19-10-11

Skylanders (Wii)

Al sinds we dit spel hebben gezien op de GamesCom eerder dit jaar kijken we er reikhalzend naar uit.  Enkele maanden (en vele nekklachten) later kunnen we eindelijk Spyro en de zijnen testen op onze Wii. 

Waarom we zo wild waren van dit spel?  Het zit hem allemaal in de nieuwe technologie die gebruikt wordt.  Het spel is gebundeld met drie speelgoedfiguurtjes.  "Bij welk spel zit er tegenwoordig géén gadget?" horen we jullie denken, maar het grote verschil is dat deze figuurtjes functioneel zijn.  Wanneer je er één op de meegeleverde Portal plaatst, verschijnt het figuurtje ingame en kan je er mee spelen!  Genoeg gespeeld met figuurtje A?  Plaats figuurtje B op de Portal en we kunnen daarmee rustig verder spelen.  Revolutionair!

skylanders, spyro

Helemaal revolutionair is Skylanders' crossplatform-mogelijkheid.  Stel je zit rustig met je figuurtjes te gamen en om één of andere moet je stoppen terwijl je daar eigenlijk geen zin in hebt (brand, een fax uit Darmstad,..  We hebben het allemaal al meegemaakt…).  Je neemt gewoon je figuurtjes en je speelt rustig verder op je 3DS.  De figuurtjes nemen hun vergaarde schatten en XP gewoonweg mee!  En het gaat nog verder: stel je hebt thuis de Wii-versie, en je wil een vriend bij hem thuis op PS3, XBOX of PC uitdagen in de (overigens schitterende) tweespelermodus?  Geen probleem.  De figuurtjes werken op ieder platform.  Je kan zelfs een vrij uitgebreide webgame spelen met je figuurtjes op de Skylanders website!

skylanders, spyro

De technologie is vernieuwend en een duidelijk schot in de roos.  Maar hoe zit het dan met het spel zelf?  We kunnen jullie geruststellen, het spel schiet Robin Hood-gewijs de eerste pijl in de roos doormidden.  Het is alweer een tijdje geleden dat we zo opgingen in een adventure.  De sfeer zit goed, de graphics zijn goed, het verhaal is voor één keer niet al té flinterdun…  Toegegeven, het is soms wat aan de makkelijke kant (zeker als je met twee speelt) en de puzzels liggen nogal voor de hand, maar de doelgroep bestaat duidelijk uit de jonge gamertjes onder ons.  Wat niet wegneemt dat wij ook met volle teugen genieten.

skylanders, spyro

Het spel nodigt ook uit om opnieuw uit te spelen.  De Skylanders zijn opgedeeld in soorten: vuur, water, wind, natuur, aarde, techniek en magie.  Sommige soorten zijn in bepaalde gebieden sterker dan andere, en bepaalde delen van het spel zijn dan weer enkel voor één bepaalde soort toegankelijk.  In totaal zijn er 32 figuurtjes te koop, apart of per drie verpakt.  Gelukkig kan het spel al uitgespeeld worden met behulp van de drie meegeleverde figuurtjes, maar de drang om ze allemaal te verzamelen zal groot zijn.

Skylanders, we zijn er weg van.  De redactie staat al vol met figuurtjes en nog hebben we ze niet allemaal!  Gotta catch 'em all!  Of was dat een andere franchise?

MindBender

17-10-11

PES 2012 (PS3)

PES, Konami, leg neer die bal!Voetbal, het is en blijft iets dat ons niet kan boeien.  We hebben het nooit gekund en zullen het nooit kunnen.  De keren dat we het speelden zijn op één hand te tellen, en de keren daarvan dat we niet op één of andere domme manier geblesseerd raakten zijn nog zeldzamer.  Lederen ballen vol in ons aangezicht, voetbalschoenen tegen ons schenen, geschaafde knieën van het vallen...  Neen, het is ons ding niet.  We zitten ook niet te springen om met een pilsje in de hand een wedstrijd te volgen vanuit onze luie zetel, en nog minder in caféverband.  We kennen het verschil niet tussen een Ronaldo en een Rooney, onze kennis houdt op bij Jean-Marie Pfaff en Michel Preudhomme.  En dan valt PES 2012 in de bus.  Wat nu gezongen?

Onze eerste reactie is er een van afgrijzen.  Voetbal in ons bus!  Onze blinde paniekaanval verdwijnt evenwel vrij vlug en rationaliteit neemt het over.  We nemen contact op met Thomas, onze eerste hulp bij sport.  Thomas is extatisch en belooft meteen langs te komen op de redactie.  We hebben nog net tijd om iets te knabbelen te voorzien.

PES, Konami, leg neer die bal!

Eens Thomas zich comfortabel in de zetel heeft genesteld en van spijs en drank is voorzien, kunnen we aan de slag.  We moeten eerst een profiel aanmaken en we streven ernaar om de meest lelijke voetballer ooit te bouwen.  Onze uiteindelijke creatie houdt midden tussen Bob Marley en het monster van Frankenstein.  Mét fluoroze dreadlocks.  De toon is gezet.

Onder deskundige begeleiding van Thomas kiezen we voor Manchester United, naar zijn zeggen één van de topclubs.  We wilden aanvankelijk kiezen voor FC Kameroen, maar de bedenkelijke blik die Thomas ons toewierp overtuigde ons vlug van zijn gelijk.  Thomas gaat voor FC Barcelona en belooft ons niet té hard te vernederen.  Vooraleer we van start gaan moeten we echter nog een paar instellingen kiezen...

PES, Konami, leg neer die bal!

Zo kunnen we kiezen in welk van ons twee beschikbare uniformpjes onze ploeg speelt.  We kunnen ook nog eens kiezen waar we spelen (een kleine éénendertig stadions zijn speelbaar!) en in welke weersomstandigheden.  We kunnen zelfs kiezen met welke van de dertig beschikbare ballen we spelen...

En dan kunnen we (eindelijk) aan de slag.  We tacklen en sjotten dat het een lieve lust is.  En passant vergaren we massaal veel gele een rode kaarten, maar dat kan de pret niet bederven.  Thomas begint licht rood aan te lopen wanneer wij groentjes het eerste doelpunt scoren.  En het tweede.  Een owngoal.  Thomas krijgt geleidelijk aan weer een normale kleur.  Ons geluk neemt een wending en al vlug begint Thomas ons te vernederen dat het niet meer mooi is.  De doelpunten vliegen ons om de oren, de arbiter is tegen ons, de supporters van Thomas worden uitzinnig, en we beginnen fouten te maken.  Thomas wijst ons er tussen de doelpunten in ook nog eens op dat de spelers wel erg op de echte spelers lijken.  Zelfs hun lengteverschillen en verschil in kunde is in acht genomen.  We kunnen niet anders dan hiervan onder de indruk zijn, en daar neemt Thomas nog vlug gebruik van om nog een paar extra doelpunten te scoren.

PES, Konami, leg neer die bal!

Een paar revanchewedstrijden later zijn we nog altijd aan de verliezende hand.  Onder het mom van een oude blessure (onze Tekken-duim doet zo'n pijn) blazen we de aftocht.  Voetbal.  Het is ons ding niet en dat zal het nooit worden, maar dat neemt niet weg dat we toch zwaar onder de indruk waren van het serieus uitgebreide en realistische PES.  Zo danig onder de indruk dat we Thomas volgende week opnieuw zullen uitnodigen voor een revanchewedstrijd.  Tot we winnen deze keer!  Al was het maar om hem onder de neus te kunnen wrijven dat hij verloren heeft van een voetbalhater!

MindBender

Batman Arkham City Challenge Finale

Op 14 oktober zakten wij af naar Amsterdam waar de finalisten van de Batman Arkham City Challenge zich met elkaar gingen meten. Voor wie de online wedstrijd niet van veraf of dichtbij heeft meegevolgd (ja, u daar achteraan!): deelnemers moesten zich online aanmelden en kregen dan wekelijks door de Riddler himself enkele raadsels voorgeschoteld. We hadden ons zelf ook ingeschreven, en we kunnen jullie toevertrouwen dat de raadsels van moeilijk tot aartsmoeilijk gingen… HTML-codes moesten worden uitgeplozen, QR-codes moesten worden bijeengepuzzeld; het werd de puzzelaars allesbehalve gemakkelijk gemaakt! Uiteindelijk werden de snelsten uit de Benelux bijeengebracht in een loods in Amsterdam.

banner.JPG

Onder het wakend oog van de aanwezige pers kregen de finalisten (alweer van de Riddler himself) hun opdrachten. Drie rondes lang mochten ze met behulp van een iPhone locaties zoeken op het parkeerterrein. Aan iedere locatie was een raadsel verbonden. Wie dat raadsel juist oploste kreeg te zien of hij/zij op de "key location" stond. De laatsten die de "key location" ontdekten vielen af. Een afvalrace van drie rondes lang… dat duurt. Zeker als je zelf niet deelneemt. Gelukkig kon de innerlijke mens gesterkt worden met pizza en frisdrank (Heineken is toch een limonade, niet?)

 Batman Arkham City, Riddler Batman Arkham City, Riddler Batman Arkham City, Batman

Na redelijk lang de innerlijke mens gesterkt te hebben, en het mooie "Batman" decor in de loods bestudeerd te hebben weerklonk het eindsignaal. De twee finalisten waren bekend. Helaas (voor ons, maar niet voor hen) waren er wat technische problemen waardoor hun epische strijd om de eerste plaats niet kon doorgaan. Wat de technische problemen juist waren werd ons niet verteld, maar we gokken erop dat de kaaimannen voor in de krokodillenput waarboven het zwaardgevecht op leven en dood beslecht moest worden, niet tijdig geleverd werden. Jammer. Antonien Vanderkooij (NL, links op de foto) en Matthias Verduykt (BE, rechts op de foto) wonnen uiteindelijk elk dezelfde eerste prijs: een limited edition van het spel, tickets voor de Batman Live Show, een Bruce Wayne weekend in een viersterrenhotel en een lifesize Batmanbeeld.  

Batman Arkham City Challenge, Winners

Wat we van het spel zelf vonden?  We weten het niet.  De XBOX-demopod van dienst kon de pure awesomeness van onze collega voor ons in de rij niet aan en crashte spontaan.

Batman Arkham City

Onze review volgt later deze week...  Als onze XBOX onze nog puurdere awesomeness aankan tenminste...  

MindBender