04-06-14

Max: The Curse of Brotherhood (XBLA)

max, xblaMax heeft een probleem.  Hij heeft een vervelend jonger broertje.  In een vlaag van totale wanhoop zoekt hij op internet een spreuk op waarmee hij zijn broer kan laten verdwijnen.  Hij probeert de spreuk uit en voor hij het goed en wel beseft wordt zijn broertje door een monster ontvoerd naar een andere dimensie.  Max kan maar net door de interdimensionale poort meeglippen.  Aan de andere kant van de poort vindt hij een vreemde magische wereld.  Hij ziet nog net hoe zijn broertje wordt meegenomen door het monster.  Max moet zijn broertje redden, of anders zwaait er thuis wat…

Gelukkig moet Max de strijd niet alleen aangaan.  Op zijn pad komt hij de oude bewaker van de wereld tegen.  De oude vrouw probeert al jaren tevergeefs de wrede Mustacho en zijn monsterlijke troepen te verjagen.  Het toeval wil dat diezelfde Mustacho zijn ziel wil overbrengen in het lichaam van Max’ gekidnapte broertje.  De bewaker en Max slaan de handen in elkaar, en ze maakt een magisch wapen van het enige wat Max bij zich heeft: een stift.

max, xbla

De stift is meteen ook de gimmick van het spel.  We kunnen er op bepaalde plaatsen mee tekenen in de wereld.  We kunnen stukken grond omhoog tekenen, we kunnen takken en lianen tekenen, en superkrachtige waterstromen.  “Wat is het nut daarvan?”, horen we jullie denken.  Sta ons toe het uit te leggen aan de hand van een simpel voorbeeld...

Max komt aan de rand van een ongelofelijke diepe en brede kloof.  Hier gewoon overspringen lukt niemand, maar met de stift kunnen we een tak vanuit de ene wand naar de andere tekenen en die gebruiken als brug.  Of we trekken een lijn (als de mogelijkheid er is) vanuit het plafond naar beneden, et voilà: een slingerende liaan waarmee we naar de overkant kunnen zwieren! 

max, xbla

De puzzels waarmee we geconfronteerd worden, blijven echter niet zo simpel als in het voorbeeld dat we net beschreven.  We moeten meer dan eens verschillende keren opnieuw beginnen omdat het toch complexer is dan het lijkt, of omdat we niet behendig genoeg springen met Max.  Want bovenal blijft Max wel een platformer.  Mét een leuke twist.

Want we amuseren ons te pletter met de stift!  We gebruiken waterstralen om Max naar een liaan te lanceren, die vastgebonden hangt aan een zelfgetekende tak.  We klimmen op de tak en zagen hem daarna door.  Hij tuimelt naar beneden, richting rivier, waar hij blijft drijven en als geïmproviseerde boot Max veilig naar de overkant brengt.

max, xbla

We doen ons best om een minpuntje te vinden aan Max, maar het lukt ons niet.  De puzzels die soms blijven mislukken tot we het precies goed tekenen?  Vervelend ja, maar om het spel daarop af te rekenen?  Neen, het tekenen is gewoon té leuk.  Max die soms wat rare sprongen maakt, of recht de afgrond instruikelt?  Ligt ongetwijfeld aan onze eigen onhandigheid.

Neen, Max: The Curse of Brotherhood is een waar pareltje, en op de koop toe eentje dat nog goedkoop is ook!  Kopen die handel!

MindBender

review gebaseerd op XBOX360 versie

De commentaren zijn gesloten.