20-03-12

Trine 2 (PSN/XBLA/PC)

Trine 2, xbla"Hebben jullie zin om een sprookjesachtige platformer uit te testen?"  De vraag deed ons vermoeden dat we een flauwe kloon van één of ander Disneysprookje zouden moeten spelen.  De gedachte alleen al deed ons huiveren.  Er werd ons echter geen Disney-horror opgestuurd, maar een pareltje dat Trine 2 heet.

Om de één of andere obscure reden hebben wij Trine 1 gemist.  Het trio dat we moeten besturen (een naamloze tovenaar, ridder en dief) is ons dus vreemd, evenals het verhaal.  Er wordt ons via een vertelstem meegedeeld dat de drie ooit samen de Trine hebben gezocht (vraag ons niet wat dat is) en daarna elk apart hun weg gingen.  De tovenaar wordt nu opnieuw gewekt door de Trine, wat betekent dat het land in gevaar is en hij samen met zijn kameraden ter hulp moet snellen.

Inderdaad.  Dun verhaaltje.  We hebben precies niks gemist...

Maar Trine 2 heeft geen sterk verhaal nodig om indruk te maken.  Wij sloegen steil achterover van de puzzels.  Om ons een weg doorheen het fabelachtige sprookjesland te platformen, moeten we af en toe beroep doen op de specifieke vaardigheden van ieder lid van het trio.  De tovenaar kan uit het niks dozen laten verschijnen en obstakels laten zweven.  De dief is uiterst lenig en heeft een grijphaak en een boog.  De ridder vertrouwt op brute kracht en slaat alles wat hem in de weg staat aan diggelen.

Trine 2, xbla

Verwarrende uitleg?  Praktijkvoorbeeld dan maar.  Stel: we zijn lustig aan het spelen en slaan orks tot moes met de ridder, of schieten ze uit de bomen met de boog van de dief.  Tot we plots voor een ondoordringbare muur staan.  Geen probleem.  De ridder haalt zijn sloophamer boven en één slag later is de muur tot puin herleid.

Of onze weg wordt versperd door een gigantische slak?  Geen probleem.  Met de atletische dief klimmen we naar een hoger gelegen platform.  Daar vinden we een uitgeholde boom.  De tovenaar laat die naar beneden zweven. Beneden tovert hij een doos tevoorschijn en laat de uitgeholde boomstam er schuin tegenaanrusten.  De schuine boomstam vangt water uit een nabijgelegen waterval op en laat dat naar een zaadje stromen.  Uit het zaadje groeit een dikke krop sla en presto: de slak schuift naar de sla én uit onze weg.

Trine 2, xbla

De meeste puzzels zijn ook op meerdere manieren op te lossen.  Wie een beetje creatief is vindt op alles wel een oplossing.  Zo kan je, zoals het hoort, een afgrond overbruggen door een doos tevoorschijn te toveren op een geyser en dan met de dief je sprong zo timen dat je in één keer vanop de doos naar de overkant gekatapulteerd wordt, maar je kan ook met de tovenaar dozen tevoorschijn toveren en die trapsgewijs stapelen.

Trine 2, xbla

Sinds we volwassen zijn geworden (Wanneer dan? nvdr) zeggen sprookjes ons niet zoveel meer.  We stelden dan ook tot onze verbazing vast dat Trine ons heel lang geboeid hield.  De puzzels worden alsmaar uitdagender en grafisch blinkt alles dat het een lieve lust heeft.  Trine 2 is een leuk tussendoortje.  Verwacht echter geen diepgaand fantasy-epos, maar een eerder flink uit de kluiten gewassen sprookje.

MindBender

(review gebaseerd op XBLA versie)

Mass Effect 3 (PS3/XBOX360/PC)

Mass Effect 3, PS3We hadden een tijdje terug al een review van de nieuwe Mass Effect beloofd.  Daarna verzekerden we jullie dat het voor zeer binnenkort zou zijn.  En dan werden we stil...  De Mass Effect review bleef uit, en we bieden daarvoor onze welgemeende excuses aan.  Maar we hadden een goede reden voor het uitblijven.  Een spel als Mass Effect 3 laat je namelijk niet zomaar eventjes aan de kant liggen.  Zelfs niet voor het schrijven van een review.

Want wat een toptitel!  Diepgaand verhaal en dialogen, te snijden spanning en hoog oplopende emoties.  Prachtige graphics, een wondermooie soundtrack en een gameplay die ons maar niet loslaat.  We waren al fan na de vorige twee afleveringen, maar met deze derde afsluiter rekenen we ons vanaf nu bij de superfans!

Maar laten we beginnen bij het begin.  Shepard waarschuwde op het einde van deel twee voor een nakende Reaper-invasie.  In deel drie blijkt dat zijn waarschuwing min of meer in de wind werd geslagen.  De Reapers vallen tal van werelden aan en iedere weerstand wordt vrijwel meteen gebroken.  Met het schaamrood op de wangen kloppen de verantwoordelijken voor de Aarde aan bij Shepard.  Of hij nog eens zin heeft om wat Reaperkont te schoppen.  We trekken onze staalgetipte ruimtelaarzen aan (uiterst geschikt voor het kontschoppen) en gaan op pad.

Net zoals in Mass Effect 2 kunnen we nu ook onze Shepard uit het vorige deel importeren.  Jammer genoeg hebben wij het vorige deel op XBox gespeeld, dus is onze eerste taak onze vorige Shepard zo goed mogelijk na te maken.  Mits wat plastisch gesleutel aan het standaard smoelwerk lukt dat aardig.  We moeten nog wat vragen beantwoorden om Shep's emotionele toestand te bepalen, en we zijn vertrokken.

Mass Effect 3, PS3

In eerste instantie merken we bijna geen verschil op met de vorige delen.  We kijken nog steeds mee over de schouder en we kunnen nog steeds wegschuilen achter muurtjes en obstakels.  De wapens blijven ook hetzelfde, en de biotic powers ook.  Teamleden worden ook nog steeds gestuurd via het vertrouwde keuzewiel.  Enkel hacking minigames zijn verdwenen.  Weinig verandering dus, maar waarom iets veranderen aan een succesformule?

Grafisch ook niks anders dan mooi blinkende pracht en praal.  Alhoewel, blinkend...  Het hele heelal is in oorlog met de Reapers, en dat is er aan te zien.  Alles ziet er hier net een tikkeltje donkerder of smeriger uit, en dat past perfect bij de donkere sfeer.

Mass Effect 3, PS3

Want van een luchtig opgewekt verhaaltje is hier geen sprake.  Shepard worstelt met keuzes, en de traumatische oorlogservaringen beuren hem ook niet meteen op.  Dialoogkeuzes zijn in dit deel veel meer zwart/wit opgesteld dan vroeger, en de aandachtige luisteraar zal opmerken dat Shepard ook geen krachttermen schuwt.

Tussen de vele missies en plotwendingen door moet er zoals in het voorgaande deel ook nog gescand worden.  Maar in tegenstelling tot vroeger, waar we planeet per planeet het oppervlak scanden naar grondstoffen, scannen we nu planeet per planeet naar overlevenden van de oorlog en bruikbare technologie.  Hoe meer overlevenden we vinden en hoe meer technologie we redden, hoe sterker onze alliantie tegen de Reapers wordt.  Eénmaal sterk genoeg kunnen we de tegenaanval beginnen.  Scannen is misschien ietsje minder uitgewerkt dan in de voorganger, maar toch blijft rondvliegend scannen en af en toe een extraatje oppikken verdomd leuk.

Mass Effect 3, PS3

We waren al flink fan van de reeks maar dit derde en laatste deel is een dikke kers bovenop de slagroom-chocoladetaart!  Een verhaal van hoge kwaliteit, grafisch in orde, perfecte gameplay...  We vallen in herhaling.  Verplichte kost voor Mass Effect fans, en een meer dan dikke aanrader voor adventure/rpg/scifi-fans!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

16-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 27)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Aha!  De servers zijn weer online!

We vliegen er meteen in.  We moeten vandaag een slavenopstand de kop indrukken, uitzoeken wat er met een vermiste groep soldaten is gebeurd én inbreken in het domein van een afvallige Sith.  Wat een job!

De slavenopstand blijkt makkelijk.  We ontdekken dat de leiders van de opstandelingen zelf in het geniep slavenhandelaars zijn.  We besluiten om hen af te persen met die kennis.  Stop de opstand, of we maken onze info aan de opstandelingen bekend.  Simpel, maar het werkt.

De verdwenen soldaten zijn een ander paar mouwen.  Ze zijn blijkbaar ontvoerd door de afvallige Sith wiens domein we moeten binnendringen.  Twee vliegen in één klap dus.  Eens binnen krijgen we het aan de stok met het privéleger van de heer des huizes.  Een zwaar gevecht later ontdekken we dat de verdwenen soldaten stuk voor stuk zijn omgebouwd tot moordlustige robots.  We kunnen ze het zwijgen opleggen met een druk op een strategisch geplaatste knop.  

Net nu we denken dat we klaar zijn, komt er een bonusmissie voorbijwaaien.  Vernietig vijfenveertig leden van de privémilitie en vernietig daarna de experimentele reuze-oorlogsrobot die hier op wacht staat...  We kunnen de XP wel gebruiken, dus gaan we zuchtend aan de slag.

MindBender