19-04-13

Pressure (PC)

pressure, pcWanneer ons naamloze hoofdpersonage een verfrissende duik in het meertje naast zijn huis wil nemen staat hem een akelige verrassing te wachten.  Robots in dienst van een eveneens naamloze slechterik hebben al het water opgezogen en meegenomen.  Met dat water (en al het water in de hele omtrek) wil slechterik X (ook bekend onder de allerminst originele eretitel "The Dark Lord") een nieuw zwembad openen.  Alles voor de poen, ook als het milieu er moet aan geloven.  Onze naamloze, stemloze protagonist en zijn naamloze robothond blijven echter niet bij de pakken zitten en racen in hun gepimpte racekar de booswichten achterna.

pressure, pc

Op die flinterdunne plot is Pressure gebaseerd, een nieuwe shoot-em-up van Topware Interactive.  En wanneer we zeggen flinterdun, dan bedoelen we ook flinterdun.  We begrijpen wel dat een shoot-em-up nu niet bepaald een doordacht verhaal nodig heeft om leuk te zijn, maar dit?  Het lijkt wel alsof hier helemaal geen schrijvers aan te pas zijn gekomen.  De hoofdpersonages hebben geen namen, er is bijna geen tekst te bespeuren en de protagonist trekt wel heel vlug op het moordend pad…  Maar misschien denken wij te hard na.  Misschien is dit wel een spel om met het verstand op nul te spelen.  Even proberen.

Nope, neen.  Zelfs met het verstand op nul blijft Pressure maar een saaie bedoening.  We rijden met een autootje van punt A naar punt B en onderweg knallen we alles wat ons  voor de wielen rijdt aan gort.  Standaard shoot-em-up routine, maar dan in een supersimpele light-versie.  Geen powerups te bespeuren in Pressure.  Alleen maar muntjes.  Met die muntjes kunnen we op het einde van elk level onze auto verder pimpen.  Nieuwe wapens kopen, schade repareren, de carrosserie vervangen.  Het klinkt leuk, maar dat is het niet.  De kar kan namelijk maar één enkel hoofdwapen en een zijwapen torsen.  We moeten dus op voorhand kiezen wat we meenemen naar het volgende level zonder te weten wat dat level brengt.  Er is dus geen mogelijkheid om te weten welk wapen het meest geschikt is voor wat ons te wachten staat.  Niet dat dat veel uitmaakt, want alle hoofdwapens lijken op elkaar.  En strategie?  Trekker ingedrukt houden en sturen werkt evengoed.

pressure, pc

Er werd nog wel getracht om een beetje spanning in het spel te brengen door de pressure te introduceren.  We hebben namelijk een pressure-meter in de auto ingebouwd.  Voor die meter op nul staat moeten we de finishlijn (of een checkpoint) halen anders is het game over.  De meter zakt vanzelf, maar zakt nog harder als we onze boost of ons tweede wapen gebruiken.  Het zou spanning kunnen toegevoegd hebben aan het spel, mocht er niet zo kwistig worden gestrooid met pressure.  Iedere checkpoint hervult onze meter, en sommige vijanden bloeden pressure die we gretig opslokken.  Wat overigens ook niet moeilijk is.  De pressure komt vanzelf op ons af als ijzerkrullen op een electromagneet.

pressure, pc

We spelen graag eens een shoot-em-up tussendoor, maar voor een flauwe poging als Pressure passen we toch liever.

MindBender

De commentaren zijn gesloten.