25-09-13

Wedstrijd: Night of the Rabbit

2348783981.jpg

Het prachtige aventure Night of the Rabbit is nu al een tijdje uit, en dat wordt gevierd met een grote kortingsactie op Steam.  Het spel wordt tijdelijk aan halve prijs verkocht.  Voor wie het zich niet meer kan herinneren: wij waren er destijds laaiend enthousiast over.

Om die kortingsactie te vieren, hebben wij vijf steamcodes van het spel weg te geven.  Zomaar.  Gratis en voor niks.  Wat moet je doen om een code te bemachtigen?  Simpel, stuur ons gewoon een mail met als onderwerp "wedstrijd" en je naam.  Op 1 oktober pikken we vijf winnaars uit de inzendingen.  

Succes!

Ondertussen zijn de winnaars al gekozen en verwittigd!  Veel plezier met Het Konijn!

18-09-13

The Bureau: X-COM Declassified (PS3/XBOX360/PC)

the bureau x-com declassified, ps3Trouwe lezers weten ondertussen dat wij een zwak hebben voor spelletjes waarin we zonder schroom buitenaards tuig aan gort kunnen schieten.  Ik bedoel: tactische shooters!  Juist ja, tactische shooters.  We hebben een zwak voor tactiek.  Zeker niet voor het uitmoorden van aliens, verre van.  We zouden onze buitenaardse vrienden met zo'n racistische handeling zeker niet voor het cranium willen stoten.  Hoho!  Wat een idee zeg…  Aliens vermoorden…  Ahum.

In The Bureau: X-Com Declassified kunnen we ons hart ophalen.  Het spel is namelijk een (min of meer) tactische shooter die gebaseerd is op de X-Com-reeks.  In vorige X-Com afleveringen hadden we controle over het reilen en zeilen van een organisatie uit de nabije toekomst die de aarde beschermde tegen buitenaardse invasies.  Vechten gebeurde door een squadron orders te geven in een beurtensysteem.  Allemaal heel erg fijn en spek naar onze tactische bek.  In The Bureau hebben we controle over één agent uit diezelfde organisatie.  Vechten gebeurt in realtime en we kunnen medeagenten orders geven via een handig commandowieletje.  Spek naar onze shooterbek!

Het verhaal speelt zich ergens begin jaren zestig af.  De aarde wordt plotsklaps aangevallen door een buitenaards leger.  De invasiemacht is groot en zeer agressief.  De mensheid heeft geen schijn van kans.  Enkel de piepjonge X-Com organisatie kan misschien het tij doen keren.  We spelen als William Carter, een keiharde agent die het niet zo nauw neemt met regeltjes.  Als Carter ontdekken we beetje bij beetje de motieven van de aliens en komen we steeds meer te weten over de oprichting van X-Com.

the bureau x-com declassified, ps3

Het spel slaagt bijna moeiteloos in zijn opzet.  Door de sfeer van de sixties te combineren met retro sci-fi elementen krijgen we het gevoel dat we in een ware pulpfilm aan het spelen zijn.  Alles zit net goed.  De muziek, de stijl...  Zelfs het verhaal is een schot in de roos.  Alleen jammer dat we daarvoor een paar serieuze minpunten over het hoofd moeten zien…

Het eerste wat ons opvalt is de houterigheid van de figuren.  Carter en de zijnen gedragen zich tijdens conversaties als marionetten die maar drie basisbewegingen hebben.  Op de koop toe passen die basisbewegingen dikwijls helemaal niet bij wat er gezegd wordt.  Carter is boos en scheldt zijn tegenspeler de huid vol?  Negen op tien kans dat de bijhorende animatie een "in gedachten verzonken Carter" is.   Hmm…  

the bureau x-com declassified, ps3

De voiceacting blijkt ook niet van de bovenste plank.  We begrijpen dat Carter een badass moet zijn , met een hele kast vol persoonlijke bagage, maar moeten dat ook echt blijken uit iedere woord dat hij zegt?  De acteur van dienst levert Carters tekst af alsof hij constant kiespijn heeft.  Elke zin, elk woord is er een met een hese stem en verdoken woede.  Het ligt er net iets té vingerdik op.

En de spelervaring zelf dan?  Daar amuseren we ons wel mee.  We zien Carter in third person op het slagveld.  We kunnen dekking zoeken en van cover naar cover lopen.  De teamleden die ons vergezellen kunnen zich alleen behelpen, maar werken doeltreffender als ze orders krijgen van ons.  Elk teamlid heeft zijn eigen specialiteit, en door die specialiteiten op elkaar af te stemmen kunnen we de aliens makkelijker klein krijgen.  Het klinkt allemaal fantastisch, maar de praktijk leert ons dat het op den duur wat gaat vervelen.  We hebben in sommige missies onze handen zodanig vol met orders geven dat we amper zelf een schot kunnen lossen.

the bureau x-com declassified, ps3

Als we onze soldaatjes zelfstandig laten rondlopen wordt het allemaal een pak leuker.  We rollen van het ene spannende vuurgevecht in het andere en ondertussen worden we dieper in een steengoed verhaal gezogen.  Alleen…  Jammer van die minpuntjes.  Moesten die er niet geweest zijn was The Bureau een topper van formaat geworden.  Nu is het slechts een vermakelijk shootertje dat na één keer spelen al vervelend is geworden.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

17-09-13

Nintendo 2DS: de test!

Ok, we geven grif toe: we waren enigszins verbaasd toen we het nieuws hoorden.  We waren er zelfs vrij zeker van dat iemand ons een loer wilde draaien. En toen ons een foto werd gemaild, dachten we eventjes dat het een misplaatste Photoshop-grap betrof.  Eventjes maar, want toen kwam het officiële persbericht.  De 2DS was een feit en onze verbazing ook.

We zijn al van het begin af aan fan van de 3DS.  Bij onze eerste test destijds werden we weggeblazen door het 3D-effect.  Nog steeds trouwens.  Er gaat geen dag voorbij, of we klappen een 3DS open om ons te vergapen aan 3D beelden, te streetpassen of te gamen.  Prachtapparaat!  We vonden het dan ook bizar dat internetfora overliepen van de klachten.  3D zou "overbodig" en "slechts een gimmick zijn", de scharnieren werden verfoeid en als te fragiel bestempeld. 

2ds, nintendo

"Michelangelo had destijds ook last van criticasters" denken wij dan, en "Sommige mensen zijn nooit tevreden".  Maar dat is duidelijk niet wat Nintendo dacht.  Het bedrijf besloot te luisteren naar de opmerkingen en ze te bundelen.  Resultaat: De 2DS.  Ideaal voor mensen die geen 3D willen of nodig hebben en scharnieren maar niks vinden.

Met een iets minder groot enthousiasme dan gewoonlijk betreden we de testruimte.   Een vreemd gevoel maakte zich tijdens de rit ernaartoe immers van ons meester.  "We mogen een nieuwe Nintendoconsole testen!  Jiihaaa!" gemengd met een vleugje "2D?  Maar 3D was zo leuk!".  U kent het gevoel wel.  Niet?

2ds, nintendo

Binnen op de tafel liggen 2 spiksplinternieuwe exemplaren op ons te wachten.  Eén rood-witte en één zwart-blauwe.  We nemen een toestel ter hand en kiezen één van de spelletjes die klaarliggen voor de test.  Nog voor de cartridge goed en wel in het slot zit, smelt onze terughoudendheid weg en horen we onszelf luidop twijfelen of we de rode of de blauwe versie gaan kopen bij de release…

2ds, nintendo2ds, nintendo

Want wat een aardig toestelletje is dit zeg!  Licht, stevig, goed in de hand liggend…  We spelen twee uur aan een stuk zonder dat we het beseffen en heel even lijkt het weer een natte woensdagnamiddag in 1988.  Eén van die natte namiddagen die we thuis op de bank doorbrachten met een GameBoy.  Alleen heeft deze GameBoy (bijna) alle eigenschappen van een 3DS.  Uitgezonderd het 3D effect.  Uiteraard.  En het rare is dat wij, de grote zelfverklaarde 3D-fanaten, dat effect helemaal niet missen.  Als we in 3D willen spelen, dan gebruiken we onze 3DS wel.  En anders gebruiken we onze fonkelnieuwe 2DS die we kochten op de releasedatum.  De rode. 

 

Of de blauwe. 

 

Daar twijfelen we nog over.

MindBender

De 2DS verschijnt op 12 oktober en heeft een uiterst aantrekkelijk prijskaartje.  Nu hebt u helemaal geen excuus meer om Nintendo's laatste handheld niet in huis te halen.

09-09-13

Gameland 2013

Weer fijne dingen gezien in Bobbejaanland afgelopen weekend.  Naar jaarlijkse gewoonte vond in het "plezantste land" (eigenlijk nog steeds Ierland volgens ons - nvdr) weer Gameland plaats.  We testten er de nieuwste van Nintendo (hadden we al gedaan), Sony (niet veel soeps) en Skylanders Swap Force (meer van hetzelfde).  Eens de plichtplegingen voorbij waren konden we doen waar we stiekem echt voor kwamen: ons de longen uit het lijf schreeuwen op de achtbanen!  Een niet te missen event, en eigenlijk ook een mooie gelegenheid voor niet-gamers om kennis te maken met spelletjes.

Foto's vind je op onze Smoelboek!