31-10-12

Of Orcs and Men (PS3/XBOX360/PC)

of orcs and men, ps3In elke RPG die wij tot nu toe al gespeeld hebben worden orcs geportretteerd als brute, vijandige wezens.  Hun intellect is vrijwel nihil en ze vullen hun tijd met vechten en eten.  Een meer stereotiepe vijand kan je bijna niet tegenkomen in Fantasygames.  In Of Orcs and Men wordt ons beeld van Orcs danig bijgesteld.  Ze zijn nog steeds groot groen en gespierd en gewelddadig, maar ze zijn nu veel intelligenter.  Ze spreken zowaar in volzinnen!  Ze vloeken en ketteren wel dat het geen naam heeft, maar met correcte grammatica!  Blijkt ook dat het orc-ras een goede reden heeft voor zijn mateloze agressie: de orcs worden al jarenlang onderdrukt, uitgebuit en uitgemoord door de menselijke inquisitie…

We nemen de rol van Arkail en zijn gids, de goblin Styx, op ons.  Arkail is deel van een commandogroep die menselijke koning moet uitschakelen.  Samen met Styx moet hij zich een weg banen door de stad en via allerlei nevenopdrachten en klusjes tot bij de koning zien te geraken. 

Niet alleen het verhaal, maar ook de rest van het spel werd op de RPGlijst geschoeid.  We verdienen door het vechten XP waarmee we onze personages sterker kunnen maken.  We vinden op ons pad verschillende wapens, outfits en artefacten die we dan kunnen gebruiken om sterker te worden.  We krijgen quest en sidequests.  We komen elfen en dwergen en ander fantastisch gespuis tegen.  Klassieke RPG ten top.

of orcs and men, ps3

Tijdens het spelen kunnen we vrij kiezen of we Styx dan wel Arkail besturen.  De twee groentjes hebben elk een verschillende stijl.  Arkail is groot en luid en zal meer aandacht trekken, terwijl we met Styx gemakkelijk soldaten voorbij kunnen sluipen.  Vechten gebeurt automatisch.  Vijanden die ons opmerken vallen aan en Arkail en Styx reageren vanzelf.  Via een menuutje kunnen we vier opdrachten per keer doorgeven die ze dan naadloos uitvoeren.  Die opdrachten kunnen we kiezen uit het offensieve of defensieve slot.  Offensieve aanvallen brengen veel schade aan terwijl defensieve minder schade aanrichten en, logischerwijs, meer verdedigend zijn.  Via een derde slot kunnen we ook nog speciale krachten laten uitvoeren.  Zo kan Arkail met Styx gooien, Styx kan zich onzichtbaar maken en verrassingsaanvallen uitvoeren en de beide monsters kunnen elkaar weer rechthelpen wanneer één van de twee sneuvelt.

of orcs and men, ps3

Dat  klinkt allemaal leuk, maar in de praktijk gaat het er een pak saaier aan toe.  Vijanden bemerken ons en komen op ons afgelopen.  We geven een reeks van 4 willekeurige aanvallen in en Arkail en Styx voeren die uit.  En dat herhalen we tot de vijand verdelgd is.  Arkail en Styx kiezen ook willekeurig een vijand uit om aan te vallen.  Het overkwam ons dikwijls dat Styx in de problemen zat en Arkail plots besloot om die ene vijand vijftig meter verder in de pan te gaan hakken. 
Bizar.
We kunnen naast de aanvallen ook wel aangeven wie moet aangevallen worden, maar in het heetst van de strijd wordt dat al eens vergeten.  Een slimmer autotarget systeem ware geen overbodige luxe geweest…

of orcs and men, ps3

Grafisch ziet het er allemaal heel mooi uit.  Een beetje té mooi zelfs.  Bij momenten komt het geheel ons te hyper-realistisch over.  Arkail is niet gewoon erg gespierd, zijn biceps zijn even groot als zijn hoofd en de aderen die erop pulseren lijken wel groene regenwormen.  De stad is niet gewoon desolaat en donker, hij is zodanig donker dat we bijwijlen de brightness moeten bijstellen om te kunnen zien wat we nu eigenlijk aan het uitvreten zijn.  De superdetaillering van ieder steentje en plaveitje zorgt er ook wat voor dat de voorgrond wat verloren gaat in het decor, een probleem waar we zeker last van hebben bij boslevels.  We hoeven niet ieder van ieder boomblad de nerven te zien, en we zijn zeker niet geïnteresseerd in de kwaliteit van het mos op de grond…

We zijn er nog niet helemaal uit over wat we moeten vinden van Of Orcs and Men.  De fantasyfan in ons is blij met een nieuwe RPG terwijl de reviewer in ons steen en been klaagt over die zoveelste RPG.  Het is vernieuwend om eens te spelen vanuit het standpunt van (intelligente) Orcs, maar daar houdt de vernieuwing ook op.  Alleen voor diehard RPG fanaten.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

29-10-12

Spy Hunter (PSVita/3DS)

spy hunter, psvRondrijden met een knalrode blitse sportkar die is uitgerust met coole technische snufjes?  Die ook nog eens tot de tanden (of banden? nvdr) bewapend is met machinegeweren, cirkelzagen, granaatwerpers en ander grof wapentuig?  En hebben we al vermeld dat de auto bij het minste spatje water in een speedboot transformeert?  Bij ruw terrein in een 4x4 terreinwagen?  En dat wij als bestuurder de rol van geheim agent op ons nemen? 
Waar moeten we tekenen?

In Spy Hunter kan het allemaal.  Het verhaal start met het testen van de Interceptor; een nieuw wapen tegen terreur.  Het wapen ziet eruit als een blinkende sportwagen, maar onder de motorkap gaat een beest van een motor schuil en op verschillende plaatsen onder de carrosserie zitten nare verrassingen verborgen.  Tijdens de testrit wordt het team aangevallen door vijandige agenten die het prototype van de interceptor proberen in handen te krijgen.  We kunnen op het nippertje ontkomen in het prototype, maar de vijand geeft niet op.  In een reeks race/actiemissies moeten we proberen te weten te komen wie de vijand informatie doorspeelt en wat hun eigenlijke bedoeling is.

Wie denkt dat dit klinkt als een flauw afkooksel van een Bondfilm heeft meer dan gelijk.  007 bezit immers in bijna iedere film ook een blitse kar vol leuke snufjes.  Het flauwe beperkt zich echter alleen maar tot de verhaallijn, wat er ingame gebeurt kunnen we absoluut niet flauw noemen.  Iedere missie heeft een bepaald doel dat gaat van het begeleiden van een informant tot het stelen van data of het vernietigen van vijandelijke kanonnen.  Verschillende doelen, maar in principe komt het altijd neer op hetzelfde: race van punt A naar B en knal daarbij zoveel mogelijk vijanden naar het autokerkhof.

spy hunter, psv

De vijand tot schroot herleiden is kinderspel dankzij de verschillende wapens.  Die wapens zitten op het dak, de zijkanten, voor-en achterkant van de wagen en worden allemaal afzonderlijk bediend met een knopje op de Vita.  We kunnen vier verschillende wapens per keer onder ons koetswerk plaatsen, maar de keuze is lang niet beperkt.  Lastige vijanden naast ons?  Wat dachten jullie van shotguns links en rechts?  Of cirkelzagen die langszij uit de auto floepen?  Raketten?  Of liever dodelijke electriciteitsladingen?  Last van trage autos voor ons?  niks wat onze machinegeweren, hittezoekende raketten of mortieren niet kunnen oplossen.  Bumperklevers?  Mijnen of een vlammenwerper uit de achterbumper bieden de beste oplossing!

spy hunter, psv

Onderweg kunnen we ook nog eens info verzamelen.  De verschillende vijanden kunnen we fotograferen om zo te weten te komen wat hun zwakke plekken zijn.  Soms laten ze ook zwarte dozen vallen die we dan ook op de gevoelige plaat moeten vastleggen.  Met de verzamelde info verdienen we ervaringspunten die we kunnen gebruiken om onze wapens beter te maken.  Agenten die het meer op uiterlijk vertoon hebben, kunnen met de ervaringspunten nieuwe kleurtjes voor hun wagen vrijkopen…

spy hunter, psv

Spy Hunter is eigenlijk niet meer dan een simpel race en shoot spelletje, maar we amuseren ons rot.  Het spel barst van de actie en de waanzinnige stunts die meestal ook nog eens extra dik in de verf worden gezet door een slowmotion-effectje.  Het is alsof we de hele tijd meespelen in een achtervolgingsscene uit één of andere actiefilm.  Moest James Bond tussen zijn opdrachten door tijd hebben voor spelletjes, dan zou hij Spy Hunter spelen.  Maar iedereen weet dat hij die tijd opvult met martinis en vrouwen…

MindBender

(review gebaseerd op PSVita versie)

26-10-12

Dishonored (XBOX360/PS3/PC)

dishonored, xbox360Een nieuwe dag, een nieuw spel over wraak en verraad.  Mét bovennatuurlijke krachten deze keer.  Corvo is de persoonlijke lijfwacht van de keizerin van Dunwall, een stad die te kampen heeft met een rattenplaag.  De beestjes zijn overal en verspreiden niet alleen vieze ziektes, ze zijn ook nog eens verschrikkelijk agressief.  De omliggende steden hebben het contact met Dunwall al verbroken en zijn van plan om het probleem van de plaag zichzelf te laten oplossen.  Tot overmaat van ramp wordt de keizerin ook nog eens vermoord en haar dochter, de troonopvolgster, ontvoerd.  Corvo wordt ten onrechte beschuldigd van de moord en ter dood veroordeeld.  Neen, een echt blij begin heeft Dishonored niet...

De actie begint wanneer Corvo met de hulp van een groepje rebellen uit de gevangenis weet te ontsnappen.  Hij sluit zich aan bij de bonte bende en besluit hen te helpen om de gekidnapte prinses terug te vinden.  En passant kan hij zo zijn onschuld bewijzen én wraak nemen op degenen die hem erbij lapten.

We worden meteen uit onze pantoffels geblazen door de omvang van het spel!  Dunwall is groot!  En we kunnen schijnbaar overal lopen waar we willen.  Riolen, huizen, daken,...  Geen pad blijft onbekend voor ons.  Een handig pijltje toont ons de weg naar onze volgende opdracht, maar hoe we daar geraken beslissen we zelf.  We verliezen dan ook het eerste half uur tijd met het verkennen van de stad.

dishonored, xbox360

En er is genoeg te zien in Dunwall.  De stad heeft een steampunk-achtig tintje gekregen: vreemde technologie vermengt zich met oude architectuur.  Zelfs de riolen hebben een bepaalde schoonheid.  Wie het niet zo heeft met architectuur kan zich vergapen aan de bevolking.  Nu ja, vergapen...  Luistervinken lijkt ons een meer geschikt woord.  Alle bewoners hebben zo hun eigen zorgen en probleempjes en wie stil genoeg is kan ze één voor één afluisteren.  Zo stootten wij op een oude man die in een verlaten straatje werd lastig gevallen door twee ongure kerels.  Een kleine schermutseling later liggen de twee bloedend op de grond en worden we door de man bedankt met het adres van zijn winkel en de belofte dat we korting krijgen als we langsgaan.  Het is één van de vele kleine details die Dishonored meer maken dan een simpele FPS.

Corvo is één van de beste lijfwachten die er zijn.  Hij is behendig, snel en dodelijk.  Bovendien beschikt hij over bovennatuurlijke krachten waarmee hij kan teleporteren, door muren kijken, het lichaam van ratten overnemen...  Hij heeft kortom alles om de perfecte sluipmoordenaar te worden, en dat is wat de rebellen van hem verlangen.  We krijgen opdracht om verschillende mensen uit te schakelen of te redden, of om voorwerpen te stelen.  Hoe we dat doen kunnen we zelf kiezen.  Ofwel maken we het bloederig en gaan we de confrontatie met de stadswacht direct aan, ofwel gebruiken we onze krachten om zo stil en ongezien mogelijk ons doel te halen, zonder al te veel onnodig bloedvergieten.

dishonored, xbox360

Stil en behendig vanuit de schaduwen toeslaan is leuk maar verdomd moeilijk.  We moeten ons meer dan eens erg lang stilhouden achter een barricade om toch maar niet opgemerkt te worden, en de stadswachters hebben een scherp gehoor én zicht.  Wie ons kent weet dat wij niet liever doen dan tactisch spelen, maar na -tig mislukte pogingen is de fun er voor ons toch wel een beetje af.  We trekken dan ook maar ons zwaard, laden onze pistolen en bergen de stille kruisboog en dolk op.  Het gaat stuiven!

Al gauw blijkt dat het meest directe pad met massaal veel bloedvergieten ook niet zo simpel is.  Vijanden reageren nog sneller op de klank van schoten en de doodsreutels van hun makkers.  We spelen vlug iets gematigder en ruimen onze rommel netjes op: lijken en bewusteloze tegenstanders worden netjes in riviertjes of achter muurtjes gedumpt om geen argwaan te zaaien bij de overgebleven wachters.

Na een tijdje oefenen hebben we het systeem onder de knie.  We assasineren dat de stukken ervan afvliegen en amuseren ons ongemeen hard!  Nog een beetje oefenen later hebben we ook de bovennatuurlijke krachten onder controle en dan zijn we helemaal niet meer te stoppen!

dishonored, xbox360

Dishonored is een puike FPS geworden, die een frisse nieuwe wind door het genre blaast.  Een sterk verhaal, een intrigerend hoofdpersonnage en figuranten die meer zijn dan alleen maar decorstukken in een gigantische open wereld...  Wat verlangt een mens nog meer?  De instapdrempel ligt misschien redelijk hoog door de moeilijkheidsgraad, maar dat is niks wat een paar uurtjes oefening niet kan verhelpen, en eens je Dunwall bent binnengestapt zal je er ieder uur met plezier doorbrengen.  Wij zijn al verkocht, nu u nog.

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

23-10-12

XCOM: Enemy Unknown (PS3/XBOX360/PC)

XCOM, XBOX360Wie herinnert er zich UFO: Enemy Unknown nog?  Een briljant strategiespel waarin we de leiding kregen over een elite eenheid commando's die de wereld moesten beschermen tegen buitenaards gespuis.  Het spel groeide uit tot een ware cultklassieker en heeft nog tot op de dag van vandaag een trouwe schare fans.  XCOM is nu helemaal terug van weggeweest, en heeft voor de gelegenheid een flinke opknapbeurt gekregen.  Alhoewel...  Opknapbeurt is niet het juiste woord.  Vervolg is ook niet meteen het juiste woord...  Remake?  Kunnen we spreken van een remake?  (Ja. nvdr.)

Goed dan, remake.  In deze remake krijgen we het opnieuw aan de stok met kwaadaardige aliens die erop uit zijn de aarde te veroveren.  We worden opnieuw aangesteld als leider van XCOM, een organisatie met wereldwijde steun, die de strijd met het intergalactisch gespuis aanbindt.  XCOM heeft als taak het beschermen van de aarde.  Dat gebeurt eerst defensief (alleen reageren op aanvallen) en groeit later uit tot een waar offensief (actief UFO's uit de lucht knallen, en de overlevende bemanning dan op de grond gaan uitroeien.).

Dat dat alles niet van een leien dakje gaat, spreekt voor zich.  XCOM is gevestigd in een ondergrondse basis die we naar eigen goeddunken kunnen inrichten en uitbreiden.  De basis is uitgerust met een contingent wetenschappers en ingenieurs.  De wetenschappers bestuderen buitenaardse technologieën en al of niet levend gevang genomen aliens.  Aan de hand van hun bevindingen kunnen de ingenieurs aan de slag.  Zij kunnen nieuwe wapens ontwikkelen, of verdedigingsmechanismen.

XCOM, XBOX360

Uiteraard is niks gratis, en we moeten ervoor zorgen dat de fondsen vlotjes binnenstromen.  Landen waar we actief helpen in de strijd tegen de buitenaardse bedreiging zullen ons meer sponsoren dan anderen.  Zij leveren geld en/of personeel.

Eens we een UFO uit de lucht hebben gehaald, of een landingsplaats ontdekken kunnen we onze soldaten erop af sturen.  We kunnen een team samenstellen uit verschillende specialisten.  Raketwerpers, scherpschutters, commandos...  Onze soldaten die XP verdiend hebben kunnen we zich laten specialiseren in één van deze takken.  Als ons team volledig is en het goed is uitgerust met wapentuig, droppen we het in de actie.

XCOM, XBOX360

Die actie bestaat uit een beurtrol.  Eerst mogen wij onze soldaten laten bewegen en acties ondernemen, daarna is het de beurt aan de AI.  De strijd verloopt vlotjes, en in een mum van tijd hebben we onze eerste slag thuisgehaald.  De aliens liggen allemaal verkoold op de grond, onze soldaten kunnen veilig naar huis en het land waar de actie plaatsvond verhoogt zijn sponsoring als blijk van dank.  Win!  Maar nauwelijks aangekomen in de basis gaat alweer een alarm af.  Twee verschillende landingsplaatsen deze keer en we moeten noodgedwongen kiezen wie we helpen en wie we in de steek laten.  Het geholpen land zal weer een blijk van dankbaarheid geven, het land dat we negeerden zal hoogstwaarschijnlijk een deel van zijn subsidies intrekken.

XCOM, XBOX360

Grafisch zitten we ook een heel eind verder dan de originele XCOM.  De tussenfilmpjes zien er realistisch uit.  Ingame wordt de spanning de hoogte ingejaagd door de realistische licht- en schaduweffecten.  Gecombineerd met een puike soundtrack en ronduit rare en creepy aliengeluiden zorgt het ervoor dat we moeten oppassen om niet van het puntje van onze stoel te glijden!

We vermaken ons kostelijk met XCOM: Enemy Unknown.  Het origineel had destijds ons strategenhart gestolen en nu doet de remake net hetzelfde.  Niet alleen de (ouwe) trouwe fans zullen hiervan smullen, maar ook liefhebbers van of beginnelingen in het genre.  Een perfect strategiespel, en zoiets zeggen wij niet gauw!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

22-10-12

Planets Under Attack (PC/Mac/WII/XBOX360/PS3/DS)

Planets under Attack, PCDe bevolking van de planeet daalt zienderogen.  Eerst stond de teller op tachtig, maar dat cijfer keldert razendsnel terwijl alsmaar meer vijandelijke schepen toestromen.  Reservetroepen vertrekken van de naburige planeten om onze belegerde planeet te komen versterken maar omdat de baan van de planeet haar net nu op het verste punt brengt, ziet het er naar uit dat ze te laat zullen komen.  Onze geldreserves staan ook gevaarlijk laag en nieuwe inkomsten zitten er niet in, want al onze bank-planeten werden eerder al veroverd.  De eerste spelronde van Planets Under Attack wordt gewonnen door de AI.

Het is lang niet de laatste ronde die we zullen spelen, want we zijn nu al verslaafd!  Zelden zo'n geestig strategiespel gespeeld!  De opzet is nochtans vrij eenvoudig: een nieuw universum werd ontdekt en talloze avonturiers trekken er naartoe op zoek naar nieuwe rijkdom.  Ze vallen elkaar aan en worden tot overmaat van ramp ook nog eens belegerd door robots en een mysterieus ras aliens.

Spelen is nog eenvoudiger.  We beginnen met een klein aantal planeten onder onze controle.  Die planeten hebben een maximum bevolkingsaantal dat gestaag groeit.  Vanop onze planeten kunnen we met een muisklik een vloot scheepjes naar andere vijandelijk of neutrale planeten sturen.  Is onze vloot groter dan de aanwezige bevolking, dan wordt de planeet onze eigendom.  Wat overblijft van onze aanvalsvloot wordt gelijk de startbevolking.

planets under attack,pc

Natuurlijk geeft de vijand zich niet zomaar gewonnen.  Ook hij zal proberen je planeten te overmeesteren.  Het komt er dus op aan je planeten zo vlug mogelijk te upgraden zodat er meer bevolking komt, en je bevolkingsaantal op peil te houden door scheepjes van andere planeten als versterking te sturen.

planets under attack,pc

Geld speelt uiteraard ook een rol.  Hoe meer geld we verdienen (door belastingen die betaald worden door bewoonde planeten of van overmeesterde bankplaneten) hoe groter onze verdedigingskracht en aanvalskracht.  Scheepjes zijn echter niet gratis, dus een aanvalsvloot op pad sturen laat onze spaarpot danig slinken.

Winnen doen we niet altijd door de vijand volledig van de kaart te vegen.  Soms winnen we door een vooropgesteld bedrag te verdienen, door bepaalde planeten te veroveren of een bepaalde tijd in bezit te houden.  De moeilijkheidsgraad gaat per level naar omhoog.  Gelukkig kunnen we voor elk level kiezen op welke moeilijkheidsgraad we spelen.  Hoe hoger de graad, hoe meer bijkomende opdrachten we krijgen en hoe meer XP er te verdienen valt.  Die XP zorgt ervoor dat onze graad stijgt, en hoe hoger de graad hoe meer tactische voordelen we kunnen kiezen voor een missie.  Snellere schepen, of tragere schepen met meer aanvalskracht, financieën of bevolkingsaantallen die sneller stijgen,…  Keuze in overvloed.

planets under attack,pc

Planets under Attack blijft ons mateloos amuseren.  Het spel zit goed in elkaar, de soundtrack blijft hangen en visueel is alles dik in orde.  Strategiefans moeten niet twijfelen en dit onmiddellijk aanschaffen!  Snel, voor hun financieën te laag staan en de vijand hun PC of console overneemt!

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)

21-10-12

FACTS 2012: dag 2

Dag 2...  Gangnam Style!

FACTS 2012: dag 1

Massa's schoon (en minder schoon) volk gezien op FACTS vandaag.  Deze fraaie exemplaren willen we jullie niet onthouden...

18-10-12

FACTS 2012

Jahaa!!  Het is weer zover!  Op 20 en 21 oktober wordt Flanders Expo in Gent weer omgetoverd tot een waar paradijs voor Scifi-, comic-, film- en gameliefhebbers: FACTS 2012!

facts2012

Wij, de trotse nerds van Game-Patrol zullen natuurlijk ook dit jaar terug aanwezig zijn met onze filmploeg.  Benieuwd hoeveel cosplayers we "Gangnam style" kunnen laten dansen voor onze lens....

MindBender

WRC FIA World Rally Championship 3 (XBOX360/PS3/PC)

WRC3, XBOX360Met een rotvaart komt WRC 3 de redactie binnengescheurd.  Het is weer tijd om onze helm op te zetten en met de handrem aangetrokken modderige haarspeldbochtjes te nemen.  Om op een haar na té enthousiaste toeschouwers te missen, in de lucht gelanceerd te worden door onnozele hobbeltjes in de weg en spectaculair overkop te gaan.  Dat alles terwijl een copiloot overstoord aanwijzingen in ons oor blijft brullen.  Rally, dames en heren, je moet er van houden.

Moeten we ook houden van WRC 3?  Het antwoord op deze vraag is dubbel.  Ja, als u ook van zijn twee voorgangers en van rally in het echt houdt.  Neen, als motorsport u weinig zegt maar u van tijd tot tijd wel eens een racespelletje kan smaken.

Laat ons het anders stellen: dit lijkt ons de meest realistische rallysimulator ooit te zijn.  Eén klein foutje en je tijd is om zeep.  Eén keer een milimeter verkeerd sturen en je auto ligt in de prak.  Een perfecte tijd rijden vraagt gi-gantisch veel oefening, en wie met WC3 even een snel stukje hard wil rijden voor de ontspanning zal meer in de gracht eindigen dan over de finish.  De moeilijkheidsgraad ligt hoog!

WRC3, XBOX360

Voor het overige niks dan lof over WRC 3.  Besturing is uiterst nauwkeurig, alle echte teams en piloten maken hun opwachting, alle wedstrijden van 2012 passeren de revue en het spel bulkt van de verschillende auto's die we ook nog eens allemaal naar hartlust kunnen beschilderen en bestickeren.  We kunnen zelfs een eigen nummerplaat kiezen!

WRC3, XBOX360

Visueel zit ook alles lekker snor.  De auto's blinken voor de start zo hard dat de omgeving in het koetswerk wordt weerspiegeld.  Tijdens de rit worden ze op de juiste plaatsen vuil met modder, zand, sneeuw,...  Wie even roekeloos rijdt als ons zal zich ook kunnen vergapen aan de schadedetails.  Bumpers breken af, ruiten barsten en het koetswerk deukt op alle juiste plaatsen.  Net echt!

De soundtrack streelt onze oren ook op de juiste manier.  De opzwepende muziek, de knetterende knalpot (neen, dat is geen Suske en Wiske-album, nvdr.), de copiloot die ons instructies geeft en na een botsing bezorgd vraagt of we in orde zijn...  Het draagt stuk voor stuk bij tot het realisme.

WRC3, XBOX360

Al dat moois en toch zijn we niet overtuigd.  We blijven steeds als laatste eindigen en we blijven maar stomme fouten maken.  Op het einde van een rally is onze auto altijd weer rijp voor de schroothoop, terwijl die van de tegenstanders er nog nagelnieuw uitzien...  Misschien ligt het wel aan ons.  Misschien moeten we inderdaad meer tijd steken in het oefenen van maneuvers en van buiten leren van de parcours.  Of misschien moeten we WRC 3 maar aan de kant schuiven en kiezen voor een simpeler "volgas rechtdoor tot de finish"-racespel.  Laat de echte rallyfans maar zwoegen en oefenen!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

16-10-12

Rollercoaster Tycoon 3D (3DS)

rollercoaster tycoon 3D, 3DSTrillend en klappertandend van de angst gaan we weer zitten.  Koud zweet parelt langs onze ruggengraat naar beneden waar het tussen onze bilspleet verdampt en onze onderbroek een klammig, nat gevoel geeft.  Of komt dat door een miniem controleverlies over onze blaas?  Redactiegenoten komen bezorgd polsen wat ons zo overstuur heeft gemaakt.  Een nieuw horrorspel?  De recente verkiezingsuitslagen?  Zombies?  Driewerf neen!  Een virtueel ritje in onze kersvers ontworpen rollercoaster is de boosdoener!

Want getrouw luisterend naar het kind in ons zijn we weer veel te hard van stapel gelopen.  Meteen steil naar omhoog in een helling van bijna negentig procent, om daarna met hetzelfde procentuele verval naar beneden te razen.  Eens beneden vonden we er niet beter op om alle speciale stukken die beschikbaar waren na elkaar te plaatsen: een looping links, een looping rechts, honderdtachtig graden om de as, rondraaiende bocht naar links en meteen daarna naar rechts en fotofinish.  We kunnen ons eigen hoofd in de foto laten verschijnen, maar om die perfect binnen de afgetekende lijntjes te passen zijn we momenteel even te draaierig...

Even terug naar het begin.  In Rollercoaster Tycoon spelen we de rol van een aspirant pretpark-ontwerper.  Het is onze taak om pretparken boeiend te maken en te houden door ze in te richten met de juiste attracties, eetkraampjes en decor.  Zelfs het personeelsmanagement wordt ons in de schoenen geschoven.  Geen simpele klus, en de enige reden waarvoor we blijven is omdat één van de taken het ontwerpen van nieuwe rollercoasters is.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Wanneer we het spel beginnen kunnen we kiezen uit drie verschillende modes: het verhaal, park sandbox en coaster creator.  We beginnen met het verhaal en aan de hand van een paar tutorialmissies wordt ons uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.  Alleen is die uitleg nogal aan de magere kant...

Zo wordt ons getoond hoe we een rollercoaster best opbouwen.  Alleen wordt ons enkel de houten rollercoaster getoond.  Deze "simpele" versie gaat niet overkop en haalt geen al te grote snelheden.  Over de andere types rollercoaster die we later in het spel kunnen bouwen wordt met geen woord gerept.  Wanneer we in een later level worden opgelegd om een meer geavanceerde coaster te bouwen, gaat het niet van een leien dakje.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

We bouwen hem, zoals hierboven al gezegd, veel te enthousiast op.  We krijgen regelmatig meldingen dat stukken op een bepaalde plaats niet passen, of dat we aan het maximum aantal concessies voor het park zitten.  Waarom dat zo is of wat we daaraan kunnen doen wordt ons verzwegen.  Vrij frustrerend.  Het gaat nog harder frustreren wanneer we na veel zwoegen en puzzelen onze coaster klaar hebben en uit het eerste testritje blijkt dat de karretjes de kracht niet hebben om de eerste helling op te klimmen.  Blijkt dat we de aandrijving ook zelf moeten plaatsen, en stukken vervangen in het bestaande parcours is niet zo simpel...  Opnieuw starten is de boodschap.

Een gigantische stapel pogingen later willen onze karretjes nog steeds de klim niet maken, en tot overmaat van ramp zit er ergens een gat in onze sporen.  Gelukkig heeft het spel een "auto-complete" knop.  Eén drukje op deze knop en het spel zoekt zelf een oplossing voor de door ons gecreëerde puinhoop.  
In theorie.  
In praktijk komt het erop neer dat het spel een minuut lang probeert om het dan op te geven met de simpele melding dat een oplossing onmogelijk is.  Zucht!

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Park sandbox dan maar.  Hier kunnen we met een ongelimiteerd budget een park opbouwen en draaiend houden.  We kopen decoraties aan, trekken paden langs verschillende attracties en stellen de lengte van de wachtrijen in.  We huren veiligheidsagenten, entertainers, reparateurs en schoonmakers en zetten hen aan het werk.  We bouwen pizzakraampjes, snoepstandjes en drankautomaten.  Bezoekers stromen toe in trosjes en verlaten teleurgesteld weer het park omdat er een rollercoaster ontbreekt...

Rollercoaster Tycoon kon ons ondanks en paar kleine tekortkomingen toch boeien.  Tot we effectief een rollercoaster begonnen bouwen.  De fantastische bouwsels die we probeerden te maken kregen te weinig vaart of pasten niet in het gehele parkbeeld.  Jammer dat wat eigenlijk de hoofdbrok van het spel is, tegelijk ook de grootste bron van frustratie is.

MindBender