Batman: Arkham Origins (PS3/PSV/XBOX360/WIIU/PC)

14-11-13  / 
 

batman arkham origins, wiiuEindelijk is het weer zover.  Na lang (nu ja, lang...) wachten kunnen we weer aan de slag met de gevlederde superheld.  Na twee succesvolle voorgangers komt Batman: Arkham Origins, een prequel waarin we kennismaken met Batman in zijn prille beginjaren.  Supergangster Black Mask slaagt er in te ontsnappen uit Arkham en alsof dat het nog niet lastig genoeg maakt voor de nog onervaren vleermuis, looft hij ook nog eens een dikke beloning uit voor degene die Batman het hoekje kan omhelpen...

Trouwe lezers weten ondertussen al wel dat de Batman franchise één van onze zwakke plekjes is.  We zijn fan van de comics, de films (ja zelfs die van Joel Schumacher!) en de games.  De vorige twee Arkhams kluisterden ons aan onze console en deden ons verlangen naar meer.  Worden we met Origins op onze wenken bediend?

Reken maar van yes!  Het derde deel in de reeks pleegt absoluut geen stijlbreuk.  We lopen nog steeds rond met de camera achter ons, zweven van dak naar dak en koppelen moeiteloos combos aaneen in een gevaarlijk vecht-ballet.  Batman heeft ook nog steeds beschikking over een gigantisch arsenaal technische hulpmiddeltjes.  De vertrouwde snufjes uit de vorige delen maken een comeback en worden vergezeld van een paar nieuwtjes.  Tussen de verhaalmissies door worden we alweer belaagd door The Riddler, die ons alweer aanspoort om kleine raadseltjes op te lossen om zo XP te verdienen.

batman arkham origins, wiiu

We kunnen naast het verhaal ook kiezen om challenges te spelen, zoals we die nog kennen uit de vorige delen. Predator challenges waarbij we zo stil en ongezien mogelijk de booswichten moeten uitschakelen en combat challenges waarbij we steeds groter wordende meutes vijanden moeten verslaan.  Nog steeds even leuk als vroeger!

batman arkham origins, wiiu

Veel nieuwigheden kunnen we niet bespeuren in Arkham Origins.  We kunnen nu tripjes naar de (overigens prachtige en uitgebreide) Batcave maken en daar praatjes slaan met Alfred of oefenen in de combat simulator. We kunnen vlugger van de ene kant van de kaart naar de andere met fast-travel.  Dat houdt in dat Bats even meelift met de Batwing naar een geselecteerde communicatietoren.  Op voorwaarde dat we die toren al hebben bevrijd uit de klauwen van The Riddler natuurlijk.  De stemmen van Batman en The Joker werden ook niet meer ingesproken door anciens Kevin Conroy en Mark Hamill.  Nieuwkomers Roger Craig Smith en Troy Baker werden ingelijfd, hetgeen ons niet meer dan logisch lijkt als er een jongere versie van de protagonisten dient te worden neergezet.  De nieuwe acteurs leveren een sterk staaltje, en eerlijk gezegd missen we de anciens geen seconde.

batman arkham origins, wiiu

Weinig nieuws dus in deze nieuwe aflevering.  Dat zou een punt van kritiek kunnen zijn, moesten de twee vorige afleveringen niet zo sterk geweest zijn.  Wij krijgen er geen genoeg van!  Je zegt toch ook geen nee tegen een derde portie frieten?  Of een derde afspraakje met een supermodel?  Of een derde jackpot met de Lotto?  Nee toch?  

MindBender

(review gebaseerd op WiiU versie)

WWE 2K14 (PS3/XBOX360)

12-11-13  / 
 

WWE 2K14, PS3Twee mannen staan tegenover elkaar.  Zweet parelt op hun bijna naakte lichamen.  Hun spieren rollen duidelijk zichtbaar over hun brede borstkasten en biceps.  Spandex niemendalletjes laten weinig aan de verbeelding over.  Plotsklaps lopen - neen - stormen ze op elkaar af.  Ze nemen elkaar in een innige omhelzing vast en vallen neer op de grond.  Daar rollen ze over elkaar, grijpend naar ingevette lichaamsdelen, zonder er echt greep op te krijgen.  Zwetend en steunend gaan ze tekeer, hun gezichten zo dicht bij elkaar dat hun hete adem kippenvel veroorzaakt over elkaars lichaam.  Een vlugge beweging, en plotsklaps ligt één man met zijn hoofd tussen de benen van de ander, gekneld tussen indrukwekkende dijen.  Met een hand graait hij omhoog en scheurt hij het spandex hemdje van zijn partner moeiteloos van diens herculiaans bovenlijf...  
Neenee, Game-Patrol is niet overgeschakeld op het schrijven van homo-erotische verhalen.  We beschrijven gewoon onze eerste speelbeurt van WWE 2K14. Een spel dat bulkt van testosteron en machismo, laat daar geen twijfel over bestaan.

Iedereen kent ze wel.  Die extreem theatrale gevechten waarin twee kolossen elkaar te lijf gaan.  Overduidelijk wordt een choreografie gevolgd en ligt de winnaar al van voor het begin vast, maar het (Amerikaanse) publiek smult ervan.  De worstelaars worden vereerd als goden, en de merchandisingmachine ratelt.  Eén van de nieuwe producten die de machine uitspuwde is WWE 2K14.  Normaal gezien walgen wij van sportspellen, maar wanneer er gratuit geweld bij komt kijken maken we graag een uitzondering.  WWE 2K14 wordt met een ongekend enthousiasme aan de PS3 gevoerd en met een brede glimlach op onze smoel gaan we aan de slag.

Het valt ons meteen al op hoe uitgebreid het spel wel niet is.  We kunnen kiezen tussen verschillende modussen.  We kunnen spelen met hedendaagse worstelaars in een career mode, we kunnen zelf een personage opbouwen of we kunnen verschillende historische matchen naspelen.  Omdat we als kind gefascineerd waren door de sport ("Zijn die meneren nu echt zo boos op mekaar?  En waarom doet die scheidsrechter niks als ze elkaar met stoelen slaan?") kiezen we meteen voor de historische missies.  We zijn nauwelijks begonnen of we moeten alweer eens op zoek naar onze onderkaak (mond opengevallen, per ongeluk onder de zetel geschoven, u kent het ondertussen wel...).

WWE 2K14, PS3

Want wat een prachtspel is me dit zeg!  We zeiden al dat het spel uitgebreid is, alleen beseften we toen nog niet hoe uitgebreid het precies is.  Iedere match die we uitspelen ontsluit minstens twee andere dingen.  Nieuwe arena's, nieuwe missies, nieuwe speelbare figuren, video's, foto's...  Voor elke match krijgen we ook een flard geschiedenisles.  De belangrijkste momenten uit de worstelhistorie worden ons met beeldfragmenten, tekst en foto's uitvoerig uitgelegd.

En dan die matchen zelf!  De worstelaars lijken echt op hun real-life tegenhangers, en hun karakteristieke bewegingen werden klakkeloos overgenomen.  Vechten gaat als vanzelf met intuïtieve controls.  In geen tijd hangen we als een professionele speler in de touwen en lanceren we onszelf richting tegenstander.  De klappen weerklinken luid over het canvas en het publiek wordt wild!  Op een bepaald moment meppen we zelfs de scheidsrechter per ongeluk buiten westen.  Onze tegenstander gooien we daarna vlotjes op het tafeltje van de commentatoren en we zetten het gevecht doodleuk verder buiten de ring.  Ongemeen geestig!

WWE 2K14, PS3

Meer van dat leuks met de hedendaagse spelers.  Het gaat even vlot, de figuren lijken even hard op de echte, en de klappen komen even hard aan.  We kunnen zelfs met de Diva's spelen.  De vrouwelijke athletes gaan even wild en genadeloos tekeer als de mannen, en we betrappen onszelf erop dat we termen als "Don't go there girlfriend!" en "My nails!" in falsetstem zitten mee te krijsen...

Helemaal te gek wordt het wanneer we zelf een nieuw personage samenstellen.  We kunnen niet alleen kiezen hoe we eruit zien, neen, het spel gaat zover dat we een biografie mogen schrijven!  Een kort overzicht van onze carrière, wat persoonlijke details...  En daar houdt het niet op!  We moeten nog legendarische gebeurtenissen toevoegen, die voorzien van animatie en ondertitels, rivaliteiten met andere personages instellen en documenteren...  Het houdt niet op!  Een schat aan content!

WWE 2K14, PS3

WWE 2K14 blijkt veel geestiger te zijn dan we hadden verwacht.  We dachten even vlug een simpel fightertje te spelen ter verstrooiing, maar werden helemaal weggezogen in de gigantische hoeveelheid content!  Grafisch is er geen vuiltje aan de lucht en de gevechten zijn meer dan leuk.  Een zweterige spierbundel besturen die andere zweterige spierbundels afrost, wat is er leuker dan dat?  De homo-erotische ondertoon nemen we er zonder probleem bij.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

Girl Fight (PSN/XBLA)

04-11-13  / 
 

girl fight,psnGirl Fight.  Het klinkt als de titel van één of andere gore film waarvoor je achttien moet zijn vooraleer je hem mag zien, maar het betreft hier wel degelijk een spel.  Een spel waarvoor we geen achttien moeten zijn.  Girl Fight is een beat-em-up waarvan de cast, je raadt het nooit, volledig uit meisjes bestaat.  Eigenlijk is het niet meer dan een excuus om rondborstige, schaarsgeklede deernes met overvloedige borst-en bilpartijen te laten zwaaien op het ritme van het gevecht.  Iets waar we normaliter absoluut geen probleem mee hebben, verre van.  Maar Girl Fight slaat de bal zodanig mis dat we toch wel enkele opmerkingen in de kantlijn willen maken…

Een eerste doorn in ons oog blijkt er een van grafische aard te worden.  We besteden nooit veel aandacht aan de grafische uitwerking van een spel.  Het hoeft er voor ons niet hyper-realistisch uit te zien.  Het moet zeker niet HD zijn en drie-en-tachtigduizend miljard megapixels beslaan, als de spelervaring ons maar kan boeien.  Jammer genoeg kan Girl Fight ons niet boeien en valt het ons ook meteen op dat het visueel achterop hinkelt.  Het lijkt wel alsof we een debiel broertje van Tekken aan het spelen zijn op een PS2…

girl fight,psn

Maar waarom kan Girl fight ons eigenlijk niet boeien?  Andere beat-em-ups gaan er meestal als zoete koek in bij ons.  Waar zit het verschil?  In kleine dingen.  De besturing reageert heel stroef en dat maakt uitzoeken hoe we special moves moeten uitvoeren erg moeilijk.  We kunnen ook geen Easy mode kiezen om even te oefenen, we worden direct de keiharde actie ingegooid.  Alhoewel…  Keihard…  Wat we zouden moeten te zien krijgen zijn wulpse dames die op elkaar rammen.  Het ziet er echter uit als puberende cosplayers die een experimentele dans aan het opvoeren zijn in het decor van één of andere talentenjacht.

girl fight,psn

Onze grootste ergernis is een spelbederver van formaat.  Omdat we alles willen testen beginnen we netjes met de eerste fighter in de rij.  Eens we genoeg met haar geknokt hebben willen we overstappen naar nummer twee maar die optie blijkt niet mogelijk te zijn.  Moeten we eerst het spel uitspelen?  Moeten we de andere figuren vrijkopen?  Nergens vinden we een aanwijzingen, en we blijven vast zitten aan die ene dame…  Behalve als we voor de tweespeler modus kiezen.  Dan blijkt het plots wel mogelijk om een ander personage te kiezen.  Vreemd...

girl fight,psn

Girl Fight is een misser van formaat.  Mensen die babes op de vuist willen zien gaan zoeken hun toevlucht beter bij andere spellen in het genre.  Skullgirls bijvoorbeeld.  Ook een cast die volledig uit amazones bestaat, en een plezier om te spelen en naar te kijken.  Girl Fight daarentegen...  Die krijgt van ons een enkel tripje richting prullenbak!

MindBender

(review gebaseerd op PSN versie)