The Final Station (SWITCH)

08-03-18  / 
 

final station,switchMeer dan een eeuw geleden werd de mensheid voor het eerst bezocht door een niet zo vreedzame, buitenaardse beschaving. Grote gebieden van de planeet werden verwoest en mensen hergroepeerden zich in nieuwe gebieden onder nieuwe leiders. Het nieuwe leiderschap stak de hoofden bijeen en liet de Guardian bouwen, een gigantische vecht-robot. Zo was de mensheid voorbereid voor een tweede invasie. En die tweede invasie komt er, net voor de Guardian helemaal af is. Een treinbestuurder krijgt de taak om langs de verschillende gebieden te sporen en de twee laatste cruciale onderdelen van de Guardian op te pikken. Daarna kan hij richting eindstation, waar de robot wordt afgewerkt…

Zo gaat The Final Station meteen van start. We spelen de treinconducteur en rijden al meteen naar onze eerste bestemming. Bij elke halte onderweg stopt de trein en wordt hij vastgezet met een automatisch slot. Dan mogen we uitstappen en te voet op zoek naar de code die het slot ontgrendelt. Een stukje papier met wat cijfertjes op vinden in een post-invasie omgeving is echter moeilijker dan het lijkt. Her en der zitten besmette mensen verstopt, die ons bloed willen drinken. Gelukkig kunnen we ons verdedigen met gevonden wapens, maar meer dan eens moeten we op zoek naar een omweg of een andere manier om een grote bende monsters te omzeilen.

final station,switch

Op zoek naar de code komen we ook heel wat andere dingen tegen die we kunnen gebruiken. Voedsel, munitie, verbanddozen of materialen om die drie essentiële dingen zelf te maken. En heel af en toe vinden we ook nog overlevenden, die maar wat graag een plaatsje op onze trein willen.

final station,switch

Eens we een gebied hebben doorkamd, en de code voor het slot hebben gevonden kunnen we verder met onze trein. Tijdens de trein spreken de passagiers met elkaar en vangen we flarden van de plot op. Veel tijd om aandachtig te luisteren hebben we echter niet, want zowel de trein als de passagiers hebben aandacht nodig. Passagiers kunnen honger krijgen of langzaam achteruitgaan door een verwonding. Wij moeten hen op de been houden door tijdig ons voedsel en verbanddozen te delen. Doen we dat niet, sterven ze een gewisse dood, en ontvangen we geen bonus in het eindstation. De trein heeft ook een aantal onderdelen die af en toe aandacht vragen. Delen die moeten gekoeld worden, verbruik dat moet op peil gehouden worden, communicatiesystemen… Kortom: geen momentje rust voor de vlijtige conducteur.

final station,switch

The Final station is volledig 2D, lineair én 8bit. Lekker retro dus. Maar de trouwe lezer weet uit eerdere reviews dat we daar best wel van houden. Koppel dat aan een boeiend, mysterieus verhaal in een futuristische, post-apocalyptische setting, tel daarbij de extra DLC episode op, en je weet dat de Game-Patrolredactie helemaal is verkocht.

MindBender

Little Triangle (SWITCH)

07-03-18  / 
 

little triangle, switchNet nu we dachten dat we af waren van onze slechte gewoonte om consoles in twee te breken en controllers door de lucht te gooien als we verliezen, krijgen we Little Triangle in onze schoot geworpen. En staan we opnieuw bij af…
In Little Triangle besturen we een van de hyperschattige driehoeksmensjes. Hun wereld werd net verwoest door boosaardige buitenaardse kwaadaardigaards en veel van hun soortgenootjes werden ontvoerd. Het is aan ons om die arme driehoekjes te redden en de slechte robots te verslaan, gewapend met alleen onze reflexen.

Het enige wat we moeten doen, is ons kleine driehoekje door een reeks levels van stijgende moeilijkheidsgraad naar de uitgang loodsen. Klinkt makkelijk, toch? Fout! De levels zitten barstensvol puntige spiesen, zuurpoelen, niet-aflatende vijanden, messcherpe zagen, dodelijke laserstralen… En daar staan we dan, met een klein misvormd kereltje dat alleen maar goed is in springen.

little triangle, switch

En vreemd genoeg is spelen toch zeer geestig. Proberen een obstakel te omzeilen, miezerig falen en opnieuw moeten beginnen blijft plezant. Al snel springen we overmoedig van checkpoint naar checkpoint, redden we gijzelaars en verzamelen we diamanten die overal verspreid liggen. Alleen maar door heel behending te springen.

little triangle, switch

Het spel ziet er ook heel mooi uit. De animaties zijn dan misschien wel heel sumier, en de tekenstijl wat kinderlijk, maar het past. We zijn verknocht aan de simplistische stijl. Op een of andere manier is het de perfecte stijl voor Little Triangle.

little triangle, switch

Onze enige klacht tijdens het spelen is gericht op de besturing. Precies calculeren waar je personage landt wordt erg moeilijk als het na landing niet onmiddellijk stilstaat. Heel wat sprongen mislukken daardoor, en onze frustratie die opgedreven wordt door de stijgende moeilijkheidsgraad, wordt hierdoor alleen maar groter. Of misschien hebben we dringend een nieuwe controller nodig, na iets teveel frustratie-gooien met onze huidige…

MindBender

Dragon Sinker (SWITCH)

06-03-18  / 
 

, switch, KEMCOEen goede RPG wordt altijd gesmaakt. Zeker als het gaat om een heerlijk typische JRPG die de beste elementen uit beproefde games door de mixer haalt en er eigen kruiden aan toevoegt. Laat dat nu precies zijn wat Dragon Sinker je te bieden heeft.

Bij KEMCO en Exe-Create weten ze maar al te goed wat ze doen en dat bewijzen ze weer eens met een 8-bit retro-avontuur dat er uitziet als een van de eerste Dragon Quest-games, qua verhaallijn doet denken aan Lufia en voor de gameplay een nieuwe twist geeft aan het jobsysteem uit Final Fantasy V.

Jaren geleden werkten mensen, elfen en dwergen samen om de kwaadaardige draak Wyrmvarg te verslaan. Dat was vrijwel goed afgelopen. Althans, niet voor de draak. En raad eens wie ondertussen een comeback heeft gemaakt? Inderdaad. Nu is het aan een nieuwe generatie om de legendarische wapens op te nemen en het geschubde onding terug onder de zoden te krijgen. 

, switch, KEMCO

Zoals je wellicht verwacht van iedere RPG, sleep je een kleurrijke cast doorheen alle hoeken en gaten van de wereld. Van grasvlaktes over bergen tot grotten en exotische locaties. Je vecht turn-based tegen monsters en bazen, slaapt in herbergen en verhoogt de stats van je personages met wapens en uitrusting. En uiteraard beoefent elk personage een eigen job: krijger, dief, priester, bakker… Noem maar op! Job beu? Een beetje loopbaanbegeleiding verandert je magiër zonder problemen in een troubadour.

Tot daar het platgetreden pad. Dragon Sinker voegt een geheel nieuwe dimensie toe aan het genre doordat je nu je eigen teams moet samenstellen. Je bestuurt tot drie groepen van elk vier personages en wisselt volledige teams in wanneer jij dat wil, zelfs tijdens gevechten. Geen overbodige luxe want zoals het een goede JRPG betaamt, zijn sommige vijanden extra-gevoelig aan bepaalde soorten aanvallen en zelfs bepaalde personages. Vergelijkbaar met Pokémon: je laat je Pikachu het niet opnemen tegen een grond-type Pokémon. En laat nu net die groepssamenstelling zo cruciaal zijn. Hoe meer dwergen in een team, hoe lager de kans dat een aanval een teamgenoot verblindt of vergiftigt. Elfen zorgen er dan weer voor dat je aanval of verdediging niet kan zakken. Combineer dat met een keuze uit meer dan 16 verschillende jobs en je merkt al gauw dat Dragon Sinker heel wat interessante strategische keuzes biedt.

En je hebt wel degelijk heel wat in handen, tot dialoog toe. De dialoogopties die je worden voorgeschoteld, hebben geen invloed op de latere uitkomst van het spel. Ze lokken wél leuke reacties uit van je gespreksgenoten.

, switch, KEMCO

Laat je niet misleiden door de aandoenlijke retro-animatie of de eenvoudige opvattingen uit eerder JRPG’s: je tegenstanders in Dragon Sinker zijn niet bepaald doetjes. En net als je denkt ze eindelijk de baas te kunnen, gooit het spel je een paar listige boefjes toe. Makkelijk te remediëren, maar je moet het tijdig inzien. Er zijn geen save points in het spel, je bewaart je voortgang wanneer je wil. Tenminste, als je eraan denkt dat te doen. Gelukkig laten je reisgezellen je tijdig weten wanneer je een baasgevecht nadert. Verlies je toch onverwacht? Al is het een schijnbaar onbeduidende slag? Dan krijg je de kans om het gevecht van meet af aan opnieuw te voeren. Zolang je niet opgeeft, is er niets verloren.

Af en toe hebben je bondgenoten nood aan een beetje training voordat je het volgende gebied doorkruist. Dit voelt nooit aan als een moeizame klus. De vele kleine queesten die je her en der in dorpen en steden vindt, sturen je vaak terug naar gebieden waar je al bent geweest. Handig om extra ervaringspunten te verdienen. En hun beloningen zijn niet te versmaden: krachtige wapens, zeldzame toverdranken en nieuwe personages/jobs om de veelzijdigheid van je team mee aan te dikken.

, switch, KEMCO

Eens je eraan begint, zal je Dragon Sinker niet gauw wegleggen. Doe je dat toch? Dan kan je het spel weer makkelijk opnemen: de besturing voelt intuïtief aan, het volgende punt in je queeste wordt op de landkaart aangeduid en in het menu lees je een handige samenvatting van het verhaal.

Zelfs vandaag nog vieren de gouwe ouwe RPG’s hun hoogdagen, alsof ze nooit zijn weggeweest. KEMCO doet dat succes vlotjes over met Dragon Sinker. Een waardevolle bijdrage aan je spelcollectie.

Marco