20-11-12

The War Z - Dag 1 (PC)

the war Z, dag 1, PC

Het is altijd weer een heerlijke dag als we een zombiespel mogen testen.  Het was dus weer eens feest toen we bericht kregen dat we toegelaten werden tot de beta van The War Z, een online MMO met zombies.  Zeven dagen lang zullen we jullie trakteren op een verslag van onze avonturen tussen de rondschuifelende ondoden.  Alsof jullie er zelf tussenliepen!

Dag 1

The War Z wordt in het persdossier beschreven als een survival MMO.  We zijn er vrij zeker van dat de makers de term speciaal voor dit spel hebben verzonnen.  Het komt er gewoon op neer dat we de rol spelen van een overlevende van de zombieplaag.  De wereld is om zeep, en alle steden zijn vergeven van zombies.  Wij moeten zo lang mogelijk proberen te overleven.  "Makkie", dachten we.

We maken eerst en vooral ons personage aan.  We kunnen kiezen uit drie verschillende types: de , de ex-cage fighter en de hunter.  We gaan voor de cagefighter en het spel kiest automatisch hoe we er uitzien.  Een stoere hanekam, bodywarmertje over bloot bovenlijf en een camouflagebroek.  Niet meteen modebewust, maar 't ziet er wel stoer uit.  Kijk maar uit ondode hersenvreters, wij komen eraan!

the war Z, dag 1, PC

Enkele tellen later worden we op de server gedropt.  Het is er nacht, en we staan in het midden van een bos.  In de verte horen we een paar zombies grommen.  Even in de rugzak kijken welke wapens we meekregen...  Een blikje cola, een zaklamp, een energiereep en een rolletje verband.  That's it.  We zullen serieus moeten oppassen.

We klikken de zaklamp aan en lopen vooruit.  Een blik op de kaart heeft ons geleerd dat er een beetje verder een militaire basis is.  Misschien kunnen we daar andere overlevenden vinden, en nog belangrijker, op militaire basissen hebben ze meestal wapens!  Terwijl we rennen merken we twee rode balkjes op bovenaan het scherm.  We vragen ons af wat ze kunnen betekenen.  Veel tijd om na te denken krijgen we niet, want in de verte doemt de basis op, en kijk!  Een medeoverlevende!  Een politieagent nog wel.  Die wat vreemd voorover gebogen staat.  En niet beweegt...   ZOMBIE!

We hadden het net te laat door.  We willen de zaklamp nog uitklikken, maar de dode flik heeft ons al in de mot en komt grommend achter ons aan.  We zetten het op een lopen en slagen er zo in nog een tiental andere zombies te lokken.  Nu hebben we ook meteen door wat die balkjes betekenen. Het ene balkje toont ons hoe hard we zichtbaar zijn en het andere toont ons hoeveel lawaai we maken.  Met onze stampende laarzen en ons heen en weer zwaaiende zaklampje heeft zowat iedere zombie in een straal van 1 kilometer ons opgemerkt.  Ze zitten ons allemaal tegelijk op de hielen en zijn nu zelfs zo dichtbij dat ze in diezelfde hielen beginnen te bijten.  Voor we beseffen wat er is gebeurd zijn we opgepeuzeld.

Het spel laat ons nog even weten dat we exact één uurtje in leven zijn gebleven.  Morgen gaan we voorzichtiger te werk...

MindBender

De commentaren zijn gesloten.