11-11-12

Silent Hill: Book of Memories (PSVita)

silent hill book of memories,psvitaOp onze verjaardag krijgen we van een vreemde postbode een mysterieus pakje.  In het pak zit een vreemd boek waarin al onze herinneringen staan opgeschreven.  Zelfs de meeste recente herinneringen staan er in!  Zonder er echt bij na te denken, veranderen we een paar herinneringen die we liever anders zagen, en we schrappen er een paar die we liever vergeten.  We zijn zo druk bezig dat we niet eens merken dat het pakje uit Silent Hill komt...  Na een drukke avond herschrijven vallen we uitgeput in slaap.  En dan begint het gedonder...

In onze slaap ervaren we vreemde dromen.  We bevinden ons in een rare omgeving, en we krijgen opdrachten van een griezelige vent.  Tijdens het uitvoeren van die opdrachten worden we belaagd door allerlei vreemde griezels.  Als we hun aanvallen overleven en de opdracht perfect ten uitvoer kunnen brengen dan wordt de aanpassing die we gemaakt hebben in het boek werkelijkheid.

Rare opzet misschien, maar het werkt.  In geen tijd zitten we in het spel gezogen.  We banen ons een weg van kamer naar kamer, en we verdelgen genadeloos iedere griezel die ons ook maar een strobreed in de weg legt.  We amuseren ons kostelijk!

silent hill book of memories,psvita

Wat ons meteen opvalt is dat deze Silent Hill hard verschilt met zijn voorgangers.  Vroegere afleveringen van de serie waren third person survival horror spellen terwijl we nu een soort van RPG aan het spelen zijn.  We bekijken alles in een schuin bovenaanzicht in plaats van over de schouder van het hoofdpersonage.  We doorzoeken alle mogelijke kastjes en kisten en vinden schatten, sleutels en wapens.  Die wapens verslijten naarmate we ze gebruiken en hoe langer we er mee vechten hoe meer bedreven we er mee worden.  We verdienen XP waarmee we ons personage kunnen versterken en met het verdiende geld kunnen we in winkeltjes nieuwe wapens en upgrades kopen.

silent hill book of memories,psvita

De monsters die ons pad kruisen zijn onderverdeeld in twee strekkingen.  Ofwel zijn ze van de "Light" strekking ofwel zijn ze van de "Blood" strekking.  De ene soort laat bij het heengaan een plasje wit spul achter, de ander een plasje bloed.  Als we die plasjes verzamelen (bweik, nvdr) stijgt onze Light dan wel Blood meter.  Eens de meter vol is kunnen we speciale aanvallen uitvoeren.  Bloed laten regenen dat massaal veel schade aanricht, leven van een vijand overhevelen naar onze levensmeter en meer van dat moois.  De speciale aanvallen sturen we met de achterste touchpad van de PSVita.  Dit is denken we de eerste keer dat we dat achterste touchpad goed gebruikt zien in een spel.  Het voelt natuurlijk aan om de aanvallen zo te sturen en het bestuurt ook opmerkelijk goed.

Niet alles is zo hard veranderd.  Book of Memories ademt nog steeds diezelfde spookachtige Silent Hill stijl uit.  We herkennen een hoop vijanden (de verpleegsters zijn weer terug) en de muziek is even griezelig als altijd.  Vreemde plot?  Check, David Lynch zou er zelfs jaloers op zijn.  "Droom ik of is dit echt?" gevoel?  Yep, overduidelijk aanwezig.  De omgevingen waarin we rondlopen zien er echt en toch niet "echt" uit.  

silent hill book of memories,psvita

Minpuntjes?  We kunnen er geen noemenswaardige vinden.  Misschien de redelijke lange loading times, maar die vergeten we we vlug eens we weer diep in de actie zitten.  Het grootste gebrek van Book of Memories is misschien wel dat door die grote omschakeling naar RPG een pak van de sfeer verloren is gegaan.  Bij vroegere Silent Hills zaten we echt op het puntje van onze stoel en deden we het een paar keer in onze broek van het schrikken, terwijl we dat bij Book of Memories heel wat minder tegenkomen.  Onze broek blijft droog deze keer. Misschien dan toch geen minpuntje...

MindBender

De commentaren zijn gesloten.