29-06-13

The Night of the Rabbit (PC/MAC)

night of the rabbit,pcHet regent adventures op de redactie.  Het lijkt er sterk op dat het genre waar wij zo van houden aan een flinke comeback bezig is.  Toegegeven, de ene poging is al wat geslaagder dan de andere, maar wat we nu voorgeschoteld kregen doet ons watertanden naar meer.  Alles klopt aan The Night of the Rabbit.

Jerry Hazelnut is een alledaagse jongen.  Hij houdt van ravotten in het bos, en droomt ervan goochelaar te worden.  Twee dagen voor het einde van de zomervakantie lijkt zijn droom werkelijkheid te worden.  Hij ontmoet Marquis De Hoto, een reusachtig konijn met als beroep (u raadt het nooit!)...  Goochelaar.  Marquis is nog op zoek naar een stagiair, en ziet in Jerry de ideale kandidaat.  Hij neemt de jongen mee op een magisch avontuur in een sprookjesachtig land.

night of the rabbit,pc

Zoals jullie wellicht al hadden kunnen raden, nemen wij de rol van Jerry op ons.  Jerry moet een aantal opdrachten vervullen vooraleer hij zich volwaardig goochelaar mag noemen.  Opdrachten zoals we ze kennen uit de klassieke point and click adventures.  Persoon A geeft ons een opdracht waarvoor we iets nodig hebben van persoon B die dat alleen maar wil afgeven als we iets ineenknutselen met voorwerpen die we van personen C en D.  Het klinkt niet cht boeiend, maar dat is het nou net wel!

night of the rabbit,pc

Want die opdrachten en de manier waarop we ze vervullen zijn niet zomaar met de natte vinger uitgevonden.  Er zit logica achter.  Net als in de adventures van vroeger, waar we soms wekenlang zaten te tobben over een puzzel voor we de juiste logica ontdekten.  Night of the Rabbit zit vol van dat soort heerlijke "Eureka" momenten.

Niet alleen de puzzels zijn goed uitgedacht, ook het verhaal zit puik ineen.  Geen flauwe plot, maar een weldoordacht verhaal hier.  Jerry's avonturen zouden net zo goed in boekvorm kunnen gegoten zijn.  De koters zouden er nogal van smullen!

night of the rabbit,pc

En dan die design...  Prachtige handgetekende decors en figuren.  We wanen ons in een digitale versie van Erik's insectenboek.  Of James' reuzenperzik.  En die humor!  En de puike voiceacting!

We zeiden het al in het begin: alles klopt gewoon aan Night of the Rabbit.  De puike design en het meeslepende verhaal, de humor en de puzzels...  De adventures van vroeger zijn weer terug!  Adventurefans mogen Night of the Rabbit gewoon niet aan zich voorbij laten gaan!

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

25-06-13

The Last of Us (PS3)

the last of us,ps3We hebben sinds het ontstaan van Game-Patrol toch wel al enkele pareltjes de revue zien passeren.  Kleine meesterwerkjes die we stuk voor stuk spel van het jaar of zelfs beste spel ooit durfden te noemen.  Weet u nog welke?  Ja?
M
ooi zo.  Vergeet wat we toen hebben gezegd.  De vorige titelhouders worden nu gedegradeerd tot (nu ja...) “uitstekende spellen”, en de titel van beste spel ooit gaat onder luid trompetgeschal naar The Last of Us.

We spelen met Joel.  Joel is een smokkelaar in de nabije toekomst.  Door een virus dat mensen muteert tot afzichtelijke en moordlustige lelijkerds wonen de weinige overlevenden opeengepakt in vervallen steden die streng worden gecontroleerd door het leger.  Tussen de steden ligt een gebied dat krioelt van de geïnfecteerden.  Alleen het leger mag door het gebied reizen.  De illegale handel tussen de verschillende steden wordt verzorgd door smokkelaars zoals Joel, die best wel hun mannetje weten te staan.  Op een dag wordt Joel ingehuurd om een wel heel bijzonder pakje naar een andere stad te smokkelen...  Ellie.

We maken meteen kennis met wat ongetwijfeld één van de sterkste duo's uit de spelgeschiedenis zal worden.  Joel is oud en ruw, getekend door wat hij allemaal heeft meegemaakt in de harde wereld.  Ellie staat daar lijnrecht tegenover.  Ze is nog jong en onschuldig, en, omdat ze pas na de infectie is geboren, nog erg nieuwsgierig naar het leven van voor de ramp.  Het zorgt voor een dynamiek tussen de twee personages waar we heel snel in meerollen. We voelen mee en leven ons (zoals gewoonlijk - nvdr) véél te hard in.

the last of us,ps3

Technisch gezien kunnen we hier de "survival horror" sticker op kleven.  Maar dan wel survival horror zoals we die nog nooit hebben gezien.  Alles is net dat tikkeltje echter.  Kogels en wapens werden hier niet vrolijk rondgestrooid. We moeten uiterst spaarzaam zijn met de weinige kogels die we hebben.  Stilletjes vijanden neerleggen of ze zelfs helemaal uit de weg gaan is de boodschap.  Als dat niet lukt kunnen we als laatste redmiddel nog onze vuisten gebruiken.  Joel slaat er vrij brutaal op los.  Iedere klap die we uitdelen of incasseren voelt bijna echt aan, en als kers op de taart is het spel ook nog eens zo slim om te detecteren waar we ons bevinden.  Staan we dicht bij een scherp stuk glas dat nog in een raamkozijn gekneld zit te vechten?  Dan zal de AI ons daarop proberen spiesen.  Staan we dicht bij een metalen tafeltje met een wel vrij scherpe rand?  Dan zit de kans er dik in dat Joel het voorhoofd van zijn belager er vakkundig tegen plet.

En die AI.  Zelden zo'n slimme tegenstanders gezien!  Ze proberen ons te flankeren of in een hinderlaag te laten lopen.  Ze duiken weg achter muurtjes en tafels en blijven er ook zitten tot we ze er op een of andere manier van achter kunnen lokken.  Met een welgemikte, zelfgemaakte brandbom bijvoorbeeld.

the last of us,ps3

Nog zoiets wat de beleving alleen maar echter maakt: het craften.  Joel kan met gevonden voorwerpen zelf aan het knutselen slaan.  Brandbommen, eerste-hulp-koffertjes, upgrades voor wapens...  Knutselaar Joel draait er zijn hand niet voor om.  Alleen hebben we hier met ook met schaarste te maken.  Ingrediënten liggen er niet voor het rapen, en meestal delen sommige dingen eenzelfde ingrediënt.  Ga dus niet volop brandbommen liggen aanmaken, want de alcohol die je ervoor gebruikt heb je ook nodig om je wonden te verzorgen...

Grafisch ziet het er ook allemaal pico bello uit.  De bewoonde steden zien er desolaat en deprimerend uit.  De geïnfecteerde zone is helemaal overgroeid door de natuur en ziet er fris groen uit.  We betrappen onszelf geregeld op sightseeing.  Ook helemaal niks aan te merken op de personages.  Ze zien er echt uit en gedragen zich ook net echt.  Ze grijpen zich vast aan muurtjes en leunen vanzelf tegen auto's waarachter ze schuilen.  Het zijn kleine details, maar die zorgen net voor dat tikkeltje realisme meer.  De puike voiceacting maakt de personages al helemaal levend.

the last of us,ps3

Een pareltje dit!  We kunnen nog wel een paar uren doorbomen over de soundtrack (past perfect bij de sfeer!) of over het verhaal (zo origineel!) en over nog duizend andere kleine details die het geheel perfect maken, maar dat gaan we niet doen.  We willen verder spelen!  Het volstaat te zeggen dat als je een PS3 bezit, je The Last of Us gewoon in huis moet halen!  Doe je het niet voor jezelf, doe het dan tenminste voor je PS3.  Dit is het beste spel dat hij ooit zal mogen afspelen.

MindBender

18-06-13

Remember Me (PS3/XBOX360/PC)

remember me, xbox360Alles is donker.  Wanneer we onze ogen eindelijk durven opendoen draait alles in het rond.  Een lichte braakneiging steekt de kop op, maar we weten haar nog net te onderdrukken.  We hebben barstende koppijn, een slechte smaak in onze mond en we weten niet waar we zijn.  We weten niet eens meer hoe we heten.  Op de koop toe staat een onbekende man ons vanalles toe te schreeuwen.  Neen, niet de morgen na een zwaar avondje stappen met kameraden.  Dit is het begin van Remember Me, een nieuw actiespel van Capcom.

We schrijven 2084 in Neo-Parijs.  Het bedrijf Memorize heeft een implantaat ontwikkeld waarmee men naar believen zijn geheugen kan aanpassen.  Blije herinneringen steeds opnieuw beleven, of slechte herinneringen voor altijd wissen zijn nu een peulschil.  Wie wil kan zelfs herinneringen van anderen downloaden van het net om ze zelf te beleven.  Het lijkt vrij onschuldig, maar Memorize gebruikt zijn technologie om controle uit te oefenen.  Binnen de kortste keren is Neo-Parijs een totalitaire staat onder het bedrijf.  De Erroristen, een groep rebellen, verzet zich hiertegen.  Onder hen bevindt zich Nilin.  Ze is één van de weinige Erroristen die herinneringen kan stelen en remixen.  Ze werd echter opgepakt door Memorize en haar geheugen werd gewist.

En zo beginnen we het spel.  Verward en verzwakt als een dronkenlap in de duistere krochten van de Bastille, het hoofdkwartier van Memorize.  Gelukkig worden we via ons implantaat gecontacteerd door Edge, de leider van de Erroristen.  Hij helpt ons stap voor stap te ontsnappen.  Binnen de kortste keren staan we terug op straat en kunnen we beginnen ons geheugen terug te zoeken.  Oh, en en passant nog een paar rake klappen uitdelen aan de sinistere agenten van Memorize.

remember me, xbox360

Nilin laat zich vlot besturen.  Als een volleerd parcoursbeoefenaar springt ze vlot van richeltjes,naar regenpijpen en vensterbanken.  De weg wordt ons ook netjes getoond door pijltjes die door het implantaat worden geprojecteerd.  Een soort van ingebouwde GPS, zeg maar.  Het zorgt ervoor dat het allemaal zeer vlotjes en intuïtief gaat.  Nilin lijkt al haar hele leven niets anders gedaan te hebben.

Idem dito voor het vechten.  Nilin slaat en schopt als een professionele Bruce Lee.  Vijanden ontwijkt ze vlotjes met zijwaartse sprongen en koprollen.  We kunnen zelfs haar gevechtstijl aanpassen.  In plaats van XP verdienen we pressens.  Pressens bestaan in vier soorten: regen, power, chain en cooldown.  Met een reeks van die pressens kunnen we zelf een combo samenstellen die een bepaalde invloed zal uitoefenen.  Regen pressens in een combo zorgen ervoor dat we een klein beetje health bijkrijgen, power pressens maken de aanval krachtiger, chain zorgen voor langere aanvallen en cooldown zorgt voor extra energie.  Met meer dan 50000 mogelijke combinaties blijven we even zoet en blijft het vechten steeds nieuw aanvoelen.

remember me, xbox360

Alsof al dat moois nog niet geestig genoeg is, beschikt Nilin ook nog over de unieke gave om herinneringen te remixen.  Bepaalde vijanden kan ze hiermee naar haar hand zetten.  Gewoon even in het hoofd van desbetreffende vijand rommelen en we krijgen een bepaalde herinnering te zien.  Die herinnering kunnen we naar believen terug- en vooruitspoelen, op zoek naar bepaalde punten die we kunnen beïnvloeden.  Zo zorgen we ervoor dat de herinnering er plots helemaal anders gaat gaan uitzien en daardoor begint de vijand zich plots ook heel anders te gedragen.  Verwarrend?  Even een voorbeeld.  Stel dat vijand X een devoot aanhanger van Memorize is.  Een herinnering aan een stervende partner remixen we zodat het lijkt alsof die partner net door toedoen van Memorize aan zijn einde is gekomen.  Vijand X houdt aan de nieuwe herinnering een diepe haat jegens Memorize over, en besluit om voor onze kant te kiezen.  Nooit gedacht dat rommelen met iemands verstand zo geestig kon zijn!

remember me, xbox360

Rommelen met herinneringen, totalitaire regimes in de niet zo verre toekomst en heldinnen in strakke pakken...  Mocht dit een film geweest zijn, dan hadden we zeker geklaagd over de vele clichés waarmee hier gestrooid wordt.  Maar net omdat dit een spel is, en we dit nog zelden of nooit in spelvorm hebben meegemaakt zijn we laaiend enthousiast!  Of heeft er iemand met ons geheugen gerommeld?

MindBender

(review gebaseerd op XBX360 versie)

11-06-13

History: Legends of War (PS3/XBOX360/PC)

legends of war,ps3Wanneer wij even niet aan het gamen zijn (ja, die momenten bestaan echt!) dan zitten wij voorovergebogen aan een bureau kleine mannetjes te schilderen.  Met die miniatuurtjes spelen we dan hele veldslagen waarin we al ons tactisch inzicht en ons vernuft aan boord moeten leggen om het te halen van onze tegenstander die tegenover ons aan tafel zit.  Kleine miniatuurtjes een gewisse dood tegemoet sturen en hopen dat onze tegenstander eerder dan ons door zijn troepenreserves heen zit…  Heerlijk vinden we dat.  We waren dan ook meer dan blij toen we History: Legends of War mochten reviewen.  Hier doen we namelijk net hetzelfde, maar dan digitaal.  Best of both worlds!

History: Legends of War speelt zich af tijdens WOII, net na de landing in Normandië.  We mogen een heleboel echt gebeurde, historische missies naspelen, al waarschuwt een tekstje achteraan op het doosje ons dat er voor de vlotheid van het spel her en der "creatieve vrijheden" werden genomen.  We zijn benieuwd...

Meteen na de start kunnen we al direct aan de slag in een korte, maar erg duidelijke tutorial.  We zien het slagveld in een schuin bovenaanzicht en kunnen roteren in inzoomen naar believen.  We besturen onze soldaatjes door eerst hen aan te klikken en daarna de plaats waar ze naartoe moeten.  De heldhaftige ministrijdertjes stappen dan net zolang tot hun actiepunten zijn opgebruikt.  Bijna idem voor het schieten.  We kiezen of we willen schieten dan wel granaatwerpen, duiden de vijand aan die we een kopje kleiner willen maken en klaar is kees. Erg leuk allemaal!

legends of war,ps3

Na de tutorial wordt het plots menens.  We worden meteen in de strijd geworpen.  We krijgen nog vlug een korte briefing met dia's en tekst die, geloof het of niet, ook nog eens extra ondertiteld wordt.  Misschien denken de hoge piefen aan de top dat we zo beter zullen onthouden wat de missie precies inhoudt?  Moeilijk is het nochtans niet.  We worden verondersteld om met een groepje soldaten een Frans stadje te zuiveren van Duitse bezetters. 

Niettegenstaande dat we ons meer zitten te vergapen aan de wondermooie omgeving (Die huisjes!  Dat gras!  Die grijze uniformen van de bezetter…  Oei!  Knal!  Dat rode bloed!) lukt de opdracht ons wonderwel.  In een mum van tijd kunnen de dorpelingen weer vrolijk aan de slag met euh…  stokbroden bakken, druiven persen en Gauloises roken.

legends of war,ps3

Na het welslagen van onze missie krijgen we XP.  Twee verschillende soorten dan nog wel!  Met de ene soort kunnen we de vaardigheden van onze operbevelhebber verbeteren.  Het zorgt voor betere logistieke ondersteuning, troepen die beter getraind zijn en meer van dat saais.  Het andere soort XP is wat ons het meeste interesseert.  Daarmee kopen we nieuwe troepen en voertuigen.  We kopen verzetstrijders, para's, sluipschutters en zelfs tanks!  Voor iedere missie kunnen we dan kiezen welke troepen we precies inzetten in de strijd.

legends of war,ps3

History: Legends of War weet ons uitermate te boeien.  We genieten van ieder bevel dat naadloos wordt opgevolgd en van iedere tactische beslissing die we moeten nemen.  Dat alles zich in een wondermooi decor en tegen een historisch (min of meer) correcte achtergrond afspeelt, vinden we mooi meegenomen.  Maar wij zijn dan ook miniatuurschilderende strategie- en geschiedenisliefhebbers…

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)