Nintendo 2DS: de test!

17-09-13  / 
 

Ok, we geven grif toe: we waren enigszins verbaasd toen we het nieuws hoorden.  We waren er zelfs vrij zeker van dat iemand ons een loer wilde draaien. En toen ons een foto werd gemaild, dachten we eventjes dat het een misplaatste Photoshop-grap betrof.  Eventjes maar, want toen kwam het officiële persbericht.  De 2DS was een feit en onze verbazing ook.

We zijn al van het begin af aan fan van de 3DS.  Bij onze eerste test destijds werden we weggeblazen door het 3D-effect.  Nog steeds trouwens.  Er gaat geen dag voorbij, of we klappen een 3DS open om ons te vergapen aan 3D beelden, te streetpassen of te gamen.  Prachtapparaat!  We vonden het dan ook bizar dat internetfora overliepen van de klachten.  3D zou "overbodig" en "slechts een gimmick zijn", de scharnieren werden verfoeid en als te fragiel bestempeld. 

2ds, nintendo

"Michelangelo had destijds ook last van criticasters" denken wij dan, en "Sommige mensen zijn nooit tevreden".  Maar dat is duidelijk niet wat Nintendo dacht.  Het bedrijf besloot te luisteren naar de opmerkingen en ze te bundelen.  Resultaat: De 2DS.  Ideaal voor mensen die geen 3D willen of nodig hebben en scharnieren maar niks vinden.

Met een iets minder groot enthousiasme dan gewoonlijk betreden we de testruimte.   Een vreemd gevoel maakte zich tijdens de rit ernaartoe immers van ons meester.  "We mogen een nieuwe Nintendoconsole testen!  Jiihaaa!" gemengd met een vleugje "2D?  Maar 3D was zo leuk!".  U kent het gevoel wel.  Niet?

2ds, nintendo

Binnen op de tafel liggen 2 spiksplinternieuwe exemplaren op ons te wachten.  Eén rood-witte en één zwart-blauwe.  We nemen een toestel ter hand en kiezen één van de spelletjes die klaarliggen voor de test.  Nog voor de cartridge goed en wel in het slot zit, smelt onze terughoudendheid weg en horen we onszelf luidop twijfelen of we de rode of de blauwe versie gaan kopen bij de release…

2ds, nintendo2ds, nintendo

Want wat een aardig toestelletje is dit zeg!  Licht, stevig, goed in de hand liggend…  We spelen twee uur aan een stuk zonder dat we het beseffen en heel even lijkt het weer een natte woensdagnamiddag in 1988.  Eén van die natte namiddagen die we thuis op de bank doorbrachten met een GameBoy.  Alleen heeft deze GameBoy (bijna) alle eigenschappen van een 3DS.  Uitgezonderd het 3D effect.  Uiteraard.  En het rare is dat wij, de grote zelfverklaarde 3D-fanaten, dat effect helemaal niet missen.  Als we in 3D willen spelen, dan gebruiken we onze 3DS wel.  En anders gebruiken we onze fonkelnieuwe 2DS die we kochten op de releasedatum.  De rode. 

 

Of de blauwe. 

 

Daar twijfelen we nog over.

MindBender

De 2DS verschijnt op 12 oktober en heeft een uiterst aantrekkelijk prijskaartje.  Nu hebt u helemaal geen excuus meer om Nintendo's laatste handheld niet in huis te halen.

Gameland 2013

09-09-13  / 
 

Weer fijne dingen gezien in Bobbejaanland afgelopen weekend.  Naar jaarlijkse gewoonte vond in het "plezantste land" (eigenlijk nog steeds Ierland volgens ons - nvdr) weer Gameland plaats.  We testten er de nieuwste van Nintendo (hadden we al gedaan), Sony (niet veel soeps) en Skylanders Swap Force (meer van hetzelfde).  Eens de plichtplegingen voorbij waren konden we doen waar we stiekem echt voor kwamen: ons de longen uit het lijf schreeuwen op de achtbanen!  Een niet te missen event, en eigenlijk ook een mooie gelegenheid voor niet-gamers om kennis te maken met spelletjes.

Foto's vind je op onze Smoelboek!

GamesCom 2013 - Dag 3

22-08-13  / 
 

Na een korte nachtrust begeven we ons vandaag weer naar de beurs.  Hoewel we redelijk vroeg zijn heerst er al een drukte van jewelste.  Vandaag is GamesCom ook toegankelijk voor de gewone bezoekers en die zijn in grote getale opgedaagd.  De rij maakt al een lus rondom het gebouw, en mensen krijgen na 2 uur wachten te horen dat er niemand meer binnenkan.  De kaartjes zijn uitverkocht, en er moet gewacht worden tot de namiddag.  Dan wordt het misschien al wat minder druk en kunnen er weer een aantal mensen binnengelaten worden. 

Binnen is het al even erg.  We kunnen er op de koppen lopen, en overal waar iets kan bekeken of gespeeld worden ontstaan ellenlange wachtrijen.  Bordjes waarop te lezen staat dat er vanaf daar nog vier uur wachtijd is, zijn geen rariteit.

We merken ook dat gamers elk hoofddeksel dragen wat je hen geeft.  Pluimen, kartonnen dozen, papieren maskers, melkboerenhoedjes, bandana’s,...  Je kan het zo gek niet bedenken of de boothbabes delen het hier uit en de gamers dragen het met plezier.  Als we iemand vragen waar hij de kartonnen Minecraftdoos heeft gehaald die hij op zijn kop heeft, vallen we bijna achterover wanneer hij ons vertelt dat hij er vrijwillig vijfentwintig euro voor heeft betaald!  Waanzin!

Om aan alle gekte te ontsnappen begeven we ons naar de persruimte.  Gelukkig is het hier wat minder druk, maar het valt ons op dat gamejournalisten uit hetzelfde hout zijn gesneden als gamers.  Ook zij dragen maar al te graag ieder absurd hoofddeksel dat je hen aanreikt...

gamescom2013

Bij Topware Interactive krijgen we een hele mooie demo van Raven’s Cry te zien.  We zagen het piraten-actiespel vorig jaar al, maar sindsdien zijn er enkele veranderingen gebeurd.  De grootste verandering is de wisseling van studio.  Het spel werd overgenomen door een andere studio en moet bijgevolg weer helemaal omgezet worden naar een andere engine.  Wanneer ze daarmee klaar zullen zijn kunnen ze ons niet vertellen, en om ons af te leiden tonen ze een paar leuke ship combat levels.  We kunnen bijna niet wachten!

We krijgen er ook een demo te zien van Skydive voor Kinect.  De producer staat met gestrekte armen wat stuntelig heen en weer te zwaaien voor de Kinect om zo een skydiver allerlei stunts te laten uitvoeren.  Hij is zelf niet echt overtuigd, en laat zich een paar keer ontglippen dat het spel eigenlijk alleen maar leuk is na een paar biertjes...

gamescom2013

Op naar Konami dan maar.  Daar krijgen we prompt een controller in handen geduwd om Castlevania Mirror of Fate HD mee te testen.  We krijgen meteen door dat het spel eigenlijk helemaal niet verschilt van zijn tegenhanger op 3DS en die hebben we al uitgebreid gereviewed.  Gelukkig kunnen we ook Castlevania Lords of Shadow 2 ook uittesten.  Die speelt als een droom!  Vloeiende gevechten met duizelingwekkende combo’s, die we af en toe kunnen onderbreken om onze vampierentanden in de nek van een slachtoffer te planten.  Heerlijk!  We gaan zo tekeer dat de persverantwoordelijke een welgemeende “Sodeju!” niet kan onderdrukken.

Van Konami lopen we richtingNintendo.  Het meeste daar zagen we al op de Post E3, maar we blijven toch even hangen.  Een potje Mariokart 8 of een leveltje Super Mario 3D World gaan er altijd wel in.  We zwaaien ook even naar Charles Martinet die verderop op de Wiiu staat te spelen (hij zwaait weer niet terug).  Wanneer we dichterbij gaan staan, wordt één van onze vermoedens bevestigd.  Ook wanneer Charles druk geconcentreerd aan het spelen is, kan hij het niet laten om Mariostemmetjes en geluidjes te maken.

 

gamescom2013

Op de terugweg pikken we ook nog even een demo van Dead Rising 3 mee.  De derde aflevering in de franchise biedt meer van hetzelfde, maar beter en nog meer over the top dan zijn voorgangers.  We zien hoe het hoofdpersonage een meute zombies platwalst met een zelfgemaakte Harley die als voorwiel een pletwals heeft.  Het scherm kleurt op een bepaald moment zo rood van het bloed, dat we de demo niet meer zien.

gamescom2013

Eindigen doen we bij EA.  Na het fiasco met de vermiste contactpersonen van gisteren heeft de PR nog wat goed te maken met ons.  En ze stellen niet teleur.  Onder het slurpen van een “Iced Coffee Frappé Latté Caramel” (de naam valt niet te marketen, maar het is wel verdomde lekker!) laten we ons de demo van Titanfall uitleggen.  We spelen als supersoldaten die uitgerust zijn met boostlaarzen en daardoor uiterst behendig zijn.  Denk een kruising tussen FPS en parcours.  We lopen schuin tegen muren omhoog en springen van gebouw naar gebouw.  Dat alles terwijl we de talrijke vijanden onder vuur nemen.  Op zich al geestig, maar er is een extra bonus.  Op bepaalde momenten kunnen  we Titans laten neerkomen.  Titans zijn  reusachtige robots die we kunnen besturen.  Denk een kruising tussen FPS, parcours en Transformers.  We gaan er zo hard in op dat we niet eens merken dat we verliezen.  Sterker nog: we hebben ons zodanig hard geamuseerd dat ons dat zelfs niet kan deren!

gamescom2013

Onze Iced Coffee Frappé Latté Caramel is ondertussen al gesmolten, dus bestellen we ons vlug een nieuwe voor we aan de Command and Conquer demo beginnen.  We hebben de verse coffee al bijna volledig op wanneer de trailers eindelijk ophouden en we mogen spelen.  Twintig minuten lang mogen we ons uitleven tegen een computertegenstander. Die 20 minuten zijn voorbij voor we er erg in hebben.  We bouwen kerncentrales, zorgen voor inkomsten, rekruteren soldaten en bouwen tanks en helicopters.  Ondertussen zorgen we dat onze basis netjes beschermd blijft en verkennen we voorzichtig de kaart tot we de vijand hebben ontdekt.  Vijf minuten voor het einde trekken we op pad met een hele zwerm helicopters.  De AI weet niet wat hem overkomt, en in no time ligt zijn hele basis in duigen.  Eén klein soldaatje staat nog overeind en op dat moment horen we de volgende glorieuze woorden:

“Airstrike available”. 

Een paar muisklikken later krijgt de arme voetsoldaat een paar honderd ton bommen op zijn hoofd gelanceerd.  Een gigantische explosie zorgt voor een overwinning en een passend einde aan dag 3.

MindBender