GamesCom 2013 - Dag 2

22-08-13  / 
 

Mooi op tijd vertrekken we richting beurs en maar goed ook, want alweer strooien wegenwerken bijna roet in het eten.  De weg van het hotel naar de beurs blijkt volledig onderbroken te zijn, en we moeten zelf een alternatieve route zoeken.  Het lukt ons wonderwel, en zelfs een akkefietje aan de ingang door onze persbadges die onleesbaar blijken te zijn voor de scanner kan ons niet tegenhouden.  We komen netjes op tijd aan voor onze eerste afspraak bij Warner Bros.

gamescom2013

Daar worden we meteen in het Batman: Arkham Origins hokje geduwd.  We krijgen er een live demo te zien op een gigantische flatscreen.  Batman in zijn beginjaren die het opneemt tegen verschillende huurlingen die hem willen vermoorden, in dezelfde heerijke stijl als de twee vorige afleveringen, op een gigantische flatscreen, mét nieuwe gadgets, én daverend geluid?  We zijn verkocht!  We krijgen de optie om een challengemap te spelen met Deadshot in de hoofdrol, maar we moeten noodgedwongen passen.  We worden immers verwacht in het hokje aan de overkant voor Mad Max.

gamescom2013

Wie kent Mad Max nog, de apocalyptische held uit de gelijknamige filmreeks die het opneemt tegen mutanten en ander “fin du monde” tuig in zijn übercoole wagen?  Wij anders wel.  We zijn altijd al fan geweest, zelfs van deel 3, met Tina Turner in de rol van booswicht.  We hebben zelfs haar bijhorende single in onze platenkast zitten.  We don’t need another hero!  Want het mens kan een stuk zingen.  Acteren daarentegen...  Gelukkig geen Tina te bespeuren in deze demo.  Max bouwt samen met de beste monteur van het Wasteland een nieuwe bolide.  Aangezien reserveonderdelen moeilijk te vinden zijn moeten Max en zijn maat op plundertocht bij de verschillende bendes in de buurt.  We zien Max een vijandelijk kamp vanop afstand binnensluipen.  Hij legt met het grootste gemak een paar bewakers vanop afstand neer met zijn sniper.  De laatste bewaker staat op een wachttoren die Max met een harpoen en paardenkracht omver trekt.  Spektakel!  Nog meer spektakel als Max te voet verdergaat.  De aanstormende vijanden worden vakkundig met brutale moves uitgeschakeld.  Heel wat geknok en bloederige finishes later is Max een auto rijker;  Die auto gaat rechtstreeks naar de sloop en met de gewonnen onderdelen kan Max zijn eigen auto pimpen.  Het ziet er allemaal erg leuk uit, en de wagen tegen wagen gevechten deden ons nog meer watertanden.  Als er nu nog wat Tina Turner op de soundtrack zou verschijnen...

gamescom2013

Nauwelijks bekomen van Mad Max verhuizen we naar Lego Marvel Superheroes.  Wat kunnen we hier nog over zeggen?  Een gigantische open wereld, met meer dan 160 Marvelfiguren, verhaalmissies en losstaande missies...  Lego zoals we het ondertussen al gewoon zijn maar met Marvel-invloeden deze keer.  Ach, wie houden we voor de gek.  Lego-games blijven toch altijd leuk?  En dit wordt zeker geen uitzondering op de regel.  Wat had u anders gedacht van een spel dat zelfs Howard the Duck als speelbaar figuur heeft?  (Jaja, zoek die naam maar eens op! Nvdr.)

Na ons blitzbezoek bij Warner hebben we even tijd om op adem te komen.  Maar wat doet de Game-Patrolredactie?  Juist, net het tegenovergestelde. We hollen naar het perscenter om nieuwe badges. We vliegen door elke hal op de vloer en pikken hier en daar een gratis Tshirt dat door een boothbabe werd gelanceerd uit de lucht.  We streetpassen dat het een lieve lust heeft en we zwaaien naar een handtekenende Charles Martinet (hij zwaait niet terug...).  Moe maar voldaan rennen we naar onze volgende afspraak.

gamescom2013

Bij Ubisoft kunnen we nog net de demo van South Park: The Stick of Truth meepikken.  Het wordt de slechtste presentatie die we ooit op GamesCom hebben gezien.  Iemand doorloopt de demo, terwijl een assistente met overduidelijke tegenzin een perstekst afleest van een papiertje.  Ware het niet dat we ons uitermate amuseren met wat er in de demo gebeurt, zouden we hier al lang weggerend zijn.  The Stick of Truth is een pure RPG, maar dan in de stijl van South Park.  De personages gebruiken aluminiumfolie als bepantsering, één van de beste wapens blijkt een grote roze vibrator te zijn en scheten worden als dodelijke wapens ingezet.  We love it!

gamescom2013

Op de Microsoftbooth wagen we ons aan een demo van Max: the Curse of the Brotherhood.  Een erg mooie platformer,met een vernieuwend element.  Max heeft een magische stift bij waarmee hij dingen kan tekenen of uitgommen om hem verder te helpen.  Zo kan hij takken bijtekenen om verder te geraken, kolkende waterstroompjes, vuur of rotspilaartjes.  Het spel ziet er gewoon heerlijk uit, en ondanks het feit dat we keihard sucken tijdens het spelen, krijgen we toch zin naar de volledige versie.  Een titel om in het oog te houden dit!

We halen nipt onze afspraak van vier uur bij Electronic Arts.  Daar aangekomen blijkt onze contactpersoon plots verdwenen te zijn.  Zijn vervangster blijkt al even spoorloos.  Een vriendelijke boothbabe wordt met ons mee op pad gestuurd om haar te zoeken, maar ook zij faalt.  Er wordt ons aangeraden even bij te tanken aan de bar en het een kwartiertje later te proberen.  Het is inmiddels al half vijf...  Enkele cola’s en een pitstop later (we hebben bijgeleerd na de Sony persconferentie van gisteren!) proberen we het opnieuw.  Beide contactpersonen blijken nog steeds vermist...  Er wordt in allerijl nog een vervanger opgebeld, maar vooraleer die komt opdagen is het ondertussen al tien voor vijf.  The Need for Speed?  Niet voor Speed eerder...  Alle BCD sessies zijn ondertussen al volzet en we moeten noodgedwongen morgen terugkeren.  Hopelijk zijn de contactpersonen tegen dan al boven water...

 

MindBender

GamesCom 2013 - Sony Persconferentie

20-08-13  / 
 

De Game-Patrolredactie is er eentje van gewoontes en tradities.  We blijven steevast tot de laatste bij Nintendo-evenementen, onze telefoon zit altijd in onze linkerachterzak, we zijn er als de kippen bij als het over Star Wars gaat, ...en we komen altijd te laat voor de EA persconferentie.  Ook dit jaar weer.  Vorig jaar zaten we vast in de file.  Het jaar daarvoor had één of andere oen voor ons zijn auto tegen de middenberm geparkeerd.  Dit jaar strooien wegenwerken onze planning in de war.  Het lijkt wel of er geen enkel stukje Duitse Autobahn meer in orde is.  Overal komen we oranje kegeltjes, knipperlichten en gehelmde wegenwerkers tegen.  We komen veel te laat aan in het hotel waar we zelfs niet eens de livestream kunnen herbekijken omdat ze hier nog een 256 kbps internetleiding gebruiken.

Zucht.

Op naar de Sony persconferentie dan maar.  We komen daar wel op tijd aan.  Ruim op tijd zelfs.  We hangen nog wat aan de bar en drinken nog wat cola’s tot we via de intercom verzocht worden om plaats te nemen in het auditorium.

In het gigantische auditorium ondergaan we anderhalf uur lang iets wat midden houdt tussen een telemarketingprogramma en een Scientologybijeenkomst.  De Sonybonzen op het podium strooien de hele tijd met superlatieven en allerlei verkoopspraatjes.  Alle aanwezigen gaan bij iedere aankondiging als een bende devote sekteleden volledig uit de bol en applaudiseren dat het een lieve lust is.  Er wordt zelfs geapplaudiseerd wanneer er “nog nader te noemen titels” worden vermeld.  Vreemd.  Het enige wat nog ontbreekt om deze bijeenkomst volledig het sektegevoel mee te geven is een gebedsgenezing door handoplegging.  Een tip voor volgend jaar misschien?

Er werd van start gegaan met Gran Turismo 6.  “Let’s watch a Gran Turismo Six video!” zegt het Sony opperhoofd.  Even worden we enthousiast, maar als het ons duidelijk wordt dat hij “...six video” zei, en niet “...SEX video” daalt ons enthousiasme al even vlug als het opkwam.  Niet het geval bij de andere sekteleden in de zaal, die zich de beelden van snelle bolides laten welgevallen en reageren met een daverend applaus.  Een applaus dat aanzwelt wanneer het opperhoofd aankondigt dat er een Gran Turismo film in de maak is...

Het publiek gaat alweer uit de bol wanneer  Little Big Planet Hub aangekondigd wordt.  Deze free to play “game” zorgt voor meer content voor LBP en meer contact tussen de spelers wereldwijd.

Na nog een heleboel nutteloze PSVita bewierokingen en aankondigingen (die overigens allemaal flink be-applaudiseerd worden) worden de indiedevelopers in de bloemetjes gezet.  We krijgen een heleboel indie-games te zien en het gevoel bekruipt ons dat Sony angstvallig hoopt op een redding door indie...

gamescom 2013, Sony

Op dit moment beginnen we de liters cola van daarnet aan de bar te voelen.  De vloeistof heeft zich een weg naar beneden gebaand en wil er nu uit.  Dat de spreker van dienst slist helpt niet echt.  Weet je nog hoe je vroeger op school iemand die dringend moest plassen pestte door “swswswswswswsw” in zijn oor te fluisteren?  Het geslis heeft net hetzelfde effect.  Kan die persconferentie ietsje sneller vooruit gaan aub?

gamescom 2013, Sony

Na nog wat superlatieven (“PS4 is the world’s most powerful console”) krijgen we enkele launchtitels te zien: Everybody’s gone to the Rapture, Rime, Shadow of the Beast, The Playroom, inFAMOUS Second Son, Driveclub, Knack, The Order 1886, Killzone Shadow Fall, Assassin’s Creed Black Flag, Minecraft Watch Dogs, War Thunder…  Op het applaus voort te gaan ziet het er allemaal piekfijn uit, maar wij concentreren ons even op onze sluitspier.

gamescom 2013, Sony

Tot slot (joepie!) nog enkele “innoverende” features van de PS4.  De Sonybonzen doen erg enthousiast over de remote play functie.  Wanneer iemand TV wil kijken terwijl jij aan het spelen bent, kan je gewoon verder spelen op PSVita.  Ze zijn zo enthousiast dat ze het zelfs live demontreren.  Euh...  Allemaal goed en wel jongens, maar zagen we dit niet al eens bij een concurerende console?  Eén die net hetzelfde doet zonder een peperdure, apart te kopen handheld?

gamescom 2013, Sony

Nog enthousiaster wordt er gedaan over het feit dat we met de PS4 ook muziek zullen kunnen beluisteren terwijl we een spel aan het spelen zijn.  Bovendien kunnen we met een druk op de knop nummers skippen én!

EN!

HET VOLUME AANPASSEN!  Alweer: allemaal goed en wel jongens, maar het bestaat geloven we ook al en het heet stereoketen...

De Sonybonzen houden het voor bekeken en nog voor ze uitgesproken zijn veren we recht en lanceren we onszelf richting toiletten. Nooit gedacht dat de S-klanken in het zoveel uitgesproken “PlayStation” en “PSVita” zo’n effect gingen hebben op onze blaas!

 

MindBender

GamesCom 2013 - EA Persconferentie

Terwijl wij in Duitsland op een hard klapstoeltje in een koude zaal het hele gedoe live moeten ondergaan, kunnen jullie vanuit het comfort van jullie luie zetel de persconferentie van EA hier live meevolgen!  Bofkonten! Plaspauzes wanneer jullie maar willen, geen wachtrijen, geen boomhoge Duitser op de stoel voor jullie...  Konden we maar ruilen!   De show start om 16u.