15-05-13

Dead Island Riptide (XBOX360/PS3/PC)

dead island riptide, ps3Het zal je maar overkomen.  Tijdens je vakantie op een tropisch eiland breekt een zombieplaag uit.  Als één van de weinige immune mensen weet je samen met een groep andere overlevenden het eiland te ontsnappen.  Het zit je echter allemaal niet mee die dag, en je valt in handen van het leger dat je alleen maar als proefkonijn wil gebruiken.  Het schip waarop je vastzit zinkt echter, en alweer op het nippertje ontsnap je aan de dood.  Je wordt wakker op Hanoi, een naburig tropisch eiland, waar de zombieplaag ook hevig aan het woeden is.  Net wanneer je denkt dat je dag niet erger kan worden, kom je ook nog te weten dat het leger van plan is om Hanoi vakkundig te schonen met een atoombom…

Het overkomt de personages uit Dead Island Riptide.  Het spel gaat gewoon verder vlak na de gebeurtenissen van het eerste spel.  We kunnen zelfs de figuren die we in nummer één gebruikten importeren,  met alle verzamelde XP en skill points.  Wie liever met een schone lei start, kan aan de slag met nieuwkomer John Morgan, een ex-beroepsmilitair die net zoals de anderen ook immuun blijkt te zijn. 

Naast Morgan merken we eigenlijk niet veel vernieuwing op…  De aanpasbare wapens zijn terug.  We kunnen nog steeds kapotte wapens repareren en upgraden, en als we plannen en onderdelen vinden, kunnen we nieuwe wapens maken.  Leuk, maar niks nieuws.  Zelfde liedje met de zombies.  We herkennen bijna alle types zombies en ze zijn nog steeds op dezelfde manier klein te krijgen: zorgen dat ze vallen en dan geen kans meer geven om op te staan.  Het zorgt voor een repetitief gevoel.

dead island riptide, ps3

Dat repetitief gevoel wordt al helemaal versterkt door de verschillende missies die we moeten uitvoeren.  We zeggen verschillende, maar eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde.  Het gros van de missies houdt in dat we ergens op het eiland iets moeten gaan zoeken voor iemand, en dat dan moeten terugbrengen naar ons kamp.  Soms merken we een kleine variatie op.  Het te zoeken item vinden we dan bij een ander personage dat er alleen in ruil voor een ander te zoeken item afstand wil van doen.  Het gaat redelijk gauw vervelen.

dead island riptide, ps3

Het vechten zelf brengt een klein beetje verlichting.  De zombies grommen dat het een lieve lust is en we kunnen met welgemikte slagen ledematen en hoofden afhakken die flink wat bloedspetters veroorzaken en een leuk “crunchy” geluid maken.  Alleen rammelt het vechtsysteem een beetje.  Mikken lukt niet echt goed en gaat nogal traag en stroef.  In het wilde weg zwieren met onze wapens houden we ook niet vol, want het spel gebruikt een (kort) staminametertje om ons uithoudingsvermogen aan te geven.  Vuurwapens zouden misschien een oplossing kunnen bieden, maar die vinden we pas veel later in het spel en mikken blijkt even stroef te gaan. 

Ook de verhaallijn stelt ons ietwat teleur.  Het hele verhaal zit vol flauwe plotwendingen en clichés die we van mijlenver zien aankomen.  Op zich geen probleem, we zien wel meer van dit soort geinigheid in zombiefilms en –spellen, maar Riptide brengt het allemaal met zo’n sérieux dat het niet meer werkt.

dead island riptide, ps3

We hebben ons indertijd geamuseerd met Dead island.  Riptide brengt ons nog meer van hetzelfde, echter met minder variatie.  Het ware aanvaardbaar geweest moest Riptide uitgebracht zijn als DLC.  Of als een extra missiepack of iets dergelijks.  Maar als volwaardig spel en opvolger?  Neen dank u.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

De commentaren zijn gesloten.