06-04-18

Alteric (SWITCH/PSVITA)

alteric, switch, psvita“Vroeger waren games beter want ze waren moeilijker.” Wel, laat grootje haar vals gebit dan maar eens stukbijten op Alteric.

In deze platformer ben je een wit vierkant dat een reeks van obstakels overwint, op weg naar een grote driehoek. Gelukt? Geweldig! Doe dit nog eens maar dan met almaar meer obstakels erbij. Bodemloze putten, cirkelzagen, scherpe punten, laserstralen…Noem maar op. Het spel houdt je eerst bij de hand vast maar vervalt na een paar levels in een bloederige slachtpartij. Als je er dan in slaagt om het volgende gebied te halen, ben je een pro of heb je ongelooflijk veel geluk.

Het spel maakt gebruik van heldere, minimalistische graphics en combineert dit met hardcore gameplay waarin je een beroep moet doen op precisie en logica om de zwaartekracht, de obstakels en de vele puzzels te overwinnen. En vergeet die pauzeknop maar. De actie loopt gewoon door. Sta je op een helling? Dan glij je er langzaam af. Komt er een projectiel je richting uit? Rennen maar! Het spel houdt je continu in beweging. Of je nu achterna gezeten wordt door een meute nijdige vierkantjes of als de vloer onder je wegzakt terwijl je een reeks platformen probeert te overbruggen.

alteric, switch, psvita 

Een van de belangrijkste mechanismen in het spel is je vermogen om tussen twee werelden te warpen. Houdt een muur je tegen? In de andere wereld staat er wellicht geen. Kan je een bodemloze put niet overbruggen? Zelfs niet met een dubbele sprong? Warp terug en ontdek een zwevende balk waar je even op kan rusten. De moeilijkheidsgraad stijgt al gauw als je steeds moet wisselen tussen twee omgevingen terwijl je halsbrekende sprongen uitvoert.

Ergens tussendoor zou je haast vergeten dat er een verhaal is. Je bent de ziel van een overledene. Een stukje lichtenergie gevangen in de buitenaardse ruimte tussen twee werelden. Maar vergeet dat verhaal. Dit spel speel je niet voor de plot.

Je speelt dit spel ook niet voor de lol. Of ja, eigenlijk wel… Als je tenminste niet ontmoedigd geraakt door een level dat je een paar tientallen keren probeert voordat je dan eindelijk het doel bereikt of het gewoon opgeeft. Hier en daar zijn er save points zodat je de hele weg niet steeds opnieuw hoeft af te leggen. Maar ze zijn schaars en ontbreken helemaal in sommige levels.

De eindbazen zijn een welkome afwisseling. Noem ze gerust ingenieus, frustrerend of moordlustig. Ze zijn in de eerste plaats een aangename verrassing en geven je na hun verlies een heleboel voldoening. En uiteraard iets om over op te scheppen!

alteric, switch, psvita

De besturing vergt precisie, net zoals het spel dat van jou vraagt. Dat maakt alles eerlijk. Ware het niet dat de knop om van de ene wereld naar de andere te gaan, op een lastige plek zit. Je beweegt met de control stick, of desgewenst met de knoppen eronder. Springt met A. Maar waarom oh waarom, staat die button om van wereld te wisselen op Y? Niets zo frustrerend en kramp inducerend dan vier knoppen tegelijkertijd te proberen indrukken. Hopelijk volgt er een update waarin de schouderknoppen ook worden benut en dan is er helemaal niets aan het handje. Toch geen kramp, alleszins.

Je moet het zeker niet laten, maar vraag je eerst af of je er klaar voor bent. Alteric is niet voor doetjes en je zal dat wit vierkantje vaak uit elkaar zien spatten. Maar een beetje uitdaging schrikt je toch niet af, toch?

Marco

De commentaren zijn gesloten.