25-04-18

Spartan (SWITCH)

spartan, switchDit… is… Spartan! Een platformspel volgens de klassieke regels. Het spel speelt zich af 500 v.Chr. in het oude Griekenland. Jij bent koning Leo en royaal pissig omdat alle wapens, alle pantsers én al het goud op mysterieuze wijze verdwenen zijn. Op hetzelfde moment verschenen er overal in Griekenland magische portalen. Jij trekt eropuit om na te gaan wie de snoodaard is die achter de dreiging zit en om alle gestolen goederen terug te halen.

Koning Leo is een klein en schattig aandoend God of War-achtig personage. Alhoewel… De enige vergelijking die je kan maken is dat ze beiden uit Sparta komen. Voor de rest hebben de spelgenres niets met elkaar gemeen. In Spartan ren, spring en klim je je een weg doorheen 24 levels verdeeld over 4 werelden met bijhorende bazen. Ondertussen verzamel je munten en probeer je vijanden af te maken met je zwaard voordat zij jou van kant maken. Aanvallen en obstakels weer je af met je schild of door ze simpelweg te ontwijken. Daarvoor heb je heel wat in je bewegingsarsenaal ter beschikking. Zoals de dubbele sprong die zo goed als standaard in de meeste platformers steekt.

spartan, switch

Tijdens het spelen zal je je vaak afvragen waarom je überhaupt een levensmeter hebt, want de meest intieme ontmoetingen met speren, cirkelzagen en vijanden doen je meteen herbeginnen bij het vorige savepoint. En dat zal je vaak overkomen. De moeilijkheidsgraad bouwt in de eerste levels heel traag op om daarna onverbiddelijk hard te gaan. Hoewel je de moeilijkheidsstand kan aanpassen (Wimp / Spartan) is er geen reden om dat te doen. Het enige verschil is dat je je levensmeter makkelijker kan aanvullen in de Wimp-stand, maar die loopt toch meteen af zodra je in een valstrik belandt dus… tja.

spartan, switch

De bazen zijn wat je kan verwachten in een spel als dit. Jazeker, de cycloop en Medusa zijn alvast van de partij. Initieel overweldigend maar goed te doen zodra je hun gevechtspatronen onder de knie hebt.

De besturing voelt nogal zweverig aan. Hoewel Koning Leo er ongelooflijk stevig gebouwd uitziet, zelfs als chibi-Spartaan, is hij ongelooflijk licht. Dat is enorm merkbaar tijdens (dubbele) sprongen en muursprongen. En vooral even wennen. Zelfs na een uurtje gamen, vraag je je nog steeds af hoe je een sprong had kunnen missen of waarom een vijand je had kunnen nekken. Besturing mocht net dat beetje strakker.

Levelontwerp laat soms te wensen over. De omgeving ziet er vaak te simpel uit en op andere momenten overbodig gecompliceerd. Vooral in latere levels is het goed merkbaar dat de moeilijkheidsgraad niet evenredig meegroeit met je spelervaring. Dat je om kleine prullen en dus niet door je gebrek aan kunnen moet herbeginnen aan het vorige savepoint.

Grafisch ziet het spel er vrij gewoontjes uit. Nochtans werd het gebouwd met de Unreal Engine. In dit geval vooral een garantie voor een stabiele framesnelheid. En daar kan je alvast op aan: het spel draait stabiel en de actie verloopt vlot.

spartan, switch

Spartan is absoluut geen hoogvlieger in het genre. Er zijn andere titels op de Switch met een gelijkaardige gameplay en met een betere kwalitatieve speelervaring. Maar Spartan doet wat het moet als het aankomt op die terugkeer daar de roots van weleer: een onvervalste moeilijkheid voor die-hard gamers.

Marco

13-04-18

Neurovoider (PSVITA)

neurovoider,psvitaWe zijn een brein. Een van de laatste menselijke breinen die nog intact gebleven zijn na de totale vernietiging van de mensheid door robots. We drijven nu rond in een bokaal, bewaard door de robots om god-weet-welke vreselijke experimenten op uit te voeren. Een barstje in het glas blijkt echter onze redding. Onze gevangenis breekt, en we kunnen onze grijze massa aan boord hijsen van een gevechtsrobot en de controle overnemen. It’s on!

De plot van Neurovoider klinkt als die van een scifi-film die we met plezier zouden bekijken. Gecombineerd met de retrolook en de retro-synth soundtrack van het spel, voelt het alsof we weer diep in de jaren tachtig gedoken zijn. Meer dan eens moeten we ons ervan gewissen dat dat niet zo is. Gelukkig helpt daarbij de aanblik van de PSVita in onze klauwen.

neurovoider,psvita

Neurovoider is een twinstick shooter met RPG-elementen. We besturen onze robot met een stick en bepalen de richting van onze dodelijke lasers met de andere. We kunnen kiezen tussen drie verschillende types robot. Eentje is zeer defensief, met zware bepantsering en schilden. Een andere is dan weer heel offensief, met de nadruk op bewapening, en de derde lijkt een combinatie van de twee met minder sterke wapens en een heel behendig ontwijk-maneuver. Met onderdelen en wapens die verslagen vijanden laten vallen, kunnen we onze bot verder uitbouwen en aanpassen naar believen.

neurovoider,psvita

Aanpassen blijkt een vrij essentieel onderdeel, want naarmate we vorderen in het twintigtal levels dat Neurovoider rijk is, wordt duidelijk dat dezelfde recht-op-ons-doel-af aanpak niet blijft werken. Vijanden worden sterker, en af en toe moeten we zelfs een bossbattle aangaan. Opletten en een patroon ontdekken is daar de boodschap.

Levels worden willekeurig gegenereerd, dus herspeelbaarheid troef. Aleen jammer dat de PSVita net dat onderdeel mist wat vorige incarnaties van Neurovoider zo leuk maakte: 4-speler coop.

neurovoider,psvita

En fijne shooter die we kunnen blijven spelen. Alleen jammer dat we dat in ons eentje moeten doen…

MindBender

09-04-18

Slayaway Camp: Butcher's Cut (SWITCH)

slayaway camp, switchEen hoopje tieners slaat zijn zomerkamp op naast een meer. Nietsvermoedend beginnen ze aan wat een rustig, relaxerend kamp moet worden. Vanuit de bosjes loert Skullface, een doorgedraaide seriemoordenaar. Hij zal niet rusten voor elke tiener op de meest bloederige wijze is afgemaakt! 
Het zou de plot kunnen zijn voor een leuke slasherfilm, maar hier is het de plot voor een puzzelspel. Geen actie-, shooter-, survival horror- of adventuregame, maar een simpel schuifpuzzelspel.

In Slayaway Camp spelen wij de rol van seriemoordenaar. We worden gedropt in een kleine omgeving met obstakels, die ook bevolkt wordt door kanonnenvlees. Ons doel? De moordenaar verschuiven zonder vallen te raken, om uiteindelijk een slachtoffer te raken dat dan op een bloederige manier wordt uitgeschakeld.

Onze killer kan alleen bewegen in rechte lijnen, verticaal of horizontaal. Hij stopt ook alleen maar wanneer hij tegen een obstakel aanbotst, dus vergt het soms heel wat logisch denkwerk voor we ons uiteindelijk doel kunnen bereiken. Gelukkig is er een handige terugspoelknop. Met een druk op die knop, keren we een stap terug, en hoeven we het level niet helemaal opnieuw te beginnen door een ondoordachte zet.

slayaway camp, switch

En ondoordachte zetten, die gebeuren vaker dan ons lief is. Onze killer is namelijk niet onoverwinnelijk. Vallen waar we de tieners kunnen indrijven, zijn even dodelijk voor ons. Sommige levels worden ook door politieagenten bevolkt en die schieten voor ze vragen stellen en in sommige levels moeten we moorden binnen een bepaalde tijdsspanne, anders worden we door het SWAT gearresteerd.

slayaway camp, switch

Slayaway Camp heeft een gigantische schat aan content. Heel veel levels, opgedeeld per ‘film’. Heel veel verschillende killers en speciale killmoves. Allemaal vrij te kopen met muntjes die we verdienen tijdens het spelen. Het verhoogt alleen maar de herspeelbaarheid én zet aan om elk level zo goed mogelijk tot een einde te brengen.

slayaway camp, switch

Nooit gedacht dat we nog zoveel plezier zouden beleven met een ‘simpel’ schuifpuzzeltje! De sfeer, de setting, de gigantische lading inhoud en de ingenieus opgebouwde levels zitten er waarschijnlijk ook wel voor iets tussen, maar toch. Erg leuk dit!

MindBender

06-04-18

Alteric (SWITCH/PSVITA)

alteric, switch, psvita“Vroeger waren games beter want ze waren moeilijker.” Wel, laat grootje haar vals gebit dan maar eens stukbijten op Alteric.

In deze platformer ben je een wit vierkant dat een reeks van obstakels overwint, op weg naar een grote driehoek. Gelukt? Geweldig! Doe dit nog eens maar dan met almaar meer obstakels erbij. Bodemloze putten, cirkelzagen, scherpe punten, laserstralen…Noem maar op. Het spel houdt je eerst bij de hand vast maar vervalt na een paar levels in een bloederige slachtpartij. Als je er dan in slaagt om het volgende gebied te halen, ben je een pro of heb je ongelooflijk veel geluk.

Het spel maakt gebruik van heldere, minimalistische graphics en combineert dit met hardcore gameplay waarin je een beroep moet doen op precisie en logica om de zwaartekracht, de obstakels en de vele puzzels te overwinnen. En vergeet die pauzeknop maar. De actie loopt gewoon door. Sta je op een helling? Dan glij je er langzaam af. Komt er een projectiel je richting uit? Rennen maar! Het spel houdt je continu in beweging. Of je nu achterna gezeten wordt door een meute nijdige vierkantjes of als de vloer onder je wegzakt terwijl je een reeks platformen probeert te overbruggen.

alteric, switch, psvita 

Een van de belangrijkste mechanismen in het spel is je vermogen om tussen twee werelden te warpen. Houdt een muur je tegen? In de andere wereld staat er wellicht geen. Kan je een bodemloze put niet overbruggen? Zelfs niet met een dubbele sprong? Warp terug en ontdek een zwevende balk waar je even op kan rusten. De moeilijkheidsgraad stijgt al gauw als je steeds moet wisselen tussen twee omgevingen terwijl je halsbrekende sprongen uitvoert.

Ergens tussendoor zou je haast vergeten dat er een verhaal is. Je bent de ziel van een overledene. Een stukje lichtenergie gevangen in de buitenaardse ruimte tussen twee werelden. Maar vergeet dat verhaal. Dit spel speel je niet voor de plot.

Je speelt dit spel ook niet voor de lol. Of ja, eigenlijk wel… Als je tenminste niet ontmoedigd geraakt door een level dat je een paar tientallen keren probeert voordat je dan eindelijk het doel bereikt of het gewoon opgeeft. Hier en daar zijn er save points zodat je de hele weg niet steeds opnieuw hoeft af te leggen. Maar ze zijn schaars en ontbreken helemaal in sommige levels.

De eindbazen zijn een welkome afwisseling. Noem ze gerust ingenieus, frustrerend of moordlustig. Ze zijn in de eerste plaats een aangename verrassing en geven je na hun verlies een heleboel voldoening. En uiteraard iets om over op te scheppen!

alteric, switch, psvita

De besturing vergt precisie, net zoals het spel dat van jou vraagt. Dat maakt alles eerlijk. Ware het niet dat de knop om van de ene wereld naar de andere te gaan, op een lastige plek zit. Je beweegt met de control stick, of desgewenst met de knoppen eronder. Springt met A. Maar waarom oh waarom, staat die button om van wereld te wisselen op Y? Niets zo frustrerend en kramp inducerend dan vier knoppen tegelijkertijd te proberen indrukken. Hopelijk volgt er een update waarin de schouderknoppen ook worden benut en dan is er helemaal niets aan het handje. Toch geen kramp, alleszins.

Je moet het zeker niet laten, maar vraag je eerst af of je er klaar voor bent. Alteric is niet voor doetjes en je zal dat wit vierkantje vaak uit elkaar zien spatten. Maar een beetje uitdaging schrikt je toch niet af, toch?

Marco