14-03-13

Tomb Raider (XBOX360/PS3/PC)

tomb raider, xbox360Het gebeurt de laatste tijd meer en meer dat we in een spel gezogen worden.  Dat we niet doorhebben wat er rond ons gebeurt omdat we zo meegaan in het verhaal.  Reviewen we dan zoveel pareltjes de laatste tijd, of neemt ons concentratievermogen af met onze stijgende leeftijd?  We gaan er ons niet over uitspreken, maar in het geval van Tomb Raider kunnen we wel degelijk stellen dat het door de kwaliteit van het spel komt en niet door onze gezegende leeftijd.

In de nieuwe aflevering keren we terug naar het prille begin.  Lara Croft is nog niet de bikkelharde avonturier die we kennen uit de voorbije spellen.  Ze is nog maar een beginnend archeoloog die samen met een bekende collega en een televisieploeg op expeditie is.  Hun doel is de verloren stad Yamatai, die geregeerd werd door koningin Himiko.  Onderweg komt hun schip in een loodzware storm terecht en lijden ze schipbreuk.  Het groepje overlevenden (waaronder Lara, wat had je anders gedacht) spoelt aan op een mysterieus eiland waar een quasi-religieuze sekte de plak zwaait en die sekte is niet bepaald vriendelijk voor nieuwkomers.

We worden al meteen overweldigd door de prachtige beelden.  Cutscenes lopen naadloos over in de speelbare delen, de jungle ziet er levensecht uit, de besneeuwde bergtoppen kunnen zo uit de bladzijden van National Geographic komen.  Lara wordt smerig als ze valt en als ze een duik onder water neemt is ze weer helemaal schoongespoeld.  De vlammen van haar flakkerende fakkel werpen realistische schaduwen op de muren van de donkere tombes die ze onderzoekt.  Grafisch moet dit wel het meest indrukwekkende spel zijn dat we de laatste tijd speelden.

tomb raider, xbox360

Mede dankzij die prachtige graphics kunnen we ons nog beter inleven in Lara’s helletocht.  Het arme wicht wordt echt niet gespaard.  Alsof die schipbreuk nog niet vervelend genoeg was, vonden de ontwikkelaars het ook nog eens nodig om haar nog een paar extra verwondingen te geven.  Gekneusde ribben?  Check!  Zij doorboord door puntige tak?  Check!  Onderkoeld?  Check!  We feel your pain Lara!  Mentaal krijgt Lara dan ook nog eens de ene opdoffer na de andere…  Haar vrienden kwijt, verplicht om onschuldige dieren te doden om te overleven, haar eerste moord (weliswaar uit zelfverdediging) en een poging  tot verkrachting.  Neen, Tomb Raider is geen dagje in het park voor Lara Croft.  We krijgen zowaar compassie met het virtuele schaap!

Verhaalsgewijs en grafisch zit alles dus flink snor, maar hoe zit dat nu met het echte spelen?  Zelden zo geamuseerd met dit genre.  We geven eerlijk toe dat de klassieke Tomb Raiders ons nooit echt hebben kunnen boeien.  Het concept leek ons een beetje afgezaagd, en we hadden niet echt het gevoel dat we “zinvol” bezig waren.  Doordat we nu meer bezig zijn met overleven in plaats van archeologie kunnen we ons beter inleven.  Lara loopt het hele eiland af op zoek naar redding.  Geen rotswand of touw blijft onbeklommen, geen spleet ononderzocht.  We amuseren ons kostelijk met Lara’s leed.

tomb raider, xbox360

De op dit moment nog onzekere Lara moet ook met wapens leren omgaan als ze wil overleven.  Ze begint met een boog, maar naarmate het spel vordert breidt ze haar arsenaal uit met handwapens, geweren en zelfs een granaatwerper.  Op de verschillende kampeerplaatsjes die we tegenkomen kunnen we met gevonden voorwerpen die wapens beter maken.  De pees van de boog strakker maken zodat we sneller kunen schieten, of grotere magazijnen maken voor de handwapens…  Mits genoeg gevonden voorwerpen draait Lara er haar hand niet voor om.

Tegelijk met haar arsenaal groeit ook Lara’s moordzucht.  Terwijl ze in het begin nog enige wroeging toont ontpopt ze zich later in het spel tot een echte killer.  Stilletjes sluipen en vijanden wurgen, of ze geluidloos neerleggen met de boog, ja zelfs spannende vuurgevechten met verschillende vijanden tegelijk…  Lara draait er haar bevallige hand ook niet voor om.

tomb raider, xbox360

Tomb Raider heeft alles om onze Game van het jaar te worden.  Alhoewel…  het is nog vrij vroeg op het jaar om die titel nu al toe te kennen….  Prequel van het jaar dan maar?  Of reboot van het jaar?  Aanrader van de maand toch zeker…

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

De commentaren zijn gesloten.