15-08-14

GamesCom 2014 - Het verslag!

Gamescom 2014 is nog volop aan de gang in Keulen, maar wij posten nu ons verslag al.  We kunnen gewoon niet meer wachten!  Zoveel gezien, zoveel gedaan, zoveel gespeeld...  Het moet er uit!  Dus, zonder verder treuzelen: Het verslag van twee vermoeiende dagen Gamescom.

DAG 1

Na een niet zo verkwikkende nachtrust (matras zo hard als een plank, hoofdkussen zo dun als een blad papier en over het hele hotel vasttapijt dat vrolijk de draak steekt met onze stof-allergie...) betreden we de beursvloer.  Het valt meteen op dat het hier al gezellig druk is.  Pers holt van hot naar her, standhouders en boothbabes mengen zich in de drukte en op de koop toe lopen er ook nog wedstrijdwinnaars rond die al een dagje eerder binnen mogen.  We laveren behendig tussen de massa en zijn ruim op tijd in de persruimte voor onze eerste afspraak van de dag.

Sherlock Holmes Crimes and Punishments is de nieuwe aflevering in de reeks gebaseerd op de beroemde Engelse detective.  We krijgen meteen een controller in de handen gestopt en mogen aan de slag.  Een gepensioneerde zeeman werd bloederig vermoord en het is aan ons om te zoeken wie de dader is.  Het valt ons meteen op hoe goed dit spel eruit ziet.  De personages lijken net echt, de decors ook.  Het ziet er zo goed uit dat de developer die naast ons zit, zelf zijn ogen uitkijkt.  Hij is het, naar eigen zeggen, niet gewend dat de Sherlock-reeks er zo goed uitziet...  Het spel zal 6 op te lossen zaken bevatten, elk met verschillende mogelijke eindes.  Een immense replay-waarde dus.  We kijken vol verwachting uit naar de release!

gamescom 2014

Van Holmes rennen we naar onze afspraak bij Warner Brothers.  We worden meteen binnengeloodst bij Mortal Kombat X.  We beklagen het ons vrijwel onmiddellijk dat we geen paraplu of regenjas bijhebben, want het bloed spat hier echt van het scherm.  Brutale combo's, bloederige finishing moves, X-ray closeups van brekende botten, ontploffende ingewanden...  Een journaliste achter ons dreigt even haar ontbijt op het proper gestofzuigde tapijt te vomeren, maar kan zich nog net inhouden.  De rest van de aanwezige pers vindt het schitterend, wij inbegrepen.  Mortal Kombat zoals we dat gewoon zijn, met een paar nieuwigheden.  Zo kunnen we nu van elk personage kiezen met welke uitvoering we spelen.  Elk heeft namelijk drie verschillende versies, met minieme verschillen die wel de speelstijl beïnvloeden.  De vraag of Mortal Kombat X in het zwaar op geweld censurerende Duitsland ook zal verschijnen, wordt door de developers handig ontweken...

gamescom 2014

Druipend van het bloed nemen we plaats bij Lego Batman 3: Beyond Gotham.  We krijgen een level te zien zonder Batman.  De focus ligt in deze aflevering namelijk niet zo hard op de gevledermuisde held.  Zijn collega's van de Justice League spelen een grotere rol, samen met de jongens van het Lantern Corps.  Zoals we gewoon zijn bij Lego-games is er een schat aan content en speciaal voor Gamescom worden een paar nieuwe speelbare figuren getoond.  Batman uit de TV-serie van de jaren '60, Adam West himself, Krypto the Superdog, Batmite en Batcow.  Obscure figuren voor de leek, leuke extras voor de fans.  Lego Batman 3 verschijnt nog eind dit jaar op zowat alle platformen.

gamescom 2014

Ons enthousiasme dat zo werd opgebouwd met Mortal Kombat en Lego Batman wordt even snel weer getemperd met Lord of the Rings: Shadow of Mordor.  Lezers weten ondertussen al dat we geen fan zijn van de franchise, maar we lieten ons toch een voorstelling van dit spel aanpraten.  Een collossale vergissing zo blijkt.  De spreker van dienst vertelt ons eerst het achtergrondverhaal, maar al na de tweede onuitspreekbare en moeilijk te onthouden elfennaam worden onze oogleden erg zwaar.  We kunnen niet volgen en zijn blij als er eindelijk wat gameplay wordt getoond.  Alweer ten onrechte, want meer dan wat ronddolen in de open wereld en vluchten voor orks doet de speler niet.  Uiteindelijk sukkelt ze dan toch een grot binnen waar een wreed monster woont, maar van zodra ze het monster ziet, stort de grot in.  De focus ligt dan op tijdig uit de grot geraken en niet op het monster verslaan.  Er volgt nog een uitleg over hoe de verschillende Ork-clans kunnen beïnvloed worden, en hoe we hun leiders aan onze kant kunnen krijgen of kunnen vermoorden, maar wij zijn al lang weg uit Middenaarde en vertoeven de rest van de presentatie in dromenland.

gamescom 2014

We worden gelukkig weer wakker geschud bij de Afro Samurai 2 presentatie.  We krijgen beelden te zien die ons doen watertanden.  De bloedspetters van Mortal Kombat X waren nog niet helemaal droog en we zitten al onder het samuraibloed!  Het spel oogt in deze vroege fase al fantastisch en de developer benadrukt steeds weer dat het beter wordt dan zijn voorganger.  Afro Samurai 1 zat volgens hem nog te vol bugs en was te hard gefocust op actie.  Deel twee zou veel beter afgewerkt moeten zijn, en veel meer gericht zijn op puzzelen en platformen dan op vechten. 

Onze laatste afspraak van de dag is er eentje met de jongens van Topware Interactive.  Zij hebben enkel Raven's Cry bij, het piratenspel waar ze nu al enkele Gamescom-edities op rij ons mee doen watertanden.  Iedere keer we het spel zien is het groter en epischer geworden.  Op de vorige Gamescom kregen we te horen dat we ons eigen galjoen zouden kunnen besturen, compleet met bemanning en kanonnen.  Deze keer krijgen we te horen dat er een dynamisch weersysteem werd ingevoerd dat invloed heeft op het zeilen.  We krijgen een paar leuke actiescenes te zien en een paar gigantische zeeslagen, en het gerommel van de kanonnen doet ons bijna uit de comfortabele zetels schudden.  De developer belooft ons dat het spel zeer binnenkort zal verschijnen maar wil geen precieze datum meegeven.  Ook niet als we dreigen met kielhalen en planklopen.

gamescom 2014

Het is al laat geworden en we brengen de rest van de tijd door met inloggen op de pers-wifi (tevergeefs) en met Streetpassen met onze trouwe 3DS (iedereen en zijn moeder heeft hier wel een 3DS bij).

DAG 2

Het is zowaar nog drukker dan gisteren!  Massa's gamers staan al uren op voorhand te drummen in rijen om toch maar binnen te geraken.  Zodra de deuren opengaan onstaat er een stormloop die door de boothbabes en standhouders ietwat angstig wordt gadegeslagen.  We trekken ons wijselijk terug in de persruimte en beginnen aan onze afspraken van de dag.

Dead island 2 speelt zich dit keer niet af in het verre Hanoi, maar in LA.  Of toch in een quarantainezone in LA.  We spelen met één van de vier immune overlevenden (elk met hun eigen specialiteiten) en hakken zombies aan mootjes.  We merken eigenlijk niets nieuws op.  Grafisch ziet het er misschien allemaal iets beter uit, maar echt grote veranderingen ten opzichte van vorige afleveringen zijn er niet.  Weinig onder de indruk verlaten we de ruimte.

gamescom 2014

Bij EA vergapen we ons aan de nieuwe Battlefield: Hardline.  We liepen niet echt warm voor de gameplay die we al zagen op E3, maar wat we nu te zien krijgen doet ons watertanden!  De makers werkten nauw samen met schrijvers van politie-TVreeksen en dat is er aan te zien.  We krijgen een level te zien waarin een undercover flik te grazen wordt genomen door een bendeleider en wordt opgesloten in diens ondergronds complex.  De flik moet proberen ontsnappen en de actie die daarop volgt was zo intens dat we zonder het zelf te merken naar het puntje van onze stoel schoven.  Eéntje om naar uit te kijken dit!

gamescom 2014

Van EA hollen we naar Nintendo waar het altijd een beetje thuiskomen is.  We gaan direct aan de slag met Captain Toad: Treasure Tracker.  In de leuke platform/puzzelaar krijgen we controle over captain Toad die zich doorheen een hoop 3D-levels moet puzzelen op jacht naar schatten en sterren.  We lossen een paar venijnige doolhoven op, rijden in een mijnkarretje terwijl we rapen gooien naar vijanden en powerups en verslaan tot slot een lavadraak.  Dit is heerlijke fun!

gamescom 2014

Na de fijne levels van Captain Toad gaan we zelf levels onterpen met Mario Maker.  Hier kunnen we eigen 2D Mario levels ontwerpen en die zo moeilijk of makkelijk maken als we zelf willen.  We kiezen voor de simpele aanpak en maken één superlange brug tot aan de eindvlag.  Vijanden zijn er niet, en toch slagen we er in een misstap te maken en te pletter te storten.  Een paar aanpassingen maken het iets leuker om te spelen, en met een druk op de knop toveren we het retrolevel om naar New Super Mario Bros-stijl.  Zelfs de muziek verandert mee!  Hier zien we onszelf uren mee zoet...

gamescom 2014

Ondertussen zijn er wat plaatsen vrijgekomen aan de Super Smash Bros demopod.  We storten ons in de actie en vrijwel meteen beginnen onze Duitse collega's de vloer aan te vegen met ons.  Special moves en powerups vliegen ons om de oren, de actie gaat supersnel en we zijn al tien keer KO nog voor we de grond raken.  Het gaat ons allemaal iets te snel, maar de Duitse Smash Bros fans genieten met volle teugen.  Ze maken ons op 3DS even makkelijk in dus bedanken we vriendelijk voor een rematch...

gamescom 2014

Na onze vernederende nederlaag bij Smash Bros worden we meteen ingelijfd in een Splatoon team.  Het speelveld moet zoveel en zo snel mogelijk in het kleur van ons team worden geschilderd.  Wie op het einde het grootste deel met verf heeft beklad wint de kamp.  We gaan naarstig aan de slag en schilderen alles knaloranje.  Bomen, muren, vloeren, tegenstanders...  Alles moet geloven aan onze schilderwoede, maar het mag niet baten.  Ook hier delven we het onderspit tegen de Duitse pers.  Met het schaamrood op de wangen schuifelen we stilletjes naar onze volgende afspraak.

gamescom 2014

Bij Ubisoft vergapen we ons aan de grafische pracht en praal van Far Cry 4.  Er wordt geschoten, er wordt gehakt, er wordt gezweefvliegd...  zweefgevlogen...  Er wordt met een vleugelpak van een berg gezweefd...  Het ziet er allemaal hyperperfect en leuk uit, maar helaas mogen wij alleen toekijken hoe een Britse collega speelt.  Een foutje bij de boeking zorgde ervoor dat we op de lijst stonden als "watchers" en niet als "players".  Het blijft dus lipbijtend toekijken hoe de Brit door het level heen stuntelt.  Hij slaagt erin alle opmerkingen van de developer in de wind te slaan.  Hij besluipt een vijand meesterlijk om die dan met een druk op de verkeerde knop een stuk lokvlees tegen het lijf te gooien.  Hij laat een woedende wilde beer los, die hem vervolgens het hele level achtervolgt en probeert op te eten.  Het is allemaal redelijk pijnlijk om aan te zien en de lust bekruipt ons om hemde controller uit de handen te rukken.  We kunnen ons echter nog net inhouden en vermijden zo de eerste diplomatieke gamesjournalistiekrel uit de geschiedenis.  Oef!

gamescom 2014

Bij de voorstelling van Alien: Isolation krijgen ze ons maar net in het veel te kleine pershokje geduwd.  Er staan een stuk of vijftien journalisten opeengeperst in het hokje dat normaal gezien ruim plaats zou bieden aan een vijftal mensen.  Tel daarbij nog een developer op, een inboedel uit de dichtstbijzijnde Ikea-showroom, TV, surroundsysteem én een devkit PC die op het randje van de verhitting balanceert en je kan je een idee vormen van de broeierige atmosfeer die deze demo overheerst.  We zien hoe de dochter van Ellen Ripley 25 jaar na de eerste Alien film zelf in het oog van de storm terecht komt.  Ze is gestrand op een ruimtestation waar de bevolking rebelleert, de androïden in opstand zijn gekomen tegen hun meesters en op de koop toe ook nog een Alien rondzwerft.  De developer sluipt door de levels en is supervoorzichtig, maar de zware dag begint zijn tol te eisen en in een mum van tijd heeft de Alien hem te pakken.  We zien nog een closeup van druipende Alientandjes en dan is het game over.  Het spel ademt de sfeer van de originele film en de spanning is de hele tijd te snijden....  We verlangen om hier zelf mee aan de slag te kunnen.  Alleen, in onze lege redactieruimte, mét de airco aan en alle lichten uit.

gamescom 2014

Dying Light is het laatste spel van de dag en meteen ook het hoogtepunt.  Het spel combineert snelle actie, free running en survival in een apocalyptische zombieplaagsetting en slaagt daar wonderwel in.  We rennen door stadsruïnes, springen vlot over muurtjes en daken en klimmen in vloeiende bewegingen over hekkens.  Ondertussen zorgen we dat we niet door zombies worden gegrepen en als dat toch gebeurt vechten we ons vrij met één van de vele aanpasbare wapens.  Echt, je kan het zo gek niet denken of je kan het maken in dit spel.  Een voorhamer met extra pinnen?  Check.  Een hakmes met ingebouwde vlammenwerper?  Check en dubbelcheck.  We amuseren ons te pletter en we rollen vlotjes de multiplayermode in samen met een (alweer) Britse collega.  Samen moeten we een bom plaatsen, ontsnappen via het riool en terug in ons kamp geraken.  Dat lukt allemaal zeer vlot, tot een derde speler in het spel opduikt die niet aan onze kant staat.  Hij speelt met de Hunter, een supersterke en aggressieve zombie die enkel onder UV-licht kwetsbaar wordt.  We krijgen vijf kansen om de omliggende zombie-nesten te vernietigen.  Lukt dat niet, wint de Hunter.  Het lukt ons.  Nét.  Maar we zijn volledig in de ban van Dying Light.  Een Tshirt rijker beginnen we moe maar voldaan aan de tocht terug naar de redactie.

gamescom 2014

MindBender

EPILOOG

Op weg naar de parking worden we nog aangesproken door een stel jongelui dat ons overlaadt met stickers, lanyards en badges met het opschrift "Jesus FTW".  Ze duwen ons ook nog een hippe pocket in de handen met een gamende Jezus op de voorkant gedrukt.  Blijkt het om een uitgave van de bijbel te gaan, specifiek "de passages die toepasselijk zijn op gamers en gamen".  Ze proberen ons ook nog Tshirts te verkopen en beloven dat de opbrengst volledig naar druk van nieuwe bijbels zal gaan.  We maken ons met een beleefd excuus maar gauw uit de voeten.  

Hadden we nou net een ontmoeting met de getuigen van Gamehova?

De commentaren zijn gesloten.