27-11-12

New Super Mario Bros. U (WiiU)

wiiu_nsmb_u_ps3d_hol_121018.jpgAllez vooruit.  Het is weer eens zover.  Princess Peach heeft zich weer laten kidnappen door Bowser en zijn koters.  Kan dat mens nu niet voor één keertje wat beter uit haar doppen kijken?  Of een lijfwacht huren? 
Nee dus.
Haar enige hoop op redding lijkt weer de besnorde loodgieter te zijn.  En drie keer raden wie hem weer mag besturen…  Juist ja. 
Wij.
Vooruit dan maar.  Tijd om wat schildpadkont te schoppen en de dame in nood te redden…

Inderdaad, Mario is terug!  De nieuwe titel op Nintendo's nagelnieuwe console keert terug naar de roots van Mario.  Het spel bundelt de oude vertouwde gimmicks met een hoopje nieuwe, en ook de moeilijkheidsgraad doet ons weer aan het 8bit tijdperk denken.  Zelden zoveel sprongetjes verkeerd ingeschat als nu.  Maar volgens de redactiegenoten ligt dat aan ons gebrek aan platformertalent…  Jaloezie noemen we dat.  Ze zijn gewoon jaloers omdat wij met de nieuwe Mario aan de slag mochten en zij niet.  En daarom gaan ze met modder gooien.  (Echt niet, je hebt gewoon géén greintje platformertalent.  nvdr)

Mario loopt nog steeds als een bezetene door de levels.  Paddenstoelen doen hem nog steeds groeien en krimpen, bloemen laten hem nog steeds vuurballen of ijsblokjes schieten.  Hij mept nog steeds op bakstenen tot er geld uitkomt en ondertussen kirt hij nog steeds van plezier met zijn typische stemmetje.  Om het met een vreselijk oudbollig cliché te zeggen: New Super Mario Bros. U spelen is als thuiskomen.

new super mario bros u, wiiu

We voelen ons dan wel thuis, maar toch lijkt het alsof er een paar meubels zijn verzet.   Een aantal nieuwe vijanden maken ons het leven zuur en een paar nieuwe powerups maken het ons iets makkelijker.  Wie de buik vol heeft van Mario kan in deze aflevering ook met zijn eigen Mii spelen.  Alhoewel we ons geen enkele reden kunnen inbeelden om niet met Mario te spelen.  Mario en co zien er in deze aflevering nog mooier uit dan normaal, want alles is in HD.  Mushroom Kingdom heeft nog nooit zo geblonken!

De moeilijkheidsgraad ligt misschien wel hoger dan normaal, maar ook hier werd een mouw aangepast.  Wanneer het spel detecteert dat we teveel falen tijdens een level, verschijnt de super guide.  Wanneer we die inschakelen, krijgen we Luigi te zien die ons toont hoe we het level moeten spelen.  We kunnen middenin de controle overnemen en met Luigi verderspelen, ofwel laten we hem alleen het einde bereiken.  Eens dat einde is bereikt kunnen we kiezen of we doorgaan naar het volgende level of nog eens willen proberen. 

new super mario bros u, wiiu

Een tweede mogelijkheid om sukkelende spelers verder te helpen is hulp van een tweede speler inschakelen.  Die tweede speler speelt dan met de gamepad en kan met de touchscreen extra platformpjes plaatsen, vijanden verdoven of het decor manipuleren. 

Wanneer we het verhaal hebben uitgespeeld en Peach weer veilig naast ons staat, kunnen we beginnen aan de extras.   Alle Star Coins vinden en de geheime werelden.  De extra levels en de time attacks.   De coin battle, de challenges,…  De extras blijven ons gewoon overspoelen!  We moeten doorspelen of we verdrinken in de stortvloed aan extras!

new super mario bros u, wiiu

New Super Mario Bros. U is een schot in de roos.  Alle charme van de oude Marios in een blinkend nieuw HD-jasje met een hoop nieuwigheden, bestaat er een betere manier om de WiiU in gang te schieten?  We dachten het niet!  Verplichte kost, ook voor niet-Mariofans.  Die moeten dan maar aan de slag met hun Mii.

MindBender

26-11-12

Nintendo Land (WiiU)

nintendoland, wiiuEen pretpark volledig gewijd aan en uitgebaat door Nintendo, hoe klinkt dat?  Een park waar de attracties stuk voor stuk gebaseerd zijn op Nintendoklassiekers.  Waar iedereen eens in de huid van Link, Mario of Samus kan kruipen.  Wij vinden het zalig klinken, en we zijn geeneens pretpark-fan!  Helaas bestaat zo'n park niet.  Of toch niet tastbaar.  Nintendo Land brengt ons de virtuele versie.

Het hele menu van het spel is opgebouwd als pretpark.  We kunnen met onze Mii langs alle attracties heenlopen, er loopt zelfs een treintje doorheen het park.  Alle Mii's waar we al mee samenspeelden kuieren ook rustig rond, in Nintendo Land heerst een gezellige drukte.  Wie niet van de drukte houdt kan met een druk op de knop een menuutje oproepen waarin alle attracties worden opgelijst en van daaruit rechtstreeks beginnen spelen.

De beschikbare attracties zijn opgedeeld in drie categorieën: spellen voor één speler, spellen voor één tot vijf spelers, en spellen voor twee tot vijf spelers.  Aangezien we vandaag moederziel alleen testen kiezen we voor (grote verrassing) de spellen voor één speler.

We beginnen vrij relaxed met Yoshi's Fruit Cart.  Onze Mii neemt plaats in een karretje dat wordt getrokken door Yoshi.  Op het scherm zien we stukken fruit en een uitgang.  Aan ons de taak om op de blanco gamepad met de stylus een baan te tekenen die Yoshi langs al het fruit en recht naar de uitgang leidt.  Best geinig, en de stijgende moeilijkheidsgraad houdt ons lang geboeid.

nintendoland, wiiu

Na een poosje schakelen we over op Octopus Dance.  Een ritmespel waar we de bewegingen van onze robo-instructeur moeten volgen.  De sticks bewegen onze armen, de gyro in de gamepad zorgt dat we kunnen springen en links en rechts leunen.  De twist hier?  Op het scherm krijgen we onze Mii in vooraanzicht te zien, op de gamepad zien we hem langs achter.  Tijdens de dansjes draait onze instructeur ons af en toe om.  In geen tijd zijn we compleet verward en halen we niet alleen links en rechts, maar ook benen en armen door elkaar.  Tijd voor iets anders.

nintendoland, wiiu

In Donkey Kong's Crash Course gaat het er ietsje meer zen aan toe.  Hier moeten we door de gamepad te kantelen een karretje over een hindernissenparcours loodsen.  Ietsje te snel of te bruut sturen en het karretje spat tegen een obstakel uiteen.  We amuseren ons alweer kostelijk en we moeten onszelf verplichten om door te gaan naar de volgende attractie.

In Takamaru's Ninja Castle spelen we de rol van een ninja.  Allerlei vijandige ninja's vallen ons aan, en wij moeten hen uitschakelen met werpsterren.  Die werpsterren gooien we door met onze vingers over de gamepad te schuiven.  Richten gebeurt ook met diezelfde gamepad.  Denk lightgun spel, maar dan met werpsterren in plaats van kogels, en een gamepad in plaats van een lightgun.  Het is zo geestig dat we het bijna blijven spelen om onze score toch maar hoger te krijgen.

Na al het gewerpster van Ninja Castle koelen we even af in Captain Falcon's Twister Race.  Hier mogen we racen met vliegertjes uit de F-Zero reeks.  Maar ook hier weer een twist.  Op het scherm zien we onze Mii in zijn vliegertje langs achter.  De standaard race-game opstelling.  De Twister Race gaat echter vrij snel, en heeft een hoop haarspeldbochten die je op deze manier niet snel genoeg ziet aankomen.  Daarom kijken we op de gamepad, waar we alles in bovenaanzicht zien.  Sturen gebeurt trouwens ook door de gamepad links en rechts te draaien.

nintendoland, wiiu

Laatste éénspelerspel is Balloon Trip Race.  Hier worden we vastgegespt aan een tros ballonnen, en met een veeg van onze vinger over de gamepad sturen we onze ballonnen met windvlagen van punt A naar B.  Langsheen een steeds moeilijker wordend hindernissenparcours wel te verstaan…

Eénspelermodus: goedgekeurd!  We amuseerden ons kostelijk, en hebben de verschillende attracties verschillende keren gespeeld!  Op naar de één tot vijf-speler spelletjes.

Drie zijn er dat.  Zelda's Battle Quest, een on-rail shooter in het Zelda-universum waar we de rol van een boogschietende of zwaardvechtende Link op ons nemen, Pikmin Adventure waarin we als Olimar of als Pikmin een roedel vijanden moeten verslaan om weer tot bij ons schip te geraken, en Metroid Blast, een geestige firstperson shooter waar we spelen als Samus Aran of als haar schip.  Ook hier weer bakken plezier.  Vooral Zelda's Battle Quest blijft maar duren, en we blijven verderspelen. 

Wie wel vrienden heeft (snik) kan ook de twee tot vijfspeler spellen spelen.  Als Toads samen één Mariospeler zoeken en vangen, als Luigis samen één onzichtbare spookspeler zoeken en vangen voor hij alle Luigis uitschakelt in Luigi's Ghost Mansion of in Animal Crossing Sweet Day zoveel mogelijk snoep stelen zonder dat je door de bewakers wordt gesnapt.  En weer bakken vol plezier.

nintendoland, wiiu

We moeten eerlijk toegeven dat we niet haddden verwacht dat we met Nintendo Land zoveel plezier zouden beleven.  Zelfs op ons eentje!  Een degelijk spel waar duidelijk veel werk is aan besteed.  Wie zegt dat hij zich hier niet mee amuseert is een leugenaar!

MindBender

The War Z - Dag 5 (PC)

Gisteren serieus wat woorden gehad met medespelers.  Vandaag besloten om onze ex-cage fighter op pensioen te sturen.  We denken dat zijn gespierde en getatoeëerde uiterlijk (met hanenkam!) te uitdagend is voor andere spelers.  Alsof we met een groot bord op onze rug rondlopen waar "val me aan" op staat.

Nieuwe speler dus.  Vandaag werden trouwens net twee nieuwe klassen geïntroduceerd.  De "rebel without a cause" en de "average joe".  We bouwen een average Joe, en loggen in.

We spawnen naast een trailer park.  De caravans staan er allemaal leeg en verlaten bij.  Geen zombies, noch medespelers te zien.  Ideaal!

Onze strooptocht verloopt vlotjes.  We schuimen de caravans elk om beurt af en pikken flesjes water, pijnstillers en energierepen op.  We vinden ook nog verband en, hallelujah, ons eerste wapen!  Een oude roestige hamer.  Beter dan niks.  

the war z

Eens we het enige huis in het park naderen loopt het fout.  We horen een paar luide knallen, en voor we het beseffen hebben we al een kogel in ons been.  Er zit gewoon iemand op ons te schieten!  We proberen nog vlug via het chatvenster vrede te sluiten door te roepen dat we geen zombie zijn, maar het mag niet baten.  De idioot blijft schieten.  We duiken vlug achter een autowrak.  Een paar seconden later houdt het vuren abrupt op.  Denkt de idioot dat we dood zijn of zit hij zonder kogels?  We wachten zwetend achter het wrak af.

En dan komt de idioot het huis uitgelopen.  Hij heeft zijn zaklamp aangeklikt in de hoop ons te verblinden, maar we zijn niet onder de indruk.  We prevelen een kort schietgebedje en stormen zwaaiend met onze hamer recht op het schijnsel van de zaklamp af.  Eén doffe klap later ligt de idioot met een bloedend hoofd tegen de vlakte.

Het was hij of wij.  Die gevaarlijke zot had het lef om op ons te schieten!  Wat denkt hij wel!  We geven nog een tik met de hamer om zeker te zijn dat hij dood is.  Dan kijken we vlug even rond en we pikken ongegeneerd alles wat de idioot bijhad.  Voedsel, verband en een 9mm pistool.  Zonder kogels.

Potver.

MindBender