25-04-18

Spartan (SWITCH)

spartan, switchDit… is… Spartan! Een platformspel volgens de klassieke regels. Het spel speelt zich af 500 v.Chr. in het oude Griekenland. Jij bent koning Leo en royaal pissig omdat alle wapens, alle pantsers én al het goud op mysterieuze wijze verdwenen zijn. Op hetzelfde moment verschenen er overal in Griekenland magische portalen. Jij trekt eropuit om na te gaan wie de snoodaard is die achter de dreiging zit en om alle gestolen goederen terug te halen.

Koning Leo is een klein en schattig aandoend God of War-achtig personage. Alhoewel… De enige vergelijking die je kan maken is dat ze beiden uit Sparta komen. Voor de rest hebben de spelgenres niets met elkaar gemeen. In Spartan ren, spring en klim je je een weg doorheen 24 levels verdeeld over 4 werelden met bijhorende bazen. Ondertussen verzamel je munten en probeer je vijanden af te maken met je zwaard voordat zij jou van kant maken. Aanvallen en obstakels weer je af met je schild of door ze simpelweg te ontwijken. Daarvoor heb je heel wat in je bewegingsarsenaal ter beschikking. Zoals de dubbele sprong die zo goed als standaard in de meeste platformers steekt.

spartan, switch

Tijdens het spelen zal je je vaak afvragen waarom je überhaupt een levensmeter hebt, want de meest intieme ontmoetingen met speren, cirkelzagen en vijanden doen je meteen herbeginnen bij het vorige savepoint. En dat zal je vaak overkomen. De moeilijkheidsgraad bouwt in de eerste levels heel traag op om daarna onverbiddelijk hard te gaan. Hoewel je de moeilijkheidsstand kan aanpassen (Wimp / Spartan) is er geen reden om dat te doen. Het enige verschil is dat je je levensmeter makkelijker kan aanvullen in de Wimp-stand, maar die loopt toch meteen af zodra je in een valstrik belandt dus… tja.

spartan, switch

De bazen zijn wat je kan verwachten in een spel als dit. Jazeker, de cycloop en Medusa zijn alvast van de partij. Initieel overweldigend maar goed te doen zodra je hun gevechtspatronen onder de knie hebt.

De besturing voelt nogal zweverig aan. Hoewel Koning Leo er ongelooflijk stevig gebouwd uitziet, zelfs als chibi-Spartaan, is hij ongelooflijk licht. Dat is enorm merkbaar tijdens (dubbele) sprongen en muursprongen. En vooral even wennen. Zelfs na een uurtje gamen, vraag je je nog steeds af hoe je een sprong had kunnen missen of waarom een vijand je had kunnen nekken. Besturing mocht net dat beetje strakker.

Levelontwerp laat soms te wensen over. De omgeving ziet er vaak te simpel uit en op andere momenten overbodig gecompliceerd. Vooral in latere levels is het goed merkbaar dat de moeilijkheidsgraad niet evenredig meegroeit met je spelervaring. Dat je om kleine prullen en dus niet door je gebrek aan kunnen moet herbeginnen aan het vorige savepoint.

Grafisch ziet het spel er vrij gewoontjes uit. Nochtans werd het gebouwd met de Unreal Engine. In dit geval vooral een garantie voor een stabiele framesnelheid. En daar kan je alvast op aan: het spel draait stabiel en de actie verloopt vlot.

spartan, switch

Spartan is absoluut geen hoogvlieger in het genre. Er zijn andere titels op de Switch met een gelijkaardige gameplay en met een betere kwalitatieve speelervaring. Maar Spartan doet wat het moet als het aankomt op die terugkeer daar de roots van weleer: een onvervalste moeilijkheid voor die-hard gamers.

Marco

De commentaren zijn gesloten.