Mario Kart 8 (WiiU)

07-04-14  / 
 

mario kart 8,wiiuDe racekoorts heeft weer toegeslagen op de redactie.  Weddenschappen worden afgesloten, bondgenootschappen worden gesmeed en er wordt getrashtalked dat het een lieve lust heeft.  Zelfs willekeurige voorbijgangers worden op straat met bananenschillen bekogeld.  De reden?  We zijn zo ongelooflijk ongeduldig aan het wachten op Mario Kart 8!  Gelukkig werden we, net voor de situatie onhoudbaar werd, uitgenodigd om het spel te komen testen bij Nintendo.

Ginds aangekomen, wacht ons een tafel vol controllers op.  Onze eerste moeilijke keuze van de dag, want waarmee kunnen we het vlotst winnen?  Wiimote met of zonder nunchuck?  Classic controller, al dan niet pro?  De WiiU Gamepad?   Omdat we medetester SoulDoubt verdacht zien lonken naar de Gamepad verdenken we haar ervan tactisch voordeel te hebben met een Gamepad.  We duiken dan ook naar de controller in kwestie en weten hem voor onszelf te bemachtigen.  Terwijl we hem triomfantelijk in de lucht heffen, zien we dat SoulDoubt gezwind en vrolijk fluitend voor de classic controller pro kiest.  Zou ze ons belazerd hebben?  Was haar lonken naar de Gamepad een tactische zet om ons te laten geloven dat ze er voordeel mee zou halen terwijl ze eigenlijk beter overweg kan met classic controller?  Compleet overmeesterd door competitieve paranoia starten we het spel.

En weer worden we voor een verscheurende keuze gesteld.  We moeten beslissen met welk personage we willen racen.  Uit ondervinding weten we dat de kleine personages sneller zijn, maar minder goed scoren op baanligging dan de grote.  Terwijl we berekenen waar we het meeste voordeel uithalen, zien we dat SoulDoubt al een voertuig aan het kiezen is! 

mario kart 8,wiiu

We spieken mee terwijl ze haar voertuig pimpt.  Ze kiest voor een lowrider bike, met standaard wielen en een deltavleugel als zweefoptie.  Mario neemt plaats op de bestuurdersstoel.  In blinde paniek proberen we haar keuze zo goed mogelijk na te bootsen.  Baby Mario zal voor ons een rocket bike besturen, met houten wielen en een tros ballonnen als zweefoptie.  Het geheel ziet er niet uit, maar we hopen dat baby Mario's lichtgewicht ons een voordeel geeft.  We geven nog vlug aan dat we 150cc willen (dat gaat gewoon sneller!), kiezen een willekeurige cup en luttele seconden later staan we aan de startlijn te ronken.

Van zodra het startsein wordt gegeven is onze paranoia plots verdwenen.  Het kan ons plots geen barst meer schelen of SoulDoubt ons verslaat of niet.  We amuseren ons te hard om daar nog oog voor te hebben.  Dit is Mario Kart ten top.  Knotsgekke karretjes, personages en geestige parcours.  Er passeren compleet nieuwe parcours de revue en oude bekenden die in een nieuw jasje werden gestoken.  Hetzelfde geldt voor de personages.  We zien oude vertrouwden als Mario, Luigi, Bowser, Toad en de baby's, maar merken ook nieuwelingen als Metal Mario en de Koopa Kids op.

mario kart 8,wiiu

De grootste nieuwkomer is echter de zwaartekracht.  De voertuigen in deze achtste aflevering kunnen namelijk niet alleen moeiteloos switchen tussen land en water, maar ook tussen boven, onder en zijwaarts.  Parcours draaien soms plots op hun kant of ondersteboven.  We kunnen zonder probleem verder rijden, maar het vergt wel enige gewoonwording om niet als een gek de kant in te rijden van zodra het parcours keert.

Om het feest compleet te maken ontdekken we ook nog een paar nieuwe powerups.  Naast de alom bekende schilden en bananen en het irritante blauwe schild (dat nu ook iedereen dat het onderweg naar de kopligger tegenkomt, omverkegelt) rapen we ook bloemen op.  Met de vuurbloem kunnen we tegenspelers met vuurballetjes bestoken en de piranhaplant kegelt andere coureurs van de baan.  Het lukt SoulDoubt ook nog om boomerangs te bemachtigen waarmee ze ons net voor de finish van de baan werpt.

mario kart 8,wiiu

De voormiddag vliegt voorbij.  Voor we het beseffen hebben we alle Cups een paar keer uitgereden en iedere mogelijke combinatie van wielen/carrosserie/zweefdinges uitgebreid geprobeerd.  We kunnen slechts tot één conclusie komen…

MUST HAVE!

MindBender

Lego The Movie Videogame (PS3/PS4/XBOX360/XBOXONE/WIIU/PC/3DS/PSVITA)

29-03-14  / 
 

Lego the movie, ps3Succesvol speelgoed, een reeks succesvolle spellen gebaseerd op dat speelgoed, succesvol speelgoed gebaseerd op succesvolle films…   Het kon niet uitblijven.  Een Legofilm moest er ooit eens komen.  En tegelijk met die film natuurlijk ook het spel gebaseerd op de film gebaseerd op de succesvolle blokjes.  Is dat een kassa die we horen rinkelen, of een zak Legosteentjes?

Lego The Movie Videogame volgt vrij getrouw het verhaal van de film.  Bouwvakker Emmet leeft zijn zorgeloze en simpele leventje in de grote Legostad.  Toevallig kruist zijn pad dat van Wyldstar, een avonturierster die gelooft dat Emmet “The Special” is die het Lego-universum kan redden van de ondergang.  Tegen wil en dank trekt Emmet mee met Wyldstar en gaandeweg ontdekt hij dat de voorspellingen over “The special” waar zijn.

Lego the movie, ps3

Wie eerder al een Lego-spel speelde weet wat hij hier kan verwachten.  Levels vol puzzels die we tot een goed einde moeten brengen met behulp van verschillende personages met elk hun eigen speciale vaardigheden.  Af en toe een minigame, massa’s extras en miljoenen kleine Legomuntjes om te verzamelen.  Lego The Movie Videogame voegt geen echt nieuwe ingrediënten toe aan het brouwsel, maar waarom zou men ook sleutelen aan een succesformule?

Lego the movie, ps3

We amuseren ons nog steeds kostelijk, kijken onze ogen uit naar de verschillende Lego-bouwsels in het decor en lachen luid met de grappen en knipogen naar andere franchises.  Ondanks het feit dat we de film nog niet hebben gezien, kunnen we toch moeiteloos het verhaal volgen door de vele cutscenes die rechtstreeks uit de film werden overgenomen.  Dit is leuk!

Lego the movie, ps3

En toch bekruipt ons het gevoel dat dit anders is dan andere Legospellen.  De open wereld die we kunnen verkennen tussen de missies door is heel wat kleiner dan we gewoon zijn van Lego.  We worden merkbaar doorheen het script gestuwd, zonder al te veel afleiding.  Hier en daar merken we ook kleine foutjes op.  Zo blijven we soms hopeloos vastzitten op of in een stuk decor, of vliegen we tegen onzichtbare muren aan…  Kleine dingetjes, die we gemakkelijk over het hoofd zien, maar die toch eigen blijven aan film-spellen. 

Lego the Movie blijft plezierig.  Het is misschien net iets minder uitgebreid dan de doorsnee Legospellen, en het blinkt ook niet altijd even hard, maar toch een aanrader.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

Rambo The Video Game (PC/PS3/XBOX360)

20-03-14  / 
 

rambo the videogame,pcWe geven het grif toe: we zijn gemakkelijk enthousiast te krijgen.  Menige keren werden we maanden voor de eigenlijke release van een spel zo hard enthousiast, dat de eigenlijke spelervaring soms wat tegenviel.   Ook nu.  Het woordje “videogame” uit “Rambo: the videogame” was nog niet helemaal uitgesproken, of wij zaten al klaar met de controller in de hand.  Mét ontbloot bovenlijf, iets naar beneden hangende mondhoek, blik op “glazig”, een poedel-permenantpruik op, mét rood lint én een fileermes tussen onze tanden.  Zo enthousiast waren we.  Een on-rails shooter gebaseerd op de Rambo films, je zou voor minder!

Eens het spel is geïnstalleerd krijgt ons enthousiasme al een flinke opdoffer.  In een schokkerige, haperende intro krijgen we de begrafenis van Rambo te zien.  John Rambo dood?  No way!  Een kolonel houdt een houterige grafrede die doorspekt is met anekdotes uit Rambo’s carrière.  Bij iedere anekdote hoort een flashback die wij mogen spelen.

De eerste flashback speelt zich af tijdens Rambo’s eerste missie in Vietnam.  Zijn squadron werd gevangen genomen, maar samen met een maat kan hij ontsnappen.  En dan barst de hel los.  Niet zozeer voor de vietcong, maar voor de speler. 

Het loopt al mis vanaf de inleidende cutscene.  De omgevingen zien er allemaal prachtig uit, bijna fotorealistisch zelfs.  Rambo himself vloekt echter zo hard met de achtergrond als een rotte kies in een Colgatereclame.  Het figuur lijkt ergens wel op Stallone, maar bepaalde details kregen net iets teveel aandacht.  Het gebrek aan acteertalent bijvoorbeeld.  Rambo in het spel heeft helemaal geen uitdrukking op zijn gezicht.  En dat haar.  Het lijkt wel alsof Rambo zijn coupe dubbel zo groot is als zijn hoofd.  Mocht zijn haar blauw geweest zijn, we noemden hem Marge-bo.  Voor een beroepssoldaat beweegt Rambo ook heel houterig. 

rambo the videogame,pc

Hetzelfde geldt voor de vijanden.  We gebruiken meervoud, want Rambo knalt zich een weg doorheen hele legioenen troepen, maar eigenlijk hadden we evengoed het enkelvoud kunnen gebruiken.  Er werd namelijk maar één model gebruikt voor het hele vietcong leger.  Een zwartgekleed mannetje, met chinese hoed en mitrailleur.  Meer zien we niet tijdens het eerste level.  In de geschiedenisles werd ons nochtans niet geleerd dat de vietcong beschikking had over kloontechnologie.  Het haalt het hele inlevingsproces serieus omlaag.

rambo the videogame,pc

In een tweede flashback worden we gevangen gezet door een houterige sherrif die het niet zo hoog opheeft met Rambo.  Rambo slaat vervolgens tilt en ontsnapt uit de gevangenis met behulp van een paar quicktime events.  Het moet een spannende actiescene opleveren, maar verder dan een klungelig ballet met houterige marionetten komt het niet.  Alleen Rambo’s weelderige coupe beweegt vloeiend.  Zo vloeiend zelfs, dat ze soms dwars door het decor steekt…

Wat verder in het spel mogen we ook boogschieten.  Het wordt even een klein beetje geestig, maar zodra we de boog opbergen en weer met kogels aan de slag gaan krijgen we toch nog cutscenes te zien van vijanden die geveld worden door pijlen.  Huh?

rambo the videogame,pc

Ons enthousiasme krijgt de ene opdoffer na de andere en het duurt niet lang voor we ons T-shirt opnieuw aandoen, onze mondhoeken op gelijke hoogte brengen, de pruik en het lint dumpen en het fileermes terug opbergen in de keukenlade.  De verveelde, glazige blik krijgen we echter niet meer weg.  Die blijft op ons gezicht hangen tot we op “installatie ongedaan maken” klikken.

Een regelrechte puinhoop dit spel.  Zelfs voor fans een afrader.  Zelfs die ouwe Rambo-mop is beter.  Kent u die niet?  “Wat is net zijn moeder verloren en loopt door het bos met een rood lint in zijn haar en een mes tussen zijn tanden?”

 

Rambi.

 

Of Bambo, hoe u zelf wil. 

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)