28-11-12

Epic Mickey Power of Two wedstrijd

Het is weer eens tijd om een aantal mensen gelukkig te maken!  De sympathieke kerels van Namco Bandai bezorgden ons drie exemplaren van Epic Mickey 2 op PS3 om weg te geven!

Epic Mickey POT PS3 Packshot.png

Wat moet je doen om kans te maken op één van de exemplaren?  Simpel: stuur je een mail met "Mickey" als onderwerp naar info@gamepatrol.be.  Vergeet zeker je naam en adres niet te vermelden.

Op 5 december zal een onschuldige muizenpoot de winnaars uit een hoed trekken.

Veel succes!

Sonic & Sega All Stars Racing Transformed (XBOX360/PS3/PSV)

sonic sega all stars racing transformed, ps3Net nu we dachten dat we een tijdje verlost waren van racegames krijgen we Sonic & Sega All Stars Racing Transformed voorgeschoteld.  Hoeveel racegames er de laatste tijd ook verschijnen, voor een potje racen zijn wij altijd wel te vinden.  Zeker wanneer we kunnen racen met Sonic en een hoop andere Sega coryfeeën.

Het eerste wat ons opvalt bij het starten van is die typische Sega stijl…  Schreeuwerige kleuren en al even schreeuwerige J-Pop nummers.  Ook de typische dolenthousiaste commentaarstem is terug.  Op zich al reden genoeg om de boel uit te schakelen, maar we bijten door.

We kiezen een personage en krijgen meteen het bijhorende karretje voorgeschoteld.  Daarna zoeken we een geschikt testparcours uit en we schieten uit de startblokken.  Racers vliegen ons en wij op onze beurt hen weer voorbij, wapens vliegen in het rond en de parcours staan bol van de gekkigheden.  Vallende rotsblokken, boostvlakken,…  Business as usual.

sonic sega all stars racing transformed, ps3

Want Sonic & Sega All Stars racing lijdt ook aan het syndroom waar de meeste casual racegames aan lijden.  Gebrek aan originaliteit.  Akkoord, er zit een uniek smaakje aan het spel.  Het is overgoten van typische Sega- en Sonicsaus, maar onder dat laagje zit diezelfde basismechaniek.  Rondrijden tot je eerste bent en powerups meepikken waarmee je je tegenstanders te snel af kan zijn.  Zelfs die powerups zijn in sé in ieder spel hetzelfde.  Ze zien er weliswaar anders uit, maar ze hebben dezelfde gebruiksaanwijzing…

sonic sega all stars racing transformed, ps3

Niet dat dat slecht is natuurlijk.  Het blijft een geestige formule.  Zeker wanneer we met vrienden samenspelen.  En de hele transform-twist geeft een al iets origineler kleurtje aan het spel.  Naarmate je vordert op een parcours durft dat parcours wel eens te veranderen.  Stukken breken af of zakken onder water en ons karretje past zich automatisch aan die omstandigheden aan door te transformeren in een boot of een vliegtuig.

sonic sega all stars racing transformed, ps3

Op zich is Sonic & Sega all stars racing best een leuk racertje.  Race met de verschillende Segapersonages is altijd leuk, alleen hadden we graag nog een klein beetje meer originaliteit gezien.  Of een iets hogere moeilijkheidsgraad, bijvoorbeeld door het transformeren over te laten aan de speler in plaats van het automatisch te laten gebeuren.  Segafans zullen wellicht uit de bol gaan voor de overvloed aan Sega-gerelateerde content, wij worden er gewoon iets minder warm van…

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

Thrustmaster Ferarri Challenge Wheel

Vaste lezers herinneren zich misschien nog onze review van F1 2012.  We waren helemaal ondersteboven van het spel en besloten dat maar één ding het spel echter kon maken: pedalen en een stuur ipv een controller.  Dat moeten ze bij Thrustmaster gelezen hebben, want een tijdje terug stond er plots een Thrustmaster Ferarri Challenge Wheel voor de deur.  Dolblij gaan we aan de slag: pedaaltjes aansluiten op het stuur, stuur aansluiten op de PS3, stuur in PS3-stand zetten.

Pas wanneer alles is ingesteld en aangesloten is, realiseren we ons dat we met een logistiek probleem zitten.  Het stuur  is eigenlijk ontworpen om (met bijgeleverde tafelklem) op een plat oppervlak te plaatsen.  Niet op schoot in de zetel.  We laten ons door triviale dingen als designvoorschriften niet tegenhouden en ploffen lekker in de zetel met het stuur op schoot.  We schuiven nog wat heen en weer met de pedalen tot we de ideale positie hebben gevonden en drukken op start.

 Thrustmaster Ferarri Challenge Wheel

Gas geven en remmen met de pedalen lukt wonderwel goed.  Net echt.  Schakelen met de knopjes op het stuur lijkt ook net echt.  Alleen wordt ons bij het ingaan van de eerste bocht de noodzaak van een plat oppervlak duidelijk.  Doordat het stuur niet genoeg steun heeft op onze vlezige billen, slaat het direct scheef bij de kleinste bocht.  We hebben het nog wel vast in de juiste draairichting, maar doordat de voet terug zijn neutrale positie heeft ingenomen, rijden we toch rechtdoor.

Perte totale.  Hmm….

We ondernemen een kleine strooptocht op de redactie en komen terug met een hoop kussens en een licht, ongebruikt bijzettafeltje.  Het stuur monteren we op dat tafeltje (de tafelklem spant zodanig hard dat ze bijna verdwijnt in het tafelblad) en van de kussens “boetseren” we een racestoel.  Eens we gemakkelijk in de kussens zitten, plaatsen we het tafeltje over onze benen.  Dit voelt al veel echter!

De startlichten springen op groen.  Alle auto’s schieten vooruit.  Behalve die van ons…
Vergeten om de pedalen onder onze voeten te schuiven.
Tafeltje weg, rechtstaan (kussens zakken scheef), pedalen dichter schuiven, (nieuwe racestoel boetseren) pedalen testen (benen te kort, weer rechtstaan, kussens zakken scheef, pedalen nog dichter schuiven, opnieuw stoel knutselen) en we zijn vertrokken!

We vliegen door de bochten, halen onze tegenstanders vlotjes in, maar in de eerste haarspeldbocht gaat het verkeerd.  We draaien het stuur honderdtachtig graden rond en we horen het tafeltje gevaarlijk kraken.  Nog voor we het goed beseffen, schieten de 2 linkerpoten los door de druk van het stuur.  Zonder weerstand neemt de voet van het stuur opnieuw zijn neutrale positie in.  Het tafeltje zit echter nog steeds vast aan die voet en zwiept honderdtachtig graden mee.  De overgebleven poten missen ons hoofd op een haar na en onze racekussens zakken uiteen.

Perte totale.

Misschien is dit stuur toch beter geschikt voor PC eigenaars met een stevig bureau en een comfortabele bureaustoel…

MindBender

27-11-12

New Super Mario Bros. U (WiiU)

wiiu_nsmb_u_ps3d_hol_121018.jpgAllez vooruit.  Het is weer eens zover.  Princess Peach heeft zich weer laten kidnappen door Bowser en zijn koters.  Kan dat mens nu niet voor één keertje wat beter uit haar doppen kijken?  Of een lijfwacht huren? 
Nee dus.
Haar enige hoop op redding lijkt weer de besnorde loodgieter te zijn.  En drie keer raden wie hem weer mag besturen…  Juist ja. 
Wij.
Vooruit dan maar.  Tijd om wat schildpadkont te schoppen en de dame in nood te redden…

Inderdaad, Mario is terug!  De nieuwe titel op Nintendo's nagelnieuwe console keert terug naar de roots van Mario.  Het spel bundelt de oude vertouwde gimmicks met een hoopje nieuwe, en ook de moeilijkheidsgraad doet ons weer aan het 8bit tijdperk denken.  Zelden zoveel sprongetjes verkeerd ingeschat als nu.  Maar volgens de redactiegenoten ligt dat aan ons gebrek aan platformertalent…  Jaloezie noemen we dat.  Ze zijn gewoon jaloers omdat wij met de nieuwe Mario aan de slag mochten en zij niet.  En daarom gaan ze met modder gooien.  (Echt niet, je hebt gewoon géén greintje platformertalent.  nvdr)

Mario loopt nog steeds als een bezetene door de levels.  Paddenstoelen doen hem nog steeds groeien en krimpen, bloemen laten hem nog steeds vuurballen of ijsblokjes schieten.  Hij mept nog steeds op bakstenen tot er geld uitkomt en ondertussen kirt hij nog steeds van plezier met zijn typische stemmetje.  Om het met een vreselijk oudbollig cliché te zeggen: New Super Mario Bros. U spelen is als thuiskomen.

new super mario bros u, wiiu

We voelen ons dan wel thuis, maar toch lijkt het alsof er een paar meubels zijn verzet.   Een aantal nieuwe vijanden maken ons het leven zuur en een paar nieuwe powerups maken het ons iets makkelijker.  Wie de buik vol heeft van Mario kan in deze aflevering ook met zijn eigen Mii spelen.  Alhoewel we ons geen enkele reden kunnen inbeelden om niet met Mario te spelen.  Mario en co zien er in deze aflevering nog mooier uit dan normaal, want alles is in HD.  Mushroom Kingdom heeft nog nooit zo geblonken!

De moeilijkheidsgraad ligt misschien wel hoger dan normaal, maar ook hier werd een mouw aangepast.  Wanneer het spel detecteert dat we teveel falen tijdens een level, verschijnt de super guide.  Wanneer we die inschakelen, krijgen we Luigi te zien die ons toont hoe we het level moeten spelen.  We kunnen middenin de controle overnemen en met Luigi verderspelen, ofwel laten we hem alleen het einde bereiken.  Eens dat einde is bereikt kunnen we kiezen of we doorgaan naar het volgende level of nog eens willen proberen. 

new super mario bros u, wiiu

Een tweede mogelijkheid om sukkelende spelers verder te helpen is hulp van een tweede speler inschakelen.  Die tweede speler speelt dan met de gamepad en kan met de touchscreen extra platformpjes plaatsen, vijanden verdoven of het decor manipuleren. 

Wanneer we het verhaal hebben uitgespeeld en Peach weer veilig naast ons staat, kunnen we beginnen aan de extras.   Alle Star Coins vinden en de geheime werelden.  De extra levels en de time attacks.   De coin battle, de challenges,…  De extras blijven ons gewoon overspoelen!  We moeten doorspelen of we verdrinken in de stortvloed aan extras!

new super mario bros u, wiiu

New Super Mario Bros. U is een schot in de roos.  Alle charme van de oude Marios in een blinkend nieuw HD-jasje met een hoop nieuwigheden, bestaat er een betere manier om de WiiU in gang te schieten?  We dachten het niet!  Verplichte kost, ook voor niet-Mariofans.  Die moeten dan maar aan de slag met hun Mii.

MindBender

26-11-12

Nintendo Land (WiiU)

nintendoland, wiiuEen pretpark volledig gewijd aan en uitgebaat door Nintendo, hoe klinkt dat?  Een park waar de attracties stuk voor stuk gebaseerd zijn op Nintendoklassiekers.  Waar iedereen eens in de huid van Link, Mario of Samus kan kruipen.  Wij vinden het zalig klinken, en we zijn geeneens pretpark-fan!  Helaas bestaat zo'n park niet.  Of toch niet tastbaar.  Nintendo Land brengt ons de virtuele versie.

Het hele menu van het spel is opgebouwd als pretpark.  We kunnen met onze Mii langs alle attracties heenlopen, er loopt zelfs een treintje doorheen het park.  Alle Mii's waar we al mee samenspeelden kuieren ook rustig rond, in Nintendo Land heerst een gezellige drukte.  Wie niet van de drukte houdt kan met een druk op de knop een menuutje oproepen waarin alle attracties worden opgelijst en van daaruit rechtstreeks beginnen spelen.

De beschikbare attracties zijn opgedeeld in drie categorieën: spellen voor één speler, spellen voor één tot vijf spelers, en spellen voor twee tot vijf spelers.  Aangezien we vandaag moederziel alleen testen kiezen we voor (grote verrassing) de spellen voor één speler.

We beginnen vrij relaxed met Yoshi's Fruit Cart.  Onze Mii neemt plaats in een karretje dat wordt getrokken door Yoshi.  Op het scherm zien we stukken fruit en een uitgang.  Aan ons de taak om op de blanco gamepad met de stylus een baan te tekenen die Yoshi langs al het fruit en recht naar de uitgang leidt.  Best geinig, en de stijgende moeilijkheidsgraad houdt ons lang geboeid.

nintendoland, wiiu

Na een poosje schakelen we over op Octopus Dance.  Een ritmespel waar we de bewegingen van onze robo-instructeur moeten volgen.  De sticks bewegen onze armen, de gyro in de gamepad zorgt dat we kunnen springen en links en rechts leunen.  De twist hier?  Op het scherm krijgen we onze Mii in vooraanzicht te zien, op de gamepad zien we hem langs achter.  Tijdens de dansjes draait onze instructeur ons af en toe om.  In geen tijd zijn we compleet verward en halen we niet alleen links en rechts, maar ook benen en armen door elkaar.  Tijd voor iets anders.

nintendoland, wiiu

In Donkey Kong's Crash Course gaat het er ietsje meer zen aan toe.  Hier moeten we door de gamepad te kantelen een karretje over een hindernissenparcours loodsen.  Ietsje te snel of te bruut sturen en het karretje spat tegen een obstakel uiteen.  We amuseren ons alweer kostelijk en we moeten onszelf verplichten om door te gaan naar de volgende attractie.

In Takamaru's Ninja Castle spelen we de rol van een ninja.  Allerlei vijandige ninja's vallen ons aan, en wij moeten hen uitschakelen met werpsterren.  Die werpsterren gooien we door met onze vingers over de gamepad te schuiven.  Richten gebeurt ook met diezelfde gamepad.  Denk lightgun spel, maar dan met werpsterren in plaats van kogels, en een gamepad in plaats van een lightgun.  Het is zo geestig dat we het bijna blijven spelen om onze score toch maar hoger te krijgen.

Na al het gewerpster van Ninja Castle koelen we even af in Captain Falcon's Twister Race.  Hier mogen we racen met vliegertjes uit de F-Zero reeks.  Maar ook hier weer een twist.  Op het scherm zien we onze Mii in zijn vliegertje langs achter.  De standaard race-game opstelling.  De Twister Race gaat echter vrij snel, en heeft een hoop haarspeldbochten die je op deze manier niet snel genoeg ziet aankomen.  Daarom kijken we op de gamepad, waar we alles in bovenaanzicht zien.  Sturen gebeurt trouwens ook door de gamepad links en rechts te draaien.

nintendoland, wiiu

Laatste éénspelerspel is Balloon Trip Race.  Hier worden we vastgegespt aan een tros ballonnen, en met een veeg van onze vinger over de gamepad sturen we onze ballonnen met windvlagen van punt A naar B.  Langsheen een steeds moeilijker wordend hindernissenparcours wel te verstaan…

Eénspelermodus: goedgekeurd!  We amuseerden ons kostelijk, en hebben de verschillende attracties verschillende keren gespeeld!  Op naar de één tot vijf-speler spelletjes.

Drie zijn er dat.  Zelda's Battle Quest, een on-rail shooter in het Zelda-universum waar we de rol van een boogschietende of zwaardvechtende Link op ons nemen, Pikmin Adventure waarin we als Olimar of als Pikmin een roedel vijanden moeten verslaan om weer tot bij ons schip te geraken, en Metroid Blast, een geestige firstperson shooter waar we spelen als Samus Aran of als haar schip.  Ook hier weer bakken plezier.  Vooral Zelda's Battle Quest blijft maar duren, en we blijven verderspelen. 

Wie wel vrienden heeft (snik) kan ook de twee tot vijfspeler spellen spelen.  Als Toads samen één Mariospeler zoeken en vangen, als Luigis samen één onzichtbare spookspeler zoeken en vangen voor hij alle Luigis uitschakelt in Luigi's Ghost Mansion of in Animal Crossing Sweet Day zoveel mogelijk snoep stelen zonder dat je door de bewakers wordt gesnapt.  En weer bakken vol plezier.

nintendoland, wiiu

We moeten eerlijk toegeven dat we niet haddden verwacht dat we met Nintendo Land zoveel plezier zouden beleven.  Zelfs op ons eentje!  Een degelijk spel waar duidelijk veel werk is aan besteed.  Wie zegt dat hij zich hier niet mee amuseert is een leugenaar!

MindBender

The War Z - Dag 5 (PC)

Gisteren serieus wat woorden gehad met medespelers.  Vandaag besloten om onze ex-cage fighter op pensioen te sturen.  We denken dat zijn gespierde en getatoeëerde uiterlijk (met hanenkam!) te uitdagend is voor andere spelers.  Alsof we met een groot bord op onze rug rondlopen waar "val me aan" op staat.

Nieuwe speler dus.  Vandaag werden trouwens net twee nieuwe klassen geïntroduceerd.  De "rebel without a cause" en de "average joe".  We bouwen een average Joe, en loggen in.

We spawnen naast een trailer park.  De caravans staan er allemaal leeg en verlaten bij.  Geen zombies, noch medespelers te zien.  Ideaal!

Onze strooptocht verloopt vlotjes.  We schuimen de caravans elk om beurt af en pikken flesjes water, pijnstillers en energierepen op.  We vinden ook nog verband en, hallelujah, ons eerste wapen!  Een oude roestige hamer.  Beter dan niks.  

the war z

Eens we het enige huis in het park naderen loopt het fout.  We horen een paar luide knallen, en voor we het beseffen hebben we al een kogel in ons been.  Er zit gewoon iemand op ons te schieten!  We proberen nog vlug via het chatvenster vrede te sluiten door te roepen dat we geen zombie zijn, maar het mag niet baten.  De idioot blijft schieten.  We duiken vlug achter een autowrak.  Een paar seconden later houdt het vuren abrupt op.  Denkt de idioot dat we dood zijn of zit hij zonder kogels?  We wachten zwetend achter het wrak af.

En dan komt de idioot het huis uitgelopen.  Hij heeft zijn zaklamp aangeklikt in de hoop ons te verblinden, maar we zijn niet onder de indruk.  We prevelen een kort schietgebedje en stormen zwaaiend met onze hamer recht op het schijnsel van de zaklamp af.  Eén doffe klap later ligt de idioot met een bloedend hoofd tegen de vlakte.

Het was hij of wij.  Die gevaarlijke zot had het lef om op ons te schieten!  Wat denkt hij wel!  We geven nog een tik met de hamer om zeker te zijn dat hij dood is.  Dan kijken we vlug even rond en we pikken ongegeneerd alles wat de idioot bijhad.  Voedsel, verband en een 9mm pistool.  Zonder kogels.

Potver.

MindBender

25-11-12

Transcripted (PC/MAC)

transcripted, PCEen medische shooter.  Ooit al van gehoord?  Wij ook niet.  Tot de jongens van Topware Interactive ons op de Gamescom Transcripted lieten zien.  We waren meteen verkocht.  Met een klein nanobotje binnen in een lichaam zieke cellen afknallen en DNA afbreken?  Waar moeten we tekenen?  Nergens, zo bleek.  De sympathieke knullen waren meteen bereid om ons een reviewexemplaartje te bezorgen.

Wij spelen de rol van Adam.  Adam is een briljant student die stage loopt bij professor Dahl.  Samen hebben ze een superintelligente computer gemaakt die NADIA heet.  Hun nieuwste project  bestaat uit het verzamelen van informatie over een dodelijke ziekte die de wereld in zijn greep houdt.  Met nanobots dringen ze zieke weefsels binnen om er zoveel mogelijk informatie te winnen.  Met die informatie hopen ze een geneesmiddel samen te stellen.  Alles loopt op rolletjes, tot de grote farmaceutische bedrijven zich ermee gaan moeien.  Ze willen de research overnemen en zelf met de eer (en het geld) gaan lopen.  Professor Dahl probeert de boot zo lang mogelijk af te houden, en ondertussen moeten NADIA en Adam proberen het onderzoek zo vlug mogelijk tot een goed einde te brengen.

We krijgen meteen controle over de nanobot.  een klein rond ding dat in alle richtingen "chirurgische lasers" kan afvuren.  Met die lasers breken we cellen af die ons de weg versperren, of schieten we aanvallende clusters kapot.  Doen we dat niet tijdig, dan botsen ze tegen ons op en lopen we schade op.  De nanobot is een breekbaar kleinood, dus kunnen we maar een paar oplawaaien verdragen vooraleer we microscopische stukjes uiteenbreken.

transcripted, PC

Sommige aanvallende clusters laten ook power cores vallen.  De power cores hebben verschillende kleuren en af en toe komen we lange strengen power cores tegen.  Als we een power core oppikken, kunnen we die afvuren naar zo'n streng.  Als we een rij van drie gelijke kleuren na elkaar kunnen maken, verdwijnt die en verdienen we een extra stukje informatie.  Met zo'n core aan boord kunnen we echter minder snel bewegen en niet schieten.  We moeten dus heel erg voorzichtig te werk gaan.  Chirurgisch precies bijna.

transcripted, PC

Helaas gaat die chirurgische precisie verloren met de besturing.  we probeerden aan de slag te gaan met toetsenbord en muis.  De pijltjestoetsen besturen onze bot, en de muis stuurt de richting waarin we schieten.  De muiscursor reageert echter zo traag dat vlug reageren vrijwel onmogelijk wordt.  Het lijkt wel alsof de cursor met een paar gewichten werd verzwaard.  Eens we overschakelen op een USB-controller gaat het een pak vlotter.

Na ieder level krijgen we ook de mogelijkheid om onze bot te versterken.  Met verdiende XP kopen we betere bepantsering, schilden en wapens.  Geen overbodige luxe, want met ieder level gaat de moeilijkheidsgraad ook omhoog.

transcripted, PC

Transcripted heeft alles om ons geboeid te houden.  Een leuk thema, pittige shooter gameplay die perfect werd gecombineerd met een puzzelaar, het werkt gewoonweg verslavend.  Hoewel we alle aparte onderdelen ooit al eens gezien hebben, is de combinatie toch uniek en origineel.  Aanradertje, mits je in het bezit bent van een USB-controller...

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

The War Z - Dag 4 (PC)

the war Z

Dag 4 in zombieland.  Vandaag hebben we geleerd dat we niet alleen voor de ondoden moeten opletten.  De levenden baren ons nog grotere zorgen.  

We loggen in met onze ex-cage fighter en landen in een verlaten dorpje.  We knielen voorzichtig neer achter de dichtstbijzijnde afsluiting en proberen een beeld te krijgen van onze situatie.  Verschillende huisjes met voortuintjes, allemaal dichtgetimmerd.  Een beetje verderop een tankstation en een supermarkt.  Geen van de twee handelspanden is dichtgetimmerd.  Als we de honderd meter tussen ons en de ingang stilletjes kunnen afleggen, dan trekken we zeker niet de aandacht van het groepje zombies iets verderop.  Binnen kunnen we waarschijnlijk wel voedsel en misschien zelfs een wapen vinden!

Verder dan plannen komt het echter niet.  Net als we op het punt staan om de honderd meter sluipend af te leggen, krijgen we plots een bijl in ons achterhoofd geplant door een enthousiaste medespeler.  

Zomaar.  Zonder aanleiding.

Alsof dat nog niet genoeg is, gooit hij ons via het chatvenster nog wat hoongelach toe.  Hij kan het ook niet laten om ons te schofferen omdat we niks bijhadden dat hij het waard vond om te pakken.

Zombies gevaarlijk?  Pfoeh, wij prefereren ze toch boven spelers van vlees en bloed...

MindBender

Epic Mickey Power of Illusion (3DS)

epic mickey power of illusion, 3DSHommeles in Wasteland!  De boosaardige heks Mizrabel en haar kasteel zijn er plots opgedoken!  Tot overmaat van ramp is ze er blijkbaar ook nog eens in geslaagd om een hoop Disney-figuren gevangen te zetten in haar "Castle of Illusion"...  Problemen, problemen.  Mickey Mouse grijpt zijn penseel en met een volle emmer verf en thinner duikt hij Wasteland in om zijn vriendjes te redden.

Aan ons om de rol van Mickey te spelen.  Mickey moet in deze 2D platformer een hele hoop vijanden en obstakels omzeilen.  Het bekende spring- en vechtwerk, maar de speciale verfkwast die we nog kennen uit de vorige aflevering voegt er toch nog iets extra aan toe.  Met de thinner vegen we hindernissen en gevaren weg, en met de verf kunnen we allerlei objecten terugtekenen.  Brugjes om over afgronden te geraken, kanonnen om vijanden omver te blazen,...

epic mickey power of illusion, 3DS

Het spel is opgedeeld in drie werelden die allemaal zijn onderverdeeld in verschillende levels.  In iedere wereld zitten een paar personages gevangen.  Eens we hen bevrijd hebben krijgen ze een eigen kamer in het kasteel.  In die kamer kunnen we hen achteraf nog bezoeken, en ze hebben allemaal nieuwe opdrachten voor ons.  Ze hebben nog een vriendje ergens in een wereld achtergelaten dat wij dan moeten redden, en ze geven ons tekenopdrachten.  Ze zijn ook niet verlegen om hun redder plots als loopjongen te behandelen, en dus worden we ook af en toe belast met een "haal object X bij persoon Y en breng het dan terug" opdracht.

epic mickey power of illusion, 3DS

Power of Illusion is best een leuk en mooi afgewerkt spel, maar toch bekruipt ons het gevoel dat de sidequests die we van de geredde personages krijgen maar een middel zijn om het spel er langer te laten uitzien.  De zijopdrachten zijn namelijk niet verplicht en als we ze niet uitvoeren zijn de drie werelden wel heel snel uitgespeeld.

epic mickey power of illusion, 3DS

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ons niet hebben geamuseerd met Epic Mickey: Power of Illusion, want dat hebben we wel!  De talloze knipogen naar de oude Castle of Illusion op Megadrive, de schat aan bekende en obscure Disneyfiguren die in het spel komen opdraven en een ronduit schitterend platformgedeelte maken van Power of Illusion een prachtspel.  Alleen jammer dat de schat aan content niet evenredig is aan de spelduur.  De zijquests zijn een onnodige toevoeging en het vele backtracken wordt na een tijdje een beetje een sleur omdat er slechts drie werelden zijn om naar terug te keren...  Alleen voor Disneyfans?  Of ook voor platformerfans die een degelijke platformer verlangen en geen last hebben van de korte duur?

MindBender

24-11-12

F1 Race Stars (PS3/XBOX360)

F1 race stars, ps3We zijn nog maar nauwelijks bekomen van onze eerste Formule 1 ervaring, of we worden alweer vastgegespt in de cockpit van een supersnelle bolide.  Deze keer komt er echter een pak minder realisme bij kijken.  In Formula 1 Race Stars kan bijna alles.  Parcours door drukke steden, woestijnen, rivieren...  Sprongen door de lucht en loopings...  Tegenstanders uitschakelen met wapens.  Neen, formule 1 puristen zullen hier niet blij mee zijn...

Puristen zijn dan ook helemaal het doelpubliek niet.  Deze geinige racer is duidelijk volledig gericht op kinderen.  Kwestie dat de kleintjes ook al leren hun mannetje te staan in het verkeer en zo...

Om te beginnen moeten we een racer kiezen.  We kunnen elke piloot van alle bestaande stallen uitkiezen.  De karikatuurversie van die piloot neemt dan voor ons plaats in zijn bolide.  Daarna kunnen we nog kiezen of we de 1000, 2000 of 3000cc versie gaan spelen en we zijn vertrokken voor een Grand Prix.

In die Grand Prix moeten we proberen om een zo hoog mogelijke score te halen op drie of vier parcours om zo het podium te halen.  Net echt.  

F1 race stars, ps3

En dan houdt de vergelijking met echte F1 helemaal op.  De piloten zijn bijna even groot als hun karretjes en de parcours zijn helemaal geschift.  We vliegen door loopings, rijden over boostpanelen in het tarmac en we worden op bepaalde plaatsen zelfs de lucht in gelanceerd!  

Ondertussen doen we ons best om de eerste plaats te halen, maar onze tegenstanders maken ons het leven zuur met allerlei wapens.  Balonnen die ons de weg versperren, luchtbellen waar we in vast komen te zitten, confettie tegen onze helm waardoor we niks meer kunnen zien, geleide projectielen die ons langs achter raken...  Het houdt gewoon niet op!

F1 race stars, ps3

Bij iedere voltreffer loopt ons karretje ook schade op.  Hoe erger we beschadigd raken, hoe trager ons karretje gaat rijden.  Gelukkig kunnen we op bepaalde plaatsen op het parcours door de pits rijden.  Ons karretje wordt daar automatisch gerepareerd en dan kunnen we weer vol gas naar de eerste plaats snorren.

Het is allemaal leuk, maar toch misten wij de mogelijk om te driften.  Driften, beste race-beginnelingen onder jullie, is schuin door een scherpe bocht schuiven aan volle snelheid in plaats van af te remmen en de bocht mooi in te draaien.  Het gaat veel vlotter en, indien goed uitgevoerd, ook veel sneller!  Niks van dat in F1 Race Stars.  Hier is het echt de bedoeling om, net als in echte F1, flink af te remmen en de bocht mooi in te draaien.  Moeilijk om perfect uit te voeren en mateloos frustrerend wanneer de AI dat wel perfect kan en je keer op keer voorbij vliegt in de bochten...

F1 race stars, ps3

F1 Race Stars is best een leuk racertje dat vooral de kleinsten onder de racefans zal aanspreken.  Alleen jammer  dat het niet zo bijster origineel is...  De powerups en wapens hebben we allemaal al eens ergens anders gezien, en de parcours komen ons ook allemaal bekend voor...  Helemaal geen grote vernieuwing, maar best geestig.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)