28-09-12

Thrustmaster GPX LightBack

XBOX360, Thrustmaster, GPX lightback

"Flashy naam voor een flashy controller." was het eerste wat door onze hersenpan schoot toen de jongens van Thrustmaster ons vroegen of we geen zin hadden om de GPX LightBack te testen.  Flashy, want de XBOX360 controller heeft rode lichtjes onder de thumbsticks en een rij rode en groene lampjes links en rechts bovenaan. De lampjes onder de thumbsticks reageren op gebeurtenissen in het spel, de rij lampjes bovenaan geeft aan hoe hard je de triggers ingedrukt houdt.  Alsof we met kerstverlichting zitten te spelen.

Meer dan een gimmick kunnen we de flitsende lampjes niet noemen.  We zitten immers niet de hele tijd naar onze controller te staren, en de meeste spellen vertellen ons onscreen ook wel wat de lampjes ons duidelijk maken.  Gelukkig kunnen we de hele lichtshow met een paar handige schuifknoppen uitzetten.

Nu we van dat overbodige gedoe vanaf zijn kunnen we met het echte testen beginnen.  De controller verschilt van uitzicht niet zo veel met een originele XBOX controller.  Het ding ligt goed in de handen, de knopjes, sticks en triggers laten zich vlot bedienen en volgens ons weegt hij zelfs evenveel als zijn tegenhanger.  We ook hadden niet anders verwacht van een controller die onder officiële Microsoft licentie wordt geproduceerd.

XBOX360, Thrustmaster, GPX lightback

Ingame gaat ook alles zoals het moet.  We lopen met het grootste gemak rondjes rond onze tegenstanders in Borderlands 2, we gaan vlotjes door de bochten in Need For Speed Shift, ja zelfs die goeie ouwe Commander Keen op PC laat zich vlotjes door de GPX besturen.

De verpakking pocht dat "de 16-bits ministicks met hoge resolutie 2 keer nauwkeuriger in alle richtingen" zijn en gaat zelfs zo ver om in de voetnoot te vermelden dat de sticks werden getest in laboratoria en dat de prestatierapporten online beschikbaar zijn.  Straf.  Maar wij merken geen verschil.  Onze duimen zijn wellicht niet gevoelig genoeg.

Leuk controllertje.  Zeker voor wie een goedkoper alternatief zoekt voor de vrij dure officiële controllers.  Zelfs aan te raden voor zij die gewoon, for old time's sake, nog eens willen Commander Keen-en.

MindBender

23-09-12

F1 2012 (XBOX360/PS3/PC)

F1 2012, PS3Sport zegt ons, zoals jullie ondertussen wel al weten, he-le-maal niks!  Met één grote uitzondering: Formule 1.  Tegen driehonderd kilometer per uur over een parcours gieren in een bolide die meer weg heeft van een raket dan van een auto, het heeft iets.  F1 2012 slaagt er wonderwel in dat gevoel over te brengen op je TV-scherm.

Na een korte montage van racebeelden (waarbij we twee keer moesten kijken om ons ervan te vergewissen of het live- of computerbeelden waren, zo echt zien ze er uit!) kiezen we voor de Young Driver's Challenge.  Hier worden de piloten van morgen ontdekt.  De bekende stallen kiezen beginnelingen en geeft hen de kans zich te bewijzen op het circuit.  Wie goed genoeg is, sleept misschien wel een contract in de wacht. 

We worden meteen voor een verscheurende keuze gesteld: we mogen zelf kiezen bij welke stal we aan de slag gaan.  Na veel getwijfel kiezen we voor Ferrari.  Zonder plichtplegingen worden we meteen in de cockpit van onze bolide gegespt.  

Wat volgt in de Young Driver's Challenge is een aantal lessen over rijtechniek.  Al doende worden we geleerd wat de beste lijn is om te volgen, welke banden we gebruiken, wanneer we best DRS inschakelen, downforce,...  Het is een hele boterham, maar gaandeweg krijgen we het onder de knie en kunnen we afstuderen naar de Season Challenge.

F1 2012, PS3

In de Season Challenge spelen we een vereenvoudigde versie van een echt Formule 1 seizoen.  In tien racen van vijf rondes lang moeten we proberen wereldkampioen te worden.  Dat gaat echter niet van een leien dakje.  We beginnen onze eerste race in Monza met de ingesteldheid die we gewoonlijk hebben bij racespellen: snel en agressief!  Al vlug blijkt dat die ingesteldheid niet past bij Formule 1.  We remmen veel te laat en vliegen rechtdoor in de bochten.  We snijden hoekjes af en rammen tegenstanders.  We rijden meer in de kiezels en op het gras dan op het asfalt.  En de strafpunten en straftijden vliegen ons samen met gele, rode en zwarte vlaggen om de oren...  Tijd voor een andere aanpak.

We roepen de hulp in van John, de residente F1-kenner van de redactie.  Met zijn hulp en tips rijden we in no-time beter dan tevoren.  Het is belangrijk de juiste lijn te volgen.  We moeten DRS inschakelen bij het inhalen én tijdens onze kwalificatierondes.  Inhalen mag niet hoe het ons uitkomt en tegenstanders moedwillig van de weg rijden is al helemaal uit den boze.  Het allerbelangrijkste is om zo laat mogelijk te remmen en zo vlug mogelijk weer gas te geven.

F1 2012, PS3

We proberen onze vers verworven kennis nog eens uit op Spa-Francorchamps en kijk, het helpt!  We vliegen aan driehonderd per uur over het circuit en houden ons alleen in bij haarspeldbochten.  Zonder dat we het merken zitten we als een echte piloot mee te bewegen met ons hoofd, alsof de G-krachten ons echt beet hebben.  De adrenaline raast als een gek door ons lijf...  Net echt!

Met een Formule 1 bolide over een parcours scheuren is voor de meesten van ons een droom die nooit werkelijkheid zal worden.  F1 2012 zorgt er voor dat we die droom toch redelijk dicht kunnen benaderen.  Die snelheid, die authenticiteit...  Ongelooflijk!  Misschien moeten we toch eens investeren in een racestoel, racepak en helm om het nog echter te maken!

F1 2012, PS3

Een spel van een hoogstaand niveau, alleen vrezen we dat fans van het racegenre en beginners misschien wat zullen afgeschrikt worden door het technische aspect van het racen...

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

12-09-12

Win Tekken Tag Team 2 (XBOX360)

ttt2

Een hele hoop van jullie wilden dolgraag virtueel knokken, maar helaas hebben we maar 3 exemplaren van TTT2 weg te geven...  De winnaars werden intussen verwittigd en krijgen binnenkort hun exemplaar in de bus!