Akiba's Trip 2: Undead and Undressed (PS4/PS3/PSVita)

03-02-15  / 
 

akiba's trip 2, ps4We hebben al heel wat games gespeeld met vergezochte of ronduit flauwe plots, maar deze plot kan volgens ons niet meer overtroffen worden...  Akiba’s Trip 2: Undead and Undressed is een actie-RPG waarin we boosaardige vampieren te lijf gaan.  Niet met knoflook, puntige staken en kruisen, nee.  We worden verondersteld om zoveel mogelijk vampierenvel bloot te stellen aan zonlicht door onze vijanden in hun ondergoed te zetten…

Meer plot nodig?  OK dan.  We spelen als Nanashi.  Nanashi wordt wakker in een laboratorium, waar booswichten hem hebben veranderd in een Synthister, een soort kunstmatige vampier.  Hij behoudt echter zijn eigen persoonlijkheid, weet te ontsnappen met behulp van mooie vampierenjaagster Shizuku en besluit de strijd aan te binden met de Synthoids.  Als u nu net als ons denkt “Wat een flauw verhaaltje, gewoon een excuus om zoveel mogelijk animefiguren in hun blootje te zetten!”, dan hebt u gelijk.  Veel meer dan vechten en uitkleden doen we niet.  We  kunnen ons figuurtje wel  uitrusten met andere kleren en wapens, en we kunnen regelmatig afwijken van het hoofdverhaal om op sidequest te gaan, maar erg leuk is het allemaal niet.  Alles gaat gauw vervelen en lijkt meer op klussen dan spelen. 

akiba's trip 2, ps4

Zelfs het vechten verveelt.  We moeten de kleren van de tegenstander afzwakken door hoge, middelhoge of lage meppen uit te delen, tot we de kleren kunnen wegscheuren.  We kunnen zelfs combo’s gebruiken om het sneller te laten verlopen.  De kleren kunnen echter heel wat verdragen, en het duurt ontzettend lang voor we een vijand hebben uitgeschakeld.  Spanning zit er ook niet in, aangezien we met 1 druk op de knop onze eigen kleren weer glad kunnen strijken.  Gladstrijken is blijkbaar genoeg om kapotte kleren helemaal op te lappen, want de healthbar van onze outfit schiet volledig vol.  Het zorgt ervoor dat we geeuwend in hetzelfde ritme terechtkomen: hoog slaan tot kapot, kleren gladstrijken, verderslaan, combo, rare animatie van ontklede synthoid bekijken, herhalen op volgende vijand.  Bent u nog wakker?

akiba's trip 2, ps4

Waarom spelen we dan nog?  Om blote digitale animefiguren te zien?  Om handgetekende bazen in hun ondergoed te zien?  Om stomme sexistische dialogen te voeren met onze teamleden in de hoop dat een van de dames ons leuk gaat vinden?  Neen, maar blijkbaar worden we wel verwacht dat te doen, want meer diepgang biedt Akiba’s Trip 2 niet.

akiba's trip 2, ps4

Enkel voor Animefans die graag ondergoed zien?  Wij sturen Akiba's Trip 2 echter op een enkel reisje naar de virtuele kledingcontainer…

MindBender

(review gebaseerd op PS4 versie)

Lara Croft and the Temple of Osiris (PC/PS4/XBOXONE)

17-12-14  / 
 

lara croft and the temple of osiris, ps4“Hoera, een nieuwe Tomb Raider!” juichen we terwijl Lara Croft and the Temple of Osiris langzaam een plaatsje vindt op onze hard drive.  Onez vinger kriebelen al om booswichten neer te knallen, schatten te zoeken, te klimmen en te kruipen waar andere archeologen nog nooit kwamen.  Lara Croft is terug!  Maar wacht eens, kunnen we dit wel een volwaardige Tomb Raider noemen?

Want Tomb of Osiris is een vervolg op het eerder verschenen Guardian of Light.  U weet wel, die “nieuwe Tomb Raider” die plots werkte met een gefixeerd camerastandpunt en de mogelijkheid om met meerdere spelers tegelijk te spelen.  Temple of Osiris volgt hetzelfde principe.  De camera zit vast schuin boven het speelveld, en we kunnen nog steeds vrienden in co-op laten meedoen.  Puristen steigeren en noemen dit geen Tomb Raider.

lara croft and the temple of osiris, ps4

Wij zijn echter een andere mening toegedaan.  We vinden dit een frisse afwisseling van wat we van Lara gewoon zijn.  Hoewel het verschil met de “grote” broertjes niet zo groot is.  Lara blijft Lara, gebruikt nog steeds twee pistolen tegelijk, geeft weinig of geen empathie voor roofdieren, zoekt nog steeds schatten, klimt en lost puzzels op dat het een lieve lust is.  Wij amuseren ons te pletter.

lara croft and the temple of osiris, ps4

Het achterliggende verhaal is flinterdun en typisch.  Lara stoot op de graftombe van de Egyptische god Osiris.  Ze botst meteen ook op diens vrouw en zoon, die haar inlijven in de strijd tegen boosaardige god Seth die de hele wereld in duisternis wil storten.  Aan Lara (en, mits meerdere spelers, ook aan haar bondgenoten) om de snodaard te stoppen.

lara croft and the temple of osiris, ps4

Een flauwe plot, maar meer hebben wij niet nodig om schieten en platformend puzzels op te lossen.  Temple of Osiris speelt vlot en vloeit over ons scherm alsof het niks is.  Hebben we al gezegd dat we ons te pletter amuseren?  Ja?
Dan rest ons alleen nog om dit een aanradertje te noemen.  Met een grote herspeelwaarde.  Puristen dienen zich echter te onthouden…

MindBender

(review gebaseerd op PS4 versie)

Lego Batman 3: Beyond Gotham (PS3/PS4/WIIU/3DS/XBOX360/XBOXONE/PC)

01-12-14  / 
 

lego batman 3, wiiuHet Lego DC Universe is weer in gevaar.  De booswicht Brainiac heeft een plan om alle Lantern ringen te verzamelen, maar dat is buiten de Justice League gerekend.  De geblokte helden bieden weerstand en gaan de strijd aan op verschillende bekende plaatsen, planeten en dimensies.  Hall jullie bouwplannen maar boven, want Lego Batman 3 bulkt weer van de blokjes!

Dit een Batmanspel noemen, is eigenlijk een beetje verkeerd.  Het verhaal begint wel met de gevlederde die in Gotham aan een zaak werkt, maar na een paar levels zitten we al ver buiten Gotham.  We spelen dan ook niet meer met Batman en Robin, maar met andere leden van de Justice League, Martian Manhunter en Green Lantern.  Hoe verder we komen in het spel, hoe meer plaatsen de revue passeren.  Het aantal speelbare figuren neemt ook exponentieel toe.  Denk aan een willekeurige DC held (of booswicht) hoe obscuur ook, en de kans is groot dat hij of zij in het spel zal zitten.

lego batman 3, wiiu

We rollen trouwens gemakkelijk het spel in.  Wie al eerder een Legospel speelde zal hier geen verrassingen tegenkomen.  De mechaniek van voorbije spellen werd behouden.  We kunnen nog steeds het decor afbreken om studjes te verzamelen en nieuwe dingen te bouwen.  We worden nog steeds beloond als we voldoende studs hebben verzameld en er zitten nog steeds gouden stenen en minikits verborgen in de levels.  Elke held heeft zo zijn eigen specialiteiten (of kostuums in het geval van Batman en Robin) en het herspelen van levels wordt nog steeds aangemoedigd.  Waarom zou men ook iets veranderen aan een succesformule?  Ons verveelt het alleszins nog steeds niet.

lego batman 3, wiiu

Grafisch zit alles ook snor.  De steentjes blinken en de cutscenes spelen vloeiend.  Ook op voiceacting of verhaal hebben we niets aan te merken.  De developers weten duidelijk wat ze doen!

lego batman 3, wiiu

"Meer van hetzelfde", zouden we gemakkelijkheidshalve kunnen zeggen.  Maar dat doen we niet.  Lego Batman 3 Beyond Gotham is een waardige nieuwe aflevering in het grote Lego Batman verhaal.  Met een schat aan extra content en een gigantische replay waarde.  Een puik Legospel, alhoewel het niet zozeer verschilt van zijn voorgangers.  
Oeps, nu doen we het toch!

MindBender

(review gebaseerd op WIIU versie)