ScramKitty and his Buddy on Rails (WIIU)

29-05-14  / 
 

scram kitty, wiiuIedereen weet dat wij dierenliefhebbers zijn.  En dat we wel houden van een flinke puzzel op zijn tijd.  En dat we ieder jaar opnieuw hopen dat de hoverboards uit Back to the Future 2 werkelijkheid worden.  En gepassioneerd zijn door alles wat een beetje naar science fiction ruikt.  Het mag dus geen wonder heten dat we hyperenthousiast de kans grepen om Scram Kitty and his Buddy on Rails te reviewen.  Scram Kitty's kattenvriendjes (dierenliefhebberij, check!) werden gekidnapt en gevangen gezet op een gigantisch ruimtestation (scifi, check!).  Aan ons om hen, gewapend met een hoverboard (Back to the Future 2, check!), te redden door het oplosssen van een paar puzzels (puzzels!  Check!).

We worden meteen in de actie gedropt.  We krijgen in bovenaanzicht ons hoverboard te zien dat rondzweeft in een ruimtehangaar.  Ergens in die hangaar zit een aantal poezen verstopt.  Het totale aantal poezen dat we vinden en meenemen naar de uitgang wordt opgeteld bij ons totaal.  Iedere deur naar een nieuwe hangaar kost een aantal katten om open te maken.  De route die we afleggen door het ruimtestation hangt dus af van het aantal kittens dat we onderweg bevrijden.

scram kitty, wiiu

Dat bevrijden loopt echter niet van een leien dakje.  Doordat het ruimtestation halvelings gebonden is aan de wetten van de zwaartekracht, kan ons hoverboard alleen maar zweven tegen de rand van de hangaarmuren en objecten in de hangaar.  Als we genoeg boosters hebben verzameld kunnen we een supersprong naar een verre rand maken om vandaar verder te zweven.

scram kitty, wiiu

Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, stikt het in de hangaars ook van dodelijke vallen en gemuteerde ruimteratten die ons het leven zuur maken.  Gelukkig is ons hoverboard ook uitgerust met twee laserkanonnen, zodat Scram Kitty plots ook een beetje een shmup wordt.

We zweven rond, redden poezen en knallen ratten neer.  Dit is leuk!  Dat de tekenstijl er tegelijk retro en mooi afgewerkt uitziet is een dikke kers bovenop de taart!  En dan gebeurt het onvermijdelijke.  Na twaalf levels zitten we plots muurvast.  We moeten een ingewikkelde sprong maken, over een brandend muurtje en tegelijk een zwerm ratten neermaaien.  Terwijl we een weglopend poesje moeten achtervolgen.  Tegen de klok...  We zwoegen en zweten, maar het wil ons maar niet lukken.  Niet behendig genoeg, te traag...  Het gaat gewoonweg niet.  Terugkeren en een andere hangaar binnengaan lukt ons ook niet, want daarvoor hebben we niet genoeg poezen gered.

scram kitty, wiiu

Na enkele dagen proberen en jammerlijk falen wordt het ons teveel, en Scram Kitty verdwijnt naar een uithoekje van de WiiU hard drive, waar het uiteindelijk zal vergeten raken onder een dikke laag digitaal stof.

Jammer.

MindBender

Beware Planet Earth (PC/MAC)

20-04-14  / 
 

beware planet earth, pcGeen idee vanuit welke uithoek van het heelal het knotsgekke strategiespel "Beware Planet Earth" op onze reviewstapel is geland.  Opeens was het er.  Inclusief groene mannetjes, vliegende schotels, graancirkels en verdwijnende koeien.  Kwatongen noemen het een voorbode van een Martiaanse invasie, nuchterder redactiegenoten hebben het over de laatste nieuwe telg van Lightmare Studios.  Hoe dan ook: we amuseren ons kostelijk!

Het opzet is vrij simpel.  Boer Barney zit opgesloten op z'n latrine en moet hulpeloos toekijken hoe buitenaardse wezens zijn koeien komen pikken.  De koeien zijn bij de groene mannetjes erg geliefd om op te experimenteren en de kudde van Barney slinkt zienderogen.  Gelukkig kan Barney beroep doen op ons.  Terwijl hij probeert om de WCdeur van het slot te krijgen, moeten wij de koeien beschermen.

Gelukkig heeft Barney een aantal hulpmiddelen voor ons.  Naast opgesloten op het toilet blijkt hij namelijk ook nog eens brilliant uitvinder te zijn.  Hij knutselt voor ons allerlei schroot in een handomdraai om tot wapens.  Frigo's vuren nu sneeuwballen af die de groenen trager maken.  Distilleertonnen schieten nu projectielen af en barbecues worden napalmspuitende doodsmachines.  Zelfs benzinepompen blijven niet gespaard van Barney's knutseldrang.

beware planet earth, pc

De Marsbewoners landen telkens op dezelfde plaatsen en volgen vandaar een vast pad naar de koeienweide.  Eens ze een rund te pakken hebben, moeten ze de hele weg terug naar hun schotel.  Het enige wat wij moeten doen, is de dodelijke machines een strategisch goede plaats geven.  We kunnen ze eender waar naast de weg plaatsen, zolang er geen obstakels de plaatsing verhinderen.  Het is wat goochelen met de types machines en hun plaatsing, en met het verdienen van de grondstoffen waarmee Barney knutselt, maar eens we het onder de knie hebben geraakt geen buitenaardse meer tot aan onze koeien.  Kort nadat ze zijn uitgestapt ligt hun ruimtehelm al aan diggelen en geven ze het op!

beware planet earth, pc

Vier seizoenen lang doen de Marsmannen verwoede pogingen om ons vee te komen plunderen.  Ninja-aliens, undercover aliens, muzikanten en roadies, soldaten met raketwerpers, wetenschappers met schilden, oproerpolitie,...  Een hele hoop groen tuig met eigen specialiteiten probeert ons strategisch te slim af te zijn.

beware planet earth, pc

We amuseren ons te pletter.  De tekenstijl is leuk, het spel is leuk, we liggen dubbel met de idiote Marsman-versies...  De vier seizoenen content zorgen voor aardig wat gameplay, maar wie toch nog niet genoeg heeft kan nog aan de slag in de moeilijkere Veteranmode, of met de verschillende challenges.  Nu voor een prikje te koop op Steam, dus niet aarzelen!  Kopen die handel of desnoods ruilen tegen een koe.

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

Thief (XBOX360/PS3/XBOXONE/PS4/PC)

18-04-14  / 
 

thief, ps3In de laatste nieuwe aflevering van de Thief-franchise krijgen we weer controle over meesterdief Garret.  Garret is nog steeds zijn eigen, pikkedievende zelve, maar zijn stad is wel helemaal veranderd.  Het verschil tussen arm en rijk lijkt groter dan ooit, en tot overmaat van ramp wordt de bevolking ook nog eens geteisterd door een mysterieuze ziekte. En dat allemaal omdat een paar oude knarren een jaar eerder dachten de boel te kunnen verbeteren met zwarte magie!

We krijgen nog steeds zicht op Garrets wereld in first person perspectief.  Naar goede oude gewoonte pikken we nog steeds alles wat los zit en nemen we de stadswacht olijk in de maling.  Rondsluipen op de daken en in de schaduwen was nog nooit zo leuk!  De uitgebreide stad tiert welig van de smalle straatjes, de loshangende touwen en regenpijpen die smeken om beklommen te worden en het lijkt overal aardedonker.  Hyperatmosferisch!

Na het eerste uurtje spelen beginnen we echter te geeuwen.  Er gebeurt namelijk niet veel.  We moeten wel missies uitvoeren om de uiteindelijke booswicht te pakken te krijgen, maar alles is op den duur zo...  Afgezaagd.  De stad is donker en kil, en een dief werkt het beste 's nachts, dat begrijpen we.  Maar enkel en alleen maar nachtlevels?  Altijd aardedonker of op zijn minst schemerig?  We worden er zowaar zwaarmoedig van.

thief, ps3

En dan dat stelen.  Erg leuk, vooral in het begin.  De losliggende prulletjes die we ontvreemden worden meteen omgezet in goud.  Met dat goud kunnen we upgrades vrijkopen waardoor we nog vlotter kunnen pikken.  Alleen geldt hier weer dezelfde tekortkoming: teveel van het goede.  Na de zoveelste zilveren beker begint het ons wat de keel uit te hangen en streven we recht op on doel af zonder bijkomstige prullaria te verdonkeremanen.

Het olijke in de maling nemen van de stadswacht dan?  Ja, leuk, maar niet echt een uitdaging.  Wanneer we gezien worden kunnen we gemakkelijk ontkomen door omhoog of omlaag te klimmen (de AI ontbreekt de mogelijkheid om omhoog of omlaag te kijken) of simpelweg omdat de AI zijn eigen maten voor de voeten loopt. Een sluwe meesterdief zijn geeft helemaal niet zo'n voldoening als je tegenstanders oliedom blijken te zijn...

thief, ps3

Dan maar ronddolen in gothische, grote, vrij te verkennen stad.  Alhoewel...  Vrij...  We merken al vlug dat we niet zozeer vrij spel krijgen in de volledige stad, maar in kleine welafgebakende stukken ervan.  Willen we naar een volgend gebied, dan dringt zich een irritant lange loading time op.  Erg vervelend als we een verre wandeling voor de boeg hebben, en bovendien breekt dit het ritme van het spel.

thief, ps3

Thief, we hadden er zo NAAR uitgekeken, en helaas blijkt dat we er ook snel OP uitgekeken zijn...  Jammer!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)