Sherlock Holmes: Crimes and Punishments (PS4/PS3/XBOX360/XONE/PC)

02-10-14  / 
 

Sherlock holmes crimes and punishments, ps4Wanneer wij het eindeloze geknal en de flitsende actie van de laatste nieuwe spellen ons even teveel wordt, willen we het even wat rustiger aan doen.  Dan durven wij ons weleens een onmodieuze pet aanmeten en pijplurkend op de redactie afwachten tot wanneer iemand ons een zaak komt voorschotelen.  Nadat we het laatste redactiemysterie hebben opgelost (Wie is er met het laatste restje koffie gaan lopen?) (wijzelf, hoera!) vallen we echter in een zwart gat.  Wat nu gedaan?  Onze speurneus is pas opgewarmd, en de zaak is al opgelost!  Gelukkig is de laatste nieuwe Sherlock Holmes er om onze neus warm te houden.

In deze laatste nieuwe aflevering spelen we, u raadt het nooit, de rol van Sherlock himself.  Zes zaken wachten om opgelost te worden en in elk van de zaken zijn er een aantal verdachten.  Aan ons om de juiste te veroordelen en de onschuldigen vrij te spreken.  

We amuseren ons kostelijk.  Verdachten worden meticuleus ondervraagd, we zoeken nauwgezet naar aanwijzingen en bewijsmateriaal en observeren iedereen met een uiterst scherp oog.  Wanneer we voldoende informatie hebben verzameld, kunnen we verbanden leggen en conclusies vormen in een speciaal menu.  Al die verbanden en conclusies leiden uiteindelijk tot één eindoplossing.  Eens we min of meer zeker weten wie de schuldige is, krijgen we nog eens de kans om die te veroordelen of respijt te geven.  

Sherlock holmes crimes and punishments, ps4

Het klinkt allemaal zeer spannend, en dat is het ook.  Het speuren naar aanwijzingen is bijzonder geestig, vooral dankzij de zogeheten detective vision.  Daarmee kunnen we nog nauwkeuriger rondkijken en dingen opmerken die de gewone agent over het hoofd ziet.  Ook verdachten ondervragen is meer dan alleen een vragenlijstje aframmelen.  We kunnen hen nauwkeurig observeren en zo tot een pak conclusies over hun leven komen.  Een waar festijn voor adventurefans als ons.

De gemiddelde zaak heeft een speelduur van anderhalf uur.  Als je weet dat er per zaak heel wat verschillende eindes mogelijk zijn wordt de herspeelwaarde enorm.  Vooral voor de verzamelaars die iedere aanwijzing willen ontdekken.

Sherlock holmes crimes and punishments, ps4

Zijn we verkocht?  Natuurlijk zijn we verkocht!  Speuren als Sherlock Holmes, wat willen we meer?  Niks!  Alhoewel...  We merken toch een aantal minpuntjes op.  Niks spelbedervend, maar toch...  Zo valt het contrast tussen de grafische pracht en praal en de houterigheid waarmee de figuren bewegen wel heel hard op.  Sommige puzzels worden ons gepresenteerd als minigame.  Een 3d-puzzel vormen, armworstelen of chemische papjes maken...  Klinkt leuk, maar we krijgen bitter weinig uitleg hoe we ze moeten aanpakken.  Na heel wat mislukte pogingen zijn we erg opgelucht dat we de puzzels kunnen overslaan met een druk op de knop.

Sherlock holmes crimes and punishments, ps4

Eindconclusie?  Zij die houden van een stevig potje adventuren moeten dit gewoonweg aanschaffen.  Liefhebbers van actie laten dit best aan de kant liggen.  Elementair, m'n beste Watson!

MindBender

(review gebaseerd op PS4 versie)

Gameland 2014

14-09-14  / 
 

Gameland 2014 zit er op, maar dankzij ons videoverslag kunnen jullie nog 1 minuut 52 nagenieten...

Hyrule Warriors (WIIU)

18-08-14  / 
 

Hyrule warriors, wiiuDynasty Warriors en Zelda, niet meteen een combinatie die je verwacht.  Bij de aankondiging van Hyrule Warriors op E3 fronsten wij dan ook even de wenkbrauwen.  Hoe combineer je in godsnaam een hack-and-slash met een adventure als Zelda?  Niet, zo blijkt uit onze test.  Je blijft gewoon trouw aan de onklopbare Dynasty Warriorsformule en je trekt het geheel een Zeldajasje aan.  Het resultaat?  Een uiterst genietbare hack-and-slash met strategie-elementen en een onmiskenbare Zelda-inslag.

Bij het begin van het spel is er al meteen een crisis in Hyrule.  Het paleis wordt aangevallen en tijdens de veldslag verdwijnt prinses Zelda.  Jonge rekruut Link voert samen met een handvol bondgenoten het Hyruliaans leger aan, op zoek naar de prinses én naar de overwinning op de vijandelijke troepen.

Hyrule warriors, wiiu

Het concept is vrij simpel.  We kiezen een held, rusten die uit met wapens die we tijdens vorige veldslagen hebben gevonden of gekocht en trekken ten strijde.  Op het slagveld komen we oog in oog te staan met hele horden vijanden die blijven terugkomen uit vooropgestelde spawnpoints.  Aan ons om die punten te veroveren en bezet te houden, zodat ze onze troepen beginnen te spawnen.  Wie het eerst alle punten bezet of een paar scenariospecifieke handelingen uitvoert wint de veldslag. 

Hyrule warriors, wiiu

Onze held is een kracht om rekening mee te houden op het slagveld.  We kunnen verschillende combos uitvoeren, en een superaanval.  Vijanden vallen voor ons zwaard als koren onder een zeis en de kaart kleurt gestaag het kleur van ons leger.  Af en toe mogen we ons ook uitleven om vijandelijke "helden" en soms zelfs bazen.  Die bazen ademen Zelda, zowel esthetisch als strategisch.  Het hele spel trouwens.  Dit is geen echte Zelda, maar Dynasty Warriors in het Zelda universum.  We pikken bommen op, openen schatkisten, helpen Gorons en maaien moblins neer.  We amuseren ons te pletter!

Hyrule warriors, wiiu

Fans van Dynasty Warriors zullen hier zeker blij mee zijn.  Hetzelfde geldt voor Zeldafans, mits ze geen nieuwe Zelda-aflevering verwachten.  De vele knipogen naar de reeks en de algemene Zelda-feeling die hier heerst zou echter meer dan genoeg moeten zijn als zoethoudertje tot de volgende "echte" Zelda er effectief komt.

MindBender