29-05-14

ScramKitty and his Buddy on Rails (WIIU)

scram kitty, wiiuIedereen weet dat wij dierenliefhebbers zijn.  En dat we wel houden van een flinke puzzel op zijn tijd.  En dat we ieder jaar opnieuw hopen dat de hoverboards uit Back to the Future 2 werkelijkheid worden.  En gepassioneerd zijn door alles wat een beetje naar science fiction ruikt.  Het mag dus geen wonder heten dat we hyperenthousiast de kans grepen om Scram Kitty and his Buddy on Rails te reviewen.  Scram Kitty's kattenvriendjes (dierenliefhebberij, check!) werden gekidnapt en gevangen gezet op een gigantisch ruimtestation (scifi, check!).  Aan ons om hen, gewapend met een hoverboard (Back to the Future 2, check!), te redden door het oplosssen van een paar puzzels (puzzels!  Check!).

We worden meteen in de actie gedropt.  We krijgen in bovenaanzicht ons hoverboard te zien dat rondzweeft in een ruimtehangaar.  Ergens in die hangaar zit een aantal poezen verstopt.  Het totale aantal poezen dat we vinden en meenemen naar de uitgang wordt opgeteld bij ons totaal.  Iedere deur naar een nieuwe hangaar kost een aantal katten om open te maken.  De route die we afleggen door het ruimtestation hangt dus af van het aantal kittens dat we onderweg bevrijden.

scram kitty, wiiu

Dat bevrijden loopt echter niet van een leien dakje.  Doordat het ruimtestation halvelings gebonden is aan de wetten van de zwaartekracht, kan ons hoverboard alleen maar zweven tegen de rand van de hangaarmuren en objecten in de hangaar.  Als we genoeg boosters hebben verzameld kunnen we een supersprong naar een verre rand maken om vandaar verder te zweven.

scram kitty, wiiu

Alsof dat nog niet moeilijk genoeg is, stikt het in de hangaars ook van dodelijke vallen en gemuteerde ruimteratten die ons het leven zuur maken.  Gelukkig is ons hoverboard ook uitgerust met twee laserkanonnen, zodat Scram Kitty plots ook een beetje een shmup wordt.

We zweven rond, redden poezen en knallen ratten neer.  Dit is leuk!  Dat de tekenstijl er tegelijk retro en mooi afgewerkt uitziet is een dikke kers bovenop de taart!  En dan gebeurt het onvermijdelijke.  Na twaalf levels zitten we plots muurvast.  We moeten een ingewikkelde sprong maken, over een brandend muurtje en tegelijk een zwerm ratten neermaaien.  Terwijl we een weglopend poesje moeten achtervolgen.  Tegen de klok...  We zwoegen en zweten, maar het wil ons maar niet lukken.  Niet behendig genoeg, te traag...  Het gaat gewoonweg niet.  Terugkeren en een andere hangaar binnengaan lukt ons ook niet, want daarvoor hebben we niet genoeg poezen gered.

scram kitty, wiiu

Na enkele dagen proberen en jammerlijk falen wordt het ons teveel, en Scram Kitty verdwijnt naar een uithoekje van de WiiU hard drive, waar het uiteindelijk zal vergeten raken onder een dikke laag digitaal stof.

Jammer.

MindBender

De commentaren zijn gesloten.