17-06-12

Gravity Rush (PSVita)

PSVita, gravity rushHeb je je ooit al eens afgevraagd hoe het zou zijn als je langs de zijkant van een gebouw omhoog zou kunnen lopen?  Of gedroomd van lopen op het plafond?  Zweven waarheen je maar wil?  In Gravity Rush krijgen we een voorproefje van hoe geweldig dat wel niet zou zijn.

We spelen als Kat, een meisje dat wakker wordt in een vreemde zwevende stad.  Kat kan zich niet meer herinneren hoe ze er terechtkomt, of wie ze is.  Naast haar zit een poes die niet meer van haar zijde wil wijken.  Geen ordinaire straatkat zo blijkt, want het beest geeft Kat de kracht om de zwaartekracht te manipuleren.  Kat probeert uit te zoeken wie ze eigenlijk is, maar al gauw blijkt dat de stedelingen worden belaagd door vreemde wezens.  Kat snelt ter hulp met haar nieuwe krachten en wordt zo tot redder van de stad gebombardeerd.  Superheld tegen wil en dank.

Het duurt eventjes voor we het prutsen met de zwaartekracht gewend zijn.  We zien het verschil niet meer tussen onder of boven en raken vlugger gedesoriënteerd dan een vrouw die moet kaartlezen (Althans, zo leert ons het cliché, nvdr).  Een pak valpartijen en gewichtloze uitschuivers later beginnen we het onder de knie te krijgen.  Best wel leuk dat vliegen.  Nu ja, vliegen is een groot woord.  In principe "vrije vallen" we in de richting die we willen.  Een zeer effectieve manier van reizen en dat komt van pas in een open wereld als deze.

PSVita, gravity rush

Kat kan de stad verkennen op haar eigen tempo.  We kunnen van de ene verhaalmissie naar de andere gaan, maar het is veel leuker om onderweg ook even te stoppen bij de bezienswaardigheden van de stad.  De bezienswaardigheden zijn sinds de invasie van de Nevi allemaal in verval geraakt.  Kat kan ze repareren door ze van brandstof te voorzien.  Waarop draaien bezienswaardigheden dan?  Op grote paarse edelstenen, die overal in de stad lukraak rondzweven.  Geen idee waarom de stedelingen ze zelf nog niet hebben verzameld, maar goed...

PSVita, gravity rush

Eens we iets hebben gerepareerd gaat Kats reputatie omhoog én kunnen we een challenge spelen.  Zo'n challenge bestaat uit een race tegen de tijd, of een gevecht met Nevi.  Hoe beter we scoren, hoe meer paarse diamanten we beloond krijgen.  En met die paarse diamanten kunnen we ander reparatiewerk verrichten of Kats vaardigheden verbeteren.

Visueel hebben we ook geen reden tot klagen.  Gravity Rush ziet er uit als een mooi stripverhaal.  De cutscenes zijn zelfs opgedeeld in vakjes en gebruiken meer tekstballonnetjes dan spraak.  Die stijl wordt ook in het spel doorgetrokken.  De omgevingen zien er fantastisch uit en lijken het ene moment uit een futuristische stad te zijn geplukt en het andere moment kunnen we niet naast die typiche jaren twintig stijl kijken.  Ons oog werd zelden zo zacht gestreeld!

PSVita, gravity rush

Slechts één klein minpuntje: het einde.  Het hele spel door komen we steeds nieuwe mysteries tegen.  Wie is Kat?  Hoe komt ze aan haar krachten?  Wat zijn de Nevi eigenlijk?  We werden steeds dieper en dieper in het verhaal gezogen, en werden steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping...  Die er niet kwam.  Het spel eindigt zonder antwoorden te geven en zet de deur naar een vervolg wagenwijd open.  Jammer dat zo'n sterke verhaallijn eindigt op een sisser, maar die hint naar een vervolg stemt ons positief!  Laat maar komen dat volgende deel!

MindBender

11-06-12

E3 2012: de hoogtepunten

Editie 2012 van E3 is al weer achter de rug.  Wij zetten nog vlug even de hoogte- en laagtepunten die we er van hebben onthouden op een rijtje.

Nintendo

Een algemene persconferentie, eentje die gefocust was op de 3DS én een voor- en nabeschouwing door mr. Iwata...  Een hele brok om te verwerken!  Wij kijken nu al uit naar:

New Super Mario Bros. U.

Pikmin 3

Batman Arkham City: Armored Edition

Rayman Legends

Lego City Undercover

ZombiU

Met deze en nog een pak andere toppers belooft de WiiU een must-have console te worden.  Maar ook de 3DS werd niet vergeten:

New Super Mario Bros. 2

Paper Mario Sticker Star

Castlevania: Lords of Shadow.  Mirror of Fate

Epic Mickey: Power of Illusion

Lego Batman 2:DC Superheroes

Sony

Sony pochte na afloop dat zij aandacht hadden gehad voor de gamer.  Vrij logisch op een gamebeurs lijkt ons dat.  Het zou ons eerder verbaasd hebben moesten ze plots hun aandacht gericht hebben op volksdansgroepen...   Maar goed, wat hebben we onthouden?

Beyond: Two Souls.  Van de makers van Heavy Rain.

The Last of Us.  Kan iemand ons helpen zoeken naar ons onderkaak?  Ze is ergens onder de zetel geschoven toen onze mond openviel...

Playstation All Stars Battle Royale.  Hebben we al niet eerder zoiets gezien?  Met bekende figuren van een andere developer op een andere console?

The Book of Spells.  Een virtueel AR-boek.  We worden er al even wild van als de narcoleptische dame die het demonstreert...

En verder ook nog God of War Ascension (Daar hebben we Kratos weer.)

Microsoft

Veel gebazel over Smartglass, een nieuwigheidje waarme we onze XBOX aan onze tablet of smartphone kunnen koppelen.  Wij werden er niet echt warm van.

Halo 4.  Masterchief.  Alweer.

De nieuwe Tomb Raider.  Wauw.  En auw!  Zelden zo meegevoeld tijdens gameplay beelden.

Een tenenkrullende performance van Usher.  "Xbox, mute!"

Ubisoft

Veruit de meest interessante conferentie van de hoop.  Ubisoft slaagt er in ons de hele conferentie lang geboeid te houden.  Een dansgame met alweer een tenenkrullende performance slaagt er niet in het feest te verpesten.  Rayman Legends!  Assassin's Creed 3!  Splinter Cell!  Watchdogs!  Far Cry 3!  ZombiU!  We worden op de ene topper na de andere getrakteerd.  We willen jullie de volledige persconferentie dan ook niet onthouden.  Enjoy.

05-06-12

Gravity Rush Release Event

MindBender bezoekt het Gravity Rush release event...  Op EXTREME wijze!