23-10-12

XCOM: Enemy Unknown (PS3/XBOX360/PC)

XCOM, XBOX360Wie herinnert er zich UFO: Enemy Unknown nog?  Een briljant strategiespel waarin we de leiding kregen over een elite eenheid commando's die de wereld moesten beschermen tegen buitenaards gespuis.  Het spel groeide uit tot een ware cultklassieker en heeft nog tot op de dag van vandaag een trouwe schare fans.  XCOM is nu helemaal terug van weggeweest, en heeft voor de gelegenheid een flinke opknapbeurt gekregen.  Alhoewel...  Opknapbeurt is niet het juiste woord.  Vervolg is ook niet meteen het juiste woord...  Remake?  Kunnen we spreken van een remake?  (Ja. nvdr.)

Goed dan, remake.  In deze remake krijgen we het opnieuw aan de stok met kwaadaardige aliens die erop uit zijn de aarde te veroveren.  We worden opnieuw aangesteld als leider van XCOM, een organisatie met wereldwijde steun, die de strijd met het intergalactisch gespuis aanbindt.  XCOM heeft als taak het beschermen van de aarde.  Dat gebeurt eerst defensief (alleen reageren op aanvallen) en groeit later uit tot een waar offensief (actief UFO's uit de lucht knallen, en de overlevende bemanning dan op de grond gaan uitroeien.).

Dat dat alles niet van een leien dakje gaat, spreekt voor zich.  XCOM is gevestigd in een ondergrondse basis die we naar eigen goeddunken kunnen inrichten en uitbreiden.  De basis is uitgerust met een contingent wetenschappers en ingenieurs.  De wetenschappers bestuderen buitenaardse technologieën en al of niet levend gevang genomen aliens.  Aan de hand van hun bevindingen kunnen de ingenieurs aan de slag.  Zij kunnen nieuwe wapens ontwikkelen, of verdedigingsmechanismen.

XCOM, XBOX360

Uiteraard is niks gratis, en we moeten ervoor zorgen dat de fondsen vlotjes binnenstromen.  Landen waar we actief helpen in de strijd tegen de buitenaardse bedreiging zullen ons meer sponsoren dan anderen.  Zij leveren geld en/of personeel.

Eens we een UFO uit de lucht hebben gehaald, of een landingsplaats ontdekken kunnen we onze soldaten erop af sturen.  We kunnen een team samenstellen uit verschillende specialisten.  Raketwerpers, scherpschutters, commandos...  Onze soldaten die XP verdiend hebben kunnen we zich laten specialiseren in één van deze takken.  Als ons team volledig is en het goed is uitgerust met wapentuig, droppen we het in de actie.

XCOM, XBOX360

Die actie bestaat uit een beurtrol.  Eerst mogen wij onze soldaten laten bewegen en acties ondernemen, daarna is het de beurt aan de AI.  De strijd verloopt vlotjes, en in een mum van tijd hebben we onze eerste slag thuisgehaald.  De aliens liggen allemaal verkoold op de grond, onze soldaten kunnen veilig naar huis en het land waar de actie plaatsvond verhoogt zijn sponsoring als blijk van dank.  Win!  Maar nauwelijks aangekomen in de basis gaat alweer een alarm af.  Twee verschillende landingsplaatsen deze keer en we moeten noodgedwongen kiezen wie we helpen en wie we in de steek laten.  Het geholpen land zal weer een blijk van dankbaarheid geven, het land dat we negeerden zal hoogstwaarschijnlijk een deel van zijn subsidies intrekken.

XCOM, XBOX360

Grafisch zitten we ook een heel eind verder dan de originele XCOM.  De tussenfilmpjes zien er realistisch uit.  Ingame wordt de spanning de hoogte ingejaagd door de realistische licht- en schaduweffecten.  Gecombineerd met een puike soundtrack en ronduit rare en creepy aliengeluiden zorgt het ervoor dat we moeten oppassen om niet van het puntje van onze stoel te glijden!

We vermaken ons kostelijk met XCOM: Enemy Unknown.  Het origineel had destijds ons strategenhart gestolen en nu doet de remake net hetzelfde.  Niet alleen de (ouwe) trouwe fans zullen hiervan smullen, maar ook liefhebbers van of beginnelingen in het genre.  Een perfect strategiespel, en zoiets zeggen wij niet gauw!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

22-10-12

Planets Under Attack (PC/Mac/WII/XBOX360/PS3/DS)

Planets under Attack, PCDe bevolking van de planeet daalt zienderogen.  Eerst stond de teller op tachtig, maar dat cijfer keldert razendsnel terwijl alsmaar meer vijandelijke schepen toestromen.  Reservetroepen vertrekken van de naburige planeten om onze belegerde planeet te komen versterken maar omdat de baan van de planeet haar net nu op het verste punt brengt, ziet het er naar uit dat ze te laat zullen komen.  Onze geldreserves staan ook gevaarlijk laag en nieuwe inkomsten zitten er niet in, want al onze bank-planeten werden eerder al veroverd.  De eerste spelronde van Planets Under Attack wordt gewonnen door de AI.

Het is lang niet de laatste ronde die we zullen spelen, want we zijn nu al verslaafd!  Zelden zo'n geestig strategiespel gespeeld!  De opzet is nochtans vrij eenvoudig: een nieuw universum werd ontdekt en talloze avonturiers trekken er naartoe op zoek naar nieuwe rijkdom.  Ze vallen elkaar aan en worden tot overmaat van ramp ook nog eens belegerd door robots en een mysterieus ras aliens.

Spelen is nog eenvoudiger.  We beginnen met een klein aantal planeten onder onze controle.  Die planeten hebben een maximum bevolkingsaantal dat gestaag groeit.  Vanop onze planeten kunnen we met een muisklik een vloot scheepjes naar andere vijandelijk of neutrale planeten sturen.  Is onze vloot groter dan de aanwezige bevolking, dan wordt de planeet onze eigendom.  Wat overblijft van onze aanvalsvloot wordt gelijk de startbevolking.

planets under attack,pc

Natuurlijk geeft de vijand zich niet zomaar gewonnen.  Ook hij zal proberen je planeten te overmeesteren.  Het komt er dus op aan je planeten zo vlug mogelijk te upgraden zodat er meer bevolking komt, en je bevolkingsaantal op peil te houden door scheepjes van andere planeten als versterking te sturen.

planets under attack,pc

Geld speelt uiteraard ook een rol.  Hoe meer geld we verdienen (door belastingen die betaald worden door bewoonde planeten of van overmeesterde bankplaneten) hoe groter onze verdedigingskracht en aanvalskracht.  Scheepjes zijn echter niet gratis, dus een aanvalsvloot op pad sturen laat onze spaarpot danig slinken.

Winnen doen we niet altijd door de vijand volledig van de kaart te vegen.  Soms winnen we door een vooropgesteld bedrag te verdienen, door bepaalde planeten te veroveren of een bepaalde tijd in bezit te houden.  De moeilijkheidsgraad gaat per level naar omhoog.  Gelukkig kunnen we voor elk level kiezen op welke moeilijkheidsgraad we spelen.  Hoe hoger de graad, hoe meer bijkomende opdrachten we krijgen en hoe meer XP er te verdienen valt.  Die XP zorgt ervoor dat onze graad stijgt, en hoe hoger de graad hoe meer tactische voordelen we kunnen kiezen voor een missie.  Snellere schepen, of tragere schepen met meer aanvalskracht, financieën of bevolkingsaantallen die sneller stijgen,…  Keuze in overvloed.

planets under attack,pc

Planets under Attack blijft ons mateloos amuseren.  Het spel zit goed in elkaar, de soundtrack blijft hangen en visueel is alles dik in orde.  Strategiefans moeten niet twijfelen en dit onmiddellijk aanschaffen!  Snel, voor hun financieën te laag staan en de vijand hun PC of console overneemt!

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

21-10-12

FACTS 2012: dag 2

Dag 2...  Gangnam Style!