Quest of Dungeons (SWITCH)

26-02-18  / 
 

quest of dungeons,switchAlweer een dungeon crawler? Jazeker, maar het genre is dan ook helemaal terug van weggeweest, kreeg een grondige opfrisbeurt en verdient je aandacht. Als je er eentje (weer) een kans wil geven, ga dan voor Quest of Dungeons.

In Quest of Dungeons kies je een held om mee te spelen. De keuze lijkt beperkt tot vier typische klassen (Warrior, Wizard, Assassin en Shaman) maar is enorm bepalend voor je speelstijl. Na een korte en heerlijk absurde verhaalintro word je meteen gedropt in een kerker die er iedere keer helemaal anders uitziet. Kamers, vijanden en buit worden willekeurig gegenereerd en vind je nooit terug op dezelfde plek als de vorige speelbeurt. De rest is vanzelfsprekend. Je dwaalt door de verschillende verdiepingen van een kerker, verslaat vijanden om ervaring op te doen en je personage te sterken, verovert schatten en gaat er lekker mee shoppen… En zodra je eraan bent, begin je helemaal opnieuw. Hé, wat? Ja, helemaal opnieuw. Ongeacht hoe ver je zat.

 

quest of dungeons,switch

 

Zeg niet zomaar ‘dungeon crawler’ tegen Quest of Dungeons. Het spel biedt je zoveel meer: een uitdaging, doldwaze humor en een heleboel herspeelwaarde. Kortom, de moeite om eens op te pikken. Upfall Studios heeft meer dan zijn best gedaan om je een gameplay-ervaring te bieden die toch net dat beetje anders is. De 16-bit stijl doet retro aan met zijn beperkte animatie en overgrote pixels, maar een spel als dit vraagt niet om meer toeters en bellen. Strategie te over, gezien alles om je heen beweegt of in actie schiet zodra jij iets doet. Het loont dus de moeite om eens stil te staan en te kijken wat de rest doet. Niets geeft zoveel voldoening als een vijand in een val te lokken waar jij bijna in gestapt was. Maar kijk goed uit je doppen: voordat je het weet ben je ingesloten door een dodelijke horde en word je gedwongen om de kerker helemaal opnieuw te spelen. Gelukkig vind je boeken die je nieuwe vaardigheden aanleren, bieden optionele quests je extra ervaringspunten voor het opscharrelen van verloren voorwerpen of voor het verslaan van een minibaas en kan je stalkers van je afschudden door deuren voor hun neus dicht te slaan. Want vijanden volgen je van kamer tot kamer maar weten niet wat aan te vangen met deurknoppen. Geen wapens, uitrusting of versterkende drankjes te plunderen? Koop ze met je zuurverdiende buit bij de handelaars. Die buit kan je overigens overal vinden. In de bloederige restanten van verslagen vijanden, in de o zo typische schatkisten en in het uiterst breekbare meubilair dat her en der geplaatst werd.

Nieuwelingen hoeven zich niet te schamen om het spel aanvankelijk te spelen op het laagste  van de vier beschikbare moeilijkheidsniveaus. Zelfs voor de doorgewinterde kerkerkruiper is het geen sinecure om de latere verdiepingen van een kerker zonder kleerscheuren te bereiken. Ook als je wat langer op dezelfde verdieping blijft om extra ervaring op te doen of een verdieping terug gaat om extra buit te verzamelen. Level grinding is een must. Want door de willekeurig gegenereerde verdiepingen kom je vaak zonder enige aankondiging in dezelfde kamer als een minibaas te staan. Zelfs met de nodige voorbereidingen kan je makkelijk het onderspit delven. Tijdens die eerste speelbeurten, zal je dan ook vaak het startscherm weer zien. De demotiverende boodschappen -zowel tijdens laadschermen en door vijanden- relativeren die laatste slag in je gezicht en doen je meteen verder spelen. Want de hoogste scores worden op online leader boards gepost.

quest of dungeons,switch 

De humor maakt alles nog een stukje beter. En echte gamers herkennen de verwijzingen naar bekende games. Legend of Zelda, Mario Bros, Resident Evil IV… Zelfs populaire memes zijn van de partij. Het geluid is bij tijden een stuk minder: de eenvoudige kreuntjes en het monsterachtige gebrom lijken wel gemaakt in iemands keuken. Maar de muziekjes zijn stuk voor stuk oorwurmen die je nog dagenlang met je meedraagt. Herspeelbaarheid zit ’m dan weer in de keuze van het personage; hou het niet bij je favo klasse maar probeer ze allemaal uit. Daarnaast zijn er een heleboel uitdagingen te vervolledigen: open je eerste schatkist, versla minibazen of speel een kerker uit in de makkelijkste stand. De eerste kerker in het spel is alvast een grote uitdaging. De beloning is een extra klasse/personage die je vast wel herkent van een recente indie Switch game!

Een dungeon crawler als deze is leuk om even casual te spelen of urenlang aan een stuk door. En nu Quest of Dungeons uit is voor de Nintendo Switch, speel je ’m overal!

Marco

Steamworld Dig (SWITCH)

12-02-18  / 
 

steamworld dig,switchEen tijdje terug waren we helemaal in de wolken over Steamworld Dig 2. Hoewel we nooit een eerdere aflevering van de franchise speelden, waren toch meteen weg van de stijl van het spel, de gameplay, het verhaal…  Alles aan Steamworld Dig 2 klopte gewoon. We sprongen dan ook meteen op de kans om de remake van Steamworld Dig 1 te reviewen.

We spelen als Rusty, de nieuwe robot in een mijnwerkersstadje. We werden hierheen gesommeerd door onze oom, die hulp nodig heeft in zijn mijn. Rusty ontdekt al gauw dat zijn oom het onderspit heeft gedolven, en dat er meer in de hand is in de mijn dan delven en ertsen ontginnen…

steamworld dig,switch

De spelmechaniek is simple: we graven alsmaar dieper, verslaan monstertjes en verzamelen ersten en diamanten. Wanneer onze zak helemaal vol zit, gaan we weer naar de oppervlakte. Daar verkopen we onze vondsten, kopen upgrades voor onze uitrusting en duiken weer de mijn in. Het klinkt eentonig, maar het is o zo fijn. Hoe dieper we komen, hoe moeilijker het wordt. Nieuwe vijanden verschijnen, en we verliezen meer dan dikwijls uit het oog waar we naartoe graven. Of eerder: vanwaar we komen. Want omhoog graven gaat niet, en we graven onszelf vaak in een put waar niet meer uitraken.

steamworld dig,switch

Maar met wat sleutelen en een paar clevere upgrades wordt Rusty steeds sterker. Dikkere beplating, pneumatische boor en drilboorvuisten, allerlei stoomaangedreven snufjes… Wat we ook maar nodig hebben, verkopen de winkels in het stadje.

We zijn helemaal weg van de Steamworld serie, ook al zijn we in de verkeerde volgorde gestart. Steamworld Dig voelt nog kraakvers en even nieuw aan als nummer 2 en het gaat nooit vervelen. Alweer een dikke aanrader!

MindBender 

Star Wars Battlefront 2 (PS4)

27-11-17  / 
 

battlefront 2, star warsWe hebben nooit onze fascinatie en adoratie voor de Star Wars saga onder stoelen of banken gestoken. We zijn helemaal verzot op de saga in een melkweg heel lang geleden, hier ver vandaan. En omdat we ook fervente gamers zijn, zitten we ook al een paar jaar te wachten op een nieuw spel in het Star Wars universum dat onze honger kan stillen. Heel even konden we ons tegoed doen aan Battlefront, maar dat ging al vrij snel droog smaken. Gelukkig is er nu Battlefront 2, en dat belooft ons een meer gevarieerde feestdis.

Met Battlefront 2 maakte de ontwikkelaars zich van het begin al sterk dat ze alle tekortkomingen van de vorige aflevering zouden aanpakken. Nummer 1 op het lijstje: het ontbreken van een singleplayer. Met Iden Versio en haar Inferno squad kunnen we nu eindelijk alleen (offline!) aan de slag. Inferno Squad is een speciale eenheid van het Keizerlijke leger. Na de vernietiging van de Tweede Death Star boven Endor, blijkt dat de keizer een noodplan heeft opgezet dat na zijn dood dient uitgevoerd te worden. Versio en haar strijdmakkers volgen gedwee de bevelen op, maar al gauw blijkt de grens tussen goed en kwaad lang niet meer zo duidelijk.

battlefront 2, star wars

Knal in de roos, dat verhaal. We zaten ook al eventjes op onze honger wat betreft verhalen die zich afspelen tussen episodes 6 en 7. We knallen ons een weg doorheen het meeslepend verhaal, vliegen met allerhande ruimtetuig van hot naar her en vergapen ons aan de meest miniscule details. Want grafisch is alles piekfijn in orde. We kunnen zelfs de porieën tellen in het pokdalig gezicht van de admiraal die ons commandeert. Het lijkt wel alsof we gewoon rondlopen in een van de films…

battlefront 2, star wars

Singleplayer tien op tien dus. Benieuwd of we ons in de multiplayer even hard kunnen amuseren. Er was bij de lancering van het spel al aardig wat te doen over de lootboxes en het progressiesysteem. En ondanks de tegemoetkomingen en de aanpassingen, kunnen we wel begrijpen van waar alle wrevel komt. Want in welke spelmodus we ook proberen, langer in leven blijven dan een minuutje lukt ons niet. We worden iedere keer vrijwel meteen de pan in gehakt door een meer ervaren speler. Maar of die ervaring daadwerkelijk door kennis komt, dan wel door ‘gekochte’ upgrades of figuren blijft een mysterie. Het spel is wel zo netjes om ons te laten zien welke upgrade onze moordenaar zo goed maakt. Zodat we die straks zelf kunnen kopen. Of ervoor kunnen grinden.

Los daarvan amuseren we ons toch te pletter. Hetzelfde oog voor detail zit hier ook in alle levels. Alles ademt gewoon die typische Star Wars sfeer uit. We vergapen ons meer aan de omgeving dan dat we blasters afvuren naar de vijand.

battlefront 2, star wars

Battlefront 2 schiet met alles in de roos. Grafisch, verhaaltechnisch, de Star Wars-feeling, die singleplayer, de multiplayer…  Alleen jammer dat het systeem met de star cards en de lootboxes zo erg de mist ingaat, dat de rest van het spel onterecht meegetrokken wordt…

MindBender