12-03-12

Gesponsorde video: Darksiders II

Deze zomer wordt het langverwachte vervolg op Darksiders op ons losgelaten.  In Darksiders twee volgen we de volgende ruiter van de Apocalyps: Death.  Het verhaal zal zich ongeveer terzelfdertijd met dat van het eerste deel afspelen.  Nadat War werd verbannen naar de aarde, worden de drie andere ruiters hiervan op de hoogte gebracht.  Death gelooft niet dat zijn broer de Apocalyps vroeger dan gepland in gang zou zetten.  Hij vermoedt dat zijn broer het slachtoffer is geworden van een samenzwering.  Tegen de orders van de Council in gaat Death op pad om de onschuld van zijn broer te bewijzen.  Zijn reis voert hem naar de Nether Realms, een plaats tussen de hemel en de hel.  

Er werd ons al beloofd dat Darksiders II veel groter en uitgebreider zal zijn dan zijn voorganger.  Dubbel zo groot wordt hier en daar zelfs gefluisterd.  We kwamen voordien al te weten dat Death uit verschillende outfits zal kunnen kiezen en dat er NPC's met sidequests zullen opduiken in het spel.

De jongens van THQ vroegen ons ook of we via dit gesponsorde artikel onderstaande video met jullie wilden delen.  Mooie filmpjes zijn altijd welkom, en de voorstelling van Death in al zijn lelijkheid is erg mooi gedaan.  Vandaar: veel plezier met de onderstaande video!

Darksiders II verschijnt op 29 juni op PC,  XBOX 36O en Playstation 3.  Het spel wordt ook een launchtitel voor Nintendo's spiksplinternieuwe Wii U.

11-03-12

Street fighter X Tekken (XBOX360/PS3/PC)

street fighter x tekken,xbox360Hoera!  De twee (in ons ogen) beste vechtspellen ooit hebben de handen ineengeslagen.  Of meer bepaald: de handschoenen tegen elkaar opgenomen.  Street Fighter X Tekken brengt de beste figuren uit beide franchises tesamen om tag-team gevechten te voeren.  En wij amuseren ons er te pletter mee!

Het verhaal gaat als volgt: een meteoriet staat op het punt te botsen met de aarde.  Als hij zijn huidige baan aanhoudt gebeurt de botsing op Antarctica.  De wereld is vrij onverschillig voor de gebeurtenis, slechts een handvol enkelingen weet dat dit geen gewone komeet is maar de doos van Pandora, die wanneer geopend,... blablabla...  Bla.  Genoeg verhaal.  Wij willen vechten!  En geen flinterdun verhaaltje zal ons tegenhouden!

We kunnen meteen aan de slag in de arcademode.  We stellen een team van twee vechters samen en dagen het eerstvolgende team uit.  De teams kunnen samengesteld worden uit eender welke combinatie van figuren.  Kies je voor een Street Fighter of Tekken-team, of gewoonweg voor een mix van de twee, het kan en mag allemaal!

Tijdens het eigenlijke gevecht kunnen we wisselen tussen de leden van ons team.  Wanneer één van de twee zich slapjes voelt, schakelen we over op nummer twee.  Wanneer één iemand van de twee teams K.O. is, wint het tegenovergestelde team. Simpel toch?

street fighter x tekken,xbox360

Vechten verloopt al even simpel.  Slaan, schoppen, hard of zacht, springen en waanzinnige combos, het rolt allemaal vlotjes voorbij.  De controller reageert perfect en in een mum van tijd liggen onze tegenstanders bloedend op de grond.

Grafisch blinkt het ook weer allemaal.  De achtergronden zijn mooi en wie goed kijkt kan zelfs verborgen grapjes ontdekken in het decor.  De vechters zelf zijn mooi afgewerkt en de slagen die uitgedeeld worden zien er weer uiterst pijnlijk uit.  Puik fightertje, zoals we ze van Capcom gewoon zijn.

street fighter x tekken,xbox360

We kunnen ons figuren ook naar hartelust aanpassen.  Kostuumwissels en kleuraanpassingen, we draaien er ons hand niet voor om.  Zelfs de quick-combos kunnen we aanpassen.  We hebben nu ook edelstenen ter beschikking.  Elk figuur kan er maximaal drie dragen.  De edelstenen zorgen voor bonussen op offensief en defensief vlak.  Aan ons om de beste combinatie te zoeken en zo schier onklopbaar te worden.  Maar...  Wij hadden er het geduld niet voor.  We storten ons liever al knoppenrammend het gevecht in.  Gelukkig kunnen we het spel automatisch de beste combinatie voor ons laten instellen.

street fighter x tekken,xbox360

Vechtspellen, het maakt niet uit hoe uitgemolken ze zijn, of hoe hard ze op elkaar beginnen lijken, als dat klein beetje magie er is zijn we verkocht.  En Street Fighter X Tekken heeft die magie zeker.  Nu nog een tegenspeler vinden die zich bereidwillig in mekaar wil laten rammen.  Softwarematig weliswaar...

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

Reality Fighters (PSVita)

Reality Fighters, PSVita"Een nieuwe console zonder vechtspel tussen de launchtitels, dat kan niet!", moet iemand ergens gedacht hebben toen de PSVita werd aangekondigd.  Op het allerlaatste nippertje werd Reality Fighters er nog gauw uitgeperst.  Kwaliteit en innovatie waren niet van belang, zolang er maar een fighter op PSVita uitkwam!  Althans, zo is het gegaan in onze fantasie.  Reality Fighters is immers zo'n draak van een spel dat we geen ander scenario mogelijk achten.  De top moest en zou een fighting game hebben, ongeacht...  euh...  ongeacht alles eigenlijk.

Maar laten we beginnen bij het begin.  Reality Fighters belooft ons een een vechtspel met figuren die we tot het oneindige kunnen veranderen.  Mooi concept en het was bijna geslaagd.  We kunnen een fighter opbouwen vanaf nul.  We kunnen zijn gewichtsklasse kiezen en zijn vechtstijl.  We kunnen kiezen uit massa's kledingstukken en hoofddeksels.  Een al even uitgebreid gamma aan kapsels staat ook ter onzer beschikking, en het beste van alles: we kunnen ons eigen gezicht op de fighter plakken!

Reality Fighters, PSVita

Met behulp van de camera kunnen we een fotootje van onze tronie nemen en op onze fighter kleven.  Makkelijker gezegd dan gedaan.  Op het scherm wordt ons getoond hoe we ons hoofd moeten houden, maar de camera zit rechts boven dat scherm.  Het is dus niet makkelijk om de juiste positie aan te nemen terwijl je met een loensend oog het scherm in de gaten houdt.  Onze fighter staat nog voor hij klappen kreeg al met een scheef bakkes in de ring...  Gelukkig kan je ook iemand anders je foto laten nemen met de achterste camera.  Een gewillige amateurfotograaf op de redactie doet dat voor ons en een paar tellen later staan we met onderbelichte tronie te schitteren in de ring.

Nu ja, ring...  We kunnen kiezen uit een paar fotorealistische achtergronden om in te vechten.  Straten, natuurreservaten,...  We kunnen zelfs een AR kaart neerleggen en de kemphanen tekeer laten gaan op ons bureau.  Net echt!  Tenminste als de fotorealistische achtergonden niet zo gepixeld zouden zijn en de fighters in de juiste schaal zouden weergegeven worden.

Reality Fighters, PSVita

En het vechten zelf dan?  Niks om over naar huis te schrijven.  Je kan zoals eerder gezegd kiezen uit verschillende vechtstijlen, maar veel verschil maken die niet.  Ongeïspireerd buttonmashen zorgt er wel voor dat je iedere kamp moeiteloos wint.

Reality Fighters probeert zich ook te onderscheiden van andere fighters door zijn humor.  De vijanden zijn overdreven karikaturen en gedragen zich belachelijk.  We bevechten achtereenvolgens een ballerina (special move: de notenkraker...) een breakdancer, een zombie en een jaren zeventig Travoltakloon.  Kan het erger?  Tuurlijk.  Wat dacht u van onze volgende tegenstander: een Poolse punkrocker die ook nog eens tandarts is.  Spelers die even... "creatief" willen zijn, kunnen proberen de belachelijkheid van hun tegenstanders te overtreffen door zich nog dwazer uit te dossen.  Onder de talloze mogelijkheden vielen ons vooral het krokodillenpak, de konijnenoren en de clownschoenen op.  Lachen...

Reality Fighters, PSVita

Voor en na de gevechten krijgen we commentaar van sensei Miyagi.  Juist ja, die ouwe grijzaard uit Karate Kid.  Iemand vond het duidelijk grappig om Miyagi volledig volgens de regels van het stereotiepe cliché te laten spreken.  R wordt L en L wordt R.  Uitelmate glappig, en voolar nog nooit eeldel gezien.  Bulderlachend spelen we verder.

Of dat zouden we doen, moesten we nog steeds zes jaar oud zijn en Jommeke fantastisch vinden.  Maar we zijn al iets ouder en onze humor is al ietsje verder geëvolueerd.  We laten Reality Fighters dus maar links liggen en we hopen dat er geen vervolg komt met een Spaanse sensei.  "Komaanos, Jommekos!  Slaanos en vechtenos!"

MindBender