22-08-12

Win Brave op XBox 360!

bravex360.jpg

Een onschuldige (nu ja...) hand trok zonet de winnaars uit een massa inzendingen.  De gelukkigen werden per mail verwittigd.  Geen mail gezien?  Niet getreurd, waag je kans in één van onze volgende wedstrijden!

17-08-12

Gamescom - dag 3

Wat eigenlijk een rustige dag had moeten worden verandert al gauw weer in een spurt tegen de tijd om alles te kunnen zien.  We beginnen onze tocht vandaag bij Warner. 

We krijgen er een demo te zien van Injustice: Gods Among Us.  We waren van mening dat we serieus rockten toen we de demo eerder op de vloer speelden, maar wat we hier te zien krijgen doet ons blozen van schaamte.  De mannen van Warner weten natuurlijk wel wat ze doen na 3 dagen aan een stuk spelen, maar het blijft verdomd indrukwekkend.  In de eerste match geeft Superman van katoen tegen Nightwing.  Er wordt benadrukt dat de omgeving een even grote rol speelt in de gevechten als de figuren zelf, en bij wijze van demonstratie zet Nightwing zich af tegen een geparkeerde auto om zo harder te kunnen schoppen.  Superman kan hier echter niet om lachen en grijpt een andere auto vast om Nightwing er een serieuze lel mee te verkopen.  Wauw!  Het gevecht eindigt met een nog grotere klapper: Superman deelt een uppercut uit die de ontvanger tot in de stratosfeer slingert.  Daar wacht Superman hem al op om hem nog een neerwaartse dreun extra te verkopen.  Dat komt aan!  In het tweede gevecht speelt Flash tegen Cyborg in de batcave.  Ook daar reageert de omgeving op het gevecht.  Rotsblokken komen naar beneden, glazen kastjes barsten uiteen en met een druk op een knopje van de batcomputer laten we de achter in het decor geparkeerde batmobile een paar raketten richting tegenstander lanceren.  Nice!  Winnaar van deze ronde wordt Flash.  Hij slaat Cyborg in het gezicht en loopt vervolgens snel een rondje rond de wereld om hem ook nog een mep in de rug te geven. 

gamescom 2012

Volledig onder de indruk verlaten we Warner, maar veel tijd om de visuele impact van vechtende superhelden te verwerken hebben we niet.  We worden verwacht bij Activision.  Eerste spel op het programma ginds: Family Guy: Back to the Multiverse.  Het spel werd geschreven door de schrijvers van de serie en dat is er duidelijk aan te merken.  Dezelfde humor druipt van het scherm.  Spelers moeten zich een weg banen door verschillende parallelle universums waar alles net een tikkeltje anders is.  De demo gaat van start in de Crippleverse waar alle bewoners mindervalide zijn.  Alle parkeerplaatsen zijn extra breed en voorzien van een rolstoelpictogram, zelfs de strippers in de plaatselijke stripclub treden op met krukken of rolstoel.  Stewie en Brian gaan gewapend met laserpistolen, machinegeweren, gebroken flessen en golfsticks de mindervalide booswichten te lijf.  Gelachen dat we hebben!  In een ander universum krijgt de producer het aan de stok met Amish die hem te lijf gaan met zelfgemaakte (hoe kan het ook anders?) drietanden en kruisbogen.  Dolle pret!

In dezelfde ruimte krijgen we ook nog een korte demo van Angry Birds.  Dit is eigenlijk een bundeling van de tot nu toe verschenen drie afleveringen van Angry Birds.  Voor het eerst op XBOX360, PS3 en 3DS.  Wat moeten we hier over zeggen?  Angry Birds.  Uit ergens in september.  Voor de liefhebbers.  Genoeg gezegd?

gamescom 2012

In de aanpalende kamer krijgen we een demo van de nieuwe Transformers: Fall of Cybertron.  Er wordt flink wat gepocht en met wierook gestrooid over het spel, maar ons kan het niet meteen boeien.  We zien flink blinkende Transformers en Decepticons in een snelle 3rd person shooter, maar de link naar de tekenfilmtransformers en de plastic actiefiguren uit onze jeugd lijkt onbestaand.  Voor de echte fans zeker? 

In dezelfde ruimte krijgen we ook een hele vroege demo van Deadpool te zien.  Het spel verschijnt pas laat in 2013, maar de producers konden het niet laten om ons toch al iets te laten zien.  Voor wie onbekend is met Deadpool een korte bio: Deadpool is een huurling met dezelfde genezingsfactor als Wolverine.  Niks kan hem deren.  Afgehakte ledematen groeien vanzelf terug, kogelwonden groeien weer dicht enzovoort.  Deadpool stapt dan ook met enige nonchalance door het leven.  Hij daagt iedereen uit, steekt overal de draak mee en is zich verrassend genoeg volledig bewust van het feit dat hij een fictief personage is dat meespeelt in een comic/spel.  Vrij moeilijk om hierover een serieus spel te gaan maken en dat heeft men dus ook niet gedaan.  De demo is doorspekt met humor. Deadpool levert hilarische oneliners af tegen de speler, tegenstanders én tegen de stemmen in zijn eigen hoofd.  Hadden we al vermeld dat hij lijdt aan meervoudig persoonlijkheidssyndroom?  Van zodra we uitgelachen zijn (door en om Deadpool) haasten we ons naar 2K Games.  Daar wacht ons een hands-on van Borderlands 2 en X-Com. 

Borderlands 2 lijkt nog heel sterk op zijn voorganger.  De “getekende” stijl werd behouden, het spel barst nog steeds van de wapens en de actie is nog steeds even leuk.  We worden gedropt in een tweespeler co-op missie.  Samen met een collega van een Italiaans blad mogen we horden vijanden verslaan.  De vijanden blijven toestromen en met momenten krijgen we de indruk dat we er helemaal alleen voor staan.  Een vlugge blik op het scherm van onze collega bevestigt dat.  Wanneer hij geen wapens aan het shoppen is, zit hij te prutsen aan z’n skill tree of is hij aan het keuvelen met één van de producers.  Wanneer hij zijn karkas dan toch eens tot op het slagveld sleept laat hij zich door zijn onkunde in geen mum van tijd tot mootjes hakken.  We laten hem achter en gaan een blik werpen in de X-Com kamer.

Wie herinnert er zich X-Com: Terror from the Deep nog?  Het strategisch turnbased strategiespel waarin je met een groepje supersoldaten buitenaards uitschot te lijf moest gaan.  Ondertussen moest je ook nog eens zorgen dat al je basissen over de wereld vlotjes draaiden, nieuwe technologie researchen en UFO’s uit de lucht schieten.  De nieuwe aflevering heeft weer al die elementen.  We krijgen een korte missie te spelen waarin we het met vier soldaten opnemen tegen een onbekend aantal aliens.  De sfeer is lekker duister, net B-film genoeg en de neiging om bij onze thuiskomst de klassieke X-Com te herinstalleren bekruipt ons.  Want wachten tot de nieuwe aflevering er is lukt ons toch niet.

Als afsluiter van de overvolle dag mogen we bij Lace Mamba een kijkje gaan nemen.  De studio pakt binnenkort uit met Lucius, een horroradventure.  Het verhaal van Lucius (dat overigens flink wat mosterd haalde bij “The Omen”) gaat als volgt: Lucius’ grootvader sloot vroeger een pakt met Satan Himself.  In ruil voor de ziel van zijn eerste kleinzoon krijgt bompa flink wat macht en succes in de politieke en zakelijke wereld.  Op Lucius’ zesde verjaardag komt Satan langs.  Hij wil niet alleen de ziel van Lucius, maar ook nog een pak extra zieltjes.  En die moet Lucius voor hem verzamelen door te moorden.  In de demo die we te zien krijgen, sluit Lucius de dienstmeid op in de inloopdiepvries.  Het hart van de meid begeeft het na een paar uur in de koude (“Ze was immers al 50, en hartaanvallen zijn typisch voor vrouwen op die leeftijd bij extreme temperatuurswisselingen” leert de detective in de demo ons.  Huh?)

Slachtoffer nummer twee is een vriend van de familie.  Een verstokte kettingroker die niet zonder een sigaretje kan.  Lucius saboteert het gasfornuis en steelt de lucifers van de onfortuinlijke roker.  Hij probeert zijn eerstvolgende sigaret met het gasfornuis aan te steken en door Lucius’ sabotage fikt hij zijn hele kop er af.  We kunnen bijna de barbecuegeur ruiken.

Derde en laatste slachtoffer in de demo is de klusjesman.  Met een smoesje krijgen we hem zover dat hij aan de onderkant van de vleugelpiano gaat liggen sleutelen.  Een telekinetisch tikje tegen de poten van de vleugelpiano en de klusjesman krijgt een gezicht vol piano.  Een passend slotakkoord voor de demo én voor onze derde dag Gamescom.

Morgen begeven we ons nog even in de drukte op de vloer om de sfeer (en de geur van zweterige gamers, verschaald bier, vettige frieten en burgers) op te snuiven en daarna beginnen we aan de trek terug naar de redactie.

MindBender

16-08-12

Gamescom - dag 2

We waren alweer vergeten wat voor een aanslag op de zintuigen de eerste publieke dag van GamesCom wel is.  De verschillende standhouders proberen elkaar te overtreffen met dreunende muziek en flitsende lichtshows en videoschermen.  Alsof dat nog niet genoeg is wordt onze neus ook nog eens geteisterd door gamers die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne en de heersende hittegolf zorgt ervoor dat het er niet op verbetert.

gamescom2012

In de relatief koele, kalme en welriekende persruimte lopen we bij onze verschillende afspraken langs.  Eerst bij Electronic Arts waar we een rondje Crysis 3 multiplayer mogen meespelen.  We spelen als marines die wachten op evacuatie uit een gebied waar twee onzichtbare hunters het op hen gemunt hebben.  Leuke twist: iedere marine die neergaat, respawnt als hunter.  We bibberen van de spanning.  Of komt het door de airco naast ons die ons op volle sterkte in de broekspijpen blaast?

Na Crysis krijgen we de nieuwe uitbreidingen voor the Sims te zien.  Supernatural en Seasons.  De ene uitbreiding voegt allerlei horror toe (heksen, vampieren, zombies, weerwolven, etc) de andere introduceert de vier seizoenen en seizoensgebonden activiteiten.  Ziet er allemaal piekfijn uit, maar spek voor onze bek zal het nooit worden vrezen we...  We bedanken vriendelijk voor Fifa 13 (voetbal + Game-Patrol, jullie kennen het probleem ondertussen wel al) en we zijn ervandoor.

Van EA hollen we richting Konami waar de immer vriendelijke Emma ons aan het werk zet met Castlevania 3DS en Silent Hill Book of Memories.  Castlevania speelden we al eerder op de vloer en we hebben er maar twee woorden voor: MUST en HAVE! 

silent hill book of memories

Silent Hill wijkt sterk af van zijn voorgangers.  Het survival horror gevoel is weg en maakt plaats voor een dungeoncrawl-achtig iets, en dat is lang niet slecht!  We hebben een schuinbovenaanzicht op de actie en sturen ons zelfgemaakte personage van kamer naar kamer.  De typische griezelige sfeer waarvoor de reeks bekend staat, is wel blijven hangen.  Dit smaakt naar meer!

Daarna wordt het alweer hollen naar de jongens van Ubisoft.  We worden er meteen naar de Assassin’s Creed 3 ruimte geloodst en zonder plichtplegingen steekt men van wal met een naval combat demo.  De speler van dienst navigeert zijn driemaster feilloos over de woeste baren en knalt met zijn rijen kanonnen alle tegenstand genadeloos de dieperik in.  Op het einde ramt hij met enige nonchanlance zijn schip recht het vlaggenschip van de vijand in.  Hij entert de boot en in typische Assassin’s Creed stijl legt hij de vijandelijke kapitein en zijn lijfwacht om.  We vragen ons af of beginnelingen het even vlot zouden kunnen...

Van Ubisoft haasten we ons naar Activision.  Daar schotelen ze ons de Skylanders Giants Demo voor.  Skylanders 2 is meer van hetzelfde, maar uitgebreider én met reuzen.  Er verschijnen tegelijk met het spel acht reuzen en acht nieuwe Skylanders, en er staat een 2e serie gepland.  De 2e serie bestaat uit Skylanders die we al kenden uit het eerste deel, maar in een andere pose en met andere moves.

Bij de booth aan de overkant krijgen we gameplay van Star Wars 1313 te zien.  Ware het niet dat wij al Star Wars fan van het eerste uur zijn, dan waren we dat bij het zien van deze beelden wel geworden!  Wat een zalig spel!  1313 draait volledig rond bounty hunters in het meest criminele gedeelte van stadplaneet Coruscant.  De producer spreekt over het meest donkere Star Wars spel tot nu toe en het lijkt er op dat hij gelijk heeft.  Keiharde actie, spanning en koelbloedige kills.  Star Wars 1313 lijkt het allemaal te hebben.  Eentje om in de gaten te houden dit!

Na al dat moois wagen we ons nog even op de vloer.  De volkstoeloop is enorm.  Iedereen wil alles en liefst tegelijk spelen.  Alsof dat nog niet genoeg is zijn sommige standhouders nog gek genoeg om Tshirts en andere goodies het publiek in te gooien.  Het publiek stort zich erop als een meute uitgehongerde leeuwen op een zieke gazelle.  We zien iemand een nieuwe koptelefoon richting publiek gooien, en hij is al volledig uitgepakt nog voor hij de grond raakt.  Meisjes schreeuwen, jongens duwen en trekken en de boothbabes blijven maar prullaria lanceren.  Sleutelhangers, Tshirts, posters, GSM’s, opblaasbare hamers, zweetbandjes, geurvreters, lanyards, zoutkoekjes en gummibeertjes...  Je kan het zo gek niet bedenken of ze geven het hier, voorzien van bedrijfslogo, weg aan de verzamelde menigte.

We stellen ons tevreden met een lanyard en een paar buttons en verlaten de drukte.  Morgen is er nog een dag om kleinoden te verzamelen...

MindBender