30-12-12

Batman Arkham City - Armoured Edition (WiiU)

batman arkham city armoured edition,wiiuTrouwe lezers zullen zich misschien herinneren dat wij Batman Arkham City destijds een buitengewoon positieve review gaven.  Meer nog, we gingen zelfs zover het spel de titel van "beste spel ooit" te geven.  De tijd is echter gekomen dat wij onze mening moeten herzien.  We doen dat niet graag.  "Eens gemeend, altijd gemeend" ...euh.. menen wij.  Maar met de komst van de Armoured Edition van Arkham City op WiiU kunnen we niet anders.  DIT is het beste spel ooit!

Op het eerste zicht ziet de armored edition er niet anders uit dan zijn voorganger.  Het gaat immers om hetzelfde spel, met dezelfde uitdagingen en identiek dezelfde verhaallijn.  Het verschil zit hem in de details.  Zo zullen de hyperaandachtigen onder ons opmerken dat zowel Batman en Catwoman een ander kostuum dragen in deze versie.  Een supergeavanceerd kostuum dat de kinetische energie van een gevecht kan omzetten in extra kracht.  Klinkt erg technisch, maar waar het op neerkomt is dit: hoe meer vijanden we in elkaar rammen, hoe vlugger een metertje vult.  Eens vol kunnen we het activeren met een druk op beide sticks.  Batman (of Catwoman) kan dan harder slaan en leniger bewegen.  De vijanden weten niet eens wat hen raakt.  Dolletjes!

Natuurlijk is de vestimentaire toevoeging niet de enige.  De developers lieten de WiiU gamepad niet onbenut.  We krijgen op de gamepad de kaart van Arkham City te zien, en met een paar handige knoppen roepen we achtergrondinformatie, gadgets, upgrades en ander leuks op.  Allemaal terwijl we op het hoofdscherm verder kunnen spelen.  Het woordje handig schiet te kort om dit te beschrijven.

batman arkham city armoured edition,wiiu

De plaats van de misdaad onderzoeken gaat nu ook veel sneller en echter.  Op de gamepad krijgen we de scanmode te zien en door de gamepad te bewegen kijken we rond.

En de verbeteringen blijven komen.  Herinnert u zich nog hoe frusterend moeilijk het was om de remote batarang te besturen met thumbsticks?  Vloog de controller na -tig keer mislukken ook tegen de muur?  Uw zorgen zijn vanaf nu voorbij, want dankzij de gyro in de gamepad besturen we de remote batarang nu door de gamepad te bewegen.  Stukken makkelijker!

batman arkham city armoured edition,wiiu

De beste toevoeging die de gamepad biedt zit echter niet in de beturingsmogelijkheden, maar in het geluid.  Batman onderschept regelmatig radiofrequenties en af en toe krijgt hij telefoon.  In vorige versies hoorden we die transmissies gewoon in de TV-speakers, maar nu horen we ze alleen maar op de gamepad.  Dit zorgt er niet alleen voor dat ze "echter" klinken, het zorgt er ook voor dat het realiteitsgehalte omhoog gaat en dat we nog dieper in onze Batman-rol worden gezogen.  Nog even, en we gaan's nachts met een laken rond onze nek over daken slingeren!

batman arkham city armoured edition,wiiu

De beste reden om deze Armored edition aan te schaffen is misschien nog de toevoeging van alle verschenen downloadable content.  Extra challengekaarten, extra kostuums,...  Zelfs de speelbare epiloog "Harley Quinn's revenge" staat op de schijf.  U hebt absoluut geen excuus meer om dit niet in huis te halen!

MindBender

15-12-12

Blake et Mortimer - Les Tables de Babylone (PC)

Blake et Mortimer, PCEr werd ingebroken in een Londens museum.  De drie nachtwakers werden vermoord met een gif uit de oudheid en het is op het eerste zicht niet duidelijk wat er precies werd gestolen uit de tentoonstelling over de Babylonische beschaving.  De politie staat voor een raadsel.  Aan Blake en Mortimer om het mysterie op te lossen.  De toon lijkt gezet voor een nieuwe strip, maar niks is minder waar.  Blake et Mortimer - Les Tables de Babylone is geen strip, maar een nieuw adventure op PC en MAC.

Wij zijn altijd dolblij als we een adventure mogen testen.  Zeker als het om een lekker ouderwets point-and-click adventure gaat.  Als het adventure in kwestie ook nog eens blijkt gebaseerd te zijn op twee van onze favoriete striphelden, lijkt niets meer fout te kunnen gaan!  Blake et Mortimer Les Tables de Babylone streelt ons op al de juiste plaatsjes, maar kan het de verwachtingen ook inlossen?

Helaas gaat het al van bij het begin fout.  De makers proberen zo dicht mogelijk bij de strip aan te leunen en gebruiken daarvoor dezelfde tekenstijl, tekstballonetjes en zelfs het zelfde lettertype als in de stripboeken.  Jammer genoeg kozen ze ook voor dezelfde statische aanpak.  We bespeuren nauwelijks iets van animatie...  Figuren blijven stokstijf stilstaan.  Als ze weggaan stappen ze niet, maar verdwijnen ze gewoon van het scherm.  Hetzelfde met deuren die open en dicht gaan.  Het ene moment zijn ze er, het volgende zijn ze gewoon verdwenen.

Blake et Mortimer, PC

Om dezelfde reden krijgen we Blake en Mortimer ook quasi nooit te zien.  We spelen wel als hen, maar ze zijn er niet.  We krijgen alleen het decor te zien en onze muiscursor.  Onzichtbare figuren moeten immers niet geanimeerd worden.  De twee vrienden duiken soms wel op als ze iets te zeggen hebben en zijn dan zelfs geanimeerd!  Verder dan wat mondbeweging en geknipper met de ogen komen ze echter niet.  Het lijkt wel alsof ze verlamd of bevroren zijn.

Zoals in elk adventure hebben ook Blake en Mortimer diepe zakken.  Alles wat loszit kunnen we oppakken en meenemen.  Wanneer we de voorwerpen weer nodig hebben kunnen we ze uit onze inventory plukken.  Die inventory staat onderaan het scherm en telkens we er een voorwerp uit aanklikken wordt dat benadrukt met een vervelend "ritsel"-geluid.  Het opties-scherm lijdt aan van dezelfde tic.  Telkens wanneer we dat oproepen, wordt het vergezeld van een irritant muziekdeuntje.  Het zou ons niet zo storen moest dat deuntje geen voorrang krijgen op alle andere audio.  Alle achtergrondgeluid moet wijken voor het deuntje dat, zodra we het scherm afsluiten ook weer verdwijnt.  Scherm weer openklikken doet het weer van in het begin afspelen.  Het zou niet zo storend zijn moesten we dit scherm niet om de haverklap moeten openen.

Blake et Mortimer, PC

Achter hetzelfde scherm zit namelijk ook een lijstje met objectieven verscholen.  Telkens als we een probleem hebben opgelost verschijnt er op het lijstje een nieuw objectief.  Dat wordt nergens anders getoond, dus kunnen we niet anders of het scherm openklikken.  Het scherm ziet er uit als een notablokje en het objectieflijstje staat op de derde pagina, dus moeten we ook effectief naar de derde pagina "doorbladeren".  Uiterst irritant allemaal, zeker omdat we zo dikwijls de objectieven moeten bekijken en dan het hele gedoe telkens opnieuw moeten aflopen.  Hadden we al gezegd dat bladeren in dat boekje ook van een irritant "blader"-geluid werd voorzien?

blake et mortimer,pc

Diep in ons binnenste wisten we eigenlijk al dat het te mooi was om waar te zijn.  We bleven echter hopen op een degelijk adventuregame gebaseerd op twee van onze favoriete stripfiguren...  In de plaats daarvan kregen we een goedkoop ogend, flauw onding waar we absoluut geen plezier aan beleven.  We deleten het met plezier van onze harde schijf en herlezen "Het Gele Teken" nog maar eens in de plaats.

MindBender

02-12-12

Hitman Absolution (PS3/XBOX360/PC)

hitman absolution,ps3Agent 47 is terug!  De kale in maatpak gestoken huurmoordenaar kan in Hitman Absolution weer volop aan de slag. 47 moet dit keer zijn oude partner Diana het hoekje omhelpen.  Diana verraadde om een nog onbekende reden de organisatie waar zij en 47 lid van zijn en de hoge piefen denken dat 47 de man bij uitstek is om haar het zwijgen op te leggen.  Hadden zij het even bij het verkeerde eind...  47 ontdekt dat het zaakje stinkt en begint zijn eigen onderzoek.  Onderweg wordt hij er ook nog eens ingeluisd voor die ene moord die hij niet heeft gepleegd en de politie zit hem al gauw op de hielen.  Onze kale knikker heeft het nog nooit zo lastig gehad...

Wie vroeger al eens aan het moorden sloeg in een vorige aflevering kan in Absolution meteen weer de draad oppikken.  47 hanteert nog steeds zijn vertrouwde pistolen en zijn stille pianosnaar om te doden.  Hij sluipt nog steeds als de beste en hij is nog even gewiekst.  Net als in de vorige delen draait hij ook in Absolution zijn hand niet om voor een vermomming meer of minder.  Kok, postbode, kelner, stoere biker, lijfwacht...  De man met de vleesklak kan ze allemaal perfect imiteren.  Volgens ons kan hij zich zelfs perfect als chiromeisje vermommen zonder dat iemand iets in de mot heeft!

En dat blijft nog steeds het doel van Hitman: je opdracht volbrengen zonder dat ook maar iemand in de gaten krijgt dat je er was.  Vermommingen helpen ons daarbij,maar ze zijn lang niet het enige middel.  Om ongemerkt ergens binnen te geraken kruipen we regelmatig op onze buik door pijpen of door openstaande ramen in donkere achtersteegjes.

hitman absolution,ps3

Om iemand het hoekje om te helpen hebben we ook tal van opties.  We kunnen wachten en op het juiste moment toeslaan met de pianosnaar of met een gedempt pistool, maar we kunnen evengoed met een mes of bijl aan de slag.  Wie het nog geraffineerder aan boord wil leggen kan rattenvergif door eten mengen, of een roker in een plasje benzine lokken...  De mogelijkheden zijn eindeloos.  Zelfs de allerbruutsten werden niet vergeten.  Zij kunnen met getrokken wapens recht op hun doel afgaan en iedereen die hen een duimbreed in de weg legt omver knallen.  Zo'n gedrag levert echter strafpunten op en die zien we niet graag.  Strafpunten tonen aan dat we slordig te werk zijn gegaan, dat we geen echte professionals zijn.  We horen u denken, "Niemand maalt er om", maar u bent fout.  Hitman Absolution straalt namelijk in zijn verbinding met het wereldwijde web.  Scores worden meteen doorgeflitst naar andere spelers.  We kunnen die spelers uitdagen om het beter te doen dan ons, en dan komen strafpunten echt niet van pas...

hitman absolution,ps3

Absolution gaat zo op in zijn verbinding met andere spelers dat we naast het verhaal ook een extra mode terugvinden.  In Contracts kunnen we zelf missies maken.  We kiezen een gebied en duiden daarin een "contract" aan.  We kunnen aan dat contract enkele voorwaarden tot vervulling toevoegen, zoals de manier waarop of het moordwapen, en dat sturen we dan door naar andere spelers.  Zij kunnen dan op hun manier onze missies doorlopen.  Heel vernuftig allemaal.

hitman absolution,ps3

Hitman Absolution is een meer dan waardig vervolg in de Hitmanreeks.  Het gebeurt niet dikwijls dat wij een level opnieuw spelen omdat we nog een paar puntjes hebben laten liggen, maar in Absolution doen we dat met graagte.  Zelden zo'n plezier gehad met huurmoorden!  Allez, niet dat we ooit al werden betaald om te moorden...  En zeker niet dat we ooit al voor niks hebben gemoord...  Euh...  zeiden we teveel?  He, wat is dat rood bolletje op onze borstkas..KNAL 

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

The War Z - Dag 7 (PC)

the war z, dag 7, PC

Onze allerlaatste dag in Zombiestad, of zoals wij het hier zijn gaan heten: Egoïstische Spelerstad...

We hebben hier al meer het loodje gelegd door het toedoen van andere spelers dan door zombies!  Echt waar, het begint ons een klein beetje de keel uit te hangen.  Daarom gaan we er vandaag keihard tegenaan.  Hard tegen hard.  We laten ons niet meer doen. 

Eens we zijn aangemeld, zoeken we al sluipend naar een goede schuilplaats.  Het is nacht, en in het bos zal niemand ons zien.  Verborgen in het struikgewas halen we onze kaart van het gebied boven en beginnen we te plannen.  Niet ver van ons bosje is een kleine stad.  Daar kunnen we ongetwijfeld voedsel, wapens en medicijnen vinden.  Waarschijnlijk zijn we niet de enigen die eraan gedacht hebben om daar te gaan stropen, dus moeten we voorzichtig zijn.  

Naast het bos ligt een hoge berg.  Als we die kunnen beklimmen, kunnen we vandaar de omgeving afspeuren met onze verrekijker en onze slag slaan wanneer de kust veilig is.  Puik plan, al zeggen we het zelf.  We trekken naar de berg, en zonder noemenswaardige incidenten halen we de top.  We vinden een leuk plaatsje waar we uit het zicht zijn en toch zelf de hele stad kunnen bekijken.

the war z, dag 7, PC

Wat we allemaal te zien krijgen door onze verrekijker!  Een speler is op de vlucht voor een hele horde zombies.  We zien hem naar een gebouw toerennen, maar net voor hij binnengaat wordt hij koelbloedig neergemaaid met een mitrailleursalvo.  De moordenaar graait alles van zijn slachtoffer mee, en loopt met een wijde boog rond de zombies.  Aan hen verspilt hij geen kogels...

Een beetje verderop zien we twee spelers elkaar bewerken met een hamer.  Tot de dood...  Ondertussen zien we op ons chatvenster een nieuweling die zijn spelbeurt begint met "hello all!".  In de verte horen we een geweerschot en vlak daarna verschijnt op de chat "ha, got the N00b!".  Een daad die nog een hoop felicitaties krijgt via het chatvenster.  Zieke geesten!

Ondertussen is het al donker.  Het is behoorlijk kalm in de stad en we besluiten ervoor te gaan.  Onze gladde schoenzolen besluiten er echter ook voor te gaan en we slippen weg op de gladde rotswand.  Recht naar beneden.  Dood.

We durven zo stilletjesaan zeggen dat we er genoeg van hebben van die hele War Z...

MindBender

01-12-12

The War Z - Dag 6 (PC)

Alweer een nieuwe dag in zombiestad.  We spawnen weer in het trailerpark waar we voor het eerst een medespeler hebben vermoord...  Het ligt er vandaag akelig stil bij.  Zelfs geen zombies te zien.   We snuisteren door de overgebleven campers en stuiten plots op een andere speler die ons niet meteen de kop inslaat.  We twijfelen even wat we moeten doen, maar besluiten toch maar contact te leggen.

We krijgen een goeiedag terug.  Oef.  

the war z, dag 6, pc

We vragen of hij eventjes met ons wil optrekken.  Hij heeft per slot van rekening al een hamer en wij helemaal niks.  Hij stemt toe en na kort overleg besluiten we naar de dichtstbijzijnde stad te trekken.  Dwars doorheen de bossen, om zo drukke wegen te vermijden.  Het plan loopt gesmeerd tot we een kleine kampeerplaats ontdekken.  Vier zombies staan er te kwijlen.  Mijn partner verzekert me dat hij ze wel één voor één de baas kan en trekt erop af.

Van op een veilige afstand kijk ik toe hoe hij de lelijkerds met een welgemikte klap van zijn hamer inderdaad één voor één uitschakelt.  En dan hoor ik gegrom achter me.  Een zombie!  Ik zet het op een lopen richting partner en haal het net.  Hij kan me redden.  Oef!  We staan nog even uit te blazen en te lachen over hoe nipt het wel niet was als plots twee geweerschoten weerklinken en we dood naast elkaar neervallen.  We zien nog net hoe één of ander rotjong met een geweer onze rugzakken komt leegpikken.

Arg!

MindBender