08-04-13

Bioshock Infinite (PS3/XBOX360/PC)

bioshock infinite, xbox360Privédetective Booker DeWitt heeft het niet makkelijk.  Hij zit krap bij kas en de schuldeisers hijgen al in zijn nek.  En dan krijgt hij een mysterieus aanbod van duistere figuren: Ga naar Columbia, zoek er Elisabeth, breng ze naar ons en we schelden je schulden kwijt.  Booker kan dit niet weigeren, maar de klus is niet zo gauw geklaard.  Columbia is een stad hoog in de wolken die geregeerd wordt door religieuze fanatiekeling Comstock.  Tot overmaat van ramp zit Elisabeth gevangen in een zwaar beveiligde toren.  Reden genoeg om ons shootergewijs door Bioshock Infinity te knallen dachten we zo!

In Infinity heerst nog altijd die ouderwetse art-deco stijl van begin vorige eeuw gemengd met de fantastische elementen zoals we die kennen uit de vorige Bioshocks (Bioshockken?  Bioshocki? – nvdr).  Alleen werd hier niet opnieuw gekozen voor een onderwatersetting.  Columbia is een stad die hoog boven het wolkendek zweeft.  Transport gebeurt er via zwevende tramlijnen en vliegende boten.  Sommige gebouwen vliegen los van de stad rond en dokken af en toe aan op verschillende plaatsen.  Het ziet er allemaal vrij vertrouwd uit tot we plots een volledige loods zien voorbijvliegen.  Naast ons zien we een robotpaard een kar voortrekken en de hele stad staat vol met robot-verkopers en robot-machinegeweren. 

Alsof een vliegende stad vol religieuze fanatici en hun robotdienaren nog niet raar genoeg is, beschikken sommige van hen ook nog eens over mysterieuze krachten; Vigors.  Met die krachten kunnen ze vuurballen werpen, hele zwermen kraaien op ons afsturen of ons als een voddenpop rondslingeren met telekinese.  Er zijn zelfs krachten die ervoor zorgen dat vijanden voor korte tijd vriend worden.  Gelukkig kan ook Booker de krachten gebruiken.  In de stad liggen flesjes elexir verstopt, die na het drinken ervan ons de krachten permanent geven.  Een vijand beheksen, om hem daarna vol overtuiging aan onze kant te zien vechten tegen zijn voormalige kameraden?  Geestig.  Diezelfde vijand weer tot zinnen zien komen en zien beseffen wat hij heeft aangericht om daarna zelfmoord te plegen?  Nog geestiger!

bioshock infinite, xbox360

Alles draait natuurlijk om Elisabeth.  We bevrijden haar al vrij vroeg in het spel, maar we moeten natuurlijk ook nog die verrekte vliegende stad uit zien te geraken terwijl we de dame in nood op sleeptouw hebben.  Alhoewel, dame in nood…  ze toont zich vrij capabel tot zelfverdediging.  In tegenstelling tot de talloze andere deernes die we in talloze andere spellen moesten redden, staat Elisabeth behoorlijk haar mannetje.  Ze gaat niet in een hoekje zitten janken tot wij alle boze meneren hebben uitgeschakeld, neen!  Elisabeth helpt ons lustig mee.  Ze kan een aardig robbertje vechten en in hoge nood komt ze zelfs onze wonden verzorgen.  Een opmerkelijk staaltje AI, dat overigens ook in de vijanden werd ingebakken.  Soldaten verschuilen zich en proberen ons in de flank aan te vallen terwijl hun maatjes ons afleiden met strijdkreten.  Het levert vaak intense vuurgevechten op.

bioshock infinite, xbox360

Al dat leuks, en dan hebben we het nog geneens gehad over Booker's haak.  Als meleewapen gebruikt Booker een gejatte magnetische haak.  Het ziet er vrij idioot uit, maar het richt schade aan als ware het een kettingzaag.  Met behulp van diezelfde haak kunnen we ons trouwens ook verplaatsen.  Gewoon springen en vasthaken op de tramrails en glijden maar!  We voelen ons meteen in pretpark-roetsjbaan-sfeer, met als enige verschil dat niemand in Bobbejaanland ons naar het leven staat (Alhoewel, sinds dat laatste bezoek en het "accidentje" in de Revolution… - nvdr).

bioshock infinite, xbox360

Bioshock Infinite: science fiction in 1912.  Of: "Hoe zou een shooter eruit zien als hij door Jules Verne was geschreven?"  Of gewoonweg een kanjer van een spel dat we in een ruk zullen uitspelen.  U ook? 

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

De commentaren zijn gesloten.