10-05-18

Octahedron (XBONE)

octahedronWanneer platformers moeilijk worden, geven ze neon licht.

Nee, we zitten niet vast in een of andere hippe discotheek, verplicht om ons benen vanonder ons gat te dansen (het idee alleen al...). Neenee, we spelen gewoon Octahedron. Deze visueel trippende platformer begint met een even trippy plot. Onze protagonist zit lekker te relaxen in een verlaten boshut, wanneer een geluid buiten zijn aandacht trekt. Hij loopt naar buiten en ontdekt dat het geluid uit een vreemde zwevende vorm komt. Tegen beter weten in raakt hij de vorm aan. Hij verandert meteen in een neon man met een achthoek als hoofd en valt in een vreemde dimensie. Vanaf hier is het aan ons om ons een weg te banen door vreemde levels, zonder enig benul van wat er precies gaande is.

octahedron

Neon kerel heeft echter een gave: hij kan zwevende platforms laten verschijnen. Daarmee kan hij hogere plaatsen bereiken of over afgronden 'surfen'. Maar er zit een addertje onder het gras. De platforms blijven maar een paar seconden zichtbaar en hij kan er maar twee tegelijkertijd oproepen. Elke stap moet zorgvuldig overpeinsd en bedacht worden, of neonman valt zijn dood tegemoet...

De levels goed doordacht en lichtjes irritant noemen is een understatement. We merken dat elk level ontworpen werd met evenveel planning en nadenken als er nodig is om het uit te spelen. En pas na de -tigste keer opnieuw beginnen weet je pas echt wat irritant is.

octahedron

Maar naast alle neonlicht, het geestige platformeren en het nieuwe concept met een ultracoole synth-soundtrack, is er ook een donker kantje. Octahedron lijkt leuk de eerste keer, maar hoe langer we spelen, hoe meer we ons vervelen. Altijd maar opnieuw een uitgang moeten bereiken, om dan in het volgende level weer helemaal opnieuw te moeten beginnen, is ons een beetje te veel van het goede. Herhaling blijft even slaapverwekkend als het met felle neon wordt verlicht. En hoewel er talloze collectibles en medailles te verdienen zijn bij een nieuwe playthrough, zijn wij niet van plan om ons nog maar eens door alle levels te wurmen.

octahedron

Het concept is leuk en vernieuwend, maar de achterliggende herhaling en sleur klikken een neonrood stoplicht aan boven Octahedron. Jammer.

MindBender

Post een commentaar