31-03-13

Luigi's Mansion 2 (3DS)

luigi's mansion 2,3ds"If there's something strange in the neighbourhood...  Who ya gonna call?  Ghostbusters!  LUIGI!"  Nintendo-opperhoofd Iwata zei het eerder al: 2013 wordt het jaar van Luigi.  Met Luigi's Mansion 2 zet de groene loodgieter al een flinke stap uit de schaduw van zijn beroemde broer.

Luigi wordt in deze nieuwe aflevering weer tegen wil en dank door professor E. Gadd ingeschakeld als spokenjager.  Iets of iemand heeft de Dark Moon gebroken, waardoor alle goedaardige geesten plots niet meer zo lief zijn. De professor moet onderduiken en ziet maar één oplossing: Luigi moet de stukken Dark Moon zien te vinden in de vele spookhuizen in de omgeving.  Brrr...

Gelukkig stuurt de prof ons niet met lege handen op pad.  Luigi is gewapend met een zaklamp en de Poltergust 5000, een gemodificeerde stofzuiger die spoken kan opzuigen.  We krijgen ook nog een geavanceerde DS waarmee de prof ons kan opbellen (noot aan Nintendo: waarom bestaat dit nog niet echt?).  Nog voor we het goed en wel beseffen worden we naar het eerste spookhuis gestuurd waar we met trillende benen op onderzoek trekken.

luigi's mansion 2,3ds

En zo begint onze trektocht door de vele spookhuizen in de vallei.  Onderweg worden we gehinderd door massa's verschillende spoken en puzzels en tuimelen we van de ene slapstick-situatie in de andere.  Luigi toont zich van zijn beste komische kant als eeuwige angsthaas die bij het minste geluidje schrikt en zichzelf op dolkomische wijze moed inzingt.  Op melodie van de soundtrack uiteraard.

Op het gebied van leveldesign hebben we absoluut ook geen reden tot klagen.  De verschillende huizen ziijn perfect opgebouwd en lijken voor geen meter op elkaar.  De puzzels die we moeten oplossen zijn niet van het onmogelijk moeilijke soort, maar deden ons toch af en toe even ons hoofd krabben.  Lang nadenken hoeft echter nooit, de oplossing ligt meestal voor de hand.  Luigi's Mansion: het spel der aha-erlebenissen.

luigi's mansion 2,3ds

Op het einde van ieder level worden we terug naar professor Gadd geflitst waar we een eindverslagje krijgen.  We krijgen er te zien welke spoken we gevangen hebben, hoeveel van elke soort en de tijd die we erover gedaan hebben.  Op basis daarvan wordt ons een rating toegekend die Luigi laat dansen van plezier ofte verlegen naar de grond laat staren.  Luigi die beschaamd naar zijn schoenen staart?  Meer motivatie hebben wij niet nodig om een teleurstellend lage score te proberen verbeteren!

In elk level kunnen we ook geld verdienen.  Muntjes en bankbiljetten liggen her en der verstopt.  Hoe meer geld we verzamelen, hoe beter onze Poltergust 5000 wordt.  Gecombineerd met de verbeteringen die we af en toe van de professor krijgen worden we in no-time een professionele spokenvanger!

luigi's mansion 2,3ds

Luigi's Mansion 2 is een droom van een spel.  Eens we beginnen spelen, duurt het tot het batterijlampje van onze 3DS vervaarlijk begint te knipperen vooraleer we het terug neerleggen.  Luigi bewijst eindelijk dat hij niet eeuwig de tweede viool kan blijven spelen.  Zijn schouders zijn duidelijk breed genoeg om een eigen titel te kunnen torsen.  Meer van dit, Nintendo!

MindBender

De commentaren zijn gesloten.