23-03-18

The 25th Ward - The Silver Case (PS4)

25th wardBekend Japans spelmaker Suda51 staat niet bekend om zijn toegankelijke games. Nog minder om zijn coherente verhaallijnen, met makkelijk begrijpbare plots. Integendeel. De naam Suda51 staat garant voor Lynchiaanse toestanden, super gestyleerde gameplay en miljarden knipogen naar allerlei popcultuur. 

In The 25th Ward - The Silver Case is dat ook het geval. We volgen de lotgevallen van 3 verschillende personages. Een detective, een journalist met geheugenverlies en twee geheim agenten. Verder gaan in het uitleggen van de plot heeft eigenlijk geen zin, want we waren zelf al redelijk vlug het noorden kwijt. De verhaallijnen zitten zo hard in elkaar verweven en er zijn zo ontzettend veel personages uit elkaar te houden... Het helpt al helemaal niet dat personages uit het vorige deel ook af en toe hun opwachting maken zonder introductie. Wij krabten ons regelmatig op de kruin...

Zelfs de gameplay ruikt al van ver naar Suda51. Terwijl het spel voor het grootste deel een visual novel is, met tekst-adventure invloeden, komen er af en toe toch nog andere totaal verschillende spelgenres tevoorschijn. RPG-levels, bijvoorbeeld. Ons hoofd tolt al een beetje.

Grafisch zit alles supersnor. Het spel is zoals we al zeiden, hyper-gestyleerd. Met perfecte graphics, mooie retro lijn- en pixelanimaties... echt ons ding.

25th ward

De besturing daarentegen, laat soms iets te wensen over. Alle acties die we kunnen ondernemen staan op een diamantje dat we kunnen kantelen met de stick. We moeten dikwijls alle acties proberen voor we verder kunnen, en meer dan eens moeten we eenzelfde actie meerdere keren uitvoeren om verschillende effecten te bekomen.

Het helpt ook niet dat de tekst die op het scherm verschijnt, gepaard gaat met een irritant typemachine-geluidje. We kunnen hem niet sneller laten lopen, dus na een tijdje gaat het geluid uit.

25th ward

The 25th Ward - The Silver Case mag dan wel van de legendarische Suda51 zijn, en wij houden wel van wat raar, maar voor ons is dit toch wat te veel van het rare. Eender spel dat ons in verwarring brengt en ons daarna zonder verklaring verward achterlaat, ook al kunnen we 100 (honderd!) verschillende eindes bekomen, is gewoon té voor ons.

MindBender

De commentaren zijn gesloten.