Space Hulk (PC/MAC)

10-10-13  / 
 

space hulk, PCWe vertelden het al in een eerdere review: als wij niet bezig zijn met spelletjes, dan zijn we waarschijnlijk wel bezig met het schilderen van miniatuurtjes om daarmede volledige veldslagen te spelen.  De hoofdmoot van die miniaturen bestaat uit potige Space Marines, die het opnemen tegen buitenaards ruimtetuig.  We moeten jullie dan ook niet vertellen dat ons hart merkelijk sneller gaat slaan wanneer we een turn-based strategiespel met de viriele soldaten in de hoofdrol mogen testen.  Jaja, trotse nerds, dat zijn wij!

Space Hulk is gebaseerd op het gelijknamige Warhammer 40K bordspel.  Spelers besturen een squadron Space Marines.  In hun logge (maar toch stoere) Terminatorpantser moeten de coole jongens in een verlaten ruimteschip de Genestealers uitroeien.  Genestealers zijn aliens met vlijmscherpe klauwen die overvloedig aanwezig zijn in de "Space Hulk".  De marines moeten alles inzetten om de verschillende missies in de claustrofobische gangetjes en ruimtes van het schip tot een goed einde te brengen.  Met dobbelstenen en missiekaartjes en een flinke brok fantasie is de toon voor een perfecte bordspelavond gezet.

Volgen jullie nog?  Ja?  Mooi zo.

space hulk, PC

De Space Hulk die wij vandaag reviewen volgt exact hetzelfde principe.  Alleen hoeven we hier niet met dobbelstenen te gooien, dat doet het spel wel voor ons.  Ook de missiekaartjes moeten we niet zelf meer lezen, ze worden ons plechtig voorgelezen door een stemacteur die zich volledig in zijn rol inleeft.  Miniatuurtjes verplaatsen hoeft ook niet meer, met een klik van de muis lopen de Marines van vakje naar vakje.  "Wat is er dan nog aan?", horen we jullie denken.

Heel wat!

space hulk, PC

Iedere actie die een Marine onderneemt kost actiepunten.  Herladen, wandelen, vechten, ja zelfs deuren opendoen gaat van de actiepuntenteller af.  Spelers moeten dus behoorlijk uit hun doppen kijken om niet op een cruciaal moment zonder punten te zitten.  Daarbij komt nog dat we aanvankelijk niet kunnen zien wat de Genestealers doen tijdens hun beurt.  Alleen wanneer ze binnen ons blikveld komen worden ze zichtbaar.  Het levert een spelervaring waarbij we telkens twee of drie stappen vooruit moeten denken als we willen winnen.  Heerlijk!

space hulk, PC

Grafisch zit alles ook snor.  Bij het bordspel moesten we nog een penseel en verf bovenhalen om de miniatuurtjes een mooi likje verf te geven.  Hier worden we getrakteerd op geanimeerde modellen die er ook nog eens puik uitzien.  We schilderen ze zelf niet beter!  We kunnen naar hartelust in-en uitzoomen en het spelgebied alle kanten op roteren.  We kunnen zelfs overschakelen op een kaart met pictogrammen in plaats van figuren en vakjes in plaats van decor.  Zelfs minimalisten komen hier aan hun trekken!

Space Hulk is voor fervente turnbased strategiefanaten als ons een schot in de roos.  Dat het spel dan ook nog eens gebaseerd is op een franchise waar we fan van zijn is meer dan mooi meegenomen.  Neen, hier kunnen we echt niks negatiefs over zeggen.  Toch?  De moeilijkheidsgraad ligt bij momenten misschien wel erg hoog en de sérieux waarmee de stemacteurs hier het beste van zichzelf geven is er soms echt over, maar dat nemen we er graag bij.  Moeilijk gaat ook en die sérieux hoort nu eenmaal bij epische franchises als Warhammer.

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

Wedstrijd: Night of the Rabbit

25-09-13  / 
 

2348783981.jpg

Het prachtige aventure Night of the Rabbit is nu al een tijdje uit, en dat wordt gevierd met een grote kortingsactie op Steam.  Het spel wordt tijdelijk aan halve prijs verkocht.  Voor wie het zich niet meer kan herinneren: wij waren er destijds laaiend enthousiast over.

Om die kortingsactie te vieren, hebben wij vijf steamcodes van het spel weg te geven.  Zomaar.  Gratis en voor niks.  Wat moet je doen om een code te bemachtigen?  Simpel, stuur ons gewoon een mail met als onderwerp "wedstrijd" en je naam.  Op 1 oktober pikken we vijf winnaars uit de inzendingen.  

Succes!

Ondertussen zijn de winnaars al gekozen en verwittigd!  Veel plezier met Het Konijn!

The Bureau: X-COM Declassified (PS3/XBOX360/PC)

18-09-13  / 
 

the bureau x-com declassified, ps3Trouwe lezers weten ondertussen dat wij een zwak hebben voor spelletjes waarin we zonder schroom buitenaards tuig aan gort kunnen schieten.  Ik bedoel: tactische shooters!  Juist ja, tactische shooters.  We hebben een zwak voor tactiek.  Zeker niet voor het uitmoorden van aliens, verre van.  We zouden onze buitenaardse vrienden met zo'n racistische handeling zeker niet voor het cranium willen stoten.  Hoho!  Wat een idee zeg…  Aliens vermoorden…  Ahum.

In The Bureau: X-Com Declassified kunnen we ons hart ophalen.  Het spel is namelijk een (min of meer) tactische shooter die gebaseerd is op de X-Com-reeks.  In vorige X-Com afleveringen hadden we controle over het reilen en zeilen van een organisatie uit de nabije toekomst die de aarde beschermde tegen buitenaardse invasies.  Vechten gebeurde door een squadron orders te geven in een beurtensysteem.  Allemaal heel erg fijn en spek naar onze tactische bek.  In The Bureau hebben we controle over één agent uit diezelfde organisatie.  Vechten gebeurt in realtime en we kunnen medeagenten orders geven via een handig commandowieletje.  Spek naar onze shooterbek!

Het verhaal speelt zich ergens begin jaren zestig af.  De aarde wordt plotsklaps aangevallen door een buitenaards leger.  De invasiemacht is groot en zeer agressief.  De mensheid heeft geen schijn van kans.  Enkel de piepjonge X-Com organisatie kan misschien het tij doen keren.  We spelen als William Carter, een keiharde agent die het niet zo nauw neemt met regeltjes.  Als Carter ontdekken we beetje bij beetje de motieven van de aliens en komen we steeds meer te weten over de oprichting van X-Com.

the bureau x-com declassified, ps3

Het spel slaagt bijna moeiteloos in zijn opzet.  Door de sfeer van de sixties te combineren met retro sci-fi elementen krijgen we het gevoel dat we in een ware pulpfilm aan het spelen zijn.  Alles zit net goed.  De muziek, de stijl...  Zelfs het verhaal is een schot in de roos.  Alleen jammer dat we daarvoor een paar serieuze minpunten over het hoofd moeten zien…

Het eerste wat ons opvalt is de houterigheid van de figuren.  Carter en de zijnen gedragen zich tijdens conversaties als marionetten die maar drie basisbewegingen hebben.  Op de koop toe passen die basisbewegingen dikwijls helemaal niet bij wat er gezegd wordt.  Carter is boos en scheldt zijn tegenspeler de huid vol?  Negen op tien kans dat de bijhorende animatie een "in gedachten verzonken Carter" is.   Hmm…  

the bureau x-com declassified, ps3

De voiceacting blijkt ook niet van de bovenste plank.  We begrijpen dat Carter een badass moet zijn , met een hele kast vol persoonlijke bagage, maar moeten dat ook echt blijken uit iedere woord dat hij zegt?  De acteur van dienst levert Carters tekst af alsof hij constant kiespijn heeft.  Elke zin, elk woord is er een met een hese stem en verdoken woede.  Het ligt er net iets té vingerdik op.

En de spelervaring zelf dan?  Daar amuseren we ons wel mee.  We zien Carter in third person op het slagveld.  We kunnen dekking zoeken en van cover naar cover lopen.  De teamleden die ons vergezellen kunnen zich alleen behelpen, maar werken doeltreffender als ze orders krijgen van ons.  Elk teamlid heeft zijn eigen specialiteit, en door die specialiteiten op elkaar af te stemmen kunnen we de aliens makkelijker klein krijgen.  Het klinkt allemaal fantastisch, maar de praktijk leert ons dat het op den duur wat gaat vervelen.  We hebben in sommige missies onze handen zodanig vol met orders geven dat we amper zelf een schot kunnen lossen.

the bureau x-com declassified, ps3

Als we onze soldaatjes zelfstandig laten rondlopen wordt het allemaal een pak leuker.  We rollen van het ene spannende vuurgevecht in het andere en ondertussen worden we dieper in een steengoed verhaal gezogen.  Alleen…  Jammer van die minpuntjes.  Moesten die er niet geweest zijn was The Bureau een topper van formaat geworden.  Nu is het slechts een vermakelijk shootertje dat na één keer spelen al vervelend is geworden.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)