends of war,ps3

History: Legends of War weet ons uitermate te boeien.  We genieten van ieder bevel dat naadloos wordt opgevolgd en van iedere tactische beslissing die we moeten nemen.  Dat alles zich in een wondermooi decor en tegen een historisch (min of meer) correcte achtergrond afspeelt, vinden we mooi meegenomen.  Maar wij zijn dan ook miniatuurschilderende strategie- en geschiedenisliefhebbers…

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

15-05-13

Dead Island Riptide (XBOX360/PS3/PC)

dead island riptide, ps3Het zal je maar overkomen.  Tijdens je vakantie op een tropisch eiland breekt een zombieplaag uit.  Als één van de weinige immune mensen weet je samen met een groep andere overlevenden het eiland te ontsnappen.  Het zit je echter allemaal niet mee die dag, en je valt in handen van het leger dat je alleen maar als proefkonijn wil gebruiken.  Het schip waarop je vastzit zinkt echter, en alweer op het nippertje ontsnap je aan de dood.  Je wordt wakker op Hanoi, een naburig tropisch eiland, waar de zombieplaag ook hevig aan het woeden is.  Net wanneer je denkt dat je dag niet erger kan worden, kom je ook nog te weten dat het leger van plan is om Hanoi vakkundig te schonen met een atoombom…

Het overkomt de personages uit Dead Island Riptide.  Het spel gaat gewoon verder vlak na de gebeurtenissen van het eerste spel.  We kunnen zelfs de figuren die we in nummer één gebruikten importeren,  met alle verzamelde XP en skill points.  Wie liever met een schone lei start, kan aan de slag met nieuwkomer John Morgan, een ex-beroepsmilitair die net zoals de anderen ook immuun blijkt te zijn. 

Naast Morgan merken we eigenlijk niet veel vernieuwing op…  De aanpasbare wapens zijn terug.  We kunnen nog steeds kapotte wapens repareren en upgraden, en als we plannen en onderdelen vinden, kunnen we nieuwe wapens maken.  Leuk, maar niks nieuws.  Zelfde liedje met de zombies.  We herkennen bijna alle types zombies en ze zijn nog steeds op dezelfde manier klein te krijgen: zorgen dat ze vallen en dan geen kans meer geven om op te staan.  Het zorgt voor een repetitief gevoel.

dead island riptide, ps3

Dat repetitief gevoel wordt al helemaal versterkt door de verschillende missies die we moeten uitvoeren.  We zeggen verschillende, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde.  Het gros van de missies houdt in dat we ergens op het eiland iets moeten gaan zoeken voor iemand, en dat dan moeten terugbrengen naar ons kamp.  Soms merken we een kleine variatie op.  Het te zoeken item vinden we dan bij een ander personage dat er alleen in ruil voor een ander te zoeken item afstand wil van doen.  Het gaat redelijk gauw vervelen.

dead island riptide, ps3

Het vechten zelf brengt een klein beetje verlichting.  De zombies grommen dat het een lieve lust is en we kunnen met welgemikte slagen ledematen en hoofden afhakken die flink wat bloedspetters veroorzaken en een leuk “crunchy” geluid maken.  Alleen rammelt het vechtsysteem een beetje.  Mikken lukt niet echt goed en gaat nogal traag en stroef.  In het wilde weg zwieren met onze wapens houden we ook niet vol, want het spel gebruikt een (kort) staminametertje om ons uithoudingsvermogen aan te geven.  Vuurwapens zouden misschien een oplossing kunnen bieden, maar die vinden we pas veel later in het spel en mikken blijkt even stroef te gaan. 

Ook de verhaallijn stelt ons ietwat teleur.  Het hele verhaal zit vol flauwe plotwendingen en clichés die we van mijlenver zien aankomen.  Op zich geen probleem, we zien wel meer van dit soort geinigheid in zombiefilms en –spellen, maar Riptide brengt het allemaal met zo’n sérieux dat het niet meer werkt.

dead island riptide, ps3

We hebben ons indertijd geamuseerd met Dead island.  Riptide brengt ons nog meer van hetzelfde, echter met minder variatie.  Het ware aanvaardbaar geweest moest Riptide uitgebracht zijn als DLC.  Of als een extra missiepack of iets dergelijks.  Maar als volwaardig spel en opvolger?  Neen dank u.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

07-05-13

Injustice: Gods Among Us (PS3/XBOX360/WIIU)

injustice, ps3Hommeles in het DC-universum!  Superman werd er door de Joker ingeluisd.  Op de een of andere manier is de clown erin geslaagd om Superman de zwangere Lois Lane te laten vermoorden  (Vraag ons niet hoe - nvdr).  Nog straffer zelfs: Joker is er ook in geslaagd om de hartslag van Lois te linken aan een atoombom die na haar dood Metropolis volledig in de as legt.  Superman neemt de schuld volledig op zich, en neemt zich voor om zo'n catastrofe nooit meer te laten gebeuren.  Maar niet voor hij zonder verpinken Joker het hoekje omhelpt.

Een vreselijk flauw plot en vergezochte verhaallijn: meer hebben de DC-helden blijkbaar niet nodig om elkaar in de prak te timmeren.  We krijgen nog een hoop plotwendingen over dubbelgangers in een alternatief universum waar verbitterde Superman als een dictator de plak zwaait en Lex Luthor eigenlijk lang geen slechte jongen is, maar na een paar cutscenes geven we het op.  We kwamen om te vechten!

En vechten is echt geen probleem in Injustice.  Personages met superkrachten of een arsenaal gadgets blijven nog altijd de leukste om een fighter mee te bevolken.  Hittestralen, waterkinese, lasers, teleportatie, bliksemstralen, lachgasbommen,…  Speciale bewegingen werden nog nooit zo "gewoontjes".  De echte special moves worden alleen maar spectaculairder door.  Eens we onze supermeter voldoende hebben opgebouwd kunnen we een speciale superaanval uitvoeren.  Die aanval gaat gepaard met een animatie en verschilt van personage tot personage.  Zo slaat Superman bijvoorbeeld zijn tegenstander de atmosfeer in, vliegt hem achterna om hem vervolgens diezelfde atmosfeer weer keihard in te smakken.  Batman zweert dan weer bij zijn gadgets.  Hij elektrocuteert zijn tegenstander met ingebouwde tasers en terwijl die nog wat statisch staat na te knetteren, rijdt Batman er nog eens met een op afstand bestuurde Batmobile overheen.  Auw!

injustice, ps3

Slagen en schoppen vliegen heen en weer over het scherm en de special moves zien er zo pijnlijk uit, dat we het niet kunnen laten pijnlijke grimassen te trekken wanneer ze tegen ons personage gericht zijn. Een overvloed aan speelbare personages, extra missies en vrij te spelen extraatjes.  Interactieve omgevingen met allerlei leuks dat we in onze gevechten kunnen gebruiken…  Wat willen we nog meer in een fighter?

Wel, een tutorial zou wel leuk zijn.  Voor we aan het verhaal beginnen krijgen we kort een paar oefeningen, maar die behandelen alleen maar de standaard besturing die voor alle personages gelijk is.  Specifieke moves moeten we maar opzoeken op het pauzescherm en een plaatsje om die te oefenen krijgen we niet.  Ingewikkelde basismoves moeten we ook ergens opspitten uit een onderliggend menu, en er wordt al helemaal niet uitgelegd wat ze precies doen.  Beginners in het genre krijgen hier ongetwijfeld een punthoofd van.

injustice, ps3

Wat ons ook opvalt is dat de registratie van wat we doen niet altijd vlekkeloos verloopt.  Sommige combo's bestaan uit drie snelle toetsindrukken na elkaar, maar bij ons wil het maar niet lukken.  Ofwel gaat de combo de mist in bij de tweede toets ofwel bij de derde.  Alsof het spel onze snelheid niet aankan.  Ofwel hebben wij gewoon te dikke worstenvingertjes voor dit fijne spel…

Grafisch zit ook bijna alles snor.  Omgevingen zijn mooi uitgewerkt, cutscenes lijken weggelopen uit een blockbuster en de personages bewegen uiterst realistisch.  Alleen Wonder Woman mocht iets meer, tja… vrouwelijker zijn.  Nu lijkt ze op een bodybuilder waar het grafisch team maar vlug een flinke bussel hout voor de deur heeft geparkeerd om het tweede deel van haar naam beter in de verf te zetten.  Ze heeft bredere schouders dan Superman en ziet er mannelijker uit dan The Hulk.  Is dat die typische geroemde amazonenschoonheid?  Wij krijgen er anders wel nachtmerries van…

injustice, ps3

We hebben ons, ondanks de kleine schoonheidsfoutjes en de flinterdunne plot, toch keihard geamuseerd met Injustice: Gods Among Us.  We vragen ons wel af of een beginnende fighter-fanaat of iemand die geen fan is van superhelden zich hier even hard mee zal amuseren…

MindBender

review gebaseerd op PS3 versie

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende