03-07-17

Nintendo Post E3

Wanneer Nintendo roept, dan reageren wij. En afgelopen woensdag werd er geroepen. Of we even de nieuwe E3 lineup wilden testen en zien? Wij dus als de bliksem richting Utrecht, alwaar al dat moois werd voorgesteld in de plaatselijke Kinepolis.

Na een comfortabel, doch ongemakkelijke busreis (knie-aan-knie met de langzaam indommelende chauffeur) worden we een bioscoopzaal binnengeloodst. Daar worden meteen een paar games voorgesteld.

Metroid 3DS: Samus Returns

nintendo,post e3

nintendo,post e3

De nieuwe Metroid voor 3DS is eigenlijk een herwerking van de 2e Metroid op Gameboy. We worden doorheen het prille begin van het spel geloodst, en merken al meteen een heleboel verbeteringen op:

-Kleur! 3D! Dat er grafisch heel wat meer te beleven valt dan in het zwart-witte 8 bit origineel is nogal vanzelfsprekend…
-Samus kan nu aanvallen pareren met een goed getimede vuistslag.
-Met de C-stick kunnen we nu in een cirkel van 360 graden richten, wat voor heel wat meer precisie zorgt.
-Er is een kaart! Mario-zij-geloofd!

Metroid 3ds verschijnt op 15 september. 

Ons overmatig gekwijl is nog niet helemaal weggedweild en het bioscoopscherm schakelt al over op de HDMI-poort van de flink snorrende Switch vooraan in de zaal. 
Het startscherm van de nieuwe Yoshi Game streelt onze retinas.

nintendo,post e3

nintendo,post e3

In deze nieuwe aflevering, die voorlopig nog geen definitieve titel heeft, loopt onze groene vriend rond in een geknutselde wereld. Bomen van karton, huizen van lege melkpakken, elastiekjes, lijm, plakkaatverf en kleurpotloden…  Allerlei knutselmateriaal werd gretig gebruikt om het decor te bouwen. Yoshi loopt vrolijk van hot naar her, kegelt Shy Guys omver met zijn eitjes en verzamelt muntjes dat het een lieve lust is. Het decor is supermooi en doet ons zowaar zin krijgen in knutselen.

Yoshi verschijnt ergens in 2018…

Onze kwijlemmer is nu gevuld tot de rand. Overstroming wordt een reëel gevaar, aangezien de emmers van alle aanwezigen in de zaal even hoog staan… Als ze nu maar niets laten zien dat de boel erger maakt…

Super Mario Oddesey

nintendo,post e3

*PLONS!*

De kwijlemmers overschrijden hun breekpunt. Een in allerijl uitgevoerd deltaplan verhindert een catastrofe. Iedereen schuift vooruit in zijn stoel en vergaapt zich aan de nieuwe Mario.

Mario wordt deze keer vergezeld van Cappie. Een wezen dat in Mario’s pet woont, en het mogelijk maakt om allerlei voorwerpen te manipuleren. In het level dat ons getoond wordt, New Donk City, kunnen we vrij op stap in de grote stad. We kunnen vrijwel ieder hoekje en gaatje van de stad verkennen, op zoek naar maantjes (de nieuwe collectibles). Er wordt ons vanalles getoond, gaande van de hoogste wolkenkrabbers beklimmen tot rondrijden met een scooter. Van duiken in een zwembad tot springen op taxi’s. Maar er wordt ons vooral aangemoedigd om al dat moois zelf uit te proberen later op de dag.

Alsof we aanmoediging nodig hadden….

Super Mario Oddesey verschijnt op 27 oktober.

ARMS

Arms is eigenlijk niet nieuw, maar toch is dit de ideale gelegenheid om een minitornooi te houden tussen de Belgische en Nederlandse pers. De vraag naar vrijwilligers wordt afwisselend enthousiast (Vrijwel alle Nederlanders springen tegelijk recht) dan wel lauw-warm (de Belgen wachten op de aanduiding van een ‘Chinese’ vrijwilliger en na lang aarzelen bieden er twee zich aan onder het mom ‘Nou ja, als het dan echt moet, en als we niemand te last zijn, dan zouden we misschien wel willen maar het moet voor ons niet echt…’) onthaald. Na 3 matchen, die eindeloos lang lijken te duren, Gaat een Nederlander aan de haal met de overwinning en worden we losgelaten op de testconsoles!

Alle Super Mario Oddesey stations zijn onmiddellijk bezet, dus schuiven we snel onder een New 2DS XL.

Mario and Luigi Superstar Saga + Bowser’s Minions

nintendo,post e3

Een pure remake van de Gameboy Advance RPG, maar met extra vrij te spelen content: een geheel nieuw hoofdstuk, waarin we kunnen spelen als twee van Bowser’s Minions.

Devilish Brain Training

nintendo,post e3

Ons verstand is nog aan het bekomen van de presentatie van daarnet, dus we bestoken het even niet met extra moeilijke hersenkrakers.

Van de 3DS schuiven we door naar een vrijgekomen Switch. Een hyper-enthousiaste boothboy maakt ons hier warm voor

Sonic Forces

nintendo,post e3

nintendo,post e3

Nu ja, warm... De blauwe egel is nooit een favoriet van ons geweest. Heel vroeger misschien, toen hij nog 16bit en in 2D was, maar de modernere versies kunnen ons niet echt bekoren. We spelen ons een weg door 3 aparte speelmodes. De gewone, waarin we Sonic laten rennen in afwisselend 2 en 3D omgevingen. Daarna een classic level, waarin we dr. Eggman te lijf mogen gaan, en ten slotte een mode waarin we een zelf samengesteld figuur mogen gebruiken om de eerste mode nog eens te spelen. De boothboy is duidelijk fan, en zijn enthousiasme werkt bijna aanstekelijk.

Bijna.

Fire Emblem Warriors

nintendo,post e3

nintendo,post e3

Hoera! Hier worden we dan wel weer hyperenthousiast van! Onze favoriete tactische RPG gecombineerd met onze favoriete hack ’n slash! In Fire Emblem Warriors spelen we een klassiek Fire Emblem verhaal, met alom bekende Fire Emblem personages, maar nu in een Dynasty Warriors jasje. De boothboy van dienst waarschuwt nog dat net zoals in klassieke Fire Emblems ook hier perma-death een ding is, maar we horen hem al niet meer. We hakken en slaan ons een weg doorheen hordes vijanden, veroveren kastelen en outposten en laten epische special moves los tijdens bossfights. We jubelen en levelen dat het een lieve lust is. Alles gaat zo vlot en losjes, dat de demosessie voorbij is voor we er erg in hebben.

Mario + Raving Rabbids: Kingdom Battle

nintendo,post e3

nintendo,post e3

De grote verrassing van E3!

Behalve dan voor zij die het gelekte nieuws al op voorhand gelezen hadden (iedereen, nvdr). Met enige terughoudendheid wagen we ons aan de demo. Rabbids en Mario? Het leek ons geen evidente combinatie… Maar het werkt! Na de demo van 20 minuten zijn we helemaal verkocht! Alweer een tactische RPG om toe te voegen aan ons lijstje van lievelingen.  Maar waar plaatsen we hem? Onder of boven Fire Emblem?

Splatoon 2

In allerijl worden we als “reservespelers” ingeschakeld in een wedstrijdje Splatoon 2. We worden kort uitgelegd dat het om nieuwe DLC gaat, dat we nu in teams van 4 vijanden moeten tegenhouden, hun eitjes moeten verzamelen en beschermen, en dat 3 beurten lang. Oh, en dat we spelen op een moeilijkheidsgraad van 5 procent, want de pro’s vonden dat 30 procent al wat moeilijk was… Slik.

De volgende 3 rondes gaan als een speer. We schieten vijanden neer, verzamelen eitjes en beschermen ze. de verf vliegt in het rond, en twee rondes lang gaat het prima. Tot in ronde drie een gigantische verfspuitende paling opduikt en alles plots in het honderd loopt. Teammaten luisteren plots niet meer naar elkaar, eitjes worden moeiteloos teruggestolen door de vijand en in no-time ligt iedereen KO in de verf. Ze maakten geen grapje over die moeilijkheidsgraad…

Super Mario Oddesey

nintendo,post e3

De klap op de vuurpijl, de finale der finales… Eindelijk is er een plaatsje vrij bij Mario! We spelen New Donk City en proberen alles wat ze ons net toonden in de voorstelling. We beklimmen wolkenkrabbers, duiken in zwembaden, rijden met een scooter, vallen mensen lastig met Cappie, springen van de ene taxi op de andere… Dit is leuk! Na tien minuten komt er echter een einde aan het level. We kunnen gelukkig nog overschakelen op een woestijnlevel, waar we ons alweer te pletter amuseren. We klimmen op huisjes, molesteren cactussen en trekken remsporen in het zand. In dit level lopen er ook Goombas rond, en Bullet Bills. De eerste worden netjes opgeruimd met een welgemikte zwaai van Cappie, de tweede besturen we met Cappies speciale krachten. We amuseren os ze hard, dat we spontaan de demos van Fifa 18 en de nieuwe Pokémon vergeten te testen…

Tien minuten later begeven we ons schoorvoetend naar de uitgang. De dag zit erop. Pogingen om ongezien terug binnen te sluipen en de nacht door te brengen in de demoruimte worden kundig verhinderd door Nintendo medewerkers.

Dan maar geduldig thuis wachten op de releasedates…

MindBender

25-02-17

Nintendo Switch

25-10-16

FACTS 2016 - Fall Edition

11-07-16

Starcom 2016

03-04-16

FACTS spring edition 2016

29-09-15

FACTS 2015

Alweer een geslaagde editie van FACTS achter de rug.  Hoewel we ze eerst compleet vergeten waren....

19-11-14

Video Games Live

Video games iveNog niet zo lang geleden kwam het rondreizend muziekcircus u allen bekend als “Video Games Live” op doortocht door onze contreien. Nieuwsgierig als wij zijn, besloten we even een kijkje te gaan nemen. Samen met een honderdtal gamers (en gamer-ouders) werden we een kleine twee uur lang ondergedompeld in de wereld van de game soundtrack. 

Aan enthousiasme ontbreekt het bedenker/gitarist/gastheer Tommy Tallarico alvast niet. Hij maakt grapjes, laat blijken dat hij écht wel iets kent van games en staat geen moment stil tijdens het gitaarspelen. Dat laatste ging ons soms storen. Niet dat rondlopen, we zijn allemaal wel eens enthousiast, maar die net iets té grootse gebaren en gelaatsuitdrukkingen erbij… We vermoeden dat het ligt aan de gewoonte om voor gigantische Amerikaanse arena’s te spelen. Een soort van drang om tot op de achterste rij gezien te worden. De Antwerpse stadsschouwburg is echter geen gigantische arena, en was die avond ook al niet uitverkocht. Tommy’s grootse gebaren kwamen ons dan ook wat clownesk over, maar blijkbaar waren we de enigen die er last van hadden. Het publiek at uit zijn hand.

De stukken die gebracht werden vielen in goede aarde (hoe kan het ook anders als je je publiek op voorhand laat stemmen over de setlist) en het orkest was in topvorm. Bijna alle klassiekers en grote kaskrakers passeren de revue: World of Warcraft, Silent Hill, Legend of Zelda, Final Fantasy, Kingdom Hearts, Halo, zelfs Monkey Island! We amuseren ons te pletter.

Video games live

Grootse show ook. Naast de capriolen van frontman Tommy kunnen we ook beelden van de spellen bewonderen op groot scherm. Tel daarbij een indrukwekkende lichtshow en een hyperenthousiast publiek op, en voor je het weet waan je jezelf op een groots rockconcert.

Dikke fun, die Video Games Live. En lucratief ook blijkbaar. Programmaboekjes vliegen vlot over de toonbank. CD’s, tshirts, DVD’s, sleutelhangers en petjes vinden al even vlot nieuwe baasjes…  Hoezo crisis?

MindBender

15-10-14

Firstlook 2014

Iedereen weet dat wij helemaal weg zijn van events.  Hoe meer, hoe liever!  Onder dat motto stapten we afgelopen zaterdag goedgemutst de redactiebus in en zetten de tocht naar Utrecht in.  Utrecht?  Nederland?  Jawel beste gamers, ook onze noorderburen kunnen er wat van!  Firstlook trekt heel wat game-minnend volk en tal van publishers.

Na slechts twee uurtjes rijden doemen de gigantische Jaarbeursgebouwen voor ons op.  Er heerst hier een gezellige drukte.  Gamers van alle leeftijden lopen dolenthousiast de hal binnen.  Van zodra we door de deuren zijn kijken we onze ogen uit.  Groene kunstgrasmatten, tentjes, vrolijke muziek, campers en caravans ("Kèmpers en kèrrefèns" voor onze Nederlandse lezers)...  Een kleine paniekaanval maakt zich van ons meester.  Is gaming op zo'n korte tijd zo hard veranderd?  Gelukkig blijkt dat we stomweg de verkeerde hal zijn binnengelopen.  Vandaag is het namelijk ook campingbeurs...

firstlook 2014

Van zodra we door de (dit keer juiste) deuren zijn, worden we al meteen overvallen door een jewelse drukte. Standhouders proberen elkaar de loef af te steken door extra luid trailers te vertonen.  Eéntje neemt zelfs zijn toevlucht tot een megafoon om onze aandacht te trekken.  Overal lopen gamers, bepakt en bezakt.  Ze sleuren met Game Mania-tassen gevuld met posters.  Anderen hebben The Evil Within dozen op hun hoofd.  Bijna iedereen heeft zakjes met gekochte merchandise bij, we zien zelfs iemand sleuren met een nieuw toetsenbord en een nagelnieuwe PC-case...  We laten ons niet van de wijs brengen en drummen ons een weg naar de dichtstbijzijnde stand: Sony.

Sony heeft geen verrassingen bij.  De stand is bijna identiek aan de stand die we op Gameforce zagen.  Inclusief creepy wassen beeld van The Order: 1886...

firstlook 2014

Het kijkt ons kwaad aan.  Volgt ons met zijn glazen ogen.  Lijkt ons weg te sturen.  We raken er eerlijk gezegd een beetje onze kluts van kwijt.  We willen het op een lopen zetten, maar de massa belet ons dat.  Na wat geduw en getrek komen we aan de Nintendostand aan.  Hier zijn we niet meer in het blikveld van de wassen kwelgeest.

firstlook 2014

Ook bij Nintendo geen nieuwe dingen.  Er wordt wel kwistig gestrooid met Pokémon codes en de boothbabes showen Marioleggings.  Leggings die te koop zijn aan de balie trouwens, en als zoete broodjes over de toonbank gaan.

Uiteindelijk komen we aan in het Indie-gedeelte.  Hier hebben we vandaag een afspraak met de jongens van Daedalic.  Ze tonen ons Randall's Monday, een nieuw point and click adventure.  En we zijn meteen verkocht.  Het spel ademt de sfeer van de klassieke Lucasarts-adventures uit.  Knotsgekke puzzels, hilarische humor, tonnen verwijzingen naar popculture...  We moeten helaas nog wachten tot november vooraleer we zelf aan de slag kunnen.

firstlook 2014

Na Randall's Monday is het de beurt aan Blackguards 2.  We beleefden al menige uurtjes RPG-plezier met de eerste aflevering, en de producer belooft ons dat deel 2 nog langer wordt.  Hij verontschuldigt zich meteen ook voor de bugs en foutjes in deel 1 (hadden wij niet eens opgemerkt) en zweert op het hoofd van zijn moeder dat deel 2 foutloos wordt.

Dolenthousiast verlaten we de stand.  Zo enthousiast zelfs dat we de rest van de beurs nauwelijks waarnemen. XBox? Zagen we op Gameforce.
Assassin's Creed?  Far Cry 4?  Gezien, goedgekeurd.
Streetpassen met de 3DS? Gedaan, puzzeltjes compleet.
Terug naar de redactie rijden zonder een extra uur te verliezen in files en omleidingen?  Fail.

Zucht.

MindBender

06-10-14

Gameforce 2014

Afgelopen weekend vond de allereerste editie van Gameforce plaats.  Wij houden wel van een fijn event op zijn tijd en stonden dus natuurlijk ook paraat voor dit nagelnieuwe exemplaar.  De Waagnatie aan de Antwerpse kaaien was één weekend lang een tempel voor gamers en ze kwamen van heinde en verre toegestroomd.  Een verslag!

Nadat we ons een weg naar een plaatsje gelaveerd hebben en ons trouwe stalen ros verankerd hebben (havenbeeldspraak, dit verslag zal er waarschijnlijk bol van staan... nvdr)  wandelen we begeleid door het schreeuwen van hongerige meeuwen naar de loods die Waagnatie heet.  Er heerst al een gezellige drukte en de ziekmakende geur van voze hamburgers slaat ons in het gezicht.  We houden onze adem in en dringen ons door de toegangsdeuren.

Binnen wachten ons twee hallen vol spelplezier.  We lopen los de PlayStation stand binnen en drummen voor een plaatsje aan de Until Dawn demopod.  Het nieuwe survival horror spel ziet er puik uit.  Levensechte figuren (we herkennen Hayden Panettiere) die moeilijke keuzes moeten maken terwijl een moordenaar hen op de hielen zit?  Spek voor onze bek!

gameforce 2014

Aan de demopod ernaast pikken we, geflankeerd door een wassen beeld van het hoofdpersonage, een leveltje van The Order 1886 mee.  Leuke steampunk actie, prachtige decors…  Alweer staan we te watertanden. 

Aan de overkant kijken we mee over de schouder van een collega.  Hij speelt Bloodborne en het ziet er alweer leuk uit.  Alleen jammer dat onze waarde confrater er niks van bakt.  De lust om de controller uit zijn handen te graaien en hem met een snauw richting uitgang te dirigeren bekruipt ons, maar wandelend geweten SoulDoubt kan ons tegenhouden.  We toeschouweren nog een multiplayer wedstrijd Destiny, maar de angstaanjagende blik van het wassen beeld van The Order jaagt ons de stuipen op het lijf en we vertrekken achterom kijkend naar de Nintendo stand.

gameforce 2014

Ginds pikken we nog maar eens alle demo's mee.  We laten ons alweer de pan inhakken in Smash Bros op WiiU én op 3DS, kijkend kwijlend toe op Bayonetta 2 en kijken onze ogen uit naar de nieuwe Amiibo beeldjes.

gameforce 2014

Bij Ubisoft merken we vooral lange rijen op.  Far Cry 4 en de nieuwe Assassin's Creed eisen alle aandacht op. 

gameforce 2014

De tweede hal wordt voornamelijk ingenomen door een Nederlandse Youtubekanaal en een Community, die op het moment dat wij er zijn niet uitzenden maar wel loeiharde muziek draaien.  We nemen onze toevlucht dan maar in een comfortabele zitzak in het retrogedeelte en gaan ons te buiten aan een heerlijk spelletje Blazing Lazers op de TurboGrafx.  Wie kent die console nog?  Bejaarde lezers mogen nu hun hand opsteken, als ze niet teveel geplaagd worden door jicht tenminste…

gameforce 2014

Onderweg naar de uitgang pikken we nog wat indiegames mee (I Will Escape, Guns Gore & Cannoli en Mayan Death Robots) en daarna bereiden we ons weer voor op de tocht doorheen de hamburgerwalm.

Een geslaagd evenement!  We kijken nu al uit naar wat de volgende editie zal brengen.

MindBender

14-09-14

Gameland 2014

Gameland 2014 zit er op, maar dankzij ons videoverslag kunnen jullie nog 1 minuut 52 nagenieten...

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende