10-03-12

J.U.L.I.A. (PC)

J.U.L.I.A., PCEen ruimteschip zweeft door de ruimte en komt terecht in een meteorietenstorm. De meteorieten raken het schip op verschillende plaatsen en veroorzaken massale schade.  De A.I. die het schip bestuurt, J.U.L.I.A, heeft geen andere keuze dan de bemanning te waken uit hun cryoslaap.  Er is echter maar één bemanningslid meer aan boord.  Van de rest is geen spoor meer te bekennen en een deel van J.U.L.I.A.'s geheugen is gewist...

Zo opent J.U.L.I.A., het laatste nieuwe adventure van CBE Software.  We nemen de rol over van overgebleven bemanningslid Rachel Manners en proberen samen met J.U.L.I.A. uit te vissen wat er precies gebeurd is.  Voor we kunnen beginnen met ons onderzoek moeten we echter eerst het schip repareren.

Aangezien we niet beschikken over de juiste grondstoffen om de reparaties uit te voeren moeten we de planeet waar we boven zweven scannen.  Door te scannen ontdekken we grondstoffen die we daarna kunnen ontginnen.  Denk het scannen en ontginnen uit Mass Effect, maar dan grafisch iets minder en zeker ook minder leuk...

J.U.L.I.A., PC

Eens we de nodige materialen hebben ontgonnen kunnen we aan de slag.  Repareren gebeurt door "Nanotechnologie" die "op de juiste plaatsen moet losgelaten worden".  We verzinnen het niet!  We dienen een beschadigd onderdeel aan te klikken en krijgen dan een beeld te zien van een camera die door tunnels vliegt.  Op bepaalde plaatsen kleurt het scherm wat wil zeggen dat daar schade is.  Wij moeten dan de nanotechnologie van de juiste kleur naar het scherm slepen en klaar is Kees!  Schade gerepareerd.  Beetje simpel allemaal...

Veel leuker is het verkennen van planeten.  Rachel kan hiervoor Mobot lanceren.  Mobot is een robotsonde die voor ons het planeetoppervlak verkent.  Van zodra hij is geland schakelen we over van puzzelaar op goed, ouderwets tekstadventure.  Met plaatjes.  En een irritante vertelstem.  Bij iedere omgeving hoort namelijk een korte beschrijving.  Die verschijnt niet alleen op het scherm in tekstvorm, een al wat oudere acteur leest ze ook voor.  Mét dramatische... pauzes...  en...  een fake...  Brits accent.  Uiterst irritant.  Gelukkig kunnen we de oude, in ademnood verkerende acteur uitschakelen in de instellingen.  Dat lucht op!

J.U.L.I.A., PC

Verwacht geen grafische hoogvliegers van J.U.L.I.A..  Het spel is nogal aan de statische kant.  Weinig cutscenes, en overgangen tussen twee gebieden gebeuren met een simpel zwart scherm ertussenin.  De weinige cutscenes en beelden die er wel te zien zijn lijken wel gevlucht uit de begindagen van de grafische kaarten.  De wil is er wel, maar de technologie niet.  We vermoeden dat de grafische kant er later pas werd bijgevoegd omdat een puur tekstadventure heden ten dag niet meer zou verkopen.  Jammer!

Gelukkig verwachten we ook niet meer van een tekstadventure.  De cutscenes en beelden zijn immers maar ter versiering en ondersteunen het verhaal maar een klein deel.  Als het aan ons lag had dit gewoon puur tekst mogen zijn.  Konden we ons fantasie nog eens laten gaan.  Want die kan meer dan een grafische kaart uit de jaren negentig.

J.U.L.I.A., PC

J.U.L.I.A. is een leuk adventure/puzzelaartje geworden waar we echter niet de volle pot voor zouden betalen.  Het is grafisch iets te gedateerd en het is ons ietsje te statisch.  Wanneer we het geheel echter bekijken als een tekst-adventure dan verandert onze mening volledig.  Wie van tekstadventures met een boeiend verhaal houdt zal zich zeker verkneukelen met J.U.L.I.A.  Wie echter knallende actie en filmische beelden verwacht zal van een kale reis terugkomen.

MindBender

(In de war door onze zichzelf-tegensprekende review?  Probeer zelf de J.U.L.I.A. demo.)

07-03-12

Tales From Space: Mutant Blobs Attack (PSVita)

tales from space mutant blobs attack, psvitaHet klinkt als de plot van een hele slecht horrorfilm: tijdens een studiereis van de universiteit naar een labo, ontsnapt een mutant blob uit zijn kooi.  Het levend kwakje slijm kan zich verstoppen in de rugzak van één van de studenten en ontkomt zo aan een leven als proefkonijn.  Het kleine kwakje doet er echter alles aan om te groeien zodat het wraak kan nemen op zijn zijn folteraars: de mensheid!  Neen, niet naar de bioscoop rennen, het is geen film!  Tales From Space: Mutant Blobs Attack! is één van de allereerste downloadspellen op PSVita.

Aanvankelijk is het blobje nog klein en weerloos.  We kunnen voorwerpen opslokken om te groeien, maar voorlopig blijft onze honger beperkt tot pindanootjes, batterijen en andere kleine prullen.  Hoe groter we worden, hoe groter onze honger ook wordt.  Voor we het goed en wel beseffen zijn we groot genoeg om tanks en helicopters te verorberen...

tales from space mutant blobs attack, psvita

De levels zijn opgedeeld in gebieden.  Ieder gebied is afgesloten van het volgende met een obstakel dat we pas kunnen verslinden eens we de vooropgestelde grootte hebben bereikt door te eten.  Verslindbare objecten (en ook mensen, pluimvee en koeien) liggen echter niet altijd zomaar binnen slijmbereik.  Om sommige plekken te bereiken hebben we onze magnetische kracht nodig waarmee we kunnen vastkleven of afstoten van ijzeren oppervlakken.  Op sommige plaatsen krijgt slijmpje ook last van gas.  Het opgeblazen slijmballetje gaat dan zweven en met goedgerichte steekvlammen kunnen we bijsturen.

tales from space mutant blobs attack, psvita

Het spel werkt met checkpoints en je kan blijven proberen vanaf je laatst gehaalde punt.  Er staat geen tijdslimiet op een level, maar je score verlaagt wel naarmate je meer tijd spendeert aan het halen van de eindmeet.  Wij hadden heel wat tijd nodig om alle tanks, lasers, spieken, industriële pletwalsers en andere vervaarlijke machinerie zonder slijmscheuren te ontwijken.

Je score wordt ook bepaald door de hoeveelheid dingen die je opslokt.  In elk level zitten ook twee bevriende kwakjes verstopt die een puntenbonus opleveren eens gevonden.  Er is dus een herspeelbaarheidsfactor, maar die is niet aan de grote kant.  Als je doorspeelt zonder je te bekommeren over de extraatjes ben je hier in amper vier uur mee klaar.

tales from space mutant blobs attack, psvita

En dat is meteen ook het enige minpunt.  Mutant Blobs Attack had voor ons gerust nog langer mogen doorgaan.  De geestige puzzels, de vele knipogen naar science fictionfilms en andere spellen, de droge humor, de schattige animatie...  Veel te geestig voor woorden.  Kopen die slijmerige handel!

MindBender

Unit 13 (PSVita)


unit 13,psvitaMidden-Oosterse terroristendreigingen zijn altijd al een dankbaar onderwerp geweest voor shooters.  Het is niet anders in Unit 13, waar we controle krijgen over een elite team soldaten dat de strijd aanbindt met terreurorganisatie Awlaad Al-Qowah, gespreid over zesendertig verschillende missies.

Unit 13 werd duidelijk gemaakt met het oog op "gamen onderweg".  De missies hoeven niet in een bepaalde volgorde gespeeld te worden om te kunnen volgen en duren elk apart hooguit twee à drie minuten.  Ideaal als tijdverdrijf tussen twee haltes…

Er zijn vier verschillende soorten missies: covert, direct action, deadline, en elite.  In covert missions komt het erop aan enkele opdrachten uit te voeren zonder gezien te worden.  We moeten vijanden omzeilen of geluidloos het hoekje om helpen en camera's en laserpoortjes moeten ontweken of vernietigd worden.  Worden we toch gezien dan..  euh…  zijn we gezien.  De missie faalt en we moeten opnieuw beginnen.  In direct action missions mogen we zelf kiezen hoe we te werk gaan om onze opdract te vervullen.  Geluidloos of rechtdoor met knallende wapens, het speelt geen rol, zolang we maar ons doel bereiken.  Deadline missions zijn missies die binnen een bepaalde tijdslimiet moeten uitgevoerd worden en de elite missions zijn de extreem moeilijke missies.  Geen checkpoints te bekennen hier en je health wordt maar één keer aangevuld.

unit 13, PSVita

De missies spelen zich af in negen omgevingen die heel realistisch worden weergegeven.  Metrostations, ambassades, ondergrondse geheime basissen,... Stuk voor stuk werden ze heel geloofwaardig opgebouwd.  We moeten geen onnodige omwegen maken of onlogische gangetjes doorwandelen.  Uit het zicht van de vijanden blijven lukt aardig zonder dat het decor waarachter we ons verstoppen te geforceerd overkomt.  Net echt!

Het spelen gaat vlot, zo vlot zelfs dat we ons binnen de kortste keren een echte elitesoldaat wanen.  Het terroristentuig sneuvelt met hopen, en de missies vliegen voorbij.  Tot we een elitemissie beginnen…  De moeilijkheidsgraad ligt hier zo hoog dat het bijwijlen frustrerend wordt.  Misschien is er dan toch geen carrière als elitesoldaat weggelegd voor ons?

unit 13, PSVita

Hoe meer we spelen, hoe meer experience we opdoen.  Met die XP kunnen we onze soldaten upgraden.  Zo krijgen we niet alleen toegang tot een groter arsenaal, maar ook de vaardigheden van de soldaten gaan omhoog.  Sneller herladen, meer wapens kunnen dragen…  Het zorgt er allemaal voor dat we de eerdere missies nog eens willen spelen met onze betere uitrusting.

unit 13, PSVita

Voor de eerste keer amuseren wij ons met een stealth-shooter!  We vergeten soms dat we aan het spelen zijn en dan lijkt het alsof we naar een spannende film zitten te kijken.  Dat de moeilijkheidsgraad van de elitemissies soms wat aan de hoge kant is, jut ons alleen maar meer op om het nog eens te proberen.  Een occasioneel foutje in het gedrag van de vijanden (door muren proberen schieten, ons horen maar niet zien terwijl we er vlak voor staan) slaagt er in niet in de pret te bederven.

MindBender