28-05-13

Iron Sky Invasion (XBOX360/PS3/PC/MAC)

iron sky invasion, xbox360De Nazi's zijn terug, en alleen wij kunnen ze stoppen!  Die dekselse foute Duitsers hebben zich tijdens de laatste stuiptrekkingen van WOII gewoon verstopt op de donkere kant van de maan, om daar in alle stilte te werken aan hun triomfantelijke verovering van de aarde.  Ettelijke jaren na de ondergang van het Derde Rijk, starten ze de invasie van de aarde met een vloot UFO's.  Het lot van de aarde rust op de schouders van een paar uiterst heldhaftige piloten, die de invasievloot trachten tegen te houden.

Wie de film Iron Sky niet zag ligt nu bij het lezen van bovenstaande flinterdunne plot waarschijnlijk dubbel van het lachen.  Wie de film wel zag, ligt hoogstwaarschijnlijk ook in een deuk omdat hij zich de film weer herinnert.  Een echt briljante film was Iron Sky niet, maar dat pretendeerde hij ook nooit te zijn.  Nét dat gebrek aan sérieux, en de flinke dosis zelfspot en de talloze knipogen naar het genre zorgden ervoor dat we ons uitermate vermaakten met de film.  Het spel poogt dezelfde toer op te gaan, maar slaagt daar maar half in.

Het plot volgt gewoon dat van de film.  We kruipen in de huid van een Amerikaanse piloot die de vooruitgang van de invasievloot stuit.  Idiote missies, geschifte toestanden en heel erg flauwe moppen vliegen in het rond, en tot onze grote verbazing stoort het ons helemaal niet.  We hebben immers de film gezien, en we zijn ondertussen al vertrouwd met de zelfspot en het gebrek aan sérieux.  Het siert Iron Sky Invasion.  Het zorgt er zelfs voor dat we de missies zonder tegenstribbelen met een glimlach op het gezicht volbrengen.

iron sky invasion, xbox360

Eender welk ander spel van dit niveau hadden we al lang hoogstpersoonlijk richting maan gelanceerd.  De missies die we moeten ondernemen zijn repetitief en eigenlijk wel een beetje saai.  De makers probeerden ze wel verschillend in te kleden, maar eigenlijk komen ze altijd neer op hetzelfde: vlieg naar locatie X, knal de daar aanwezige vijanden aan gort, et voilà: instant win.  Het is zelfs helemaal niet moeilijk.  We moeten alleen maar een doelwit aanduiden, ons schip een beetje in de juiste richting sturen en de trekker ingedrukt houden.  Onze wapens mikken vervolgens automatisch op het gekozen doelwit, zolang we maar een beetje in de juiste richting blijven vliegen.  Voor de rest kunnen we ook wat goochelen met de energieverdeling tussen wapens en motoren, maar echt veel verschil maakt dat niet.  De trekker ingedrukt houden blijkt de meest efficiënte techniek hier.

iron sky invasion, xbox360

Ook astronavigatie is een fluitje van een cent.  Gewoon even een kaartjeoproepen, aanduiden waar we naartoe willen en met een druk op de knop vliegen we er in een rotvaart naartoe.  En dat terwijl de vijanden zich slechts met een slakkengangetje richting aarde moeten begeven.  Ons punt?  Echt moeilijk kunnen we Iron Sky Invasion niet noemen.  Eerder doodsimpel.  Maar net zoals de film zijn gebrek aan kwaliteit met een vette knipoog goedmaakte, doet ook het spel dat.  Niemand heeft ooit beweerd dat Invasion hét van hét zou zijn.  Niemand heeft ooit gezegd dat dit een flight simulator van een ongekende kwaliteit zou worden.  Neen.  Een flinke dosis camp en een vette knipoog.  Daarvoor zijn we bij Iron Sky Invasion aan het juiste adres.

iron sky invasion, xbox360

Een licht verteerbaar actie-shoot-em-upje, meer durven we Iron Sky Invasion niet noemen.  We hebben er ons duchtig mee geamuseerd, maar de volle prijs zouden we niet betalen.  We vragen ons ook af of de amusementswaarde behouden blijft voor mensen die de film niet hebben gezien of (schok!) hem gewoon slecht vonden.  Laten we het erop houden dat dit een spel voor fans en door fans is.

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

15-05-13

Dead Island Riptide (XBOX360/PS3/PC)

dead island riptide, ps3Het zal je maar overkomen.  Tijdens je vakantie op een tropisch eiland breekt een zombieplaag uit.  Als één van de weinige immune mensen weet je samen met een groep andere overlevenden het eiland te ontsnappen.  Het zit je echter allemaal niet mee die dag, en je valt in handen van het leger dat je alleen maar als proefkonijn wil gebruiken.  Het schip waarop je vastzit zinkt echter, en alweer op het nippertje ontsnap je aan de dood.  Je wordt wakker op Hanoi, een naburig tropisch eiland, waar de zombieplaag ook hevig aan het woeden is.  Net wanneer je denkt dat je dag niet erger kan worden, kom je ook nog te weten dat het leger van plan is om Hanoi vakkundig te schonen met een atoombom…

Het overkomt de personages uit Dead Island Riptide.  Het spel gaat gewoon verder vlak na de gebeurtenissen van het eerste spel.  We kunnen zelfs de figuren die we in nummer één gebruikten importeren,  met alle verzamelde XP en skill points.  Wie liever met een schone lei start, kan aan de slag met nieuwkomer John Morgan, een ex-beroepsmilitair die net zoals de anderen ook immuun blijkt te zijn. 

Naast Morgan merken we eigenlijk niet veel vernieuwing op…  De aanpasbare wapens zijn terug.  We kunnen nog steeds kapotte wapens repareren en upgraden, en als we plannen en onderdelen vinden, kunnen we nieuwe wapens maken.  Leuk, maar niks nieuws.  Zelfde liedje met de zombies.  We herkennen bijna alle types zombies en ze zijn nog steeds op dezelfde manier klein te krijgen: zorgen dat ze vallen en dan geen kans meer geven om op te staan.  Het zorgt voor een repetitief gevoel.

dead island riptide, ps3

Dat repetitief gevoel wordt al helemaal versterkt door de verschillende missies die we moeten uitvoeren.  We zeggen verschillende, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde.  Het gros van de missies houdt in dat we ergens op het eiland iets moeten gaan zoeken voor iemand, en dat dan moeten terugbrengen naar ons kamp.  Soms merken we een kleine variatie op.  Het te zoeken item vinden we dan bij een ander personage dat er alleen in ruil voor een ander te zoeken item afstand wil van doen.  Het gaat redelijk gauw vervelen.

dead island riptide, ps3

Het vechten zelf brengt een klein beetje verlichting.  De zombies grommen dat het een lieve lust is en we kunnen met welgemikte slagen ledematen en hoofden afhakken die flink wat bloedspetters veroorzaken en een leuk “crunchy” geluid maken.  Alleen rammelt het vechtsysteem een beetje.  Mikken lukt niet echt goed en gaat nogal traag en stroef.  In het wilde weg zwieren met onze wapens houden we ook niet vol, want het spel gebruikt een (kort) staminametertje om ons uithoudingsvermogen aan te geven.  Vuurwapens zouden misschien een oplossing kunnen bieden, maar die vinden we pas veel later in het spel en mikken blijkt even stroef te gaan. 

Ook de verhaallijn stelt ons ietwat teleur.  Het hele verhaal zit vol flauwe plotwendingen en clichés die we van mijlenver zien aankomen.  Op zich geen probleem, we zien wel meer van dit soort geinigheid in zombiefilms en –spellen, maar Riptide brengt het allemaal met zo’n sérieux dat het niet meer werkt.

dead island riptide, ps3

We hebben ons indertijd geamuseerd met Dead island.  Riptide brengt ons nog meer van hetzelfde, echter met minder variatie.  Het ware aanvaardbaar geweest moest Riptide uitgebracht zijn als DLC.  Of als een extra missiepack of iets dergelijks.  Maar als volwaardig spel en opvolger?  Neen dank u.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

07-05-13

Injustice: Gods Among Us (PS3/XBOX360/WIIU)

injustice, ps3Hommeles in het DC-universum!  Superman werd er door de Joker ingeluisd.  Op de een of andere manier is de clown erin geslaagd om Superman de zwangere Lois Lane te laten vermoorden  (Vraag ons niet hoe - nvdr).  Nog straffer zelfs: Joker is er ook in geslaagd om de hartslag van Lois te linken aan een atoombom die na haar dood Metropolis volledig in de as legt.  Superman neemt de schuld volledig op zich, en neemt zich voor om zo'n catastrofe nooit meer te laten gebeuren.  Maar niet voor hij zonder verpinken Joker het hoekje omhelpt.

Een vreselijk flauw plot en vergezochte verhaallijn: meer hebben de DC-helden blijkbaar niet nodig om elkaar in de prak te timmeren.  We krijgen nog een hoop plotwendingen over dubbelgangers in een alternatief universum waar verbitterde Superman als een dictator de plak zwaait en Lex Luthor eigenlijk lang geen slechte jongen is, maar na een paar cutscenes geven we het op.  We kwamen om te vechten!

En vechten is echt geen probleem in Injustice.  Personages met superkrachten of een arsenaal gadgets blijven nog altijd de leukste om een fighter mee te bevolken.  Hittestralen, waterkinese, lasers, teleportatie, bliksemstralen, lachgasbommen,…  Speciale bewegingen werden nog nooit zo "gewoontjes".  De echte special moves worden alleen maar spectaculairder door.  Eens we onze supermeter voldoende hebben opgebouwd kunnen we een speciale superaanval uitvoeren.  Die aanval gaat gepaard met een animatie en verschilt van personage tot personage.  Zo slaat Superman bijvoorbeeld zijn tegenstander de atmosfeer in, vliegt hem achterna om hem vervolgens diezelfde atmosfeer weer keihard in te smakken.  Batman zweert dan weer bij zijn gadgets.  Hij elektrocuteert zijn tegenstander met ingebouwde tasers en terwijl die nog wat statisch staat na te knetteren, rijdt Batman er nog eens met een op afstand bestuurde Batmobile overheen.  Auw!

injustice, ps3

Slagen en schoppen vliegen heen en weer over het scherm en de special moves zien er zo pijnlijk uit, dat we het niet kunnen laten pijnlijke grimassen te trekken wanneer ze tegen ons personage gericht zijn. Een overvloed aan speelbare personages, extra missies en vrij te spelen extraatjes.  Interactieve omgevingen met allerlei leuks dat we in onze gevechten kunnen gebruiken…  Wat willen we nog meer in een fighter?

Wel, een tutorial zou wel leuk zijn.  Voor we aan het verhaal beginnen krijgen we kort een paar oefeningen, maar die behandelen alleen maar de standaard besturing die voor alle personages gelijk is.  Specifieke moves moeten we maar opzoeken op het pauzescherm en een plaatsje om die te oefenen krijgen we niet.  Ingewikkelde basismoves moeten we ook ergens opspitten uit een onderliggend menu, en er wordt al helemaal niet uitgelegd wat ze precies doen.  Beginners in het genre krijgen hier ongetwijfeld een punthoofd van.

injustice, ps3

Wat ons ook opvalt is dat de registratie van wat we doen niet altijd vlekkeloos verloopt.  Sommige combo's bestaan uit drie snelle toetsindrukken na elkaar, maar bij ons wil het maar niet lukken.  Ofwel gaat de combo de mist in bij de tweede toets ofwel bij de derde.  Alsof het spel onze snelheid niet aankan.  Ofwel hebben wij gewoon te dikke worstenvingertjes voor dit fijne spel…

Grafisch zit ook bijna alles snor.  Omgevingen zijn mooi uitgewerkt, cutscenes lijken weggelopen uit een blockbuster en de personages bewegen uiterst realistisch.  Alleen Wonder Woman mocht iets meer, tja… vrouwelijker zijn.  Nu lijkt ze op een bodybuilder waar het grafisch team maar vlug een flinke bussel hout voor de deur heeft geparkeerd om het tweede deel van haar naam beter in de verf te zetten.  Ze heeft bredere schouders dan Superman en ziet er mannelijker uit dan The Hulk.  Is dat die typische geroemde amazonenschoonheid?  Wij krijgen er anders wel nachtmerries van…

injustice, ps3

We hebben ons, ondanks de kleine schoonheidsfoutjes en de flinterdunne plot, toch keihard geamuseerd met Injustice: Gods Among Us.  We vragen ons wel af of een beginnende fighter-fanaat of iemand die geen fan is van superhelden zich hier even hard mee zal amuseren…

MindBender

review gebaseerd op PS3 versie

01-05-13

Nintendo's 3DS Showcase

Een kleine week terug mochten we nog eens op bezoek bij onze vrienden van Nintendo.  "Of we geen zin hadden om de nieuwe 3DS lineup te testen?" werd ons gevraagd.  Zoiets hoef je ons natuurlijk geen twee keer te vragen.  Sterker nog, de vraag was nog maar half gesteld en we waren al zodanig hard aan het knikken dat er even overwogen werd om de hulpdiensten te bellen voor onze plots opgetreden extreme vorm van Parkinson…  Wat volgt zijn de indrukken die we ervaarden met een 3DS in onze gretige, klamme handjes.

Mario vs Donkey Kong: Mini's on the move

De eerste titel die we testen blijkt een E-shop titel te zijn.  De nieuwe aflevering van de reeks voelt anders aan dan zijn voorgangers.  We krijgen het parcours in een schuin bovenaanzicht te zien, en we moeten onze speelgoedfiguur veilig van punt A naar punt B krijgen.  Dat doen we door de route tussen start en einde te bouwen met de ons willekeurig aangereikte stukjes weg.  Geestig, en bijwijlen uitermate frustrerend.  Naast het hoofdspel kunnen we nog verschillende minigames spelen, die allemaal min of meer op hetzelfde principe zijn gebaseerd. 

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

De snorren zijn terug in RPG-stijl!  Tijdens een relaxerend dagje vakantie verdwijnt Prinses Peach ( ze moeten die toch dringend eens wat beter in de gaten beginnen houden…).  Ze werd ontvoerd naar een droomwereld;  Mario en Luigi schieten haar en de gevangen bewoners van die droomwereld stante pede te hulp.  Het spel heeft alles wat we verwachten van een Mario RPG.  Hilariteit (die nep-Italiaanse dialogen!), geestige gevechten en die typische originaliteit die we in nog geen enkele andere RPG tegenkwamen.  Nieuwe twist in deze aflevering is Luigi's mogelijkheid om dieper in de droomwereld te stappen.  Op bepaalde plaatsen kunnen we hem te slapen leggen en verder spelen als Mario in zijn droom.  Luigi kan dan meehelpen door Mario met zijn snor naar hogere regionen te lanceren (keihard rukken aan die snor op het touchscreen) of achterliggende elementen naar de voorgrond te blazen (Luigi's snufferd kietelen op het touchscreen).  Inception in Mario-stijl!

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

Donkey Kong Country Returns 3D

De Donkey Kong die we nog kennen van op de Wii.  Herwerkt voor de 3DS, met een compleet nieuwe wereld.  Rondlopen als in het rond-meppende gorilla, het blijft iets hebben.  De nieuwe levels liggen in dezelfde lijn van de Wii-levels.

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

 

The Legend of Zelda

Hoogtepunt van onze testdag wordt de 3DS waarop een build van een toren uit de nieuwe Zelda draait.  De toren is volledig speelbaar en we amuseren ons kostelijk.  Zo kostelijk, dat we zelfs niet mopperen over de bug die ons dwingt om, net voor we bij de eindbaas aankomen, helemaal opnieuw te beginnen.  We ondergaan het met een glimlach op ons gezicht.  Een glimlach die zelfs groter wordt:  joepie, we mogen nog een keer!  Wie zou hier ook niet van smullen?  Een klassieke bovenaanzicht Zelda, met typische vijanden en wapens én een nieuwe twist.  Link kan veranderen in een tekening op de muur en zo nieuwe gebieden bereiken.  We overwegen even om de test3DS mee te nemen naar huis, maar de strenge blik van de aanwezige verantwoordelijke brengt ons op andere ideeën.

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

 

Animal Crossing: New Leaf

Een nieuwe Animal Crossing zorgt altijd voor een klein beetje angst op de redactie.  Geen angst voor een teleurstelling, maar een angst voor verslaving.  Zullen we er dit keer in slagen om onze dagen niet enkel te vullen met het plukken van onkruid, jagen op vlinders en fossielen, vissen en ander verzamelbaar moois?  Een klein beetje op ons hoede nemen we de 3DS ter hand.  Alle saveslots zijn bezet, dus gaan we aan de slag in één van de al aangemaakte stadjes.  Na onze eerste verkenningsronde beginnen we de stad een beetje te kennen.  Typische Animal Crossing huisjes en dierlijke bewonertjes, een treinstation waarmee we andere dorpen kunnen bezoeken (online) en een heus winkelcentrum (waar de meeste winkels nog gesloten zijn).  We lummelen wat rond, slaan een paar praatjes met de inwoners en we plukken een paar bloemetjes.  Andere steden bezoeken lukt nog niet en bezoek krijgen al evenmin.  Het blijft bijgevolg een beetje leeg in ons (geleende) stadje.  We geraken er ook niet direct in, aangezien we het stadje niet van bij het prille begin hebben gekend.  We besluiten er de brui aan te geven.  Van zodra we dit fossiel hebben opgegraven.  En die vlinder daar hebben gevangen.  En al die schelpjes hier hebben opgeraapt.  En het zou zonde zijn om al dat fruit zomaar aan de bomen te laten hangen.  Oh, nog een ander soort vlinder, waar is ons net?  Misschien nog vlug onze fossielen indienen bij het museum…

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

MindBender