25-11-12

Transcripted (PC/MAC)

transcripted, PCEen medische shooter.  Ooit al van gehoord?  Wij ook niet.  Tot de jongens van Topware Interactive ons op de Gamescom Transcripted lieten zien.  We waren meteen verkocht.  Met een klein nanobotje binnen in een lichaam zieke cellen afknallen en DNA afbreken?  Waar moeten we tekenen?  Nergens, zo bleek.  De sympathieke knullen waren meteen bereid om ons een reviewexemplaartje te bezorgen.

Wij spelen de rol van Adam.  Adam is een briljant student die stage loopt bij professor Dahl.  Samen hebben ze een superintelligente computer gemaakt die NADIA heet.  Hun nieuwste project  bestaat uit het verzamelen van informatie over een dodelijke ziekte die de wereld in zijn greep houdt.  Met nanobots dringen ze zieke weefsels binnen om er zoveel mogelijk informatie te winnen.  Met die informatie hopen ze een geneesmiddel samen te stellen.  Alles loopt op rolletjes, tot de grote farmaceutische bedrijven zich ermee gaan moeien.  Ze willen de research overnemen en zelf met de eer (en het geld) gaan lopen.  Professor Dahl probeert de boot zo lang mogelijk af te houden, en ondertussen moeten NADIA en Adam proberen het onderzoek zo vlug mogelijk tot een goed einde te brengen.

We krijgen meteen controle over de nanobot.  een klein rond ding dat in alle richtingen "chirurgische lasers" kan afvuren.  Met die lasers breken we cellen af die ons de weg versperren, of schieten we aanvallende clusters kapot.  Doen we dat niet tijdig, dan botsen ze tegen ons op en lopen we schade op.  De nanobot is een breekbaar kleinood, dus kunnen we maar een paar oplawaaien verdragen vooraleer we microscopische stukjes uiteenbreken.

transcripted, PC

Sommige aanvallende clusters laten ook power cores vallen.  De power cores hebben verschillende kleuren en af en toe komen we lange strengen power cores tegen.  Als we een power core oppikken, kunnen we die afvuren naar zo'n streng.  Als we een rij van drie gelijke kleuren na elkaar kunnen maken, verdwijnt die en verdienen we een extra stukje informatie.  Met zo'n core aan boord kunnen we echter minder snel bewegen en niet schieten.  We moeten dus heel erg voorzichtig te werk gaan.  Chirurgisch precies bijna.

transcripted, PC

Helaas gaat die chirurgische precisie verloren met de besturing.  we probeerden aan de slag te gaan met toetsenbord en muis.  De pijltjestoetsen besturen onze bot, en de muis stuurt de richting waarin we schieten.  De muiscursor reageert echter zo traag dat vlug reageren vrijwel onmogelijk wordt.  Het lijkt wel alsof de cursor met een paar gewichten werd verzwaard.  Eens we overschakelen op een USB-controller gaat het een pak vlotter.

Na ieder level krijgen we ook de mogelijkheid om onze bot te versterken.  Met verdiende XP kopen we betere bepantsering, schilden en wapens.  Geen overbodige luxe, want met ieder level gaat de moeilijkheidsgraad ook omhoog.

transcripted, PC

Transcripted heeft alles om ons geboeid te houden.  Een leuk thema, pittige shooter gameplay die perfect werd gecombineerd met een puzzelaar, het werkt gewoonweg verslavend.  Hoewel we alle aparte onderdelen ooit al eens gezien hebben, is de combinatie toch uniek en origineel.  Aanradertje, mits je in het bezit bent van een USB-controller...

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

The War Z - Dag 4 (PC)

the war Z

Dag 4 in zombieland.  Vandaag hebben we geleerd dat we niet alleen voor de ondoden moeten opletten.  De levenden baren ons nog grotere zorgen.  

We loggen in met onze ex-cage fighter en landen in een verlaten dorpje.  We knielen voorzichtig neer achter de dichtstbijzijnde afsluiting en proberen een beeld te krijgen van onze situatie.  Verschillende huisjes met voortuintjes, allemaal dichtgetimmerd.  Een beetje verderop een tankstation en een supermarkt.  Geen van de twee handelspanden is dichtgetimmerd.  Als we de honderd meter tussen ons en de ingang stilletjes kunnen afleggen, dan trekken we zeker niet de aandacht van het groepje zombies iets verderop.  Binnen kunnen we waarschijnlijk wel voedsel en misschien zelfs een wapen vinden!

Verder dan plannen komt het echter niet.  Net als we op het punt staan om de honderd meter sluipend af te leggen, krijgen we plots een bijl in ons achterhoofd geplant door een enthousiaste medespeler.  

Zomaar.  Zonder aanleiding.

Alsof dat nog niet genoeg is, gooit hij ons via het chatvenster nog wat hoongelach toe.  Hij kan het ook niet laten om ons te schofferen omdat we niks bijhadden dat hij het waard vond om te pakken.

Zombies gevaarlijk?  Pfoeh, wij prefereren ze toch boven spelers van vlees en bloed...

MindBender

Epic Mickey Power of Illusion (3DS)

epic mickey power of illusion, 3DSHommeles in Wasteland!  De boosaardige heks Mizrabel en haar kasteel zijn er plots opgedoken!  Tot overmaat van ramp is ze er blijkbaar ook nog eens in geslaagd om een hoop Disney-figuren gevangen te zetten in haar "Castle of Illusion"...  Problemen, problemen.  Mickey Mouse grijpt zijn penseel en met een volle emmer verf en thinner duikt hij Wasteland in om zijn vriendjes te redden.

Aan ons om de rol van Mickey te spelen.  Mickey moet in deze 2D platformer een hele hoop vijanden en obstakels omzeilen.  Het bekende spring- en vechtwerk, maar de speciale verfkwast die we nog kennen uit de vorige aflevering voegt er toch nog iets extra aan toe.  Met de thinner vegen we hindernissen en gevaren weg, en met de verf kunnen we allerlei objecten terugtekenen.  Brugjes om over afgronden te geraken, kanonnen om vijanden omver te blazen,...

epic mickey power of illusion, 3DS

Het spel is opgedeeld in drie werelden die allemaal zijn onderverdeeld in verschillende levels.  In iedere wereld zitten een paar personages gevangen.  Eens we hen bevrijd hebben krijgen ze een eigen kamer in het kasteel.  In die kamer kunnen we hen achteraf nog bezoeken, en ze hebben allemaal nieuwe opdrachten voor ons.  Ze hebben nog een vriendje ergens in een wereld achtergelaten dat wij dan moeten redden, en ze geven ons tekenopdrachten.  Ze zijn ook niet verlegen om hun redder plots als loopjongen te behandelen, en dus worden we ook af en toe belast met een "haal object X bij persoon Y en breng het dan terug" opdracht.

epic mickey power of illusion, 3DS

Power of Illusion is best een leuk en mooi afgewerkt spel, maar toch bekruipt ons het gevoel dat de sidequests die we van de geredde personages krijgen maar een middel zijn om het spel er langer te laten uitzien.  De zijopdrachten zijn namelijk niet verplicht en als we ze niet uitvoeren zijn de drie werelden wel heel snel uitgespeeld.

epic mickey power of illusion, 3DS

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ons niet hebben geamuseerd met Epic Mickey: Power of Illusion, want dat hebben we wel!  De talloze knipogen naar de oude Castle of Illusion op Megadrive, de schat aan bekende en obscure Disneyfiguren die in het spel komen opdraven en een ronduit schitterend platformgedeelte maken van Power of Illusion een prachtspel.  Alleen jammer dat de schat aan content niet evenredig is aan de spelduur.  De zijquests zijn een onnodige toevoeging en het vele backtracken wordt na een tijdje een beetje een sleur omdat er slechts drie werelden zijn om naar terug te keren...  Alleen voor Disneyfans?  Of ook voor platformerfans die een degelijke platformer verlangen en geen last hebben van de korte duur?

MindBender