16-10-12

Rollercoaster Tycoon 3D (3DS)

rollercoaster tycoon 3D, 3DSTrillend en klappertandend van de angst gaan we weer zitten.  Koud zweet parelt langs onze ruggengraat naar beneden waar het tussen onze bilspleet verdampt en onze onderbroek een klammig, nat gevoel geeft.  Of komt dat door een miniem controleverlies over onze blaas?  Redactiegenoten komen bezorgd polsen wat ons zo overstuur heeft gemaakt.  Een nieuw horrorspel?  De recente verkiezingsuitslagen?  Zombies?  Driewerf neen!  Een virtueel ritje in onze kersvers ontworpen rollercoaster is de boosdoener!

Want getrouw luisterend naar het kind in ons zijn we weer veel te hard van stapel gelopen.  Meteen steil naar omhoog in een helling van bijna negentig procent, om daarna met hetzelfde procentuele verval naar beneden te razen.  Eens beneden vonden we er niet beter op om alle speciale stukken die beschikbaar waren na elkaar te plaatsen: een looping links, een looping rechts, honderdtachtig graden om de as, rondraaiende bocht naar links en meteen daarna naar rechts en fotofinish.  We kunnen ons eigen hoofd in de foto laten verschijnen, maar om die perfect binnen de afgetekende lijntjes te passen zijn we momenteel even te draaierig...

Even terug naar het begin.  In Rollercoaster Tycoon spelen we de rol van een aspirant pretpark-ontwerper.  Het is onze taak om pretparken boeiend te maken en te houden door ze in te richten met de juiste attracties, eetkraampjes en decor.  Zelfs het personeelsmanagement wordt ons in de schoenen geschoven.  Geen simpele klus, en de enige reden waarvoor we blijven is omdat één van de taken het ontwerpen van nieuwe rollercoasters is.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Wanneer we het spel beginnen kunnen we kiezen uit drie verschillende modes: het verhaal, park sandbox en coaster creator.  We beginnen met het verhaal en aan de hand van een paar tutorialmissies wordt ons uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.  Alleen is die uitleg nogal aan de magere kant...

Zo wordt ons getoond hoe we een rollercoaster best opbouwen.  Alleen wordt ons enkel de houten rollercoaster getoond.  Deze "simpele" versie gaat niet overkop en haalt geen al te grote snelheden.  Over de andere types rollercoaster die we later in het spel kunnen bouwen wordt met geen woord gerept.  Wanneer we in een later level worden opgelegd om een meer geavanceerde coaster te bouwen, gaat het niet van een leien dakje.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

We bouwen hem, zoals hierboven al gezegd, veel te enthousiast op.  We krijgen regelmatig meldingen dat stukken op een bepaalde plaats niet passen, of dat we aan het maximum aantal concessies voor het park zitten.  Waarom dat zo is of wat we daaraan kunnen doen wordt ons verzwegen.  Vrij frustrerend.  Het gaat nog harder frustreren wanneer we na veel zwoegen en puzzelen onze coaster klaar hebben en uit het eerste testritje blijkt dat de karretjes de kracht niet hebben om de eerste helling op te klimmen.  Blijkt dat we de aandrijving ook zelf moeten plaatsen, en stukken vervangen in het bestaande parcours is niet zo simpel...  Opnieuw starten is de boodschap.

Een gigantische stapel pogingen later willen onze karretjes nog steeds de klim niet maken, en tot overmaat van ramp zit er ergens een gat in onze sporen.  Gelukkig heeft het spel een "auto-complete" knop.  Eén drukje op deze knop en het spel zoekt zelf een oplossing voor de door ons gecreëerde puinhoop.  
In theorie.  
In praktijk komt het erop neer dat het spel een minuut lang probeert om het dan op te geven met de simpele melding dat een oplossing onmogelijk is.  Zucht!

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Park sandbox dan maar.  Hier kunnen we met een ongelimiteerd budget een park opbouwen en draaiend houden.  We kopen decoraties aan, trekken paden langs verschillende attracties en stellen de lengte van de wachtrijen in.  We huren veiligheidsagenten, entertainers, reparateurs en schoonmakers en zetten hen aan het werk.  We bouwen pizzakraampjes, snoepstandjes en drankautomaten.  Bezoekers stromen toe in trosjes en verlaten teleurgesteld weer het park omdat er een rollercoaster ontbreekt...

Rollercoaster Tycoon kon ons ondanks en paar kleine tekortkomingen toch boeien.  Tot we effectief een rollercoaster begonnen bouwen.  De fantastische bouwsels die we probeerden te maken kregen te weinig vaart of pasten niet in het gehele parkbeeld.  Jammer dat wat eigenlijk de hoofdbrok van het spel is, tegelijk ook de grootste bron van frustratie is.

MindBender

03-10-12

The Testament of Sherlock Holmes (PS3/XBOX360/PC)

testament of Sherlock Holmes, XBOX360Sherlock Holmes zit een beetje in de rats.  Het begint er op te lijken dat iemand zijn laatste zaak gesaboteerd heeft en op de koop toe het erop heeft laten lijken dat Sherlock zelf de dader is.  Alsof dat hem nog niet genoeg problemen bezorgt, zit er ook nog eens een riooljournalist op zijn vel die hem koste wat kost in een slecht daglicht wil plaatsen.  Problemen bij de vleet voor de beroemde detective, en het lijkt er op dat hij misschien zelfs de wet zal moeten breken om zijn onschuld te bewijzen...

Maar we lopen vooruit op de zaken.  Het verhaal begint op een zolder.  Drie spelende kinderen vinden een dagboek van Holmes' beste vriend en kompaan dr. Watson.  In het boek doet Watson relaas van de gebeurtenissen die we hierboven beschreven, en wij krijgen controle over Holmes of Watson.

Besturing is vrij alledaags.  We sturen met de sticks, wisselen tussen eerstepersoons- en derdepersoonsperspectief met X en voeren handelingen uit met A.  Elementair, m'n beste speler.

Wat volgt is wat we verwachten van een standaard adventure.  We moeten puzzels oplossen en spreken met figuranten om aanwijzingen te vinden.  De puzzels zijn goed opgebouwd, en wanneer het ons te moeilijk wordt kunnen we erzelfs voor kiezen om de puzzel over te slaan.  In een mum van tijd voelen we ons even begaafd als Sherlock Holmes himself.  

testament of Sherlock Holmes, XBOX360

Om een beter overzicht te krijgen van de op te lossen misdaden houdt Watson aantekeningen bij in een notitieboekje.  Holmes noemt het een deduction board, maar in feite is het niet meer dan een vloeidiagram.  Watson schrijft de aanwijzingen en bewijzen op in een schemaatje en wij mogen dan conclusies trekken.  Het klinkt heel moeilijk, maar eens er een conclusie te trekken valt krijgen we van het spel keuze uit vier mogelijkheden.  Een foute kiezen heeft geen gevolgen voor het spelverloop, dus als we het even niet meer weten, kunnen we blijven kiezen tot we de juiste te pakken hebben.

We amuseren ons echt te pletter met Sherlock.  De sfeer zit goed, het verhaal is boeiend en trekt ons steeds dieper in het spel.  Echt leuk, niettegenstaande dat we toch last hebben van een aantal storende factoren.

testament of Sherlock Holmes, XBOX360

Zo is het spel op grafisch gebied geen uitblinker.  Het ziet er allemaal puik uit van ver, maar als we beter beginnen opletten merken we heel wat "storingen" op.  De personages bewegen van tijd tot tijd wel erg raar.  Net marionetten waarvan de touwtjes een beetje verstrikt zitten.  Monden bewegen ook helemaal niet gelijk mee met de dialoog met als gevolg dat we nu helemaal het gevoel krijgen dat we naar een aflevering van Thunderbirds zitten te kijken...  

De kinderen die het verhaal aan elkaar breien via hun zoldervondst zijn gewoon ontzettend lelijk.  Het lijken wel kleine bejaarden die uit plastic werden geboetseerd.  Hun voiceacting is dan ook nog eens van erbarmelijke kwaliteit.  Zo emotieloos hoorden we een kind nog nooit.  Combineer die eentonige stemmetjes met dat griezelige uiterlijk en je krijgt duivelskinderen die je blijven achtervolgen in je nachtmerries.  Gelukkig is hun rol vrij beperkt...

testament of Sherlock Holmes, XBOX360

The Testament of Sherlock Holmes is een zeer degelijk adventuregame geworden, dat op grafisch vlak wat achterop hinkelt.  Jammer, want anders was dit wellicht in onze adventure top tien terechtgekomen, in plaats van op de verdienstelijke vijftiende plaats waar het nu vertoeft.

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

02-10-12

New Little King's Story (PSVita)

new little king's story, PSVitaHet leek een doodnormale dag te worden in het koninkrijk van kleine koning Corobo.  Feestje met prinsessen hier, banketje daar, tussendoor eventjes wuiven naar het plebs…  Maar het lot beslist anders.  Plots wordt het paleis overvallen door kwaadaardige demonen.  Corobo moet noodgedwongen met zijn paleiswacht vluchten en ziet nog net het paleis in vlammen opgaan.  De demonen hebben zijn koninkrijk overgenomen, en de prinsessen die op bezoek waren werden gevangen genomen.  Aan ons de taak om het koninkrijk weer op te bouwen, de prinsessen te bevrijden en de demonen te verjagen.  En ondertussen af en toe eens te zwaaien naar het plebs.

Om dat te doen, krijgen we controle over Corobo.  We sturen met de sticks en met X kunnen we met ons zwaard zwaaien (deze keer niet naar het plebs, maar naar vijanden).  Ons voorlopig ingekrompen koninkrijk beperkt zich voorlopig nog tot een uit de kluiten gewassen boerderij en een paar dorpelingen.  Die dorpelingen kunnen we naar ons toe roepen en orders geven.  Gewone dorpelingen hebben echter twee linkerhanden en dus kunnen we in onze Koninklijke wijsheid een beroep voor hen kiezen.

Aanvankelijk kunnen we enkel kleine landbouwertjes maken.  Die kunnen we gaten in de grond laten ontginnen of struiken en kreupelhout laten opruimen.  Daarmee winnen we goud, groenten, planten, schatten en andere rommel.  Al onze verzamelde schatten kunnen we inruilen tegen geld en met dat verdiende geld kunnen we ons dorp uitbreiden.  We kunnen extra huizen bouwen, soldatenkazernes, houthakkers- en jagershutten, zelfs een kerk waar we verliefde dorpelingen in de echt kunnen verbinden.

new little king's story, PSVita

Uiteraard kunnen we ons niet alleen bezig houden met de beroeps-en partnerkeuzes van onze onderdanen.  Er dienen prinsessen gered te worden!  Van tijd tot tijd krijgen we post van onze dorpelingen waarin ze ons (naast fan- en haatmail) ook melden waar er grotere demonen verscholen zitten.  Door die monsters uit te schakelen vordert het verhaal en komen we een stapje dichter bij de prinsesjes.

Grafisch hebben we helemaal geen klagen.  De little king en zijn onderdanen zien er heel schattig uit en gedragen zich heel natuurlijk.  De omgeving schittert ook oogverblindend.  Tijdens dialogen krijgen we een getekende versie van de sprekers te zien en ook daar hebben we niets op aan te merken.

new little king's story, PSVita

Wat zit ons dan wel dwars?  De muziek.  We begrijpen dat het moeilijk is om voor een spel als dit een originele soundtrack neer te pennen, maar was het nu echt nodig om bestaande klassieke stukken te "remixen"?  Heel het spel door spelen flarden van doodgedraaide klassieke stukken op de achtergrond…  Gelukkig kunnen we het volume op 0 schuiven.

Dwarsligger nummer twee is de voiceacting.  Akkoord, veel voiceacting heeft het spel niet, maar de weinige teksten die we tot nu te horen kregen zijn echt erbarmelijk slecht.  De intro tekst word voorgelezen door iemand die volgens ons het Engels niet als moedertaal heeft.  Het klinkt eerder als iemand die een heel slechte parodie van een Engels sprekende Aziaat neerzet, en het trieste is dat het hier waarschijnlijk niet om een parodie gaat maar een echte Aziaat…  Idem voor de stedelingen.  Wanneer we er eentje aanspreken tijdens een festival ter ere van onze eerste overwinning op een baas, deelt hij ons mee dat hij het allemaal "Very exciting" vindt.  Helaas doet hij dat op een toon van een narcolepticus die net uit z'n winterslaap is ontwaakt.

new little king's story, PSVita

New Little King's story is een verschrikkelijk leuk en verslavend strategiespel dat op de koop toe ook nog eens een nieuwe wind door het genre blaast.  Wie zich over de afgrijselijke soundtrack kan zetten, of kan leven met de soundtrack op 0 zal hier zeker menige uurtjes zoet mee zijn.

ZKH MindBender

Vorige 1 2 3 4