09-04-12

Silent Hill HD Collection (XBOX360/PS3)

Silent Hill HD collection, XBOX360Aah, Silent Hill.  Het rustige, maar o zo angstaanjagende stadje dat ons keer op keer weer in ons broek laat doen van de schrik.  Pittoresk pareltje aan het meer met zijn demonen, geesten en horror-verpleegsters die ons in onze nachtmerries blijven achtervolgen.  Ijzersterk spel dat nu in HD-vorm werd gegoten en er opnieuw voor zorgt dat we niet zonder nachtlampje kunnen slapen...

De angsthazen onder jullie zijn bij deze gewaarschuwd.  Konami heeft Silent Hill 2 en 3 heruitgebracht in HD.  Niet alleen de graphics werden aangepakt, we merken ook nieuwe voiceacting op én nieuwe controls.  Tot daar de nieuwigheden.  Voor de rest blijven beide delen onveranderd.  Dezelfde oude spellen van vroeger.

Maar wat voor een spellen!  Superstrakke verhaallijnen zorgen ervoor dat we ons keihard gaan inleven in de hoofdpersonnages.  Hun queestes houden ons meer bezig dan wat dan ook.  Dagelijkse beslommeringen worden naar de achtergrond verdreven want we moeten en zullen James' vrouw vinden en Heather helpen uit de klauwen van de sekte te blijven!  We vergeten zowaar de afwas te doen en het vuilnis buiten te zetten...

Silent Hill HD collection, XBOX360

We deden het vroeger al in ons broek van de vijanden in Silent Hill.  Zelden zo'n angstaanjagende dingen meegemaakt als toen we voor de eerste keer Silent Hill speelden in het donker.  Dankzij de vernieuwde audio schrikken we nu nog meer en harder.  Voor de eerste keer doen we in high definition in ons broek...

Silent Hill HD collection, XBOX360

Even angstaanjagend (of toch bijna) blijven de controls.  De camera is nog steeds niet te besturen, waardoor we vastzitten aan één camerastandpunt.  Vrij lastig omdat we de dag van vandaag zo verwend zijn met bestuurbare camera's.  Heather of James besturen blijft ook nog een taaie brok.  We gaan vooruit door de stick omhoog te duwen. De stick links of rechts bewegen zorgt ervoor dat Heather en James stil blijven staan en in die richting rond hun as gaan draaien.  We kunnen ook al wandelend bijsturen, maar dan lijkt het meer of we dronken rondzwalpen.

Silent Hill HD collection, XBOX360

De Silent Hill HD Collection is een aanrader voor iedereen die van survival horror houdt.  Wie de oude versies al speelde zal in de collectie een puik geslaagde update terugvinden.  Voor wie nog nooit een Silent Hill speelde, of wie eens een avondje flink wil griezelen is dit een perfecte instapper.  Dat de spellen nog exact hetzelfde zijn als vroeger en er niks nieuws werd toegevoegd beschouwen we eerder als een pluspunt dan een minpunt!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

04-04-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 30)

swtor

Het einde van onze speeldagen is aangebroken.  We eindigen het verhaal van Shado en Dace op Tatooine, waar de Star Wars saga in 1977 van start ging.  Toepasselijk vinden we zelf.  Traantjes van emotie wegpinken mag.

De eindbalans na dertig dagen spelen:

-ontelbare keren bloedend op de grond gelegen
-de sith beviel ons beter dan de bounty hunter
-level 28 gehaald
-een eigen schip gekregen
-menig uurtjes plezier beleefd

We beginnen ons stilaan af te vragen of we niet nog een paar extra dagen speeltijd moeten bijkopen...  Je weet immers maar nooit, misschien krijgen we plots afkickverschijnselen door té plots te stoppen...

Flauw excuus?

MindBender

01-04-12

Resident Evil: Operation Raccoon City (PS3/XBOX360/PC)

resident Evil operation raccoon city, ps3Altijd al willen weten hoe Umbrella destijds de ramp in Raccoon City probeerde op te lossen?  Altijd al willen spelen als "de slechterik"?  Geniet je van het neermaaien van hele horden zombies?  Dan heb je waarschijnlijk ook al de aankoop van Operation Raccoon City overwogen.  Laat ons je dan even vertellen waarom je dat beter niet doet...

De setting is helemaal juist.  We kruipen in de huid van een teamlid van het "Wolfpack", een elite veiligheidsteam van Umbrella.  Het team wordt na de ramp in Raccoon City op pad gestuurd om alle bewijzen van Umbrella's betrokkenheid te laten verdwijnen.  Ons pad kruist op verschillende momenten de verhaallijn van vorige Resident Evil-afleveringen en toont ons het verhaal vanuit het perspectief van de vijand.  Tot zover de pluspuntjes.  Bitter weinig zegt u?  Inderdaad.  De puike opzet van de nieuwste Resident Evil telg wordt overschaduwd door een pak tekortkomingen en fouten.

resident Evil operation raccoon city, ps3

Wat ons al meteen opvalt is dat van de survival horror die we gewoon zijn van Resident Evil niet veel meer te bemerken valt. Operation Raccoon City is een team-based third person shooter geworden.  We schieten nog steeds op zombies, lickers, tyrants en andere griezelige lelijkerds, maar de sfeer is helemaal anders.  Het gevoel dat we helemaal alleen de zombies moeten aankunnen is weg, de spanning is verdwenen en we wippen niet meer omhoog van het schrikken.  Er wordt nog wel geprobeerd om wat sfeer te scheppen door het hele spel een donkere kleur mee te geven, maar het enige wat dat doet is ervoor zorgen dat we geen steek zien...

"Als er zombies mee gemoeid zijn, kan het niet slecht zijn, zeker niet als we de trage lelijkerds overhoop mogen knallen", pleegden wij vroeger al eens te zeggen.  Helaas gaat die vlieger hier niet op.  We worden overspoeld door gigantische bendes zombies, maar toch tellen we er maar een handvol verschillende.  De dikkerd, een politieman (met of zonder kogelvrij vest), de hemd-dragende zombie, het meisje met topje, en de zombie met paardenstaartje.  Vijf verschillende modellen, af en toe in een ander kleurtje gegoten...  Het gaat direct opvallen, en zorgt voor heel wat minder spanning en inleving.  Dat de zombies ook telkenmale op heel voorspelbare momenten tevoorschijn komen maakt het er niet beter op.

resident Evil operation raccoon city, ps3

Ook de overvloed aan verschillende wapens brengt geen verbetering.  De wapens voelen allemaal min of meer hetzelfde aan, en de zombies lijken tegen alles bestand.  Er zijn gigantische hopen munitie nodig om de verschillende vijanden op hun knieën te krijgen, en het hele gevecht door vertrekken ze geen spier.  Bossbattles duren hierdoor onmenselijk lang, zeker ook omdat munitie nog dunner is gezaaid dan gras in de woestijn.  Een half uur lang rondjes rond een Nemesis lopen en ondertussen al je wapens leeg schieten op zijn hoofd...  Een mens gaat van minder gapen.

Gelukkig zijn je drie teamleden standby om je te helpen.  De AI waarmee ze zijn geprogrammeerd is echter te debiel om los te lopen.  Onze teamleden liepen liever recht in de armen van een zombie dan er op te schieten.  Regelmatig bleven ze ook gewoon stokstijf staan zonder te schieten.  Een geslaagde taktiek zo bleek, want prompt negeerden alle zombies de AI en stortten ze zich allemaal tegelijk op ons.  Ze gingen ook regelmatig nonchalant voor ons staan terwijl we probeerden te mikken, zodat we niks meer zagen.  Of iedereen te pas en te onpas healen, maar ons straal negeren wanneer we op sterven na dood zijn.  Tijdens bossbattles waren we dikwijls ook meer bezig met onze teamleden te reanimeren dan met schieten.  Dat reanimeren is trouwens een gunst die de AI je nooit terugbetaalt.  Wanneer wij op de grond lagen te bloeden werden we gewoon genegeerd...

resident Evil operation raccoon city, ps3

Operation Raccoon City gewaagt ook van een nieuw coversysteem.  Waar we in andere spelletjes een knopje hebben om ons ergens achter te verschuilen, hebben we dat hier niet.  Gewoon ergens tegenaan lopen zorgt ervoor dat we er automatisch achter wegduiken.  Mooi in theorie.  In de praktijk is het echter heel lastig rondlopen als je plots in cover duikt wanneer je langs een muur strijkt.  Wanneer we dan echt willen schuilen lukt de techniek in negen van de tien gevallen niet.

De Resident Evil-reeks met Resident Evil: Operation Raccoon City naar een nieuw genre sturen had moeten klinken als een donderslag bij heldere hemel, maar een pak dikke fouten, missers, een korte duur van amper vier tot vijf uur en een wel heel flauwe nonsensicale plot-twist op het einde zorgen er voor dat het spel maar het geluidsniveau van een scheet in een fles haalt...

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)