31-03-13

Luigi's Mansion 2 (3DS)

luigi's mansion 2,3ds"If there's something strange in the neighbourhood...  Who ya gonna call?  Ghostbusters!  LUIGI!"  Nintendo-opperhoofd Iwata zei het eerder al: 2013 wordt het jaar van Luigi.  Met Luigi's Mansion 2 zet de groene loodgieter al een flinke stap uit de schaduw van zijn beroemde broer.

Luigi wordt in deze nieuwe aflevering weer tegen wil en dank door professor E. Gadd ingeschakeld als spokenjager.  Iets of iemand heeft de Dark Moon gebroken, waardoor alle goedaardige geesten plots niet meer zo lief zijn. De professor moet onderduiken en ziet maar één oplossing: Luigi moet de stukken Dark Moon zien te vinden in de vele spookhuizen in de omgeving.  Brrr...

Gelukkig stuurt de prof ons niet met lege handen op pad.  Luigi is gewapend met een zaklamp en de Poltergust 5000, een gemodificeerde stofzuiger die spoken kan opzuigen.  We krijgen ook nog een geavanceerde DS waarmee de prof ons kan opbellen (noot aan Nintendo: waarom bestaat dit nog niet echt?).  Nog voor we het goed en wel beseffen worden we naar het eerste spookhuis gestuurd waar we met trillende benen op onderzoek trekken.

luigi's mansion 2,3ds

En zo begint onze trektocht door de vele spookhuizen in de vallei.  Onderweg worden we gehinderd door massa's verschillende spoken en puzzels en tuimelen we van de ene slapstick-situatie in de andere.  Luigi toont zich van zijn beste komische kant als eeuwige angsthaas die bij het minste geluidje schrikt en zichzelf op dolkomische wijze moed inzingt.  Op melodie van de soundtrack uiteraard.

Op het gebied van leveldesign hebben we absoluut ook geen reden tot klagen.  De verschillende huizen ziijn perfect opgebouwd en lijken voor geen meter op elkaar.  De puzzels die we moeten oplossen zijn niet van het onmogelijk moeilijke soort, maar deden ons toch af en toe even ons hoofd krabben.  Lang nadenken hoeft echter nooit, de oplossing ligt meestal voor de hand.  Luigi's Mansion: het spel der aha-erlebenissen.

luigi's mansion 2,3ds

Op het einde van ieder level worden we terug naar professor Gadd geflitst waar we een eindverslagje krijgen.  We krijgen er te zien welke spoken we gevangen hebben, hoeveel van elke soort en de tijd die we erover gedaan hebben.  Op basis daarvan wordt ons een rating toegekend die Luigi laat dansen van plezier ofte verlegen naar de grond laat staren.  Luigi die beschaamd naar zijn schoenen staart?  Meer motivatie hebben wij niet nodig om een teleurstellend lage score te proberen verbeteren!

In elk level kunnen we ook geld verdienen.  Muntjes en bankbiljetten liggen her en der verstopt.  Hoe meer geld we verzamelen, hoe beter onze Poltergust 5000 wordt.  Gecombineerd met de verbeteringen die we af en toe van de professor krijgen worden we in no-time een professionele spokenvanger!

luigi's mansion 2,3ds

Luigi's Mansion 2 is een droom van een spel.  Eens we beginnen spelen, duurt het tot het batterijlampje van onze 3DS vervaarlijk begint te knipperen vooraleer we het terug neerleggen.  Luigi bewijst eindelijk dat hij niet eeuwig de tweede viool kan blijven spelen.  Zijn schouders zijn duidelijk breed genoeg om een eigen titel te kunnen torsen.  Meer van dit, Nintendo!

MindBender

20-03-13

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate (3DS)

cvpack.jpgDracula is alweer eens opgestaan uit zijn tombe!  Samen met hem teisteren zombies, levende skeletten, weerwolven en ander bovennatuurlijk tuig het naburig dorp.  Kommer en kwel voor de dorpelingen, maar wij wrijven in onze handjes van plezier.  De miserie van de dorpelingen betekent immers dat wij onze zweep weer kunnen afstoffen en als afstammeling van de Belmont-clan aan de slag kunnen!  Castlevaniafans maak jullie borst maar nat, de nieuwe aflevering is gearriveerd op 3DS!

Mirror of Fate volgt stilistisch alvast niet in de voetsporen van zijn voorgangers op DS.  Zoals het hoort op een 3D console werden alle levels en personages in een passend 3D jasje gegoten.  Even hebben we heimwee naar de gepixelde omgevingen van de voorgangers, maar die heimwee gaat al vlug over.  In 3D zien we immers meer bloed spatten en de (ingezoomde) eindmoves van ons hoofdpersonage komen zoveel beter tot hun recht.  Wanneer zag u voor het laatst een professionele vampierjager de ruggengraat van een weerwolf op zijn knie breken?

castlevania,mirror of fate, 3DS

De grootste veranderingen blijven echter beperkt tot de grafische verbetering.  Gameplay-gewijs merken we geen echt grote veranderingen op.  We verkennen nog steeds donkere kasteelgangen op zoek naar upgrades voor onze zweep en onze magische trukendoos.  Onderweg stuiten we op allerlei duister gespuis dat we behendig het klappen von onze zweep leren kennen.  Her en der wordt onze weg versperd door magische deuren die we pas later met speciale vaardigheden kunnen openen.  Of door puzzels die we moeten zien op te lossen.  Been there en done that in vorige afleveringen, maar het blijft nog steeds ontzettend leuk!  Onze zweep zwiept erop los en met de XP die we verdienen door het verslaan van vijanden spelen we nieuwe moves vrij die we stuk voor stuk onder de knie proberen te krijgen.  XP die we overigens ook kunnen verdienen door de vele geheime gangetjes en kamertjes te verkennen.  Er zijn er zoveel dat we ze in onze eerste spelbeurt zelfs niet allemaal ontdekken.  Gelukkig kunnen we na het uitspelen nog eens opnieuw op ontdekking in de “hardcore difficulty” mode.  Slik…

castlevania,mirror of fate, 3DS

Op gezette tijdstippen wordt het spel onderbroken door tekenfilmachtige cutscenes.  Waar zou een Castlevania-aflevering staan zonder enige dramatische expositie, nietwaar?  Het plot dat het spel voortdrijft is wat aan de magere kant (een hoop gebazel over het lot, Dracula en wat vage verwijzingen naar andere Castlevaniatelgen) maar niet van die aard dat we het wegklikken.  Op een rare manier blijven we gefascineerd kijken hoe vlezige spierbundels met nep-Schotse accenten wraak zweren, en hun leven opdragen aan de jacht op Dracula.  Overacting, maar wel van het vermakelijke soort.

castlevania,mirror of fate, 3DS

Enig minpuntje dat we weten te ontdekken tijdens onze acht uur durende speelsessie,is de kwaliteit van het geluid.  Begrijp ons niet verkeerd, de soundtrack is fantastisch!  Een klassiek orkest dat spookachtige melodieën ten beste geeft lijkt ons nog steeds de beste keuze voor een horrorspel.  Alleen jammer dat het geluid zo snel gaat kraken.  Zelfs op een stil volume horen we de luidsprekertjes van onze 3DS afzien.  Misschien waren we toch beter overgeschakeld op koptelefoon.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate krijgt onze goedkeuring.  Een waardig deel in de Castlevania reeks dat uw zweep zal doen zwiepen van plezier!

MindBender

14-03-13

Tomb Raider (XBOX360/PS3/PC)

tomb raider, xbox360Het gebeurt de laatste tijd meer en meer dat we in een spel gezogen worden.  Dat we niet doorhebben wat er rond ons gebeurt omdat we zo meegaan in het verhaal.  Reviewen we dan zoveel pareltjes de laatste tijd, of neemt ons concentratievermogen af met onze stijgende leeftijd?  We gaan er ons niet over uitspreken, maar in het geval van Tomb Raider kunnen we wel degelijk stellen dat het door de kwaliteit van het spel komt en niet door onze gezegende leeftijd.

In de nieuwe aflevering keren we terug naar het prille begin.  Lara Croft is nog niet de bikkelharde avonturier die we kennen uit de voorbije spellen.  Ze is nog maar een beginnend archeoloog die samen met een bekende collega en een televisieploeg op expeditie is.  Hun doel is de verloren stad Yamatai, die geregeerd werd door koningin Himiko.  Onderweg komt hun schip in een loodzware storm terecht en lijden ze schipbreuk.  Het groepje overlevenden (waaronder Lara, wat had je anders gedacht) spoelt aan op een mysterieus eiland waar een quasi-religieuze sekte de plak zwaait en die sekte is niet bepaald vriendelijk voor nieuwkomers.

We worden al meteen overweldigd door de prachtige beelden.  Cutscenes lopen naadloos over in de speelbare delen, de jungle ziet er levensecht uit, de besneeuwde bergtoppen kunnen zo uit de bladzijden van National Geographic komen.  Lara wordt smerig als ze valt en als ze een duik onder water neemt is ze weer helemaal schoongespoeld.  De vlammen van haar flakkerende fakkel werpen realistische schaduwen op de muren van de donkere tombes die ze onderzoekt.  Grafisch moet dit wel het meest indrukwekkende spel zijn dat we de laatste tijd speelden.

tomb raider, xbox360

Mede dankzij die prachtige graphics kunnen we ons nog beter inleven in Lara’s helletocht.  Het arme wicht wordt echt niet gespaard.  Alsof die schipbreuk nog niet vervelend genoeg was, vonden de ontwikkelaars het ook nog eens nodig om haar nog een paar extra verwondingen te geven.  Gekneusde ribben?  Check!  Zij doorboord door puntige tak?  Check!  Onderkoeld?  Check!  We feel your pain Lara!  Mentaal krijgt Lara dan ook nog eens de ene opdoffer na de andere…  Haar vrienden kwijt, verplicht om onschuldige dieren te doden om te overleven, haar eerste moord (weliswaar uit zelfverdediging) en een poging  tot verkrachting.  Neen, Tomb Raider is geen dagje in het park voor Lara Croft.  We krijgen zowaar compassie met het virtuele schaap!

Verhaalsgewijs en grafisch zit alles dus flink snor, maar hoe zit dat nu met het echte spelen?  Zelden zo geamuseerd met dit genre.  We geven eerlijk toe dat de klassieke Tomb Raiders ons nooit echt hebben kunnen boeien.  Het concept leek ons een beetje afgezaagd, en we hadden niet echt het gevoel dat we “zinvol” bezig waren.  Doordat we nu meer bezig zijn met overleven in plaats van archeologie kunnen we ons beter inleven.  Lara loopt het hele eiland af op zoek naar redding.  Geen rotswand of touw blijft onbeklommen, geen spleet ononderzocht.  We amuseren ons kostelijk met Lara’s leed.

tomb raider, xbox360

De op dit moment nog onzekere Lara moet ook met wapens leren omgaan als ze wil overleven.  Ze begint met een boog, maar naarmate het spel vordert breidt ze haar arsenaal uit met handwapens, geweren en zelfs een granaatwerper.  Op de verschillende kampeerplaatsjes die we tegenkomen kunnen we met gevonden voorwerpen die wapens beter maken.  De pees van de boog strakker maken zodat we sneller kunen schieten, of grotere magazijnen maken voor de handwapens…  Mits genoeg gevonden voorwerpen draait Lara er haar hand niet voor om.

Tegelijk met haar arsenaal groeit ook Lara’s moordzucht.  Terwijl ze in het begin nog enige wroeging toont ontpopt ze zich later in het spel tot een echte killer.  Stilletjes sluipen en vijanden wurgen, of ze geluidloos neerleggen met de boog, ja zelfs spannende vuurgevechten met verschillende vijanden tegelijk…  Lara draait er haar bevallige hand ook niet voor om.

tomb raider, xbox360

Tomb Raider heeft alles om onze Game van het jaar te worden.  Alhoewel…  het is nog vrij vroeg op het jaar om die titel nu al toe te kennen….  Prequel van het jaar dan maar?  Of reboot van het jaar?  Aanrader van de maand toch zeker…

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

06-03-13

Special Forces: Team X (XBLA/PC)

special forces team x,xblaLaatst werd ons gevraagd of we soms geen zin hadden om een leuke online team shooter te testen.  Special Forces: Team X zag er, zoals de perstekst uitvoerig beloofde, inderdaad zeer leuk uit dus twijfelden we niet lang.  Kort daarna stond het spel te blinken op de harde schijf van onze XBox.  Vol goede moed stortten we ons in de strijd der online-shoot-giganten!

Het eerste wat ons opvalt is dat die online-shoot-giganten wel erg klein zijn...  Slechts een handvol spelers zijn online, en het blijkt vrij lastig om onze spelsessie vol te krijgen.  Van de maximaal acht toegelaten spelers happen er slechts vier toe.  Wanneer die vier dan ook nog eens "toevallig" allemaal samen in hetzelfde team tegen ons gaan spelen is de fun er gauw af.  Vier tegen één is echt niet leuk, kerels!

Ligt het misschien aan dit vrij vroege uur dat er zo weinig volk op de server aanwezig is?  We verlaten de veels te partijdige gameroom en besluiten om wat aan ons personage te sleutelen.  We kunnen een ander uiterlijk kiezen, maar voorlopig zijn we beperkt tot twee keuzes: bebaard met pet, of zonder pet.  De andere keuzes moeten vrijgespeeld worden.

Van hetzelfde laken een broek met de wapenkeuzes.  We starten standaard met een handwapen, een machinegeweer en een trosje granaten.  We kunnen andere wapens kiezen om mee te beginnen, maar ook die moeten eerst vrijgespeeld worden.

special forces team x,xbla

Aan de slag dan maar weer.  We kiezen voor de bebaarde en be-pette optie en gaan weer op zoek naar een actieve gameroom.  Die vinden we al wat sneller dan de eerste keer en als kers op de taart blijken de teams hier gelijk verdeeld.  Vier tegen vier.  Nu alleen hopen dat onze teammaten wat meevallen.

Voor we in de actie gedropt worden moeten we eerst onze stem uitbrengen voor het gebied waarin we spelen.  Ieder gebied bestaat uit drie delen.  We moeten onze drie favoriete delen kiezen, en op basis van de uitgebrachte stemmen stelt het spel een gebied samen.  Het wordt een combinatie bouwwerf-verlaten fabriekspand-schroothoop.  

In het spel wordt er van ons verwacht dat we controlepunten veroveren.  Op drie verschillende plaatsen op de kaart staan zenders.  Even bij die zenders blijven staan zorgt ervoor dat ze van ons team worden en overwinningspunten beginnen te sprokkelen.  Het andere team kan de zenders echter overnemen en voor hun rekening laten werken.  Aan ons om dat niet te laten gebeuren.

special forces team x,xbla

De eerste vijf minuten amuseren we ons.  We schieten vijanden overhoop, nemen zenders over bij de vleet en genieten ondertussen van de leuke "getekende" graphics.  Het lijkt wel of we in een strip rondlopen!

De volgende vijf minuten beginnen echter te wegen.  Onze eerste overwinning leek gewoon gelukkig toeval in plaats van kunde.  Nu blijven we maar verliezen.  We worden neergeschoten, respawnen en na twee stappen worden we alweer neergelegd.  Blijkt dat een sniper het op ons gemunt heeft.  Blijkbaar iemand die al iets langer heeft gespeeld dan ons, want wij hebben nog geen sniper rifle.  Bij nader inzien zijn we blijkbaar ook de enigen zonder één of ander gepimpt wapen.  Sniper rifles, AK 47's, shotguns, en zagen we nu net iemand voorbijlopen met een kettingzaag?  We staan precies een beetje achter...

special forces team x,xbla

We proberen om het nog iets langer vol te houden in de hoop een beetje zwaardere wapens vrij te spelen.  De andere spelers hebben echter de nare gewoonte om voor ieder spel op exact hetzelfde gebied te stemmen.  We proberen voor wat variatie te zorgen door anders te stemmen, maar we zijn blijkbaar alleen.  Steeds opnieuw de combinatie bouwwerf-verlaten fabriekspand-schroothoop...

"Speel dan wat op jullie eentje!" horen we jullie luidop denken.  Helaas is dat iets wat niet lukt.  We kunnen geen spel starten met alleen maar computertegenstanders, want die zijn er niet.  Een groot gemis als je het ons vraagt.

Special Forces Team X is een leuke online shooter die echter last heeft van een paar minpuntjes.  Helaas is het grootste minpunt het online-only deel...  Alleen voor fervente online spelers!

MindBender

(review gebaseerd op XBLA versie)

03-03-13

Crysis 3 (PS3/XBOX360/PC)

crysis 3,ps3Het is weer crisis in...  euh...  Crysis 3 (Slechtste openingszin ooit! - nvdr.).  De Cell organisatie die we nog kennen uit vorige delen is zijn boekje te buiten gegaan.  Na de gebeurtenissen van Crysis 2 hebben ze supersoldaat Prophet gevangen gezet in een stasis veld.  Dankzij de buitenaardse technologie van de Ceph-aliens, heeft Cell het monopolie op de energiemarkt veroverd.  De organisatie is alsmaar corrupter geworden en straft wie haar wil niet volgt genadeloos in strafkampen.  Om de één of andere duistere reden heeft Cell zelfs een gigantische koepel over New York laten bouwen.  Onder deze gigantische serre is New York stilaan veranderd in een jungle.    Vierentwintig jaar na de gebeurtenissen van deel twee wordt Prophet bevrijd door rebellen die zijn hulp nodig hebben in hun strijd tegen Cell.

Zonder plichtplegingen worden we meteen in de actie gedropt.  Gewapend met slechts een boog en een handwapen moeten we zien te ontsnappen.  Gelukkig hebben we nog steeds onze nanosuit.  Het hypermoderne harnas zorgtg ervoor dat we supersterk zijn, kunnen zien in het donker, onszelf extra kunnen bepantseren en kunnen camoufleren als een kameleon.  Hadden we ook al gezegd dat onze vijanden geen schijn van kans hebben?

Spelen als Prophet is één van de leukste dingen die we de laatste tijd al gedaan hebben.  Even een onoverwinnelijke, onzichtbare soldaat zijn...  Het heeft wel wat.  Helaas weegt dat superonoverwinnelijke ook een beetje op het spel.  Dankzij Prophets krachten gaat alles wel heel vlot en makkelijk...

crysis 3,ps3

Niet dat we klagen, verre van.  We genieten met volle tuigen van het onzichtbare rondsluipen in de prachtige decors.  Niets heeft een grotere voldoening dan een vijand te kunnen uitschakelen zonder dat hij ons zag aankomen.  En die boog!  Zelden zo geamuseerd met boogschieten in een spel.  Het voelt zo echt: de pijl aanleggen, de pees opspannen, richten en inzoomen en loslaten!  Dat we ook kunnen spelen met ontploffende pijlen en elektrische pijlen die plasjes onder stroom zetten maakt het alleen maar geestiger.  Maar ook hier alweer die ene opmerking: het gaat allemaal wel heel gemakkelijk.  Met de boog en de camouflage schakelen we moeiteloos hele squadrons vijanden neer zonder dat ze het merken.

crysis 3,ps3

De lage moeilijkheidsgraad wordt al helemaal niet geholpen door de AI.  Zelden zo'n idioten gezien.  De zeldzame keren dat we missen met de boog merken onze tegenstanders het niet eens dat er een pijl voor hun voeten in de grond ploft.  Wanneer ze ons opmerken en het op een lopen zetten gebeurt het vaak dat ze domweg tegen een muur aanlopen en daar ter plaatse blijven staan trappelen.  Zo wordt het voor de held/supersoldaat wel heel erg makkelijk...

En toch genieten we met volle teugen van Crysis 3.  De boog moet immers niet altijd gespannen staan.  Vijanden moeten niet altijd superintelligent en ultradodelijk zijn.  De held mag ook wel eens heldhaftig zijn zonder moeite te doen.  Zo hebben we meer tijd om de decors en de graphics eens wat beter te bekijken, want die zijn prachtig.

crysis 3,ps3

Crysis 3 is misschien net iets minder goed dan zijn illustere voorgangers, maar toch best wel te pruimen.  Wie problemen heeft met de te lage moeilijkheidsgraad kan het zichzelf wat moeilijker maken door de camouflage niet te gebruiken, en als zelfs dat te makkelijk lijkt kan je aan de slag tegen menselijke tegenstanders in één van de vele geestige onlinemodes.  Een supersoldaat spelen is altijd weer... euh...  Super. (Slechtste aflsuiter ooit! - nvdr.)

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

Dead Space 3 (PS3/XBOX360/PC)

dead space 3, PS3Een survival-horror spel op zijn tijd gaat er wel in bij ons.  We zijn altijd weer blij als we nog eens een excuus hebben om het ongegeneerd in onze broek te doen van schrik.  We waren dan ook meer dan tevreden toen Dead Space 3 op ons bureau landde.  De vorige afleveringen uit de franchise hebben we immers dolgraag gespeeld.  De donkere gangen met fikkerende lichtjes, de creepy soundtrack en de angstaanjagende monsters…  We dromen er soms nog van!

Het verhaal van Dead Space 3 volgt na de gebeurtenissen van nummer twee.  Isaac zit te piekeren op zijn donker appartementje wanneer er plots twee soldaten opduiken.  Ze hebben iets belangrijk ontdekt over de markers en willen Isaac als vertaler mee op hun missie.  Isaac weigert eerst, maar wanneer hij hoort dat zijn oude vlam mogelijks in de problemen zit, aarzelt hij niet meer.

Al vanaf de eerste minuten is het ons duidelijk dat we weer een topper in handen hebben.  Dead Space 3 heeft alle kenmerken die zijn voorgangers zo goed maakten, maar dan beter.  De sfeer is nog griezeliger en grimmiger.  Op de één of andere manier slagen de ontwikkelaars er in om zelfs een idyllische zonsondergang op een verlaten planeet griezelig te laten lijken.  En die soundtrack...  We zitten de hele tijd op het puntje van onze stoel hyperalert te wezen, en toch kan het spel ons met perfect getimede creepy geluidjes en muziekjes omhoog doen wippen.

dead space 3, PS3

Het gebeurt trouwens zeer zelden onterecht, dat omhoogwippen.  We worden belaagd door griezelige mutanten met vlijmscherpe messen als ledematen, creepy kruipende griezels met ontploffende knotsen als handen, slakachtige slijmerds die dode lichamen weer tot leven wekken, hellehonden met tentakels, ja zelfs vijanden die ons aanvallen door stromen kots in onze richting te vomeren...

Het spreekt vanzelf dat we niet zomaar over ons heen laten wandelen en dus knutselen we wat wapens ineen.  Dead Space 3 helpt ons op weg met een standaard machine geweertje en de fusion cutter die we nog kennen uit de voorgaande delen, maar onderweg vinden we tal van upgrades.  Die upgrades verhogen de schade die een wapen aanricht, of de herlaad- of vuursnelheid.  Af en toe vinden we ook regelrechte wapenonderdelen.  Kolven, lopen, cilinders,...  Eens we genoeg delen hebben gevonden (of zelfs gemaakt hebben uit schroot) kunnen we op een werkbank een wapen aanpassen of vanaf niks opbouwen!

dead space 3, PS3

Stel dat je de fusion cutter wel leuk vindt, maar niet meer overtuigd bent van zijn kracht.  Geen probleem, even aanpassen op de werkbank en bam: je hebt een fusion cutter met ingebouwde granaatwerper.  Niet overtuigd van de schade die een granaatwerper kan aanrichten?  Geen probleem, nog wat sleutelen en prutsen en knal: de granaatwerper gooit nu plots granaten gevuld met bijtend zuur.  De mogelijkheden zijn schier eindeloos, en we betrappen er ons geregeld op dat we meer zitten te sleutelen aan onze wapens dan engerds neer te knallen.

Wapens zijn trouwens niet de enige aanpasbare dingen in het spel.  We kunnen ook ons ruimtepak naar believen pimpen.  Extra krachtige handschoenen, meer bepantsering, extra health...  Allemaal met een druk op de knop (en inlevering van grondstoffen) aan te passen.  Ook nieuwe kostuums kunnen hier gepast worden.  Wij kregen in het begin van het spel al eentje cadeau omdat we Mass Effect 3 hebben gespeeld.  Het N7 pak.  Zo kunnen we ons een beetje commander Shepard voelen in Dead Space...

dead space 3, PS3

De angsthazen onder ons kunnen gerust op twee oren slapen: je hoeft niet alleen aan de slag in Dead Space 3.  Op ieder moment van het spel kan een vriend inpikken en meespelen.  De tweede speler neemt dan de rol van één van de soldaten op zich.  Dit zorgt ervoor dat we nog een extra laag verhaal meekrijgen: de drijfveren en denkpistes van de soldaat worden uitvoerig toegelicht, maar brengen niet echt meerwaarde.  Eerder een clichéachtig "Kijk eens wat een boze soldaat ik ben"...  Isaac en de soldaat spreken ook met elkaar, wat op zich heel normaal is, maar het constante gebabbel zorgt ervoor dat de griezelige sfeer verdwijnt.

Dead Space 3 is een echte aanrader.  Zelfs zonder de voorgaande delen gespeeld te hebben kan je hier volgens ons moeiteloos inrollen.  De sfeer, de wapenknutselbank,...  Alles streelt ons gewoon op precies de goede manier!  Dus trek je beste ruimtepak aan en spelen die handel!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)