06-03-13

Special Forces: Team X (XBLA/PC)

special forces team x,xblaLaatst werd ons gevraagd of we soms geen zin hadden om een leuke online team shooter te testen.  Special Forces: Team X zag er, zoals de perstekst uitvoerig beloofde, inderdaad zeer leuk uit dus twijfelden we niet lang.  Kort daarna stond het spel te blinken op de harde schijf van onze XBox.  Vol goede moed stortten we ons in de strijd der online-shoot-giganten!

Het eerste wat ons opvalt is dat die online-shoot-giganten wel erg klein zijn...  Slechts een handvol spelers zijn online, en het blijkt vrij lastig om onze spelsessie vol te krijgen.  Van de maximaal acht toegelaten spelers happen er slechts vier toe.  Wanneer die vier dan ook nog eens "toevallig" allemaal samen in hetzelfde team tegen ons gaan spelen is de fun er gauw af.  Vier tegen één is echt niet leuk, kerels!

Ligt het misschien aan dit vrij vroege uur dat er zo weinig volk op de server aanwezig is?  We verlaten de veels te partijdige gameroom en besluiten om wat aan ons personage te sleutelen.  We kunnen een ander uiterlijk kiezen, maar voorlopig zijn we beperkt tot twee keuzes: bebaard met pet, of zonder pet.  De andere keuzes moeten vrijgespeeld worden.

Van hetzelfde laken een broek met de wapenkeuzes.  We starten standaard met een handwapen, een machinegeweer en een trosje granaten.  We kunnen andere wapens kiezen om mee te beginnen, maar ook die moeten eerst vrijgespeeld worden.

special forces team x,xbla

Aan de slag dan maar weer.  We kiezen voor de bebaarde en be-pette optie en gaan weer op zoek naar een actieve gameroom.  Die vinden we al wat sneller dan de eerste keer en als kers op de taart blijken de teams hier gelijk verdeeld.  Vier tegen vier.  Nu alleen hopen dat onze teammaten wat meevallen.

Voor we in de actie gedropt worden moeten we eerst onze stem uitbrengen voor het gebied waarin we spelen.  Ieder gebied bestaat uit drie delen.  We moeten onze drie favoriete delen kiezen, en op basis van de uitgebrachte stemmen stelt het spel een gebied samen.  Het wordt een combinatie bouwwerf-verlaten fabriekspand-schroothoop.  

In het spel wordt er van ons verwacht dat we controlepunten veroveren.  Op drie verschillende plaatsen op de kaart staan zenders.  Even bij die zenders blijven staan zorgt ervoor dat ze van ons team worden en overwinningspunten beginnen te sprokkelen.  Het andere team kan de zenders echter overnemen en voor hun rekening laten werken.  Aan ons om dat niet te laten gebeuren.

special forces team x,xbla

De eerste vijf minuten amuseren we ons.  We schieten vijanden overhoop, nemen zenders over bij de vleet en genieten ondertussen van de leuke "getekende" graphics.  Het lijkt wel of we in een strip rondlopen!

De volgende vijf minuten beginnen echter te wegen.  Onze eerste overwinning leek gewoon gelukkig toeval in plaats van kunde.  Nu blijven we maar verliezen.  We worden neergeschoten, respawnen en na twee stappen worden we alweer neergelegd.  Blijkt dat een sniper het op ons gemunt heeft.  Blijkbaar iemand die al iets langer heeft gespeeld dan ons, want wij hebben nog geen sniper rifle.  Bij nader inzien zijn we blijkbaar ook de enigen zonder één of ander gepimpt wapen.  Sniper rifles, AK 47's, shotguns, en zagen we nu net iemand voorbijlopen met een kettingzaag?  We staan precies een beetje achter...

special forces team x,xbla

We proberen om het nog iets langer vol te houden in de hoop een beetje zwaardere wapens vrij te spelen.  De andere spelers hebben echter de nare gewoonte om voor ieder spel op exact hetzelfde gebied te stemmen.  We proberen voor wat variatie te zorgen door anders te stemmen, maar we zijn blijkbaar alleen.  Steeds opnieuw de combinatie bouwwerf-verlaten fabriekspand-schroothoop...

"Speel dan wat op jullie eentje!" horen we jullie luidop denken.  Helaas is dat iets wat niet lukt.  We kunnen geen spel starten met alleen maar computertegenstanders, want die zijn er niet.  Een groot gemis als je het ons vraagt.

Special Forces Team X is een leuke online shooter die echter last heeft van een paar minpuntjes.  Helaas is het grootste minpunt het online-only deel...  Alleen voor fervente online spelers!

MindBender

(review gebaseerd op XBLA versie)

03-03-13

Crysis 3 (PS3/XBOX360/PC)

crysis 3,ps3Het is weer crisis in...  euh...  Crysis 3 (Slechtste openingszin ooit! - nvdr.).  De Cell organisatie die we nog kennen uit vorige delen is zijn boekje te buiten gegaan.  Na de gebeurtenissen van Crysis 2 hebben ze supersoldaat Prophet gevangen gezet in een stasis veld.  Dankzij de buitenaardse technologie van de Ceph-aliens, heeft Cell het monopolie op de energiemarkt veroverd.  De organisatie is alsmaar corrupter geworden en straft wie haar wil niet volgt genadeloos in strafkampen.  Om de één of andere duistere reden heeft Cell zelfs een gigantische koepel over New York laten bouwen.  Onder deze gigantische serre is New York stilaan veranderd in een jungle.    Vierentwintig jaar na de gebeurtenissen van deel twee wordt Prophet bevrijd door rebellen die zijn hulp nodig hebben in hun strijd tegen Cell.

Zonder plichtplegingen worden we meteen in de actie gedropt.  Gewapend met slechts een boog en een handwapen moeten we zien te ontsnappen.  Gelukkig hebben we nog steeds onze nanosuit.  Het hypermoderne harnas zorgtg ervoor dat we supersterk zijn, kunnen zien in het donker, onszelf extra kunnen bepantseren en kunnen camoufleren als een kameleon.  Hadden we ook al gezegd dat onze vijanden geen schijn van kans hebben?

Spelen als Prophet is één van de leukste dingen die we de laatste tijd al gedaan hebben.  Even een onoverwinnelijke, onzichtbare soldaat zijn...  Het heeft wel wat.  Helaas weegt dat superonoverwinnelijke ook een beetje op het spel.  Dankzij Prophets krachten gaat alles wel heel vlot en makkelijk...

crysis 3,ps3

Niet dat we klagen, verre van.  We genieten met volle tuigen van het onzichtbare rondsluipen in de prachtige decors.  Niets heeft een grotere voldoening dan een vijand te kunnen uitschakelen zonder dat hij ons zag aankomen.  En die boog!  Zelden zo geamuseerd met boogschieten in een spel.  Het voelt zo echt: de pijl aanleggen, de pees opspannen, richten en inzoomen en loslaten!  Dat we ook kunnen spelen met ontploffende pijlen en elektrische pijlen die plasjes onder stroom zetten maakt het alleen maar geestiger.  Maar ook hier alweer die ene opmerking: het gaat allemaal wel heel gemakkelijk.  Met de boog en de camouflage schakelen we moeiteloos hele squadrons vijanden neer zonder dat ze het merken.

crysis 3,ps3

De lage moeilijkheidsgraad wordt al helemaal niet geholpen door de AI.  Zelden zo'n idioten gezien.  De zeldzame keren dat we missen met de boog merken onze tegenstanders het niet eens dat er een pijl voor hun voeten in de grond ploft.  Wanneer ze ons opmerken en het op een lopen zetten gebeurt het vaak dat ze domweg tegen een muur aanlopen en daar ter plaatse blijven staan trappelen.  Zo wordt het voor de held/supersoldaat wel heel erg makkelijk...

En toch genieten we met volle teugen van Crysis 3.  De boog moet immers niet altijd gespannen staan.  Vijanden moeten niet altijd superintelligent en ultradodelijk zijn.  De held mag ook wel eens heldhaftig zijn zonder moeite te doen.  Zo hebben we meer tijd om de decors en de graphics eens wat beter te bekijken, want die zijn prachtig.

crysis 3,ps3

Crysis 3 is misschien net iets minder goed dan zijn illustere voorgangers, maar toch best wel te pruimen.  Wie problemen heeft met de te lage moeilijkheidsgraad kan het zichzelf wat moeilijker maken door de camouflage niet te gebruiken, en als zelfs dat te makkelijk lijkt kan je aan de slag tegen menselijke tegenstanders in één van de vele geestige onlinemodes.  Een supersoldaat spelen is altijd weer... euh...  Super. (Slechtste aflsuiter ooit! - nvdr.)

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

Dead Space 3 (PS3/XBOX360/PC)

dead space 3, PS3Een survival-horror spel op zijn tijd gaat er wel in bij ons.  We zijn altijd weer blij als we nog eens een excuus hebben om het ongegeneerd in onze broek te doen van schrik.  We waren dan ook meer dan tevreden toen Dead Space 3 op ons bureau landde.  De vorige afleveringen uit de franchise hebben we immers dolgraag gespeeld.  De donkere gangen met fikkerende lichtjes, de creepy soundtrack en de angstaanjagende monsters…  We dromen er soms nog van!

Het verhaal van Dead Space 3 volgt na de gebeurtenissen van nummer twee.  Isaac zit te piekeren op zijn donker appartementje wanneer er plots twee soldaten opduiken.  Ze hebben iets belangrijk ontdekt over de markers en willen Isaac als vertaler mee op hun missie.  Isaac weigert eerst, maar wanneer hij hoort dat zijn oude vlam mogelijks in de problemen zit, aarzelt hij niet meer.

Al vanaf de eerste minuten is het ons duidelijk dat we weer een topper in handen hebben.  Dead Space 3 heeft alle kenmerken die zijn voorgangers zo goed maakten, maar dan beter.  De sfeer is nog griezeliger en grimmiger.  Op de één of andere manier slagen de ontwikkelaars er in om zelfs een idyllische zonsondergang op een verlaten planeet griezelig te laten lijken.  En die soundtrack...  We zitten de hele tijd op het puntje van onze stoel hyperalert te wezen, en toch kan het spel ons met perfect getimede creepy geluidjes en muziekjes omhoog doen wippen.

dead space 3, PS3

Het gebeurt trouwens zeer zelden onterecht, dat omhoogwippen.  We worden belaagd door griezelige mutanten met vlijmscherpe messen als ledematen, creepy kruipende griezels met ontploffende knotsen als handen, slakachtige slijmerds die dode lichamen weer tot leven wekken, hellehonden met tentakels, ja zelfs vijanden die ons aanvallen door stromen kots in onze richting te vomeren...

Het spreekt vanzelf dat we niet zomaar over ons heen laten wandelen en dus knutselen we wat wapens ineen.  Dead Space 3 helpt ons op weg met een standaard machine geweertje en de fusion cutter die we nog kennen uit de voorgaande delen, maar onderweg vinden we tal van upgrades.  Die upgrades verhogen de schade die een wapen aanricht, of de herlaad- of vuursnelheid.  Af en toe vinden we ook regelrechte wapenonderdelen.  Kolven, lopen, cilinders,...  Eens we genoeg delen hebben gevonden (of zelfs gemaakt hebben uit schroot) kunnen we op een werkbank een wapen aanpassen of vanaf niks opbouwen!

dead space 3, PS3

Stel dat je de fusion cutter wel leuk vindt, maar niet meer overtuigd bent van zijn kracht.  Geen probleem, even aanpassen op de werkbank en bam: je hebt een fusion cutter met ingebouwde granaatwerper.  Niet overtuigd van de schade die een granaatwerper kan aanrichten?  Geen probleem, nog wat sleutelen en prutsen en knal: de granaatwerper gooit nu plots granaten gevuld met bijtend zuur.  De mogelijkheden zijn schier eindeloos, en we betrappen er ons geregeld op dat we meer zitten te sleutelen aan onze wapens dan engerds neer te knallen.

Wapens zijn trouwens niet de enige aanpasbare dingen in het spel.  We kunnen ook ons ruimtepak naar believen pimpen.  Extra krachtige handschoenen, meer bepantsering, extra health...  Allemaal met een druk op de knop (en inlevering van grondstoffen) aan te passen.  Ook nieuwe kostuums kunnen hier gepast worden.  Wij kregen in het begin van het spel al eentje cadeau omdat we Mass Effect 3 hebben gespeeld.  Het N7 pak.  Zo kunnen we ons een beetje commander Shepard voelen in Dead Space...

dead space 3, PS3

De angsthazen onder ons kunnen gerust op twee oren slapen: je hoeft niet alleen aan de slag in Dead Space 3.  Op ieder moment van het spel kan een vriend inpikken en meespelen.  De tweede speler neemt dan de rol van één van de soldaten op zich.  Dit zorgt ervoor dat we nog een extra laag verhaal meekrijgen: de drijfveren en denkpistes van de soldaat worden uitvoerig toegelicht, maar brengen niet echt meerwaarde.  Eerder een clichéachtig "Kijk eens wat een boze soldaat ik ben"...  Isaac en de soldaat spreken ook met elkaar, wat op zich heel normaal is, maar het constante gebabbel zorgt ervoor dat de griezelige sfeer verdwijnt.

Dead Space 3 is een echte aanrader.  Zelfs zonder de voorgaande delen gespeeld te hebben kan je hier volgens ons moeiteloos inrollen.  De sfeer, de wapenknutselbank,...  Alles streelt ons gewoon op precies de goede manier!  Dus trek je beste ruimtepak aan en spelen die handel!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)